apparatuur kopen, zonder officieel bericht?

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
-Verwijderd account

Re: apparatuur kopen, zonder officieel bericht?

#16 Bericht door -Verwijderd account »

PA5COR schreef:Altijd al absurd gevonden dat mijn zendapparatuur aan strengere regels onderhevig was dan mijn wapenvergunning en regels toen.
Je moest destijds jouw apparatuur ook nog laten goedkeuren, geloof ik.
Of betrof dat alleen de zelfbouw?
PA5COR schreef:veel gebeurd sinds voorjaar 1977 toen mijn papiertje door de bus viel... ;)
Ja, toen kreeg je nog een officieel staatsdocument -vergunning- welke was ondertekend door (of namens?) de Minister van Verkeer en Waterstaat.
Kom daar nu eens om :mrgreen:

Gebruikersavatar
pa3mi
Berichten: 80
Lid geworden op: 21 okt 2014, 16:16
Roepletters: PA3MI
Locatie: Borculo

Re: apparatuur kopen, zonder officieel bericht?

#17 Bericht door pa3mi »

bedankt voor alle tips en de verhalen van hoe het vroeger ging, leuk om te lezen!

Die toetsers bellen en bling bling met kleuren display is allemaal wel heeel mooi om te zien. Maar heb ik hier iets aan? Die FT450D spreekt me gewoon aan, prijs is goed en denk dat het ook wel een set is waar je jaren mee voorruit kan! Denk dat er zelfs functies op zitten, die misschien voor een beginner wel overbodig is. Had al wat reviews en filmpjes op youtube bekeken hiervan.
Jammer is dat hier in de buurt eigenlijk geen winkel meer zit waar je deze transceivers kunt kopen, vroeg had je hier Visscher in Varsseveld en Alstede in Enschede. Dus ben je afhankelijk van Internetshops, had liever een beetje voorlichting gehad, maar goed, tijden veranderen en alles gaat tegenwoordig via het internet, goed de prijs is vaak dan wel een stuk lager dan in een winkel.
Ja Nijverdal zit iets, maar is volgensmij ook alleen maar internetshop.

Ga even nog een paar dagen afwachten, tot ik weet wat voor radio bij een kennis op zolder ligt, voor het zelfde geld is het gewoon een ontvanger, maar goed, ik wacht dit even af. Antenne, VSWR meter, voeding, goede kabel en stekkers moet ik gewoon nieuw kopen.

Bestaan er nog wel winkels in de achterhoek of twente, waar je gewoon terecht kunt hiervoor?
73, Michel
PA1BGY / NL 13487
Icom IC-706 MK II, Yaesu FT-817 ND, Intek KT-980 HP, Alinco DJ-596, Yaesu FRG-100, LDG-Z11 pro II, Begali simplex professional, Kenwood MC-60A, Adonis AM-508E, cg antenna sb-2000 mk2 interface

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: apparatuur kopen, zonder officieel bericht?

#18 Bericht door PA3DAT »

Misschien is er iemand in jouw omgeving met een FT450 waar je 'm eens live kunt bekijken, een verbinding
maken mag ook, met de eigenaar erbij.
Bij Marcus (Hamshop) kun je afspreken dat je bij 'm langs komt.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Radioot
Berichten: 1038
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: apparatuur kopen, zonder officieel bericht?

#19 Bericht door Radioot »

PA5COR schreef:Altijd al absurd gevonden dat mijn zendapparatuur aan strengere regels onderhevig was dan mijn wapenvergunning en regels toen.
Precies, hardstikke gevaarlijk die zenders er kunnen zo maar vliegtuigen door uit de lucht vallen.

De handhaving van deze regelzucht was ook wat moeilijk met een krimpende overheid.

Aan de andere kant kun je misschien beter even wachten tot het officieel is.
Tegenwoordig krijg je vrij snel bericht.

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: apparatuur kopen, zonder officieel bericht?

#20 Bericht door PA2EFR »

Je was natuurlijk wel hartstikke trots als je zelfgebouwde CW-zender werd goedgekeurd door de RadioControleDienst.
Dan had je echt het gevoel dat je het verdiende.

Radioot
Berichten: 1038
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: apparatuur kopen, zonder officieel bericht?

#21 Bericht door Radioot »

Nee ik ben geen OTC lid.

Die keuring ging trouwens niet helemaal goed, ik had het te goed gebouwd.
Er kwam te veel vermogen uit.

Trots was ik pas, toen ik het weer verkocht.

Grappig is trouwens dat zelfbouw in een bepaalde periode ook een serienummer moest hebben.
Mijn kasten hebben allemaal nummer 001.

