apparatuur kopen, zonder officieel bericht?

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: apparatuur kopen, zonder officieel bericht?

#31 Bericht door PA3DAT »

Je mag op 10, 20 en 40m.
Als je nou gewoon een paar afgestemde dipooltjes maakt heb je aan een simpele SWR-meter voldoende
voor het afregelen, evt. zo'n goedkoop 11m-metertje. Dan heb je geen tuner nodig!

Voor 20m: 300 / 14,2 = 21,13 / 4 = 5,28m voor een kwartgolf. Omdat ik geen rekening heb gehouden
met de verkortingsfactor is de genoemde lengte iets te lang. Maar dat gaan we op maat knippen.

Knip 5,28m schemerlampjesdraad af, van dat tweelingspul, en trek de twee draden uit elkaar. Nu heb
je de twee helften van je dipool. Schroef ze aan de linker- en rechterkant van een kroonsteentje, aan
de andere kant de binnen- en buitenkant van een stuk rg58 coaxkabel en zie: je hebt een dipool!

Connector eraan, SWR-meter ertussen en nu de uiteinden beetje bij beetje afknippen tot een SWR van
1 : 1. Je kan 'm ophangen als sloper, bijv. vanaf een hoog punt naar beneden, horizontaal als dipool
of met het voedingspunt hoog en de zijden aflopend als inverted-V.

En je werkt de hele wereld, gegarandeerd! Mijn eerste verbindingen met zo'n dipooltje als kersverse
PA-driër in 1982 waren onder andere met Antarctica en Tristan da Cunha in de zuidelijke Atlantische
Oceaan. Ik had met tentstokken een mastje van 8m hoog gemaakt, daar hing ie in als inverted V. Nu
Hebben we ook keuze uit diverse (merken) hengels.

Maar je kunt natuurlijk ook gewoon alles kopen in de winkel...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
pa3mi
Berichten: 80
Lid geworden op: 21 okt 2014, 16:16
Roepletters: PA3MI
Locatie: Borculo

Re: apparatuur kopen, zonder officieel bericht?

#32 Bericht door pa3mi »

PA3DAT schreef:Je mag op 10, 20 en 40m.
Als je nou gewoon een paar afgestemde dipooltjes maakt heb je aan een simpele SWR-meter voldoende
voor het afregelen, evt. zo'n goedkoop 11m-metertje. Dan heb je geen tuner nodig!

Voor 20m: 300 / 14,2 = 21,13 / 4 = 5,28m voor een kwartgolf. Omdat ik geen rekening heb gehouden
met de verkortingsfactor is de genoemde lengte iets te lang. Maar dat gaan we op maat knippen.

Knip 5,28m schemerlampjesdraad af, van dat tweelingspul, en trek de twee draden uit elkaar. Nu heb
je de twee helften van je dipool. Schroef ze aan de linker- en rechterkant van een kroonsteentje, aan
de andere kant de binnen- en buitenkant van een stuk rg58 coaxkabel en zie: je hebt een dipool!

Connector eraan, SWR-meter ertussen en nu de uiteinden beetje bij beetje afknippen tot een SWR van
1 : 1. Je kan 'm ophangen als sloper, bijv. vanaf een hoog punt naar beneden, horizontaal als dipool
of met het voedingspunt hoog en de zijden aflopend als inverted-V.

En je werkt de hele wereld, gegarandeerd! Mijn eerste verbindingen met zo'n dipooltje als kersverse
PA-driër in 1982 waren onder andere met Antarctica en Tristan da Cunha in de zuidelijke Atlantische
Oceaan. Ik had met tentstokken een mastje van 8m hoog gemaakt, daar hing ie in als inverted V. Nu
Hebben we ook keuze uit diverse (merken) hengels.

Maar je kunt natuurlijk ook gewoon alles kopen in de winkel...
Dat gaat helemaal goedkomen, bedankt voor de uitleg! Experimenteren is ook veel leuker! Dacht dat er nog een balun bij tussen moest of is dat helemaal niet nodig?

