apparatuur kopen, zonder officieel bericht?

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa3mi
Berichten: 80
Lid geworden op: 21 okt 2014, 16:16
Roepletters: PA3MI
Locatie: Borculo

Re: apparatuur kopen, zonder officieel bericht?

#46 Bericht door pa3mi »

PD4PLM schreef:Ik zie het al............gaat helemaal goed komen doar in Eibarg'n :mrgreen: :mrgreen:
joa, dat geet 't zekers!

Nog iemand enig idee waar je nog nieuwe Low Pass Filters kunt kopen, wil voor de buurt zo storingsvrij mogelijk kunnen zenden. Wil voor de tijd al zorgen dat ik er zelf al veel aan heb gedaan om dat maar te voorkomen.

En weet iemand of er in Enschede nog een winkel zit, die voor het HAM radio gebeuren dingen verkoopt. Geen webshop of zo. Of verder in Gelderland of Overijssel, bij voorkeur ook nog eens de achterhoek of twente, net over de grens hier mag natuurlijk ook!
73, Michel
PA1BGY / NL 13487
Icom IC-706 MK II, Yaesu FT-817 ND, Intek KT-980 HP, Alinco DJ-596, Yaesu FRG-100, LDG-Z11 pro II, Begali simplex professional, Kenwood MC-60A, Adonis AM-508E, cg antenna sb-2000 mk2 interface

PA1WBU
Berichten: 653
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: apparatuur kopen, zonder officieel bericht?

#47 Bericht door PA1WBU »

Frits PA0FRI heeft een heel fraai gedocumenteerd LPF voor HF op zijn website staan.
Prima zelf te maken.

Wilko

Gebruikersavatar
pa3mi
Berichten: 80
Lid geworden op: 21 okt 2014, 16:16
Roepletters: PA3MI
Locatie: Borculo

Re: apparatuur kopen, zonder officieel bericht?

#48 Bericht door pa3mi »

pa1wbu schreef:Frits PA0FRI heeft een heel fraai gedocumenteerd LPF voor HF op zijn website staan.
Prima zelf te maken.

Wilko
Ja die site was al wel bekend, maar was niet verder gekomen dan de antennes! bedankt voor het door verwijzen er na, en ja dat lukt me wel om zelf te maken, had gedacht dat het moeilijker zou zijn, maar zo die duidelijke beschrijving te lezen gaat dit ook wel zeker lukken, de draad is nog wel makkelijk aan te komen, maar dit zijn volgensmij niet de normale condensator, hier moet ik dan nog even voor op zoek of is dit ook wel gewoon bij een electronica winkel te bestellen?
73, Michel
PA1BGY / NL 13487
Icom IC-706 MK II, Yaesu FT-817 ND, Intek KT-980 HP, Alinco DJ-596, Yaesu FRG-100, LDG-Z11 pro II, Begali simplex professional, Kenwood MC-60A, Adonis AM-508E, cg antenna sb-2000 mk2 interface

PA1WBU
Berichten: 653
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: apparatuur kopen, zonder officieel bericht?

#49 Bericht door PA1WBU »

Michel,

Dit soort Ctjes halen mensen doorgaans op een radiovlooienmarkt. Binnenkort is de Jutberg weer, misschien kun je daar wat scoren?

73, Wilko

Gebruikersavatar
pa3mi
Berichten: 80
Lid geworden op: 21 okt 2014, 16:16
Roepletters: PA3MI
Locatie: Borculo

Re: apparatuur kopen, zonder officieel bericht?

#50 Bericht door pa3mi »

Even weer een update vanaf deze kant.

Vandaag met eerste QSO gemaakt met een station in italië! Had een beetje opstart problemen nadat ik vorige week donderdag het pasje had ontvangen. Antenne had ik niet in orde en tot gisteren geen tijd gehad om een andere te maken. Uren bezig geweest, gelijk achter het huis een mogelijkheid gemaakt om niet elke keer op een trap te hoeven staan. katrolletjes gekocht wat je "normaal" bij een vlaggenmast gebruikt, dit aan de dakgoot gemaakt, niet dat die hoog (2.60m) zit maar gewoon te lui om een trap te pakken.
Hier met een stuk touw de Diamond BU 50 1:1 balun gemaakt en natuurlijk zitten hier 2 draden aan, elk 5.06 m lang.

