PE2AAB schreef:De 140S is een prima radio. Deze is wel alleen voor HF. je hebt dus geen 2/70.
Een externe tuner gaat prima. Een MFJ ding maar dan tune je handmatig (alhoewel ze ook automatische hebben tegenwoordig dacht ik) of een LDG.
Persoonlijk ben ik meer voor LDG op automatisch gebied. MFJ is wat meer Low Cost.
Goed om te horen, heb besloten het eerst te proberen met de Kenwood, is nog wel even de vraag of de werking nog goed is, maar die gok die ga ik gewoon nemen. (Laat gewoon die cashback schieten, ben er al achter dat tussen de webshops ook al hele prijsverschillen zitten varieert van 699 euro tot 979 euro, dus daar is die cashback niets bij, oke 699-80 is wel heel aantrekkelijk. En dan is nog maar eens de vraag of ze hem nog in deze dagen kunnen leveren en de factuur datum dan nog wel in maart is.
Heb gisteren ook even gekeken wat bij mij mogelijk is wat antennes aan betreft, ik kan voor de 10 en 20 meter zeker een inverted V kwijt, voor de 40 meter helaas niet. dus ik hoef op dit moment ook nog niet perse een atas 120a te hebben. Kan eventueel wel met de kenwood, maar dan moet er een losse controller bij komen, maar dat wil ik nog even achterwege laten.
De inverted V ga ik gewoon zelf maken, enigste wat ik wel gewoon koop, is de balun.
Werkt de Kenwood niet of niet naar behoren. Dan komt er gewoon een FT450D eventueel met atas omdat dan wel de 40m band mogelijk is.
Wat 2m en 70cm betreft, daar moet toch een aparte transceiver voor komen, de ft450 had alleen maar HF, de kenwood heeft het ook niet. Maar wat ik daarmee wil, daar ben ik nog niet helemaal over uit, maar denk dat het gewoon zo'n chinees mobiel ding wordt of een porto. Antenne heb ik ervoor al, das een diamond X50n.
Of er ook in de auto nog een set komt, ja, in de handleiding stond iets dat je moest uitkijken met zendapparatuur, vanwege de boord computer, ga hiervoor eerst even informatie winnen bij Renault. Voordat het een disco wordt in de auto, hele dashboard is digitaal. In de buggy zou het wel kunnen, die is tenminste nog degelijk, geen boordcomputer, alleen de ruitenwissers en lampen natuurlijk elektrisch, oja en de startmotor niet te vergeten.
Iedereen nog heel erg bedankt voor het mee denken en al het advies!!! En de mooie verhalen over hoe het vroeg ging!