kopen van apparatuur in landen zoals Belgie en duitsland

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD8B
Berichten: 94
Lid geworden op: 12 mar 2013, 21:10
Roepletters: PD8B
Locatie: Breda
Contacteer:

kopen van apparatuur in landen zoals Belgie en duitsland

#1 Bericht door PD8B »

Hoe zit het met zend apparatuur aanschaf in landen zoals Duitsland en België.
Zijn daar nog afwijkende regels in, of betalingen achteraf (douane o.i.d.) ?
Iemand hier ervaringen mee en deze wil delen? (ik spreek over aanschaf bij bedrijven, niet particulier)

73'
*********************************
Kijk eens op mijn site:
http://www.zend-amateur.nl
*********************************

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: kopen van apparatuur in landen zoals Belgie en duitsland

#2 Bericht door PA0FRI »

PD8EER schreef:Hoe zit het met zend apparatuur aanschaf in landen zoals Duitsland en België. Zijn daar nog afwijkende regels in, of betalingen achteraf (douane o.i.d.) ?
Je betaald alleen BTW van het desbetreffende land (19% in DL) en de aldaar geldende portokosten voor verzending naar NL.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3130
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: kopen van apparatuur in landen zoals Belgie en duitsland

#3 Bericht door elsinga »

Mijn IC7000 heb ik persoonlijk opgehaald bij Thiecom in Bremen, is voor mij redelijk dichtbij en de leaseauto rijdt wel. :) Toen die direct na aanschaf kapot ging (lees elders op het forum) heb ik 'm gewoon teruggestuurd en heeft Thiecom de boel met Icom Duitsland geregeld. Zelfde procedure had ik met een limburgse winkel gevolgd, had ik 'm daar gekocht.

Mijn autotuner kwam ook uit Duitsland, veel kleiner bedrijf. Dat liep allemaal veel moeizamer...
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PE9H
Berichten: 452
Lid geworden op: 04 sep 2014, 13:02
Roepletters: PE9H
Locatie: JO32kh

Re: kopen van apparatuur in landen zoals Belgie en duitsland

#4 Bericht door PE9H »

Binnen de EU is er vrij handelsverkeer.
Btw betaal je als particulier in het land van aanschaf, invoerrechten zijn niet van toepassing. Let op voor Zwitserland, hier moet je wel invoeren net als vanuit het verre oosten.
Arien PE9H
"The ability to speak does not make you intelligent" - Qui-Gon Jinn
:wq

PD8B
Berichten: 94
Lid geworden op: 12 mar 2013, 21:10
Roepletters: PD8B
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: kopen van apparatuur in landen zoals Belgie en duitsland

#5 Bericht door PD8B »

PD9H schreef:Binnen de EU is er vrij handelsverkeer.
Btw betaal je als particulier in het land van aanschaf, invoerrechten zijn niet van toepassing. Let op voor Zwitserland, hier moet je wel invoeren net als vanuit het verre oosten.
Mjah dat was inderdaad ook mijn twijfel. dacht aan iets van vrije handel tussen eu. Maar was er niet zeker van. En het idee om iets te bestellen en dan achteraf alsnog een factuur ervoor te krijgen zat me niet lekker. Maar bedankt voor je (jullie) reacties!

73'
PD8EER
*********************************
Kijk eens op mijn site:
http://www.zend-amateur.nl
*********************************

Plaats reactie