Alles netjes afgespannen, best wel rare constructie hoe het hangt, gemaakt als inverted V, maar afgespannen als sloper achtig. Gisteravond toch maar eens geprobeerd, geen staande golf, de icom 706 begaf zich elke keer in zijn veilige modus om de eindtorren te sparen. begreep er niets van. Vandaag nog maar eens gekeken wat hier nou de oorzaak van zou kunnen zijn, low pass filter er tussen uit gehaald en ja hij sloeg uit. geen goede staande golf maar toch hij deed het, oorzaak was een tussen kabel die niet goed was.
Heb de antenne kunnen tunen op de 20m naar 1.5:1. En op de 10m nog wat beter. De 40 meter heb ik niet geprobeerd Toch ben ik niet tevreden, als ik meer tijd heb wil ik proberen de kabels op de juiste lengte te maken zodat, ook zonder een tuner de staande golf goed is. En achterin de tuin een klein mastje neerzetten, zodat de bu-50 wat hoger komt en ik minder tuin nodig heb. Wel rekening houden met de bovenburen natuurlijk. Maar ga binnenkort nog experimenteren met zelfbouw antennes. Ons terras/tuin is 4,50m diep en 5,40m breed. Moet het natuurlijk niet te gek maken, heb d'r ook nog een XYL rondlopen en af en toe mag ze uit de keuken/kamer. Dus moet er nog wel een tuinset kwijt kunnen, parasol is verboden. :mrgreen: Nadeel is dat we nog boven buren hebben, echt heel veel in de hoogte kan ik helaas niet. we zitten zelf op de 1e verdieping.
Maar ga binnenkort, als ik weer wat meer tijd heb, wil ik me een end fed antenne zelf proberen te maken, ben al aan het shoppen geweest bij de bouwmarkt. En vond in mijn knutsel electronica bakjes, een aantal ferriet kernen, waarvan ik het type niet weet maar gewoon ga proberen of het gaat werken. Zo niet bestel ik een aantal ft140-43 kernen.

En in de tussentijd ook druk aan het studeren voor de F! valt me eigenlijk nog niet zoveel van tegen. Ook al een paar proef examens gemaakt, maar ondanks ik nog teveel fouten heb, ziet het er wel goed uit. En zeker na een dag als vandaag, mijn eerste echte QSO, oke nog niet echt ver voor velen, maar voor mij was dit perfect!

Even terugkomen op het low pass filter. Deze heb ik niet zelf gemaakt, heb een RF limited rf3000 gekocht, omdat ik niet kon wachten, kon het natuurlijk zonder filter ook wel beginnen met de hobby, maar gewoon het zekere voor het onzekere.

Heb nu ook nog een port erbij voor de VHF/UHF. Ik had al een Alinco DJ-596, maar hiervan in de accu defect en als ik zie wat die dingen kosten, heb ik maar besloten om met de alinco iets anders te gaan doen. Basis aan een voeding. En heb een Intek KT-980 HP erbij gekocht, ben er alleen nog niet uit hoe ik hiermee de repeater kan openen. Zal er heus wel opzitten maar kan de knop voor de toon nog niet vinden, zit in iedergeval niet onder de ptt toets. Maar dat komt nog wel. Handleiding vind ik niet echt duidelijk over dit onderwerp.

Dan nog de QSL kaarten, deze wil ik graag ergens bestellen, maar ben nog niet uit over de voorkant, had al wel iets gemaakt, maar vind het best saai geworden. Had al wel gezien dat je bij de VERON standaard kaarten kunt bestellen, maar vind het toch leuker om gewoon een eigen kaart te hebben. Iemand enig idee waar ik het beste heen kan gaan voor de kaarten. En hoe dit allemaal in zijn werk gaat?

En hoe gaat dat in z'n werk met de QSL bureau, moet ik me daarvoor aan melden als ik mijn kaarten via hen wil verzenden of ontvangen?

Dit was het voorlopig even vanaf hier!
73, Michel
PA1BGY / NL 13487
Icom IC-706 MK II, Yaesu FT-817 ND, Intek KT-980 HP, Alinco DJ-596, Yaesu FRG-100, LDG-Z11 pro II, Begali simplex professional, Kenwood MC-60A, Adonis AM-508E, cg antenna sb-2000 mk2 interface

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5131
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: apparatuur kopen, zonder officieel bericht?

#51 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Michel,

Wat bedoel je met kabel op maat maken? De antenne of toch de coax? De lengte van de coax beïnvloed de swr niet. Als dit wel het geval is maakt de coax deel uit van de antenne.

Om qsl kaarten via het buro te kunnen sturen moet je lid zijn van een van de 2 verenigen VERON/VRZA. Het sturen van qsl via de post wordt een dure aangelegenheid anders. :D


http://www.dutchqslbureau.nl/
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

-Verwijderd account

Re: apparatuur kopen, zonder officieel bericht?

