Onze nieuwe energie meters ook leuk voor HF ..?

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Onze nieuwe energie meters ook leuk voor HF ..?

#31 Bericht door PA3HMP »

Volgens mij is een domme meter niet een slimme meter die uitgezet is maar een gewone conventionele meter met draaiwiel.
net als mijn gasmeter een domme meter is, niks electronish

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2567
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Onze nieuwe energie meters ook leuk voor HF ..?

#32 Bericht door PA5COR »

Pen en papier over jaren wekelijks verbruik geeft mij prima overzicht over wat ik heb verbruikt/bespaard en ook over de voorschotten en hun evenredigheid.
Geen verrassingen als de afrekening komt, ik weet wat ik heb verbruikt en de rekeninghoogte.
Gezien het "vertrouwen" dat we maar moeten hebben in de veiligheid van onze data? http://www.energiekeuze.nl/nieuws.aspx?id=1645

Die data is al misbruikt....
De boete die de Autoriteit Consument en Markt (ACM, destijds nog NMA geheten) vorig jaar zomer oplegde wegens het niet geheim houden van klantgegevens blijft staan. Dat heeft de meervoudige kamer van de rechtbank Rotterdam donderdag bepaald. Netbeheerder Liander en het Nuon-onderdeel Nuon Customer Care Center (CCS) wilden hun straf van respectievelijk EUR 3,32 mln en EUR 208.000 uitgewist krijgen, maar de rechter vond hun argumenten daarvoor niet steekhoudend.

Verder moet je je afvragen waarom die bedrijven miljarden besteden aan het vervangen van meters als het ons "niks" kost, ja ja.

Ook gezien wat interne mail waarin het duidelijk werd gemaakt hoe de klant te benaderen was om hem toch maar over te halen om die meters te nemen geven een behoorlijk nadelig beeld.

Laat maar mooi zitten die "oude" meters.
Voorlopig verhuis ik hier niet dus veel plezier met de poging tot omwisseling...... :mrgreen:
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

PA0LMD
Berichten: 2275
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Onze nieuwe energie meters ook leuk voor HF ..?

#33 Bericht door PA0LMD »

Ik zie het probleem niet, laat maar komen die meters en lees maar op afstand uit.
Echt boeiend en informatief die data, moeten we ons hier ook al druk over maken ?
Meten is (z)weten

paul
Berichten: 192
Lid geworden op: 21 nov 2011, 21:36

Re: Onze nieuwe energie meters ook leuk voor HF ..?

#34 Bericht door paul »

Sorry hoor, maar die slimme meter kost echt serieus geld en ook het plaatsen kost serieus geld (en dan heb ik het nog niet over het verbruik van de meter, of de kosten van een app.).
Dat betaal je echt zelf, linksom of rechtsom.

In België is er al een hele rel over geweest en is de uitrol uitgesteld.

De manier waarop de meter ons allemaal door de strot geduwd wordt met allerlij leugens en dreigende consquenties is nog maar het begin van de "dwangmaatregelen" die gaan volgen.

Wij deden alles netjes met nachtstroom.
De de vaatwasser en de wasmachine en droger draaiden allemaal netjes in het "goedkope" tarief.
Met de komst en weigering van de nieuwe meter is het nachttarief voor ons vervallen.
Alles helemaal uitgerekend, en wat blijkt...wij zijn nu €20,- per jaar duurder uit.
Dus dat is €44,- goedkoper dan wel nachttarief en het verbruik van de slimme meter betalen.

Natuurlijk zit in onze rekening de kosten van de slimme meters verwerkt van de mensen die de meter wel accepteren. Daar kan ik niks aan doen omdat de Nederlander het allemaal maar laat gebeuren.

Over 30 a 40 jaar kunnen onze (klein)kinderen opnieuw gaan vechten voor vrijheid en welvaart.
(De geschiedenis leert dat alles een golfbeweging is)

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2567
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Onze nieuwe energie meters ook leuk voor HF ..?

#35 Bericht door PA5COR »

Ja, ik heb er problemen mee.