Gebruikersavatar
pa3mi
Berichten: 80
Lid geworden op: 21 okt 2014, 16:16
Roepletters: PA3MI
Locatie: Borculo

Re: apparatuur kopen, zonder officieel bericht?

#22 Bericht door pa3mi »

Radioot schreef:Aan de andere kant kun je misschien beter even wachten tot het officieel is.
Tegenwoordig krijg je vrij snel bericht.
Dat ben ik ook gewoon van plan, gewoon te wachten tot het officiële bericht. Heb gisteren al een mail gekregen van de examencommisie, dat ze helaas de beschikking nog niet hadden ontvangen en de verwachting was dat ze dit in de loop van deze week zouden krijgen. Ik wacht dus gewoon nog even af. Is de actie afgelopen van Yaesu, dan is het gewoon pech hebben. En van de kenwood weet ik ook nog niets, maar goed. Er is zoveel te koop en ook wel 2e hands dus, er komt zeker wel een set.


Aankomende maandag is bij onze vereniging (de ARAC, afd. 21 van de veron), een lezing over iemands zijn loopbaan bij de RCD. Kijk daar best wel na uit, lijkt me een interessante lezing, zeker als ik hier zo de verhalen lees!
73, Michel
PA1BGY / NL 13487
Icom IC-706 MK II, Yaesu FT-817 ND, Intek KT-980 HP, Alinco DJ-596, Yaesu FRG-100, LDG-Z11 pro II, Begali simplex professional, Kenwood MC-60A, Adonis AM-508E, cg antenna sb-2000 mk2 interface

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: apparatuur kopen, zonder officieel bericht?

#23 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Michel,

Je kan het apparaat kopen en bij een bevriende zendamateur "parkeren".
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: apparatuur kopen, zonder officieel bericht?

#24 Bericht door PA3DAT »

Ik snap niet dat we daar zo moeilijk over doen: iedereen mag alles kopen, je mag het alleen niet zend-gereed
hebben. Maar wie weet nou of jij een HF-set hebt gekocht en daar gewoon mee zit te ontvangen?

Al die ongelicenseerden die HF-sets, eindtrappen etc. aanbieden op Marktplaats, daar gaat het AT toch ook
niet achteraan?

Koop een mooie set, vraag je cashback bij Yaesu en gebruik 'm de eerste week als ontvanger. Is toch niets
mis mee?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PE9H
Berichten: 452
Lid geworden op: 04 sep 2014, 13:02
Roepletters: PE9H
Locatie: JO32kh

Re: apparatuur kopen, zonder officieel bericht?

#25 Bericht door PE9H »

Ik zie het probleem ook niet.
Je hebt examen gedaan, mag je aannemen dat je weet wat je wel en niet mag.
Mijn set stond er ook al lang voordat het papiertje er was.
Arien PE9H
"The ability to speak does not make you intelligent" - Qui-Gon Jinn
:wq

Gebruikersavatar
PD7P
Berichten: 999
Lid geworden op: 03 nov 2009, 19:50
Locatie: Breda

Re: apparatuur kopen, zonder officieel bericht?

#26 Bericht door PD7P »

Koop die set gewoon,je bent per slot van rekening geen dief van je eigen portemonnee.
En net wat er al eerder gezegd wordt,het AT zal echt niet komen kijken,die komen pas na meerdere klachten over storing(als ze dan al komen) :mrgreen:
En net wat Aloys zegt,op Marktplaats gooien ze je er dood mee,gemodificeerde sets die ook werken op de 45 meter band en 11 meter.
Die kopers van die sets worden ook echt niet bezocht door het AT met de vraag of ze wel een licentie(registratie tegenwoordig)hebben.

Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: apparatuur kopen, zonder officieel bericht?

#27 Bericht door PE0AGO »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:
PA2EFR schreef:Op de registratiestickers stond gedrukt "AM-ZENDER".
En die plakte je dan op je FM-zender...

In mijn beginjaren kreeg ik ook deze stickers, of moest je ze aanvragen?

Je weet natuurlijk wel waar "AM" voor staat? :wink:
Men kreeg een klein aantal stickers, waren er meer nodig dan konden die aangevraagd worden.

Het eerste type sticker ............... >
Bijlagen
ptt RCD PE0AGO.JPG

Gebruikersavatar
pa3mi
Berichten: 80
Lid geworden op: 21 okt 2014, 16:16
Roepletters: PA3MI
Locatie: Borculo

Re: apparatuur kopen, zonder officieel bericht?

#28 Bericht door pa3mi »

Bedankt allemaal voor de goede adviezen!

Ik heb vanavond telefoon gehad en de set op het zolder van een kennis is wel een hf set van kenwood, ook nog eens hetzelfde type wat ik eerst op marktplaats had gezien, wat mij toen ook wel wat leek, enigste wat er niet bij zit is een voeding en heeft wat ik zo op internet kan lezen geen ingebouwde tuner.