#52 Bericht door -Verwijderd account »

Succes met je antenne experimenten. En ja, je doet er inderdaad verstandig aan om door te leren voor F. Nu is het allemaal nog redelijk vers, de lesstof en het leren, maar als je dat over enige tijd pas oppakt zul je merken dat het moeilijker is.

Wat betreft QSL-kaarten, lees eens dit topic door voor info:
http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=12&t=7904

Voor versturen en ontvangen van QSL-post is het nodig om lid te zijn van VERON of VRZA (van beide tegelijk lid zijn mag ook).
Anders dien je QSL-post geheel zelf te doen middels de posterijen en dat is onhandig in de praktijk.

Gebruikersavatar
pa3mi
Berichten: 80
Lid geworden op: 21 okt 2014, 16:16
Roepletters: PA3MI
Locatie: Borculo

Re: apparatuur kopen, zonder officieel bericht?

#53 Bericht door pa3mi »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:Michel,

Wat bedoel je met kabel op maat maken? De antenne of toch de coax? De lengte van de coax beïnvloed de swr niet. Als dit wel het geval is maakt de coax deel uit van de antenne.

Om qsl kaarten via het buro te kunnen sturen moet je lid zijn van een van de 2 verenigen VERON/VRZA. Het sturen van qsl via de post wordt een dure aangelegenheid anders. :D


http://www.dutchqslbureau.nl/
foute zin, haha, bedoel het antenne draad, wat aan beide zijden van de balun zit, deze moet ik misschien wat inkorten of anderzijds nieuwe erop en dan wat langer. Niet de coax, kan het natuurlijk wel wat inkorten zodat het signaal wat sneller in de lucht komt. :shock: :lol: :wink:

Ben sinds 2008 al lid van de VERON en heb hier ook al contact meegezocht, aangezien ik nu ook een call heb.


Bedankt voor de snelle antwoorden!!
73, Michel
PA1BGY / NL 13487
Icom IC-706 MK II, Yaesu FT-817 ND, Intek KT-980 HP, Alinco DJ-596, Yaesu FRG-100, LDG-Z11 pro II, Begali simplex professional, Kenwood MC-60A, Adonis AM-508E, cg antenna sb-2000 mk2 interface

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: apparatuur kopen, zonder officieel bericht?

#54 Bericht door PE2AAB »

Geef je call ook even door bij het DQB, het Dutch QSL bureau. Dan weten ze naar welke afdeling de kaarten moeten :-)

http://www.dqbmanager.nl/

P.s. Betreft je Intek porto; er is geen los knopje voor een toon. Lang geleden kon je relais stations activeren met een toontje van 1750 Hz. Dat is allang niet meer. Nu maakt bijna elke repeater gebruik van CTCSS, een 'bromtoontje' welke gewoon met je modulatie meegaat. Moet je ergens aanzetten en instellen in het menu.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
pa3mi
Berichten: 80
Lid geworden op: 21 okt 2014, 16:16
Roepletters: PA3MI
Locatie: Borculo

Re: apparatuur kopen, zonder officieel bericht?

#55 Bericht door pa3mi »

PE2AAB schreef:Geef je call ook even door bij het DQB, het Dutch QSL bureau. Dan weten ze naar welke afdeling de kaarten moeten :-)

http://www.dqbmanager.nl/

P.s. Betreft je Intek porto; er is geen los knopje voor een toon. Lang geleden kon je relais stations activeren met een toontje van 1750 Hz. Dat is allang niet meer. Nu maakt bijna elke repeater gebruik van CTCSS, een 'bromtoontje' welke gewoon met je modulatie meegaat. Moet je ergens aanzetten en instellen in het menu.

Ik heb zojuist even een mail gestuurd aan het dutch QSL bureau met mijn gegevens, aangezien ik via die dqbmanager nog niet bekend stond!


wat die intek betreft, ja dat is het dus, wilde er al mee terug gaan, maat dat ctcss heb ik wel zien staan. Met de alinco, kun je onder de ptt een toets indrukkken zodat de repeater open gaat, dat werkt hier in eibergen op de repeater nog steeds.

Enigste minpunt in de bijgeleverde antenne, maar voor de rest werkt die wel goed, op de repeater na, maar dat is nu waarschijnlijk opgelost, ga daar morgen gelijk als ik terug ben eens mee aan de gang!
73, Michel
PA1BGY / NL 13487
Icom IC-706 MK II, Yaesu FT-817 ND, Intek KT-980 HP, Alinco DJ-596, Yaesu FRG-100, LDG-Z11 pro II, Begali simplex professional, Kenwood MC-60A, Adonis AM-508E, cg antenna sb-2000 mk2 interface

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: apparatuur kopen, zonder officieel bericht?

