oplaadbare batterijen, welke?

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
-Verwijderd account

oplaadbare batterijen, welke?

#1 Bericht door -Verwijderd account »

Om een aantal redenen denk ik er hard over om gebruik te gaan maken van oplaadbare batterijen (NiMH) i.p.v. alkaline batterijen. Maar er is veel keuze en welke zou de juiste zijn voor mijn toepassingen?
Je kan ook de vraag stellen of er wel serieuze kwaliteitsverschillen bestaan tussen de verschillende merken.

Bij mij gaat het om gebruik in fotocamera en in porto's en het is in AA-size. Dat is wel een voordeel, 1 formaat batterij. :)
Zelf dacht ik aan iets van rond de 1500mAh, dat lijkt me wel voldoende voor mijn toepassingen. Gebruik is absoluut niet dagelijks, al wordt de fotocamera wel vaker gebruikt dan de porto's.
Laders voor deze batterijen bezit ik al.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3131
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: oplaadbare batterijen, welke?

#2 Bericht door elsinga »

Ik raad je Low Self Discharge batterijen aan. Beter bekend onder de merknaam Eneloop, maar ze zijn er van veel andere merken inmiddels. Als ze Ready2Use heten of je kunt ze uit de verpakking al gebruiken heb je de juiste.

Voordeel, zeker bij weinig gebruik: na een jaar hebben ze nog 80% van hun lading, in plaats van al na een paar weken leeg te zijn zoals gewone NiMh accu's. ;)

Ik gebruik niet anders meer.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

-Verwijderd account

Re: oplaadbare batterijen, welke?

#3 Bericht door -Verwijderd account »

elsinga schreef:Als ze Ready2Use heten of je kunt ze uit de verpakking al gebruiken heb je de juiste.
Ik zag laatst bij de Xenos oplaadbare batterijen van het merk Varta waar inderdaad zo'n txt op stond.
Maar dit is blijkbaar iets nieuws, want ik weet niet beter dan dat nieuw gekochte exemplaren altijd eerst opgeladen dienen te worden voordat je de batterijen kunt gebruiken.

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: oplaadbare batterijen, welke?

#4 Bericht door pa3kc »


Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: oplaadbare batterijen, welke?

#5 Bericht door PA3JMS »

Oplaadbare batterijen van de Lidl ben ik tevreden over. 2300 mAh Goede prijs kwaliteit verhouding. Zo af en toe in de aanbieding vaak in combinatie met een lader. Hebben ook weinig zelf ontlading. Heb daar echter weinig last van omdat ik een frequente gebruiker ben.

Daarnaast heb ik een set NiMH GP batterijen met een bijbehorende snellader (220Vac / 12 Vdc voeding) werken ook goed. In deze snellader moet je geen andere oplaadbare batterijen doen. De levensduur holt dan achteruit.
73 Jan

Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: oplaadbare batterijen, welke?

#6 Bericht door PE0AGO »

Varta AA 2100mAh Low Self Discharge bij Lidl voor €1,= per stuk ............ http://www.varta-consumer.nl/nl-NL/Prod ... UAA2100mAh
Laatst gewijzigd door PE0AGO op 01 apr 2015, 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: oplaadbare batterijen, welke?

#7 Bericht door PE2AAB »

pa3kc schreef:http://www.nkon.nl/rechargeable/aa-size ... -case.html

Die ^ zoek je en wil je hebben.
NKON; van de week nog besteld. Snelle en fijne webshop. Artikel volgende dag in huis en direct in gebruik kunnen nemen.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

-Verwijderd account

Re: oplaadbare batterijen, welke?

#8 Bericht door -Verwijderd account »

Ok. Er blijkt dus een nieuwe generatie NiMH batterijen te zijn, weer wat geleert :)
Hoe zit het dan met het zogenoemde 'overladen'? NiMH batterijen zijn geheel opgeladen, maar mijn lader geeft dat niet aan (oud type lader die al wel NiMH kan laden) en dus liggen die cellen er langer in dan nodig is.

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: oplaadbare batterijen, welke?

#9 Bericht door PA0RAB »

Charles.
Bij overlading worden ze warm. Er kan gasvorming op treden dan Boem en vieze troep.
Dus stroom en spanning in de gaten houden Volle cel is rond 1,4 volt zakt bij gebruik tot 1,2 blijft daar lang hangen om dan plots snel te dalen. mogen niet lager dan 0,8 volt is me verteld.
Er zijn in de modelbouwwereld goed beveiligde laders voor handen. zelfs ook voor zelfbouw
snuffel op internet
sluit me aan bij de andere tips
succes en 73 de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
PE9H
Berichten: 452
Lid geworden op: 04 sep 2014, 13:02
Roepletters: PE9H
Locatie: JO32kh

Re: oplaadbare batterijen, welke?

#10 Bericht door PE9H »

Low Self Discharge, dat wist ik ook niet, thnx voor de tip!
Arien PE9H
"The ability to speak does not make you intelligent" - Qui-Gon Jinn
:wq

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1489
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: oplaadbare batterijen, welke?

#11 Bericht door pa3met »

PD9H schreef:Low Self Discharge, dat wist ik ook niet, thnx voor de tip!
mijn sick mind denkt bij LSD wat anders.... ;-)
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3131
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: oplaadbare batterijen, welke?

#12 Bericht door elsinga »

pa3met schreef:
PD9H schreef:Low Self Discharge, dat wist ik ook niet, thnx voor de tip!
mijn sick mind denkt bij LSD wat anders.... ;-)
Ligt aan je call: PA3MET(h). :mrgreen: :mrgreen: :lol:
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: oplaadbare batterijen, welke?

#13 Bericht door PA2OLD »

elsinga schreef:Ik raad je Low Self Discharge batterijen aan. Beter bekend onder de merknaam Eneloop, maar ze zijn er van veel andere merken inmiddels. Als ze Ready2Use heten of je kunt ze uit de verpakking al gebruiken heb je de juiste.

Voordeel, zeker bij weinig gebruik: na een jaar hebben ze nog 80% van hun lading, in plaats van al na een paar weken leeg te zijn zoals gewone NiMh accu's. ;)
Ik gebruik niet anders meer.
Elsinga heeft gelijk, de Eneloop accu's kan ik uit eigen ervaring ten zeerste aanbevelen!!
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

PA3RIS
Berichten: 833
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: oplaadbare batterijen, welke?

#14 Bericht door PA3RIS »

Klopt, eneloops zijn geweldig. Ik gebruik ze onder andere voor in mijn GPS bij het geocachen. Ze kunnen maanden in m'n rugzak zitten en als ik ze dan gebruik zijn ze gewoon vol.

-Verwijderd account

Re: oplaadbare batterijen, welke?

#15 Bericht door -Verwijderd account »

Bedankt voor jullie reacties.
(Tenzij jullie aandelen hebben in eneloop batterijen...) :wink:

Plaats reactie