FF op een rijtje

Voordelen volgens de instanties:
Voordelen slimme energiemeter
Met een slimme meter krijg je beter inzicht in je energieverbruik en de kosten. De overheid hoopt dat je daardoor eerder energie gaat besparen.
**Onzin, heb ik nu ook met pen en papier elke week noteren en ik weet wat de apparaten gebruiken, ik betaal die meter dan ook uit Eigen zak via de verhoging voor de vergoeding van de meterhuur, en het extra energie gebruik van die meters, kadootje uit Eigen zak en extra kosten...de meter bespaart niks, dat komt uit je Eigen handelen met nieuwe energie zuinige apparatuur kopen en wat lager stoken etc, kan ook met oude meters.
En al die extra data centers die al die meters gaan bijhouden kosten ook niks?

Je hoeft geen meterstanden meer door te geven, dat doet de meter zelf. Een verhuizing wordt hierdoor ook gemakkelijker.
**Ik heb geen moeite om in 5 minuten gas electra en water standen te noteren en per mail door te geven.

Andere (toekomstige) mogelijkheden zijn het koppelen met ‘slimme’ apparaten die b.v. aangaan als de stroom goedkoop is en analyse/besparingsadvies/begeleiding van je stroomleverancier.
**Dat bepaal ik zelf graag, wanneer en welk apparaat aangaat, is me tot nu toe ook prima gelukt, voordeel alleen voor de energie maatschappij.

Het meten is nauwkeuriger, je zult niet meer geconfronteerd worden met onverwachte rekeningen achteraf.
Efficiënter gebruik van het energienet. Energiemaatschappijen kunnen vraag en aanbod beter op elkaar afstemmen door meetgegevens van slimme meters, verwachte opbrengst van zonne- en windenergie, weersvoorspelling e.d. met elkaar te combineren. Dat voorkomt onnodige investeringen en overproductie en het stroomnet kan efficiënter gebruikt worden. Apparaten zullen ook ‘slimmer’ worden zodat een wasmachine b.v. pas gaat wassen als het stroomaanbod groot en de prijs dus laag is.
**Nonsens, ook de electronische meters hebben een marge net als de analoge, rekeningen achteraf heb ik ook nu niet omdat ik het verbruik al bijhoud.
Ik bepaal wanneer en welk apparaat aangaat niet de energie leverancier, ik leid mijn Eigen leven graag zelf.

Als je zonnepanelen hebt laat de slimme meter afzonderlijk zien hoeveel stroom je terug levert aan het net. Een ‘gewone’ meter met draaischijf laat alleen het resultaat van geleverde en afgenomen stroom samen zien.
**Meer flauwe kul, met een analoge meter krijg je de volledige vergoeding van je zonnepanelen, een doorn in het oog voor de energie maatschappij, en door de nieuwe meter kan dus lager tarief voor zonne energie levering worden berekend, je verliest er dus op.

Tegenstanders vinden dat de slimme meter de privacy aantast, dat de veiligheid in het geding is en dat de overheid en grote maatschappijen te veel macht krijgen. Dat maar weinig mensen zich hier druk over maken blijkt uit het feit dat slechts 2,3% van de eerste 120.000 gezinnen de slimme meter heeft geweigerd.
**Hoeveel gezinnen de door hun strot geduwde meter weigeren is niet van belang, zie mijn vorige post, het is al gebeurd dat data onrechtmatig is gebruikt, en dat zal gezien het verleden vaker gaan voorkomen.


Privacy. Het aflezen van de slimme meter is aan regels gebonden. Je gegevens zijn beschermd door wetten en door beveiliging van het apparaat. De meter mag maar 6 keer per jaar afgelezen worden of bijvoorbeeld als je verhuist. Maar ook al mag het nu niet, het is technisch wel mogelijk dat continue afgelezen kan worden hoeveel stroom jij wanneer gebruikt en ‘men’ zou hier een leefpatroon uit af kunnen leiden. Bijvoorbeeld wanneer je thuis bent, een was draait, naar bed gaat en opstaat. Sommige mensen vinden dat geen fijn idee en ook als je niets te verbergen hebt is het wel zo prettig dat niet iedereen zich zomaar met jou zaken kan bemoeien. In een vrij land als Nederland zou je bijna vergeten dat dat niet overal op de wereld vanzelfsprekend is en zelfs in Nederland ook wel eens anders is geweest.
Het energiebedrijf krijgt een grote hoeveelheid data van namen, adressen en gebruiksgegevens. Misschien krijgen ook gemeentes, politie of marketingbureaus ooit toegang. Kortom, het zal niet snel gebeuren maar de slimme meter kan een stapje in de verkeerde richting zijn en je hebt er zelf geen grip op.

