Apparatuur mee in het vliegtuig, douane etc?

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
PA5DAM
Berichten: 35
Lid geworden op: 29 dec 2012, 20:45
Roepletters: PA5DAM

Apparatuur mee in het vliegtuig, douane etc?

#1 Bericht door PA5DAM »

Hallo allemaal,

Weet iemand of je als zendamateur je apparatuur makkelijk mee mag/kunt nemen in je handbage?
Ik denk er namelijk over om m'n Maas UVD-6 portofoon (Woxun kloon) mee te nemen naar Malta.

Heeft iemand hier ervaring met de douane op Schiphol of in het buitenland?

Heb ik dan naast mijn pasje met vergunning/licentie met callsign erop nog wat nodig?

Voor Malta zelf zal ik ter plekke nog wel een callsign aan moeten vragen, maar dan moet ik eerst weten of ik iets mee kan nemen.
PD2FVD - PA5DAM

pd9ray
Berichten: 138
Lid geworden op: 05 nov 2006, 14:39
Locatie: Rotterdam

Re: Apparatuur mee in het vliegtuig, douane etc?

#2 Bericht door pd9ray »

Vliegtuig heb ik nog geen ervaring mee, maar met de eurostar naar Londen werd ik wel gecontroleerd na scan van de tas waar mn yaesu vx6 porto met toebehoren inzat.
Ik heb mn pasje laten zien, en mn Veron lidmaatschaps bewijs, en uitgelegd dat ik zendamateur ben.
Geen probleem, dit terwijl Engeland mijn licentie niet erkend. Dus terwijl ik daar niet mocht zenden was de porto geen probleem.
Ik kan me ook net voorstellen, er gaan per jaar heel wat mensen met apparatuur op vakantie, en op DX-peditie. Zou me er geen zorgen om maken, en gewoon meenemen.

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Apparatuur mee in het vliegtuig, douane etc?

#3 Bericht door PA3BAS »

Is er op Malta dan wel iets te doen op 2 meter of 70 centimeter?
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PA1PDB
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 jun 2013, 08:12
Roepletters: PA1PDB
Locatie: JO32CW

Re: Apparatuur mee in het vliegtuig, douane etc?

#4 Bericht door PA1PDB »

Met de Porto nog nooit problemen gehad.
Echter een 2m telescoop antennetje die een keer nog in mijn tas zat
trok wel de aandacht :P
http://qsl.net/pa1pdb/
nu PA1PDB van 1992 t/m 2011 PE1OYI

PB2T
Berichten: 149
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:15
Roepletters: PB2T
Locatie: Ingen
Contacteer:

Re: Apparatuur mee in het vliegtuig, douane etc?

#5 Bericht door PB2T »

PA5DAM schreef:Hallo allemaal,

Weet iemand of je als zendamateur je apparatuur makkelijk mee mag/kunt nemen in je handbage?
Ik denk er namelijk over om m'n Maas UVD-6 portofoon (Woxun kloon) mee te nemen naar Malta.

Heeft iemand hier ervaring met de douane op Schiphol of in het buitenland?

Heb ik dan naast mijn pasje met vergunning/licentie met callsign erop nog wat nodig?

Voor Malta zelf zal ik ter plekke nog wel een callsign aan moeten vragen, maar dan moet ik eerst weten of ik iets mee kan nemen.
Ik neem vaak zendapparatuur mee, zowel in mijn handbagage als ruimbagage. De laatste keer dat ik mijn vergunning heb laten zien was in 1993 in Kroatië. Soms stelt de beveiliging vragen. Gewoon vertellen wat het is. Ik heb twee keer moeten laten zien dat de apparatuur werkte. Daarom is het handig dat de batterijen, voeding etc. in dezelfde koffer te hebben.
In veel Afrikaanse en Arabische landen en sommige Aziatische landen zijn er importbeperkingen. Malta heeft dit soort problemen niet.
De douane op Schiphol zou iets kunnen vragen bij terugkomst. Wanneer je apparatuur gebruikt is, zijn er geen problemen te verwachten.
Een machtiging op Malta zou ik van tevoren aanvragen. Zie http://www.mca.org.mt/sites/default/fil ... cation.pdf
9H3BT was in twee dagen voor elkaar.
73, Hans PB2T

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Apparatuur mee in het vliegtuig, douane etc?

#6 Bericht door elsinga »

Afgelopen zomer naar de US geweest en mijn 2/70 mobile en 2/70 porto meegenomen in de handbaggage. Grote hilariteit op Schiphol, of ik de boel even individueel door de scanner wilde halen "want het hele scherm werd blauw". ;) Geen enkel probleem overigens. In de USA werd de mobile even met een wattenstaafje op drugs gechecked (clean uiteraard ;) ). Niks papieren of wat dan ook.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PB2T
Berichten: 149
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:15
Roepletters: PB2T
Locatie: Ingen
Contacteer:

Re: Apparatuur mee in het vliegtuig, douane etc?

#7 Bericht door PB2T »

elsinga schreef:In de USA werd de mobile even met een wattenstaafje op drugs gechecked (clean uiteraard ;) ).
Volgens mij wordt daarmee getest op explosieven.
73, Hans PB2T

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Apparatuur mee in het vliegtuig, douane etc?