Voor de 40 meter kom ik ruimte te kort of ik moet een stukje gemeente tuin "lenen". Maar met de draadantennes gaat helemaal goed komen. Ja, net wat ik al eerder aangaf, je ziet nu gewoon te veel dingen wat te koop is en je gaat zoeken naar oplossingen als je in een appartement woont, zodoende kwam ik ook op die atas uit en dan ga je verder zoeken hoe zoiets werkt en ja toen kwam ik bij een paar set van Yaesu.
Maar nu is het dan een oude kenwood geworden, best wel een leeftijd heeft die, maar ben er nu al blij mee! heeft tenmiste nog een beetje uitstraling, mocht die toch niet werken, zet ik hem hier mooi op een kast neer als decoratie, paar lampjes er in en klaar!

Maar als dit gaat werken dan ben ik al heel blij. Ik hoop dat het allemaal gauw geregeld is bij het AT, dat wel, maar goed, we weten nu wat er gaande is, dus geduld hebben.
73, Michel
PA1BGY / NL 13487
Icom IC-706 MK II, Yaesu FT-817 ND, Intek KT-980 HP, Alinco DJ-596, Yaesu FRG-100, LDG-Z11 pro II, Begali simplex professional, Kenwood MC-60A, Adonis AM-508E, cg antenna sb-2000 mk2 interface

Gebruikersavatar
PD7P
Berichten: 999
Lid geworden op: 03 nov 2009, 19:50
Locatie: Breda

Re: apparatuur kopen, zonder officieel bericht?

#33 Bericht door PD7P »

voor antennes op kleine ruimte moet je eens kijken op de site van Frits pa0fri,daar staat in de antenne sectie vast wel iets wat je kunt gebruiken.
ik heb zelf ook een simpel dipooltje op m'n balkon gespannen en werk net wat Aloys zegt heel de wereld(al is het dan digimode) :mrgreen:

73 Paul

Gebruikersavatar
pa3mi
Berichten: 80
Lid geworden op: 21 okt 2014, 16:16
Roepletters: PA3MI
Locatie: Borculo

Re: apparatuur kopen, zonder officieel bericht?

#34 Bericht door pa3mi »

bedankt voor de link van pa0fri, deze had ik tijdens mijn studie van mijn "leraar" om het zo maar te zeggen ook al gekregen, maar eigenlijk helemaal weer vergeten dat deze site er was!

En nu even een update over de Kenwood. Ik heb hem opgehaald en direct even naar een bekende gebracht die hem even getest heeft.
Van de buitenkant is deze gewoon als nieuw, paar kleine krasjes, maar daar heb je het ook mee gehad. Hij is compleet met handleiding, een voedingkabel en een hand microfoon met up en down. aan onderzijde zit ook nog een beugeltje zodat je de set iets hoger kunt zetten. best uitgebreid voor de leeftijd.

Technisch werkt hij ook, zijn maximale uitgang vermogen haalt die niet helemaal, maar ik mag toch maar met 25 watt werken dus, geen probleem. Het is gemeten met een dummyload. Hij staat ook netjes op de frequentie, wat hij aangeeft op het display, staat ook op de gebruikte frequentie counter.
En er kwam ook nog eens modulatie uit tijdens het zenden! De deksels zijn er ook nog even af geweest en het zag er allemaal netjes uit van binnen, geen rare dingen.
De ontvangst is ook goed, vergeleken met mijn ontvanger komt er een heel aangenaam geluid uit. Ik ga me hier zeker mee redden voorlopig! Als het uiteindelijk toch niet iets is, kan ik altijd nog die FT450D of een andere vernieuwde set kopen!

Ik ben er nu al blij mee, heb natuurlijk diegene van wie ik hem heb wel wat gegeven ervoor, kon dit niet zomaar aannemen. De transceiver staat nu netjes geparkeerd totdat ik alles binnen heb.

Wat ik verder nog heb gekocht dit weekend is:
De MFJ versa tuner II 949e, deze heb ik wel thuis en deze heb ik nu achter mijn ontvanger zitten, de yaesu frg-100, tot mijn verbazing, werkt dat ook nog wat ontvangst natuurlijk aan betreft. Beetje draaien en de ontvangst wordt gewoon beter! Had dit veel eerder moeten kopen.

en voor de 2m en 70 cm, een alinco dj-596 porto, moet er alleen nog waarschijnlijk een andere accu bij kopen. Maar deze ook geparkeerd.