#56 Bericht door PE2AAB »

tb303 schreef:...Met de alinco, kun je onder de ptt een toets indrukkken zodat de repeater open gaat, dat werkt hier in eibergen op de repeater nog steeds...
Hihi; dit kan ook meer geluk dan wijsheid zijn. De repeater kan bijvoorbeeld reageren op een carrier en 1750 Hz tonen niet uitfilteren. De repeater had dan ook wel gereageerd als er geen piep werd meegezonden.

Een CTCSS toon kun je instellen in het menu. In Nederland worden 4 verschillende tonen gebruikt. t.w. (niet elke repeater maar de meeste)
Afbeelding
Bron: http://www.pi9srs.eu

Eibergen, PI3TWE, gebruikt:

Code: Selecteer alles

Call            QTH          Prov.  QRG          CTCSS       ATOF tot
PI3TWE	Eibergen	GE	145.6000	77.0		2016-01-22
Een van deze tonen, in jouw geval dus 77,0, stel je in waarna je ook in het menu de keuze maakt om deze mee te zenden. Er komt dan een T (of Tenc) in je display. Vaak jun je ook nog een decoder aanzetten. Je squelch gaat dan alleen open als het relais ook nog hetzelfde toontje mee terug zend. Eindhoven doet dat bijvoorbeeld alleen bij signaal van de ingang (doorgezet signaal dus).
Ik hoor hier niet elke 5 min de callgever maar wel stations die via de repeater werken. Een handige optie.

Als je nog vragen hebt hoor ik het hier wel weer ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1432
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: apparatuur kopen, zonder officieel bericht?

#57 Bericht door PH2LB »

Even een kleine aanvulling : PI3TWE heeft wel een 1750 Hz toon nodig om de repeater te openen.
PI3TWE zendt uit op 145.600 MHz en gebruikt een CTCSS-frequentie van 77.0 Hz. Om het relais te openen is een 1750 Hz toon nodig, of DTMF-code 0 (nul). Alleen CTCSS is niet voldoende, al kan de sub-audio wel gebruikt worden, om de gevoeligheid van de ontvanger te vergroten.
Zie ook : http://www.twentserelaisstations.nl/?page_id=14
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: apparatuur kopen, zonder officieel bericht?

#58 Bericht door PE2AAB »

Wel 1750 Hz. Dat wist ik niet.

Nou in dat geval met de Alinco;
Tijdens het zenden (dus als je je PTT toets al hebt ingedrukt) op de 'moni' knop direct onder de PTT knop drukken. Dan geeft de porto een 1750 Hz toon, mits ingesteld in het menu (Je kunt daar namelijk ook andere toonfrequenties kiezen maar standaard staat deze op 1750)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
pa3mi
Berichten: 80
Lid geworden op: 21 okt 2014, 16:16
Roepletters: PA3MI
Locatie: Borculo

Re: apparatuur kopen, zonder officieel bericht?

#59 Bericht door pa3mi »

Was even bang dat ik na het lezen van dit een miskoop had gedaan met de intek, maar heb nu een manier gevonden om toch met de intek de repeater open te krijgen, misschien niet de manier hoe het hoort maar, de toetsen hebben verschillende piep geluidjes als ik de ptt toets indruk en daarna direct het band knopje in druk komt er een piep geluid vanaf. Hierdoor gaat de repeater van twente ook open! de CTCSS heb ik nu ingesteld op 77,0 hz!

Wat me tegenvalt vergeleken op de alinco is de ontvangst en zenden, maar had hiervan al iets gelezen op een buitenlands forum, dat het beste is om de antenne te vervangen voor een beter exemplaar, dit ga ik dan ook maar eens proberen. Jammer genoeg past de antenne die ik hier al heb voor een port niet direct op de intek. Deze hebben allemaal bnc, maar moet SMA-female hebben als aansluiting, weer een reden om naar de jutberg te gaan!
73, Michel
PA1BGY / NL 13487
Icom IC-706 MK II, Yaesu FT-817 ND, Intek KT-980 HP, Alinco DJ-596, Yaesu FRG-100, LDG-Z11 pro II, Begali simplex professional, Kenwood MC-60A, Adonis AM-508E, cg antenna sb-2000 mk2 interface

PA3RIS
Berichten: 833
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: apparatuur kopen, zonder officieel bericht?

#60 Bericht door PA3RIS »

Ik kan me mijn eerste QSO niet meer herinneren, maar ongetwijfeld was dat op 2 meter FM want meer mocht ik niet toen ik mijn D (nu N) had. Ik was vast zenuwachtig die eerste keer.. :)

Gefeliciteerd dus met die eerste verbinding!

Plaats reactie