Moet de VERON 'iets' gaan doen voor de serieuzere 27Mc'er

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.

Moet binnen de VERON 'iets' gedaan gaan worden voor de serieuzere 27Mc'er?

Ja
25
58%
Nee
18
42%
 
Totaal aantal stemmen: 43

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2565
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#46 Bericht door PA5COR »

Bedieningsbewijs lijkt me geen goed idee.

Je mag met je A/B/C/F licentie met 400 watt los i.p.v 4 watt, en op diverse banden waar in elke band nogal wat internationale afspraken zijn gemaakt.
Morse is vervallen, maar kan ook door iemand worden gehaald die een F licentie kan halen, dit is nu een vrije keus.

Als N licentiehouder met 25 watt op meerdere banden, het vereenvoudigen van de examens verder is geen optie.

De weg van het nog gemakkelijker maken is niet de goede, vergeleken bij 1977 dat er geen internet was om de vragen online te oefenen of na te slaan, en nu is het al een stuk makkelijker om je licentie te halen.

Vergeleken bij toen is de electronica een stuk ingewikkelder geworden, DSP, digitale circuits, DRM etc.
Dus zou in principe de examens zwaarder moeten..., vergelijk het met het rijexamen wat in de loop van de jaren ook moeilijker en uitgebreider is geworden.

We zullen moeten accepteren dat er sinds de 70er of 80er jaren meer mogelijkheden zijn voor de jeugd om zich te vermaken, computer, spellen, uitgaan, meer geld te besteden, gsm, werk na school, huiswerk etc.

Dat heet wedijveren met meer bezigheden welke eenvoudiger te krijgen zijn als leren en een examen te doen.
Als je dan toch een examen moet doen, moet dat ook een meerwaarde hebben, en zeker de minimaal vereiste kennis behelzen nodig om zonder brokken uit te kunnen komen op de aan jou toegewezen frequentiebanden.

De verenigingen kunnen wat doen, maar het echte voetwerk komt van de leden/amateurs welke tijd steken in de opleiding en begeleiding.
In deze maatschappij waarbij iedereen maar verwacht dat instant genot meteen beschikbaar is en bij hem thuis afgeleverd en uitgepakt wordt, is dit een heel andere zaak.

Hetzelfde geld voor een andere hobby, sportschieten, opleidingen voor baancommandant, veiligheid op de schietbaan, vuurwapencursussen etc, en ook hier leden die de bal dan weer bij het bestuur neerleggen, ook dat heb ik allemaal wel gezien en zowel daar als in deze hobby in het bestuur gezeten, dus sprekend uit ervaring.

De vereniging, dat zijn WIJ, niet alleen het plaatselijk of overkoepelend bestuur.
Een bestuur kan alleen de aanstoot geven tot een actie, wij als leden zullen dan ook de handen moeten laten wapperen.

Omdat dit nog niet op grote schaal gebeurt en een zendamateur van nature een op zichzelf gesteld personage is die alleen meestal met de hobby bezig is, zal ook dat moeten veranderen.

Vandaar dat ik dan maar in mijn omgeving de aktie onderneem.
Gelukkig, met wat ik hier lees, meerderen met mij.

Kortom, de verenigingen kunnen zich meer openstellen ook voor ander groepen welke zich in de meest brede zin voor de electronica,propagatie, zenden etc, interesseren.
De huidige leden kunnen dan deze instroom de helpende hand bieden.

Het probleem alleen maar bij de vereniging neerleggen is te kort door de bocht.

73,

Cor

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

#47 Bericht door wbeekman »

PA5COR schreef: Het probleem alleen maar bij de vereniging neerleggen is te kort door de bocht.

73,

Cor
Cor,

Wat ik hier vanaf de zijlijn heb meegemaakt, inzake de VERON bieb en PI4AA , waarbij de leden meedachten en oplossingen aandroegen, maar waarbij het HB vasthield aan huurbedragen van 10 jaar geleden, dan vindt ik het in en in triest, dat door deze houding de VERON bieb is gesneuveld.
Dus Cor, we hebben het probleem hier niet alleen bij de vereniging neergelegd.