Rest nog een goede voeding kopen (heb hier van een forumlid ook al een goede tip over gehad) en voor de HF een antenne te maken en dat ga ik ook zelf doen, hou wel van knutselen, dit heb ik voor mijn ontvangers ook gedaan, maar blijkt wel weer dat ik toen toch iets niet goed heb gedaan, aangezien met de tuner zelfs het ontvangst beter wordt. Maar ga me nu verdiepen in het maken van antennes en de juiste aanpassingen.

Is het verstandig om een Antenne Analyzer te kopen, zoals bijvoorbeeld de MFJ 259B, RigExpert AA-30 of iets in die geest. Om ook te zien of je het goed doet en natuurlijk of deze antenne dan geschikt is voor wat je ermee wilt.

En verder heb ik besloten om een QRP set te kopen, zit zelf te denken aan de Yaesu ft-817. Lijkt me gewoon een hele uitdaging om met zo min mogelijk vermogen toch leuke afstanden af te leggen. En natuurlijk hiermee op pad te gaan, niet thuis, maar gewoon in het veld, waarvoor deze set bedoeld is. En dit ook in combinatie met zelfbouw antennes. En deze set is dan tevens voor in de auto.
Gisteren mijn "leraar" nog even aan de telefoon gehad en ga ook het morse weer oppakken heb hier 3 jaar geleden ook al een cursus van gehad ook van hem en hij zei al, een qrp zender is heel makkelijk zelf te maken, maar ook hierin ga ik me verdiepen, beetje knutselen dat is echt wel iets voor mij en dingen oplazen ook en snel ontladen, zoals condensators, al vele schoevendraaiers mee gesloopt, vooral op het werk! :mrgreen: Oke niet de juiste manier voor het ontladen maar wel de leukste!

Ik ga er vanuit dat tussen nu en 3 weken, ik eindelijk aan de leukste hobby kan beginnen, elke keer maar kijken of er post is. Maar het is toch nog even geduld hebben. De XYL is dan denk ik ook blij! :lol: die wordt al helemaal gek nu, van het uit gezoek van wat ik nu allemaal wil hebben, ja nu al, maar goed, over een tijdje heeft ze rust, want dan kan ik lekker naar mijn hok! :mrgreen:
73, Michel
PA1BGY / NL 13487
Icom IC-706 MK II, Yaesu FT-817 ND, Intek KT-980 HP, Alinco DJ-596, Yaesu FRG-100, LDG-Z11 pro II, Begali simplex professional, Kenwood MC-60A, Adonis AM-508E, cg antenna sb-2000 mk2 interface

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: apparatuur kopen, zonder officieel bericht?

#35 Bericht door PA3DAT »

Leuk om te lezen Michel! Misschien nog even wachten met een analyzer, er is nogal wat keus en ze zijn niet goedkoop.
Zelf heb ik een miniVNA, maar ik heb het ook heel lang gewoon met een swr-metertje gedaan!

Misschien eerst eens een analyzer uitproberen, van een mede-amateur, voor je beslist.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

-Verwijderd account

Re: apparatuur kopen, zonder officieel bericht?

#36 Bericht door -Verwijderd account »

Een goede SWR-meter lijkt me een betere aankoop. Bijvoorbeeld een kruisnaaldmeter van Daiwa.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: apparatuur kopen, zonder officieel bericht?

#37 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Michel,

Een FT817 is een leuke aankoop als je echt qrp wil gaan werken. De laatste versie (ND) heeft standaard een accu aan boord waar mee je maximaal 2,5 watt kan maken. Op een voeding is dit 5 watt.

Met deze 5 watt heb ik met cw al de gehele wereld gewerkt.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
pa3mi
Berichten: 80
Lid geworden op: 21 okt 2014, 16:16
Roepletters: PA3MI
Locatie: Borculo

Re: apparatuur kopen, zonder officieel bericht?

#38 Bericht door pa3mi »

PA4DHG schreef:Een goede SWR-meter lijkt me een betere aankoop. Bijvoorbeeld een kruisnaaldmeter van Daiwa.
Net even gekeken in de handleiding van de mfj 949e, maar deze kan ik ook gewoon als swr meter gebruiken, dit is ook een kruismeter. Kan zowel dat het signaal door de tuner gaat, als rechtreeks via de "bypass". Zie nu ook net pas dat deze ook een stand heeft zodat het een dummyload wordt en ook nog een 1:4 balun.

