Uitzendingen Emergency Radio op 6005 en 7310 kHz

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Uitzendingen Emergency Radio op 6005 en 7310 kHz

#1 Bericht door PA0ETE »

Ik doe dat niet zo heel vaak hier, reclame maken voor mijn eigen activiteiten. Sinds afgelopen woensdag ben ik (naast de al bestaande uitzendingen) begonnen met een dagelijks nieuwsbulletin van 5 minuten lang in het Engels over de zendhobby en kortegolf-DX in de 49 en 41 meter omroepband op de kortegolf.

Hieronder de tekst, zoals ik die op enkele websites heb staan:

Wednesday April 1st is the start of the Emergency Radio Ham Radio News bulletins twice a day on 49 and 41 meter in English. Each bulletin is 5 minutes long.

Schedule for the next month is as follows:

1700 UTC, both on 7310 kHz and 6005 kHz. (AM)

0800 UTC 7310 kHz only. Rerun of the news from the night before.

Old episodes can be played at http://www.pa0ete.nl

Bulletins in this form will at least run all month in April, if succesful the experiment will be prolounged.

Future website will be: http://www.emergency-radio.net

(Nota bele: voor wat betreft de niet-amateurfrequenties: alles wat ik doe is 100% legaal).

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Uitzendingen Emergency Radio op 6005 en 7310 kHz

#2 Bericht door elsinga »

Ik denk dat veel amateurs wel eens met het vermogen zouden willen spelen waarmee de bulletins worden uitgezonden. :)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

-Verwijderd account

Re: Uitzendingen Emergency Radio op 6005 en 7310 kHz

#3 Bericht door -Verwijderd account »

Zou een speciale tijdelijke toestemming mogelijk zijn om met meer RF-output te werken dan 400 Watt?

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Uitzendingen Emergency Radio op 6005 en 7310 kHz

#4 Bericht door PA3DAT »

Wat heb je eraan? Je ontvangst wordt er niet beter van, alleen het tegenstation merkt dat je sterker bent. Zélf merk je het niet. Of er
beginnen allemaal QRP'ers naar je te roepen, die je toch niet hoort! :D

Ik mocht (in het buitenland) eens kiezen of ik voor een "ronde" op 40m gebruik wilde maken van 1KW of 10KW. Dat van die 10KW mocht ik
dan niet vermelden op de band. Toen had ik zoiets van: laat maar zitten, een legale output van 1KW (1300-1400Watt in de praktijk) is ook
meer dan genoeg, toch? :wink:

Met gestackte monobanders spelen, bijv. 3 x 6 elements voor 20m, dat is veel leuker! Heel Europa zat te roepen naar Zuid-Somalië, ik had
'm meteen bij mijn tweede poging. Of één keer CQ roepen met de antennes naar Zuid-Amerika en dan een pile-up krijgen vanuit bijna álle
landen op dat continent, dat is wel kicken. Hoewel, na 3 uur oproepen beantwoorden (geen contest) denk je ook: zullen we nu maar weer
een biertje gaan drinken? :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Uitzendingen Emergency Radio op 6005 en 7310 kHz

#5 Bericht door Randy »

De antenne blijft nog steeds de beste eindversterker.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Uitzendingen Emergency Radio op 6005 en 7310 kHz

#6 Bericht door PA0ETE »

elsinga schreef:Ik denk dat veel amateurs wel eens met het vermogen zouden willen spelen waarmee de bulletins worden uitgezonden. :)
Het oorspronkelijke plan was om dit met 125 kW te doen. In plaats daarvan heb ik voor een vergelijkbaar bedrag heel veel meer tijd ingekocht dan het uur per maand waar het in dat geval over zou gaan.

Deze zender komt even goed binnen of beter dan de meeste zenders met 10 kW (ik heb al tientallen rapporten gekregen dat dit signaal sterker is dan de zender uit Ingelstadt met 10 kW. Het is echter slechts 1 kW (wel 2 freq's, met elk 1 kW).

's Ochtends wisselt het op 7310. Soms is het niet hier te horen en moet ik op een websdr checken of ik wel in de lucht ben. Dit is het bereik van 7310 op het tijdstip van 1900 uur (lokale zomertijd in april):
voacap_range_7300_kall.jpg
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Uitzendingen Emergency Radio op 6005 en 7310 kHz

#7 Bericht door PA0ETE »

PA4DHG schreef:Zou een speciale tijdelijke toestemming mogelijk zijn om met meer RF-output te werken dan 400 Watt?
Voor moonbounce kun je soms een uitzondering krijgen. Verder weet ik dat PA0MER in Kootwijkerbroek 1 of 2 jaar lang vergunning heeft gehad voor 10 kW, dat mocht alleen in de DX-band op 80m (3790 - 3800 kHZ) en alleen met verticale polarisatie.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Uitzendingen Emergency Radio op 6005 en 7310 kHz

#8 Bericht door PA0ETE »

Ik ben trouwens daarnaast ook 4 tot 6x per week een paar minuten met 125 kW in de lucht. Op die locatie luister ik toch niet, dus het maakt niet uit of je daar stations kunt horen.

Op zowel die uitzending als op deze komt geweldig veel respons binnen. Ik heb bijv. nog nooit zoveel MP3's met de mail binnengekregen. Zopas nog iemand in Oostenrijk met een zeer uitgebreid rapport (een half A4-tje) en een mp3 van de uitzending van vanavond.