P.S. Ook de mogelijkheid om de bieb te digitaliseren is zeker NIET onderzocht. (evt in samenwerking met prof. non-profit organisaties als hogescholen, universiteiten etc...)
Ik ben erg benieuwd naar de VERON toekomstvisie of plannen, laat er maar eens een discussie komen op afdelingsniveau.
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2565
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#48 Bericht door PA5COR »

Ik ben het met je ens dat hier ook flink de plank is misgeslagen....

Het is ook niet zo dat ik het met de vereniging(en) eens ben in alles wat er gebeurt, verre van dat.

Het zou een verfrissing zijn dat leden van de diverse hoofdbesturen hier eens meelazen, ze willen toch graag feedback?

Of moeten we deze thread copieren en integraal opsturen naar de verenigingen... :lol:

Vanwege de vergrijzing zullen op veel afdelingen dergelijke "rebelse" ideeën snel afgeschoten worden, misschien is het beter direct de hoofdbesturen te benaderen.

Maar, ik ga het aankaarten op mijn afdeling, ik ben afschieten wel gewend :wink:

Cor

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

#49 Bericht door pe5jw »

PA1 schreef:Je zou ook een simpel examen kunnen afnemen alleen voor het bedienen van de set.
Ik ben het met Cor eens wat dit betreft.
27 Mhz is geloof ik 4 watt en N max 25 dat is niet zonder rede.

Met weten wat je doet bedoel ik niet het volume knopje op je set.

Leuke powerpoint ;) misschien kan ik er nog wat mee doen.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Bolle
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 aug 2007, 07:51

Re: ??

#50 Bericht door Bolle »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:Jammer dat het weer deze kant op gaat.

Deze discussie is geen reclame voor onze hobby.

Als je wil autorijden heb je een rijbewijs nodig. Wil je als legale zendamateur aan de gang dan heb je N of F nodig.
Daar gaat de discusie niet over dat je er iets voor moet doen is duidelijk.
je vergelijkt het met een rijbewijs halen, ook goed maar als je dit dan toch aanhaald en het afzet tegen de opmerking van Theo om het moeilijker te maken.
Kun je ook zeggen, je moet voor je rij examen slagen, alleen nu met een blinddoek om.
De discussie was toch om het aantrekkelijker te maken, nou dan zal je toch wat moeten doen, en om maar te roepen we houden het zo cq we maken het moeilijker zal niet bijdragen in het groeien van zendamateurs in nederland.
de vergelijking met een rijbewijs tja, we hebben destijds allemaal leren fietsen, maar een tour de france rijden en winnen is maar voor weinige weggelegd, daarmee bedoel ik dat niet alles voor iedereen haalbaar is zoals wel eens wordt beweerd.
Moet wel toegeven dat gezien de huidige veranderingen het behalen van een N licentie met het wegvallen van cw een stuk makkelijker cq aantrekkelijker wordt.
Ook wordt er voorbij gegaan aan wat trekt de mens aan tot het zend amateurisme.
je zou het eigenlijk moeten verdelen in radio amateurs en zend amateurs.
Een radio amateur heeft meer oog voor het bouwen en dergelijke van een radio, waartegen een zend amateur het alleen te doen is voornamelijk om het zenden.
Ik pak mijzelf maar ff.
Hoewel ik het wel mooi vind dat mensen hun eigen radio kunnen bouwen en daarmee de hele wereld rondblazen, ben ik meer voor het luisteren en gezellig een stukje weg te ouwehoeren.
Ik zou mij dan ook nooit een radio amateur noemen maar een zend amateur.
Misschien een idee om het daar eens in te zoeken, om zo maar een slag te slaan, f amateur (radio amateur) vermogen 400 watt, N amateur max 50 watt, maar wel op dezelfde banden. zomaar een voorbeeldje.
Voorheen jaren lang geluisterd op korte golf (zenden op 11), sinds kort de hobby weer op gepakt, maar heb nog nooit een radio opengemaakt om te kijken wat er in zit, ik heb de radio gekocht volgens de specificatie voldoet hij aan de eisen, je kan er mee luisteren en zenden dus geen reden om hem open te maken (Viola, een zend amateur)
Buurman piet heeft dezelfde radio alleen dar ligt regelmatig de kap eraf omdat piet wil weten hoe het werkt en of hij het kan verbeteren zonder diep in de buidel te hoeven tasten en om de simpele reden dat piet wil weten hoe het werkt (Zie daar een radio amateur).
De opmerking van je wilt de N amateur niet loslaten op de banden, nou van de week een gesprek zitten luisteren van enkele amateurs op 145.750.
Amateur PA.... had het hoogste woord en wist het allemaal wel, korte tijd later meld zich PD.... in, nou ben ik geen dokter oid. maar kon wel vertellen dat deze N amateur problemen had om zich kenbaar te maken (achteraf bleek deze een zwaar ongeluk te hebben gehad), heb dat gesprek tot het einde gevolgd, Het Pa... station had blijkbaar zijn eigen idee waarom deze man zo moeilijk uit zijn woorde kon komen, en kwam al met uitspraken als zou het liggen aan een eetstoornis en begon tenslotte te twijfelen of deze man wel daadwerkelijk een N amateur was en begon deze man allerlij verwijten te maken en met opmerkingen als je heb een kwartier de mic in maar je heb niets te zeggen en ga leren hoe je goede operating practice onder de knie krijgt kortom het werd zo erg dat er op een moment een andere amateur er schande van sprak dat deze PA..... deze uitlatingen deed tegenover een collega amateur, alleen gebasserd op zijn mening waarom deze N amateur zich zo moeilijk verstaanbaar kon maken, Neee die wil je tegen komen op de banden, over begripvol en respect gesproken.