Of kan ik beter nog een SWR meter erbij kopen? Ja oke voor de 2m en 70 cm heb ik hier niets aan. Daar moet er gewoon 1 voor komen. Of een VSWR zodat ik gewoon beide in 1 meter heb, zag de diamond SX-600, geen kruismeter maar wel een mooi frequentie bereik 1.8-160 en 140-525 Mhz. Ook zag ik van 2 andere merken met dezelfde behuizing als de diamond, maar dan stukken goedkoper. Neem aan dat er veel kwaliteit verschil in zit. Ook een kruisnaald meter gezien van diamond met het zelfde frequentie bereik, alleen een wat duurdere prijs. Ook daiwa heeft leuke meters voor een leuke prijs.


Ja weet het van de analyzers dat ze duur zijn, maar heb nu wat bespaart op de set, vandaar dat ik zoiets had van kan ik misschien wel zoiets erbij kopen. Zag ook al "made in china" kastjes voor veel minder geld met een kleuren display. Maar ik zoek dit zeker even uit. Als ik zoiets koop, dan wordt het wel nieuw denk ik, lees op sommige webshops dat ze nogal gevoelig zijn bij verkeerd gebruik dat ze snel kapot gaan. Maar net wat je zegt, kan deze wel lenen van iemand, ken wel een aantal personen die zoiets hebben, is ook totaal geen haast mee. Maar leek me handig om zelf te hebben voor als je zelf antennes gaat maken, om te zien op welke frequentie de antenne echt goed in resonatie is en hier zo nodig wat de antenne op kan passen dat het nog beter wordt voor de frequentie wat ik wil. Maar misschien wil ik ook wel teveel ineens. Heb zin aan deze hobby en m'n hoofd zit vol ideeën, of het gaat werken is natuurlijk de vraag, maar kijk er erg naar uit om te gaan knutselen hiermee. Kan nu al wel beginnen met bouwen, maar dat is niet leuk, weet ik nog niet of het werkt wat ik maak.


Even over de FT-817, bedankt Tjeerd, voor je reactie, dit wil ik horen. De hele wereld bereiken met 5 watt. Dit stimuleert alleen maar om deze set daadwerkelijk te kopen. Hier wacht ik wel even mee tot ik de documenten in huis heb, of laat zo zeggen het bewuste pdf'je heb afgedrukt zodra ik een call kan registreren. Ik heb vandaag al vele video's op youtube bewonderd van deze qrp set. En ben erg onder de indruk en dat met 5 watt. Echt een uitdaging zoiets lijkt me. Ken eigenlijk niemand bij onze vereniging die de 817 heeft, wel iemand met een Elecraft kx-1. En in CW had hij tijdens de velddag vorig jaar de ene verbinding na de andere. Stond daar ook al versteld van. Hij is wel F gemachtigd en mag natuurlijk ook op banden uitkomen waar ik (nog) niet mag komen. Wil zelf verder voor de F. Het vermogen interesseert mij niet zo heel veel wat je meer mag, maar wat de frequenties aan betreft. En zeker als ik nu hoor, dat je gewoon de hele wereld aan kan met 5 watt. Dat had ik niet zo verwacht om eerlijk te zijn!
73, Michel
PA1BGY / NL 13487
Icom IC-706 MK II, Yaesu FT-817 ND, Intek KT-980 HP, Alinco DJ-596, Yaesu FRG-100, LDG-Z11 pro II, Begali simplex professional, Kenwood MC-60A, Adonis AM-508E, cg antenna sb-2000 mk2 interface

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: apparatuur kopen, zonder officieel bericht?

#39 Bericht door PE2AAB »

Veel geld uitgeven aan een dure meter is wat zonde. Eentje lenen, antennes afstemmen en periodiek nog eens nazien. Meeste radio's hebben ook een indicative meter intern. Koop liever een leuke radio (als het geld dan toch in de zakken brand) en bouw een leuke antenne. Ik heb hier een x200 voor 2/70 en die heb ik al lang niet meer nagekeken. Als er iets mee aan de hand is zie ik dat op het display van de set. Dan ga ik exacter meten.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: apparatuur kopen, zonder officieel bericht?