Als het zo blijft en ik ga na april ook nog door dan huur ik de diensten van een QSL-manager in. (Ik ben zelf een ongelooflijk slechte QSL-er)

btw, dit is de uitzending van vanavond (de uitgezonden MPR):

http://shorties.be/podcast/150408er08.mp3

PA0LMD
Berichten: 2272
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Uitzendingen Emergency Radio op 6005 en 7310 kHz

#9 Bericht door PA0LMD »

Leuke activiteit John, roept bij meteen de vraag op of dit nu puur hobby is of ergens een commercieel belang.
Je betaalt voor air-time , hopelijk zul je er ook iets voor terug krijgen.
73
Leo
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Uitzendingen Emergency Radio op 6005 en 7310 kHz

#10 Bericht door PA0ETE »

Ik zie het als een vorm van vrijwilligerswerk, zoals ik door de jaren heen op een heel andere manier wel vaker heb gedaan. Er moet alleen maar geld bij, ondanks een klein aantal sympathieke luisteraars dat een deel van de uitzendingen sponsort.

Doelstelling is primair om kwaliteitsnieuws over de hobby te brengen. Daarnaast ben ik (waarschijnlijk niet onterecht) bang dat die kortegolfomroepbanden nog eens worden opgeheven in Europa. Door te laten zien hoe makkelijk en relatief goedkoop het is om zulke uitzendingen te maken, hoop ik dat meer mensen dat voorbeeld gaan volgen en dat dat opheffen zo nog een klein beetje wordt uitgesteld.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Uitzendingen Emergency Radio op 6005 en 7310 kHz

#11 Bericht door PA0ETE »

Niet om op te scheppen, maar behalve Emergency Radio maak ik (onbetaald) onder andere de volgende bulletins:

Daily Minutes (3 tot 6 minuten lang)
Iedere dag 19.00 uur op PI2NOS, herhaling om 10.30 uur 's ochtends.

PA00NEWS
Elke vrijdag 22.30 uur op PI2UTR (2,5 tot 3 uur lang)

DX Headlines, wekelijks 4 tot 6 bulletins (Engels, targeting USA and Canada), nacht van zaterdag op zondag vanaf 0000 UTC bij de Mighty KBC op 7375 kHz.

Verder heb ik een niet commercieel internationaal talk-radiostation dat 24 uur per dag uitzendt, met elke dag nieuwe programma's op http://fm.shorties.nl

Op de regel van niet-commercieel is één uitzondering. Er zit een reclamespotje voor de sponsor van kosten van de bandbreedte op internet en voor mijn vertaalbureau voor (alleen) de podcastversie van de PA00NEWS-uitzendingen. In de ether zit er uiteraard geen reclame voor. Ik heb deze constructie aan AT voorgelegd, en wat hen betreft zit dat (uiteraard) ruim binnen de regels. Om aan te geven: de podcast levert ruim 30.000 downloads van MP3-bestanden per week op met een gemiddelde grootte per bestand van 25 MB. Dat zou voor mij niet te betalen zijn.

Overigens starten al die uitzendingen automatisch en is alles in hoge mate geautomatiseerd. Ook de programmering van het internetradiostation kost mij hooguit 10 minuten werk per dag.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5128
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Uitzendingen Emergency Radio op 6005 en 7310 kHz

#12 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PA0ETE schreef:Overigens starten al die uitzendingen automatisch en is alles in hoge mate geautomatiseerd. Ook de programmering van het internetradiostation kost mij hooguit 10 minuten werk per dag.

Let je hierbij ook op of er al een qso loopt? Van de week hoorde ik op pi2nos een qso en echt om 10:30 kwamen jou begin riedeltjes er over heen.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Uitzendingen Emergency Radio op 6005 en 7310 kHz

#13 Bericht door PA0ETE »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:
PA0ETE schreef:Overigens starten al die uitzendingen automatisch en is alles in hoge mate geautomatiseerd. Ook de programmering van het internetradiostation kost mij hooguit 10 minuten werk per dag.

Let je hierbij ook op of er al een qso loopt? Van de week hoorde ik op pi2nos een qso en echt om 10:30 kwamen jou begin riedeltjes er over heen.
Ik ben de enige met een uitzending als deze die dit gewoonlijk doet. Soms gaat het mis, als bijv. een klant belt een paar minuten voor de uitzending.

Als ik echter onderweg ben dan kan ik de repeater monitoren via een porto of via EchoLink, en ik kan de uitzending in zo'n geval vanaf mijn smartphone uitstellen. Ik heb de regel dat als ik de luisteraars langer dan 10 minuten laat wachten, dat ik me dan even in het QSO inmeld om te vragen of ik mag beginnen.

Ik krijg overigens geregeld boze e-mails over het feit dat ik in zo'n geval wacht met beginnen en ik krijg eigenlijk nooit mail over het feit dat ik over een QSO heen zit. Als het gebeurt verontschuldig ik me vaak achteraf dat het gebeurd is, en de meeste mensen vinden het dan geen probleem. Ik luister in zeker 95% van de gevallen vanaf 5 minuten voor de uitzending tot lange tijd daarna mee, en ik ben er bijna altijd na de uitzending voor eventuele inmelders.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Uitzendingen Emergency Radio op 6005 en 7310 kHz

#14 Bericht door PA0ETE »

p.s. ik herinner me ineens van dat QSO, dat was waarschijnlijk Lodewijk PA3BNX. Met hem heb ik de afspraak dat ik desnoods over zijn uitzending heen mag beginnen :-) Ik doe dat overigens alleen als hij in het QSO daarvoor een opmerking heeft gemaakt dat hij in afwachting is van de uitzending. Ik heb met nog enkele mensen die afspraak.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5128
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Uitzendingen Emergency Radio op 6005 en 7310 kHz

#15 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hallo John,

Nee, het was een qso tussen 2 andere stations.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Plaats reactie