Oja regels.... zijn die er niet om gebroken te worden, als ik lees in het bandenplan F=400 watt max, en ik hoor in de late uurtjes Ik zit nu op 700, blijven de regels dan niet net zo strak overeind als een sliert vers gekookte spagetti.

FF de opmerking van Theo als zou ik liefst zien dat je je licentie bij een pakje boter zou krijgen, over letterlijk lezen gesproken, onder aantrekkelijker maken versta ik niet dat je ze uit moet delen bij de groenteboer.
Dat we elkaar waarschijnlijk nooit tegen zullen komen op de banden daar kan ik het alleen maar 100% mee eens zijn, heb tenslotten geheel andere intresse in het hele gebeuren, zo kon ik een aantal jaren terug uren de band afzoeken om naar de luchtvaart te luisteren en heb menig gesprek gevolgd,maar ik kan even zo goed naar jou gaan zitten luisteren alleen zou ik nooit een discussie met je aangaan op het gebied van radio bouwen omdat daar simpelweg mijn belangstelling niet naar uit gaat, jouw intresse gaat er naar uit hoeveel weerstanden en elco's er in je radio zitten, en of piet zijn radio meeneemt op vakantie, zou het daarom niet interesant zijn om de uitdrukking radio en zend amateur van elkaar te scheiden.
Je hebt tenslotte toch ook computer expert's en computer gebruikers, fietsemakers en fietsers, tv monteurs en tv kijkers etc.etc.
En dat ik nooit een echte zou worden, daar kan ik wel mee leven, dat houdt niet in dat ik ondanks nooit een echte te worden , toch lekker kan ouwehoeren, ik begin een gesprek ook altijd "hoe gaat het met je"
jouw gesprek begint waarschijnlijk "met wat voor set zit je" daarin zit het verschil, en dat is goed, verschil moet er zijn maar reken nooit iemand af omdat deze andere intressen heeft dan jijzelf.

73 (staat hopelijk niet voor de gemiddelde leeftijd van de huidige amateurs :lol: )

Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

Re: ??

#51 Bericht door Theo Postma »