#40 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Michel,

Ik lees veel enthousiasme in je verhaal, leuk.

De MFJ 949e tuner heb ik hier ook. Mocht je er vragen over hebben, stel ze. Momenteel heb ik de symmetrische in/uit -gang in gebruik met een dipool gevoed via een openlijn.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: apparatuur kopen, zonder officieel bericht?

#41 Bericht door PA3DAT »

Gewoon die compacte tuner als SWR-meter gebruiken kan ook, zoals je al zei. Zó vaak doekje dat nou ook
weer niet. Mijn miniVNA slijt het grootste deel van zijn leven ook in een keurig tasje... :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: apparatuur kopen, zonder officieel bericht?

#42 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Dat was ik vergeten te beantwoorden. :D

De swr/vermogensmeter in je tuner kan je prima voor HF gebruiken.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
pa3mi
Berichten: 80
Lid geworden op: 21 okt 2014, 16:16
Roepletters: PA3MI
Locatie: Borculo

Re: apparatuur kopen, zonder officieel bericht?

#43 Bericht door pa3mi »

Even weer een update vanaf deze kant.

Nog steeds geduldig aan het afwachten op het officiële bericht, heb zelf geen contact genomen bet examen commissie of Agentschap Telekom, heb echt zoiets het komt wel. Vorige week heeft iedere examen kandidaat nog een mail gehad van de examen commissie, met dat het geen zin heeft elke keer of stichting radio examens of Agentschap Telecom te bellen, dat dat geen enkele zin had. Reden is gewoon vakanties en ziektes, dat ze daarom achterlopen met het verwerken. En dat het zo spoedig mogelijk verwerkt gaat worden bij het AT. Dus gewoon geduld hebben.

In de tussentijd heb ik het Cursusboek voor het F-examen besteld bij de Veron en ook ontvangen. En nu ben ik met een aantal mede clubleden, hier aan begonnen, we gaan elke weer een middag samen zitten en over bepaalde onderwerpen praten wat in het boek behandeld wordt. Onder tussen ook al een paar proef examens gemaakt en valt me niets van tegen, ondanks ik nog niet alle stof, dat kan natuurlijk ook nog niet, van de F behandeld is. Maar komt ook wel door diegene die mij de N heeft aangeleerd, omdat die elke keer gewoon een stapje verder ging dan de N denk ik. Heb toen al onderwerpen geleerd, die nu eigenlijk pas aan de orde komen.

Ook heb ik marktplaats en 2ehands.nl elke dag bekeken, wilde natuurlijk een QRP set hebben. Met diegene waar ik nu samen de F mee doe, ook gepraat over de FT-817d, en ook over de nadelen gehad, wat hij er aan miste. Omdat ik eigenlijk een set zocht die zowel voor het veldwerk geschikt is, maar ook gewoon voor mobiel gebruik en misschien deels basis, rade hij mij de set af, hij gebruikte de set ook thuis en hij zei dat hij soms wel iets vermogen miste, dat hij dit dan weer oploste met een kleine linear er achter. En het display was best klein, dat klopte ook wel, maar voor in het veld is dat ook voldoende neem ik aan.

Maar goed, ik had op marktplaats al een aantal sets gezien en had een bod gedaan op een 817d, uiteindelijk was ik de hoogste bieder. Het was hier nog geen 17 km vandaan, denk haal ik hem wel op, er heen geweest, maar heb hem laten staan, ding zag er op de foto veel netter uit. Uiteindelijk was de accu ook nog eens defect. En vertrouwde het gewoon niet. Stonden meerdere HF/VHF/UHF sets, waar de kappen af waren en soldeer bout stond er naast. Nee, heb gewoon netjes gezegd dat ik het niet vertrouwde en dat ik er van afzag. Misschien was die voor de rest wel goed, maar eerste indruk was al gelijk verkeerd. Testen kon hij ook alleen maar op de 11 meter band. Gewoon laten staan.