Veiligheid. Slimme meters zijn op afstand af te lezen en te bedienen. Ze zijn ‘goed’ beveiligd tegen misbruik door onbevoegden maar een garantie is dat niet. Alles wat beveiligd is kan eigenlijk wel gehackt worden. Theoretisch zouden criminelen dan jou meter af kunnen lezen om te zien of je thuis bent al zijn hier vast wel eenvoudigere manieren voor. Het risico bestaat dat hackers, criminelen of terroristen ooit proberen onfrisse plannen met slimme meters uit te voeren.

Macht. Met de slimme meters en opslag van gegevens kunnen overheid, netbeheerders en energiebedrijven meer macht krijgen. Van een betrouwbare overheid is niet veel te vrezen maar het is onzeker wie er over 10 en 20 jaar aan de macht is.

Vergoeding teruggeleverde energie. Omdat de slimme meter precies laat zien hoeveel energie je terug hebt geleverd met b.v. zonnepanelen ontstaat de mogelijkheid hier een apart tarief (waarschijnlijk lager) voor vast te stellen. Als je 3000 kWh gebruikt en je zonnepanelen hebben 2000 kWh opgeleverd is bij een ferrarismeter alleen af te lezen dat je 1000 kWh verbruikt hebt. Voor de geleverde stroom wordt zo dezelfde prijs berekend als voor de afgenomen. Bij de slimme meter zou de overheid je voor de 2000 kWh geleverde stroom een lager tarief kunnen vergoeden.

Meer gedoe. De slimme meter levert ook meer gedoe op. Je was al zo druk met het uitzoeken van je zorgverzekering, telecom-aanbieder enz. en nu wordt er ook nog van je verwacht dat je voortdurend je energieverbruik gaat analyseren en de wasmachine pas aanzet als er veel aanbod van stroom is.

Dwang.
De overhead stelde eerst het niet willen toestaan van de slimme meter als "economisch delict" met 6 maanden gevangenis voor, gelukkig is na veel protest dat van de baan, maar het geeft wel aan welke drang door de overhead en energie maatschappijen achter de invoering zit, terwijl de EU slechts 80% dekking voorstelde maar Nederland moest weer "het beste jongetje van de klas zijn" en dus er een misdrijf van maken om de meters door te pushen...

Extra verbruik.
Vreemd dat de watermeter niet "slim" hoeft te zijn? ;) maar de meters gebruiken extra energie, en besparen zelf niks dat moet je zelf, net als nu met de analoge meter , ook doen.
De invoering van de slimme meters heft de laatse jaren al geleid tot een sluikverhoging van de meter huur om de invoering te betalen dus ook extra verborgen kosten.
In Belgie bleken de nieuwe gasmeters gevaarlijk ern is de invoering voorlopig gestopt, slimme meters in California waren uit te lezen door een ieder en te hacken, ook in Spanje.
In Duitsland waren er ook veel problemen...
Ook hier veel te hoge rekeningen, het mee meten van de blindstroom, en onverklaarbaar hoge rekeningen, hoezo nauwkeuriger?

Kortom, ik zie geen enkele voordelen van de meter die ik nu met de analoge ook al heb, maar alleen nadelen.
Voordelen zijn alleen voor de energie leverancier. laat mij de Ferraris meter maar houden.

De in het vooruitzicht gestelde besparing bleek voor geen kant te kloppen, bij de geplaatste meters trad slechts 0.9% besparing op wat niet opweegt tegen de hogere huurprijs van de meter en het extra energie verbruik van de meters zelf.
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: Onze nieuwe energie meters ook leuk voor HF ..?

