apparatuur kopen, zonder officieel bericht?

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1432
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: apparatuur kopen, zonder officieel bericht?

#61 Bericht door PH2LB »

Mooi dat je een oplossing gevonden hebt Michel. Veel plezier er mee.
PE2AAB schreef:Wel 1750 Hz. Dat wist ik niet.
Is ook een van de weinige repeaters die dat nog gebruikt :D
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
pa3mi
Berichten: 80
Lid geworden op: 21 okt 2014, 16:16
Roepletters: PA3MI
Locatie: Borculo

Re: apparatuur kopen, zonder officieel bericht?

#62 Bericht door pa3mi »

hoe verder naar het oosten, hoe verder je terug gaat in de tijd, je kunt het al zien en horen in de Achterhoek en Twente.

Het werkt in ieder geval, maar hier op de repeater is weinig te doen, 2m hoor je zo af en toe iemand, vaak ook smorgens rond half acht en smiddag rond een uur of vijf, 70cm is helemaal stil. Op de 10 en 20 meter vind ik eigenlijk het leukste en uitdagender, voor de 40 moet ik nog een oplossing zoeken, maar die komt er ook nog wel.

Vandaag geen verbinding gemaakt, wel wat geluisterd en in die tussen tijd een compact mastje gemaakt van partytent stokken. in elkaar is het 4 meter hoog, een katrol er ingemaakt van een vlaggenmast, stuk touw er langs en een bevestigings punt waar ik het touw kan bevestigen als het balun in de top gehesen. En morgen ga ik nog even een beugeltje maken waaraan tui draden bevestig kan worden. mast bestaat uit vier delen van een meter. En heb deze vanavond al even in een parasol voet achter op het terras gezet, mijn bedoeling daarmee is aan gezien we in een appartement wonen, dat ik hier af en toe overdag een mastje neerzet en s'avonds ook weer kan afbreken. of s'avonds en s'morgens vroeg weer afbreken, zodat de buurt er geen last van heeft. Maar ook voor velddagen of een keer ergens het veld in. gewoon makkelijk zo'n ding. Maar het zijn party tent stokken, dus weet niet wat de levensduur zal zijn. misschien dat ik op de jutberg ook wel een aluminium schuifmastje koop, gewoon zo'n simpelding, met van die klemmen.
73, Michel
PA1BGY / NL 13487
Icom IC-706 MK II, Yaesu FT-817 ND, Intek KT-980 HP, Alinco DJ-596, Yaesu FRG-100, LDG-Z11 pro II, Begali simplex professional, Kenwood MC-60A, Adonis AM-508E, cg antenna sb-2000 mk2 interface

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7113
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: apparatuur kopen, zonder officieel bericht?

#63 Bericht door PE2AAB »

Die Alu mastjes zijn best prijzig. Mooi maar prijzig. Kijk op de Jutberg eens naar legermastdelen. Dat zijn fiberglas (groene) buizen die normaal gebruikt worden om camouflagenetten over tanks te leggen.
Voor een paar tientjes te koop en soms zelfs compleet met opberg foudraal.

Je maakt zo een mastje van een meter of 10.
image.jpg
Lengte van de scheerlijnen bepalen? Ene meneer Pythagoras heeft daar een mooie formule voor bedacht ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1432
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: apparatuur kopen, zonder officieel bericht?

#64 Bericht door PH2LB »

tb303 schreef:hoe verder naar het oosten, hoe verder je terug gaat in de tijd, je kunt het al zien en horen in de Achterhoek en Twente. Het werkt in ieder geval, maar hier op de repeater is weinig te doen, 2m hoor je zo af en toe iemand, vaak ook smorgens rond half acht en smiddag rond een uur of vijf, 70cm is helemaal stil. .
Idd is de 2m behoorlijk rustig, maar soms bij vlagen een goede hoeveelheid activiteit. Zou ik ook meer moeten doen :-) Maar helaas niet altijd de tijd om in de shack te zitten :-(

Hoe dan ook, niet vergeten je zondag's ochtend om 11:15 in te melden op de Twente rond op de repeater van Eibergen.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
pa3mi
Berichten: 80
Lid geworden op: 21 okt 2014, 16:16
Roepletters: PA3MI
Locatie: Borculo

Re: apparatuur kopen, zonder officieel bericht?