Dan gewoon maar verder kijken op Marktplaats, ondertussen ook al weer via youtube en het internet verschillende sets bekeken, ook reviews ervan wereldwijd. Ik ging elke keer toch weer voor zo'n 817d, maar toen zag ik opeens afgelopen weekend, een Icom IC-706 mkII met DSP unit voorbij komen, ook nog niet zo heel ver weg. Had deze al wel gezien in een filmpje op youtube en ook dat deze set gebruikt wordt door verschillende mensen als QRP set doordat je hem op 5 watt minimum kunt zetten. Ik heb er even over na gedacht en wat zou ik doen, zit er natuurlijk mee dat ik het officiële document nog niet heb, maar wilde het eigenlijk ook niet aan me voorbij laten gaan. Ik heb toch een bod uitgebracht en ook dit bod was akkoord. Donderdagavond, zijn m'n vriendin en ik, maar even een eindje wezen rijden. En was bij een zendamateur, hij heeft diverse dingen uitgelegd over de set, heel netjes allemaal. Zelfs de doos en handleiding zat er nog bij, ook de set zelf zag er netjes uit. Leuk gesprek gehad daar over de hobby. Het was gewoon gelijk vertrouwd! Heb deze set wel gekocht en heb hem na de tijd weer netjes geparkeerd! enigste wat hier ligt is de handleiding, maar zie bij veel dingen, dat het beter is, zodra ik mag, de handleiding voor het eerst gewoon bij de set moet houden en van daar uit ook moet leren wat hij allemaal kan. Oke het is niet wat ik in eerste instantie wilde, maar vind deze wat completer, zeker ook met het afneembare frontpaneel en het grote scherm, kan de set gewoon onder de bijrijders stoel leggen en het frontpaneel voor me neerleggen. Moet daar dan alleen nog een kabel voor kopen, maar dat komt wel een keer op een beurs, is niet heel belangrijk.

En de mensen waar ik de F mee probeer te leren, die zijn allemaal geïnteresseerd in QRP en veldwerk, dus dat is over een aantal weken ook de bedoeling om een weekend lang samen ergens een opstelling te maken en kijken wat mogelijk is. Best wel zin in, maar goed, eerst de registratie nog!!

Eerstvolgende beurs waar ik naar toe ga is naar de Jutberg, ga hier al jaren na toe. Ben er zelfs in het verleden al een aantal keren geweest met de brommer, das al lang geleden... bedenk ik me nu net. 1 keer alleen stomme foute gemaakt, net een paar dagen voor de jutberg de brommer opvoeren, daarvoor kon ik altijd met 1 tank op en neer halen, na het opvoeren, heb ik heel ver kunnen lopen naar een benzine pomp.... ik dwaal af...

En over de voeding heb ik nog geen nieuws, heb nog niets besteld, waar ik gisteren de 706 heb gekocht, hij had ook zo'n beroemde KPO voeding en dit beviel hem ook prima, dus dat is wel de voeding waar ik voor ga... of toch niet, wel een lichte twijfel over de Alinco 330, weet niet wat ik daar mee heb, maar mijn mentor rade mij die aan en op zich is dat ook een mooie compacte voeding, maar weet niet of het handig is om een regelbare voeding te hebben ipv de KPO 8230.

Maar daar heb ik ook nog wel even de tijd voor, ga ik van uit. bestel toch pas als ik me geregistreerd heb. En dan ook gelijk materiaal om een aantal baluns te maken, zodat ik voor de 10 en 20m een inverted V kan maken, 40m wordt ik waarschijnlijk niet kwijt, of ik moet 1 van de buurvrouwen lief aan kijken. als ik een draadje mag spannen van dakgoot naar dakgoot.

:mrgreen:
73, Michel
PA1BGY / NL 13487
Icom IC-706 MK II, Yaesu FT-817 ND, Intek KT-980 HP, Alinco DJ-596, Yaesu FRG-100, LDG-Z11 pro II, Begali simplex professional, Kenwood MC-60A, Adonis AM-508E, cg antenna sb-2000 mk2 interface

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: apparatuur kopen, zonder officieel bericht?

#44 Bericht door PE2AAB »

Proficiat met de aankoop!
Goed dat je die 817d hebt laten staan.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PD7P
Berichten: 999
Lid geworden op: 03 nov 2009, 19:50
Locatie: Breda

Re: apparatuur kopen, zonder officieel bericht?

#45 Bericht door PD7P »

Ik zie het al............gaat helemaal goed komen doar in Eibarg'n :mrgreen: :mrgreen:

Plaats reactie