Minpunt is wel dat ik voorlopig de set niet af kan halen, maar goed, de registratie is toch nog niet rond en voel me prettiger erbij als ik hem nog niet in huis heb liggen.

Is dat nog wat zo'n Kenwood 140s? Las op internet dat er geen ingebouwde tuner in zit, als ik hiervoor zo'n handmatige MFJ tuner 949e koop, ben ik dan hiermee gered. Weet trouwens nog niet eens of hij wel werkt, ook nog weer de vraag.
73, Michel
PA1BGY / NL 13487
Icom IC-706 MK II, Yaesu FT-817 ND, Intek KT-980 HP, Alinco DJ-596, Yaesu FRG-100, LDG-Z11 pro II, Begali simplex professional, Kenwood MC-60A, Adonis AM-508E, cg antenna sb-2000 mk2 interface

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7115
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: apparatuur kopen, zonder officieel bericht?

#29 Bericht door PE2AAB »

De 140S is een prima radio. Deze is wel alleen voor HF. je hebt dus geen 2/70.
Een externe tuner gaat prima. Een MFJ ding maar dan tune je handmatig (alhoewel ze ook automatische hebben tegenwoordig dacht ik) of een LDG.
Persoonlijk ben ik meer voor LDG op automatisch gebied. MFJ is wat meer Low Cost.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
pa3mi
Berichten: 80
Lid geworden op: 21 okt 2014, 16:16
Roepletters: PA3MI
Locatie: Borculo

Re: apparatuur kopen, zonder officieel bericht?

#30 Bericht door pa3mi »

PE2AAB schreef:De 140S is een prima radio. Deze is wel alleen voor HF. je hebt dus geen 2/70.
Een externe tuner gaat prima. Een MFJ ding maar dan tune je handmatig (alhoewel ze ook automatische hebben tegenwoordig dacht ik) of een LDG.
Persoonlijk ben ik meer voor LDG op automatisch gebied. MFJ is wat meer Low Cost.

Goed om te horen, heb besloten het eerst te proberen met de Kenwood, is nog wel even de vraag of de werking nog goed is, maar die gok die ga ik gewoon nemen. (Laat gewoon die cashback schieten, ben er al achter dat tussen de webshops ook al hele prijsverschillen zitten varieert van 699 euro tot 979 euro, dus daar is die cashback niets bij, oke 699-80 is wel heel aantrekkelijk. En dan is nog maar eens de vraag of ze hem nog in deze dagen kunnen leveren en de factuur datum dan nog wel in maart is.

Heb gisteren ook even gekeken wat bij mij mogelijk is wat antennes aan betreft, ik kan voor de 10 en 20 meter zeker een inverted V kwijt, voor de 40 meter helaas niet. dus ik hoef op dit moment ook nog niet perse een atas 120a te hebben. Kan eventueel wel met de kenwood, maar dan moet er een losse controller bij komen, maar dat wil ik nog even achterwege laten.
De inverted V ga ik gewoon zelf maken, enigste wat ik wel gewoon koop, is de balun.

Werkt de Kenwood niet of niet naar behoren. Dan komt er gewoon een FT450D eventueel met atas omdat dan wel de 40m band mogelijk is.

Wat 2m en 70cm betreft, daar moet toch een aparte transceiver voor komen, de ft450 had alleen maar HF, de kenwood heeft het ook niet. Maar wat ik daarmee wil, daar ben ik nog niet helemaal over uit, maar denk dat het gewoon zo'n chinees mobiel ding wordt of een porto. Antenne heb ik ervoor al, das een diamond X50n.
Of er ook in de auto nog een set komt, ja, in de handleiding stond iets dat je moest uitkijken met zendapparatuur, vanwege de boord computer, ga hiervoor eerst even informatie winnen bij Renault. Voordat het een disco wordt in de auto, hele dashboard is digitaal. In de buggy zou het wel kunnen, die is tenminste nog degelijk, geen boordcomputer, alleen de ruitenwissers en lampen natuurlijk elektrisch, oja en de startmotor niet te vergeten. :mrgreen:

Iedereen nog heel erg bedankt voor het mee denken en al het advies!!! En de mooie verhalen over hoe het vroeg ging!
73, Michel
PA1BGY / NL 13487
Icom IC-706 MK II, Yaesu FT-817 ND, Intek KT-980 HP, Alinco DJ-596, Yaesu FRG-100, LDG-Z11 pro II, Begali simplex professional, Kenwood MC-60A, Adonis AM-508E, cg antenna sb-2000 mk2 interface

Plaats reactie