#65 Bericht door pa3mi »

PE2AAB schreef:Die Alu mastjes zijn best prijzig. Mooi maar prijzig. Kijk op de Jutberg eens naar legermastdelen. Dat zijn fiberglas (groene) buizen die normaal gebruikt worden om camouflagenetten over tanks te leggen.
Voor een paar tientjes te koop en soms zelfs compleet met opberg foudraal.

Je maakt zo een mastje van een meter of 10.
image.jpg
Lengte van de scheerlijnen bepalen? Ene meneer Pythagoras heeft daar een mooie formule voor bedacht ;-)
:idea: :shock: Erg dit, haha, goed dat je me helpt herinneren, ik heb een aantal jaren geleden al eens zo'n legermast setje op de jutberg gekocht, volgensmij was het iets van 10 euro, 3 mastdelen, 1 of ander ding wat er bovenop kan zodat de paal niet zomaar door het net heen gaat en dat alles in een foudraal. Ben gelijk vanmiddag maar ff langs de garage gereden, hij was er nog. helemaal vergeten dat ik dit nog had, niet best dat ik het nu al aan het vergeten was.... :lol:

En heb vanmiddag de knoop doorgehakt om toch gewoon een automatische tuner te kopen, hou die mfj wel voor m'n kenwood en heb een ldg z11 mk2 besteld voor de icom, lees op de buitenlandse sites wel hele goede reviews over deze tuner icm de ic706 mk2. Zat te twijfelen tussen een it-100, de z-100 en sinds gisteren toen ik eigenlijk de z100 wilde bestellen ook nog eens tussen de z-11. alle drie budget tuners, heb het woord niet bedacht, zag het op een paar amerikaanse sites. De IT-100, Z100 plus en z11 pro 2 kunnen in combinatie met de IC-706 perfect samenwerken, zodat gewoon de tune button op de 706 gewoon werkt. Dat maakte het wel moeilijker. De gedachte hierover waarom ik nu voor de Z-11 heb gekozen is gewoon dat er niet zoveel prijs verschil in zat en weet niet of het handig is, deze ook nog manueel te tunen is. Als alles goed is komt deze morgen al binnen, echt snelle webshop!


Oja de scheerlijnen, hmmm, daar zal de vriendin blij me zijn.... ach ja een beetje gymnastiek achter het huis is nooit verkeerd... misschien trapt ze er wel in.... :mrgreen: :wink:
73, Michel
PA1BGY / NL 13487
Icom IC-706 MK II, Yaesu FT-817 ND, Intek KT-980 HP, Alinco DJ-596, Yaesu FRG-100, LDG-Z11 pro II, Begali simplex professional, Kenwood MC-60A, Adonis AM-508E, cg antenna sb-2000 mk2 interface

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5125
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: apparatuur kopen, zonder officieel bericht?

#66 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Inmiddels dekt de titel van de topic niet meer de lading.

De 706? Deze set heeft toch een interne tuner?
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
pa3mi
Berichten: 80
Lid geworden op: 21 okt 2014, 16:16
Roepletters: PA3MI
Locatie: Borculo

Re: apparatuur kopen, zonder officieel bericht?

#67 Bericht door pa3mi »

Nee klopt, moet ik gewoon een nieuw "starters" topic aanmaken of gewoon hier door gaan, wilde gewoon mijn eerste ervaringen delen en wat ik tot nu gedaan heb. Klopt helemaal dat het onderwerp niet meer klop, als hij aangepast kan worden mag het wat mij betreft ook wel.

Nee helaas de 706 heeft geen interne tuner.
73, Michel
PA1BGY / NL 13487
Icom IC-706 MK II, Yaesu FT-817 ND, Intek KT-980 HP, Alinco DJ-596, Yaesu FRG-100, LDG-Z11 pro II, Begali simplex professional, Kenwood MC-60A, Adonis AM-508E, cg antenna sb-2000 mk2 interface

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5125
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: apparatuur kopen, zonder officieel bericht?

#68 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

tb303 schreef:Nee helaas de 706 heeft geen interne tuner.
Michel,

Volgens mij zijn er versies met ingebouwde tuner, vandaar mijn vraag.
Of ben ik dan toch in de war met de ic-703 die ik heb gehad.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6268
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: apparatuur kopen, zonder officieel bericht?