#36 Bericht door PF9ZX »

^^ En zo IS het !! ^^
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

Gebruikersavatar
PA1PDB
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 jun 2013, 08:12
Roepletters: PA1PDB
Locatie: JO32CW

Re: Onze nieuwe energie meters ook leuk voor HF ..?

#37 Bericht door PA1PDB »

Trouwens bij de truuk van je oude meter afkeuren kun je gewoon weer eisen dat ze een ferraris meter terugplaatsen. Je zal zien dat het dan in eens niet meer nodig is.


Nog meer leesvoer:


http://www.wijhebbenzon.nl/index.php/14 ... mitstart=0
http://qsl.net/pa1pdb/
nu PA1PDB van 1992 t/m 2011 PE1OYI

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1245
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Onze nieuwe energie meters ook leuk voor HF ..?

#38 Bericht door PE9ZZ »

In mijn geval was er geen sprake van dat de oude draaischijfmeter (wist niet dat die ferraris heette) terugkwam. Wat ik nu heb is een domme digitale meter. Die net zo onnauwkeurig is als de ouwe. Pleurt toch op... 't Is dat ik geen zonnepanelen op m'n dak heb maar antennes anders had ik m'n poot stijf gehouden.

Voel me wel bijzonder modern met m'n spreadsheet in plaats van schriftje :mrgreen:

Tjerk, 9ZZ

jan58
Berichten: 449
Lid geworden op: 28 jan 2010, 21:23

Re: Onze nieuwe energie meters ook leuk voor HF ..?

#39 Bericht door jan58 »

Tjonge wat een geneuzel over die slimme meter. :(
En het maandelijks opschrijven van de meterstanden.
Heb ik in de 30 jaar nog nooit gedaan.
Ach met de eind afrekening moet je keer iets bij betalen,of je krijgt iets terug.
Maar als je tijdig het maandelijks bedrag bijsteld gaat het allemaal goed.
Je weet toch zelf wel als je meer/minder energie gaat verbruiken!
Als er kinderen geboren worden bijvoorbeeld.
Kouder of warmer winter dan het jaar ervoor.
Kinderen het huis uit.
Heb vandaag net weer de meterstanden door gemaild.
Gasverbruik 1200m2 en de elektrischiteit 1700 kwh.
Weet nu wel dat ik een leuk bedrag terug krijg.
En dat het maandelijks bedrag naar beneden gaat.
En dat zonder slimme meter of hetmaandelijksdemeterstandnoteren :lol:


Gr Jan

-Verwijderd account

Re: Onze nieuwe energie meters ook leuk voor HF ..?

#40 Bericht door -Verwijderd account »

PA1PDB schreef:Trouwens bij de truuk van je oude meter afkeuren kun je gewoon weer eisen dat ze een ferraris meter terugplaatsen. Je zal zien dat het dan in eens niet meer nodig is.
OK. Als ze bij mij komen dan zorg ik er wel voor goed voorbereid te zijn: zal ze onverrichterzake rechtsomkeer laten maken :mrgreen:
jan58 schreef:Heb vandaag net weer de meterstanden door gemaild.
Gasverbruik 1200m2 en de elektrischiteit 1700 kwh.
Zo weinig???
Bij mij is elektriek ongeveer 2500KWh p/j.
Gas heb ik hier niet; afgesloten want ik heb geen gastoestellen.

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: Onze nieuwe energie meters ook leuk voor HF ..?

#41 Bericht door PF9ZX »

Inderdaad......... zo weinig ik ben alleen en doe het al redelijk zuinig met tussen 2400-2500 kwh/j
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2567
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Onze nieuwe energie meters ook leuk voor HF ..?

#42 Bericht door PA5COR »

2 personen veel thuis veel spul aan 4000 KW per jaar.
Gas afgelopen jaar 660 kuub, 4 slaapkamer woning inclusief douchen, koken etc. ( juli 2013 tot juli 2014)
Bewust geen C.V, Faber hoog rendement gaskachel en gevel kachel boven,
Volledig geisoleerd huis inclusief vloer isolatie.