#8 Bericht door PA3EYC »

Vorig jaar mijn KX3, inclusief LiPo cel, in de handbagage meegenomen naar Sint Maarten. Gewoon in de rugzak laten zitten en zo door de scanner.
Handbagage is gescand in Amsterdam, St Maarten en Parijs. Nergens ook maar één enkele opmerking.
In de ruimbagage had ik een tiental meters antennedraad en een portable magnetic loop. Ook die zijn zonder problemen netjes vervoerd.
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Apparatuur mee in het vliegtuig, douane etc?

#9 Bericht door PE4BAS »

Heb diverse keren mijn Alinco dualband porto meegenomen in mijn handbagage in het vliegtuig. Zonder problemen door de scanner bij de douane. Dus geen probleem! :)

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: Apparatuur mee in het vliegtuig, douane etc?

#10 Bericht door PA3JMS »

Een veiligheidsscan is iets anders als import voorwaarden. Veilighiedsscans kijken alleen naar veilig onveilig. Dus Nederland uit zal niet zoveel problemen geven. Echter als je bij het land waar je naar binnen wilt voor de poort staan heb je te maken met wat je wel en niet mag inporteren. Wel of niet iets aan te geven. Binnen de Europeese Unie zal je geen problemen hebben i.v.m. het vrije verkeer. Buiten de Europeese Unie heb ik geen ervaring mee. Maar zal per land verschillen. Ik zou er niet op vertrouwen dat het zomaar goed gaat als je naar een niet Europees land gaat. Noord Korea in met een porto?? Ben benieuwd :wink:
73 Jan

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Apparatuur mee in het vliegtuig, douane etc?

#11 Bericht door elsinga »

PB2T schreef:
elsinga schreef:In de USA werd de mobile even met een wattenstaafje op drugs gechecked (clean uiteraard ;) ).
Volgens mij wordt daarmee getest op explosieven.
Zou ook kunnen, net zo clean. :)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

EA5JEX
Berichten: 1472
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Apparatuur mee in het vliegtuig, douane etc?

#12 Bericht door EA5JEX »

Nog nooit probleem gehad:
China is niet toegestaan
Meegenomen naar: USA, Koeweit, sri lanka, costa rica, Bali

Wel werd vaak duikapparatuur eruit gehaald en bekeken, zou door titaan materiaal komen?

Je loopt wel kans dat spullen verdwijnen als je het in de ruimbagage doet.

Kees

PD5WL
Berichten: 147
Lid geworden op: 06 sep 2013, 10:09
Roepletters: PD5WL
Locatie: JO22md
Contacteer:

Re: Apparatuur mee in het vliegtuig, douane etc?

#13 Bericht door PD5WL »

Ze testen op heel veel chemicaliën... niet 1 in het bijzonder. Als er een luchtje aan zit, gaat het hele ding in een ander apparaat en dan weten ze heel veel meer.
De eerste scan is erg globaal en bepaalt alleen de groep: explosives / drug / other dangerous
73's,

Wijnand - PD5WL - JO22md

TX/RX : FT-817, TS-700G, DJ-596 MkII, Condor 16 / 3000, Ultimate 3, 2m DIY TX, 23cm ATV TX
RX: Yaesu FRG-7700, 13cm ATV RX
Ant. : Comet CX-903, 10el Yagi, 23cm yagi 36 elm,
DIY Ant.: Dipole 10M band, 40m Inverted V, J-Pole 2m, EndFed 10/20/40, 13cm Dish, Active HF Antenna.
On the shelf : 2m kruisyagi, Kathrein 70cm rondstraler, 4 el. yagi 145Mhz, G5RV Junior, Longwire 9:1 unun, 23cm Yagi 35elm, 13cm yagi 8 elm. & Outback 1899.

Gebruikersavatar
PD0JSB
Berichten: 402
Lid geworden op: 11 jun 2011, 09:52
Roepletters: PD0JSB
Locatie: Breda

Re: Apparatuur mee in het vliegtuig, douane etc?

#14 Bericht door PD0JSB »

PA3JMS schreef:. Ik zou er niet op vertrouwen dat het zomaar goed gaat als je naar een niet Europees land gaat.
Daar heb je een behoorlijk punt , ik heb ooit in 1982 ten tijde van de oorlog Iran- Iraq, bij het uitreizen in Baghdad, op Saddam International Airport een wereld ontvanger Sony ICF2001 achter kunnen laten , en een Fluke multimeter... dat was geen leuk moment . dusssss het probleem strekt zich niet alleen uit tot zend apparatuur,( mijn werkgever vergoede wel alles ).

beschaafde landen zal wel meevallen , maar ben erop bedacht !
Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80

ik soldeer beter dan ik schrijf !

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Apparatuur mee in het vliegtuig, douane etc?

#15 Bericht door PE1PQX »

Als je buiten de EU komt, neem dan altijd bewijs van aankoop in Nederland mee, anders loop je het risico dat je (opnieuw) invoerrechten mag betalen.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Plaats reactie