#69 Bericht door PA3DAT »

Klopt, de 703 (qrp) heeft een ingebouwde tuner. In de 100W 706 is daarvoor geen ruimte...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
pa3mi
Berichten: 80
Lid geworden op: 21 okt 2014, 16:16
Roepletters: PA3MI
Locatie: Borculo

Re: apparatuur kopen, zonder officieel bericht?

#70 Bericht door pa3mi »

Heb gistermiddag de LDG Z-11 pro 2 met kabel al binnen gekregen, een hele snelle webshop dus!!

Super makkelijk met aansluiten en het werkt perfect in combinatie met de 706 mk2! gisteravond mijn 2e qso gehad met Bulgarije! maar gaat dat altijd zo snel, je geeft de waardes van binnenkomst en gelijk gaan ze alweer naar de andere toe.

Even terug over de ldg, wat een waanzinnig apparaat, wat ik niet goed kon tunen met de mfj 949e, doet de Z-11 even in een paar seconden!

Enigste wat me wel tegenviel is dat tijdens een oproep, de tuner automatisch ging tunen, terwijl ik voor die tijd al op die frequentie dit had gedaan, hij schakelt de icom in CW mode dan. Had gelukkig geen verbinding met iemand. Had de handleiding eens nagekeken of dit uitgeschakeld kon worden maar kan het niet zo vinden. Zal heus wel mogelijk zijn, kom daar nog wel achter!
73, Michel
PA1BGY / NL 13487
Icom IC-706 MK II, Yaesu FT-817 ND, Intek KT-980 HP, Alinco DJ-596, Yaesu FRG-100, LDG-Z11 pro II, Begali simplex professional, Kenwood MC-60A, Adonis AM-508E, cg antenna sb-2000 mk2 interface

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5125
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: apparatuur kopen, zonder officieel bericht?

#71 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

tb303 schreef:Super makkelijk met aansluiten en het werkt perfect in combinatie met de 706 mk2! gisteravond mijn 2e qso gehad met Bulgarije! maar gaat dat altijd zo snel, je geeft de waardes van binnenkomst en gelijk gaan ze alweer naar de andere toe.
Dit lijkt steeds meer een tendens binnen de hobby. Een signaalrapport en door naar de volgende.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: apparatuur kopen, zonder officieel bericht?

#72 Bericht door johnvdpas »

Dat je een vergunning moet hebben voor de aangesloten zender is mij bekend. Ook dat de stekker zit niet in het stopcontact of de antenne is niet aangesloten, of de microfoon of alle drie deze zaken samen niet werken ook. In de praktijk komt het neer dat je de zender netjes in de doos in de kast mag bewaren...

Wat opzich wel vreemd is, dat ik als amateur een porto mag kopen of een zender (bijvoorbeeld zo,n bamihap) die kan zenden op ferquenties waar je totaal niet mag komen. En dat is wel legaal.(Tenminste ik heb dat altijd zo begrepen) Niet om die ferquenties te gebruiken maar als er banden op zitten waar je legaal op mag als amateur, dan mag je die banden wel gebruiken. Maar dat is eigenlijk toch ook vreemd? Jullie zullen wel vinden van niet, dat snap ik ook wel maar ik bedoel je kan een porto kopen waar je 2% van de ferquenties legaal mag van gebruiken en 98% niet. In hoeverre kun je dan zeggen dat je bevoegd bent dat apparaat te gebruiken?

Een jurist in de zaal? Heb ik gelijk als ik zeg dat ik hem wel mag gebruiken op de amateurferquenties? Volgens mij wel.

-Verwijderd account

Re: apparatuur kopen, zonder officieel bericht?

#73 Bericht door -Verwijderd account »

Het is inderdaad volkomen legaal als je een transceiver bezit waarin frequenties voorkomen, of een frequentieband, waarvoor je een licentie hebt. Er zijn immers niet zoveel transceivers die uitsluitend op de aan ons toegestane frequenties kunnen zenden. Omdat bv. de grenzen v.d. amateurbanden verschillend zijn in diverse landen. Denk met name aan HF-zenders, maar ook aan transceivers voor de 6m en de 4m banden.

Plaats reactie