Led lampen etc nieuwe koel/vriezer amerikaans model extra laag verbruik, droog veel de was buiten of op zolder alleen met noodzaak in de nieuwe zuinige wasdroger.
Als de plasma tv de geest geeft komt er wel wat zuinigers, maar kapitaalvernietiging door hem te dumpen en wat anders te kopen doen we ook niet aan.
En storen doet ie ook al niet.....;)
FT 2000-D ook al de hele dag aan, Heathkit SB-1000 eens per maand of zo... dat is het ook al niet.
Nieuwe tv zou 1000 KW schelen op jaarbasis denk ik.

Maakt me ook niks uit, ik gebruik wat ik nodig heb.
En bezuinigen doe ik al sinds Phillips met de eerste grote potten als spaarlampen uit kwam 30 jaar geleden, daar heb ik geen betuttelende overheid voor nodig, laat staan een "slimme" dwingeland meter die alleen voordeel opleverd voor de energie producent en mij extra kost.
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Onze nieuwe energie meters ook leuk voor HF ..?

#43 Bericht door PA0RAB »

Jinny ,
Bedankt voor respons .De zoek fout is me duidelijk en onduidelijk.
geworden
Aanclicken van de opgegeven link gaf steeds pagina niet gevonden.

daarna gezocht met KWu meters ipv kilowattuurmeters en ook nog zonder streepjes.
geen resultaat

Jouw link werkte direct!
verschil zat hem in item 47 eerste link zwart jouw link blauw
73 de PA0RAB

De olie vervangende molens draaien lekker snel. Maar er zit wel een zeer grote vertraging tussen!! :wink: :wink:

PC2R
Berichten: 69
Lid geworden op: 27 jun 2008, 08:16

Re: Onze nieuwe energie meters ook leuk voor HF ..?

#44 Bericht door PC2R »

Allereest wil ik zeggen dat de slimme meters in mijn optiek weinig voordeel bieden tov de ferraris. Men lijkt tegenwoordig alles te willen vernieuwen en digitaliseren terwijl er eigenlijk weinig mis is met de oude manier van werken.

Daarnaast vind ik alle argumenten met betrekking tot privacy en het kunnen ontdekken of iemand thuis is of niet, erg ver gezocht.
Zo'n beetje iedereen in bezit van een smartphone, post praktisch de hele dag op facebook wat hij/zij uitvoert en waar hij/zij uit hangt. Al het internetverkeer is netjes opgeslagen met dank aan de bewaarplicht van providers. Locaties waar de GSM's zich bevinden zal vast ook netjes opgeslagen worden. Tomtom maakt in ieder geval graag gebruik van de actuele data. En zo zijn er nog wel meer manieren te vinden om mensen tot in detail te "tracken".
Als ik wil weten of mensen thuis zijn of niet, kan ik ook gewoon wachten in de bosjes totdat ik de bewoners in de auto weg zie rijden.

Wanneer je gebruik wilt maken van PV panelen, altijd je ferraris meter houden! Maar ik verwacht dat er dan wel weer een andere vorm van belasting bedacht zal worden....zeg: "PV-Dak belasting" waarbij je elk jaar 200 euro moet betalen om PV te mogen hebben op je dak. Uiteindelijk ben je toch de sjaak.
73 Roy

Gebruikersavatar
PA1PDB
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 jun 2013, 08:12
Roepletters: PA1PDB
Locatie: JO32CW

Re: Onze nieuwe energie meters ook leuk voor HF ..?

#45 Bericht door PA1PDB »

PC2R schreef: Wanneer je gebruik wilt maken van PV panelen, altijd je ferraris meter houden! Maar ik verwacht dat er dan wel weer een andere vorm van belasting bedacht zal worden....zeg: "PV-Dak belasting" waarbij je elk jaar 200 euro moet betalen om PV te mogen hebben op je dak. Uiteindelijk ben je toch de sjaak.
In Belgie moet je al 200 euro betalen als je panelen op het dak hebt liggen. :?
http://qsl.net/pa1pdb/
nu PA1PDB van 1992 t/m 2011 PE1OYI

Plaats reactie