Bolle schreef:FF de opmerking van Theo als zou ik liefst zien dat je je licentie bij een pakje boter zou krijgen, over letterlijk lezen gesproken, onder aantrekkelijker maken versta ik niet dat je ze uit moet delen bij de groenteboer.
Dat we elkaar waarschijnlijk nooit tegen zullen komen op de banden daar kan ik het alleen maar 100% mee eens zijn, heb tenslotten geheel andere intresse in het hele gebeuren,73 (staat hopelijk niet voor de gemiddelde leeftijd van de huidige amateurs :lol: )
Er stond ook een smilie achter de opmerking :D
Deze uitspraak mag je in het licht zien van, iedereen zegt dat het examen nivo omlaag moet.
Laat ik dan zeggen dat het omhoog moet, al was het alleen maar om tegendraads te zijn en, om discussie te krijgen.
Waarom wel en waarom niet.
Standpunten worden daardoor helder, en mss kunnen we hier wat mee.
Dat ik het anders zie, dan jouw idee, moge duidelijk zijn.
Maar neemt niet weg, dat we hierover kunnen discuseren.
Gewoon zeggen, ben het niet met je eens, dat vind ik niets
De insteek is dat je er wat voor moet doen, wat je later met je vergunning doet, mag je zelf weten.
Plezier beleven lijkt me nummer een.

En hoe je dit doet, daar zul je mij niet over horen.
Met de N vergunning, lijkt me helemaal niets mis mee.
En mocht je wel meer willen, dan staat de F vergunning voor je open.

Uit noodzaak bouw ik zelf, stomweg omdat er niets te koop is.
En van het een komt het ander.
Lekker slap lullen met een lichte technische ondertoon, ben ik direkt voor te porren.
En wat voor zenders mensen gebruiken, nee dat vraag ik eigenlijk nooit.
Of ik ze versta/begrijp dat dan weer wel.
En dat hier over een gesprek kan ontstaan over weerstanden en elco's, ja dat ga ik ook niet uit de weg.
Verschil tussen een nieuwkomer en iemand die al jaren zendamteur is, ja die maak ik wel degelijk.
De nieuwkomer help ik mee op weg, zo wel de gebruiken als techniek.
Van de oudgedienden verwacht ik zeker een bepaalde basis kennis.

Groeten,
Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#52 Bericht door vk2gwk »

Bolle schreef onder andere...
.... alleen zou ik nooit een discussie met je aangaan op het gebied van radio bouwen omdat daar simpelweg mijn belangstelling niet naar uit gaat, jouw intresse gaat er naar uit hoeveel weerstanden en elco's er in je radio zitten, en of piet zijn radio meeneemt op vakantie, zou het daarom niet interesant zijn om de uitdrukking radio en zend amateur van elkaar te scheiden.
Communicatie (of "lekker wat ouwehoeren") is nooit het uitgangspunt geweest van het radio-zendamateurisme. De licentie wordt dan ook verstrekt om "er mee te experimenteren". Internationaal wordt het zendamateurisme omschreven als een "dienst voor zelfontwikkeling".
Als je eenmaal je zender hebt gebouwd of bij een koopzender optimaal hebt ingesteld, je antenne hebt opgehangen en afgeregeld en onder verschilende omstandigheden en bij verschillende instellingen een aantal verbindingen hebt gemaakt om te kijken of het werkt dan is het experiment compleet en ga je weer wat anders proberen.

Daarom ook wordt er voor de licentie meer gevraagd dan alleen maar te weten waar de aan/uit knop zit: je moet begrijpen waar je mee bezig bent om zinvol te kunnen experimenteren en een minimale kennis hebben om te zorgen dat je experimenten anderen niet storen of hinderen.

Daarom heet de VERON ook Vereniging voor EXPERIMENTEEL Radio Onderzoek in Nederland. "Lekker Ouwehoeren" kun je makkelijker en goedkoper via het internet, de telefoon of in het cafe op de hoek.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
PA0MJM
Berichten: 481
Lid geworden op: 15 sep 2005, 11:43
Roepletters: PA0MJM
Locatie: Oosterhout (Gld)

#53 Bericht door PA0MJM »

Communicatie (of "lekker wat ouwehoeren") is nooit het uitgangspunt geweest van het radio-zendamateurisme. De licentie wordt dan ook verstrekt om "er mee te experimenteren". Internationaal wordt het zendamateurisme omschreven als een "dienst voor zelfontwikkeling".
Dat vind ik nou ook. Maar deze zaak van een andere kant benaderd:
Deze hobby behelst niet één band, maar 20 of meer. Dat betekent automatisch dat je niet met één set, één antenne alles kunt. Zelfs binnen de beperking van HF moet je weten én begrijpen wat je doet. De antenne die op 40m perfect werkt, doet dat niet zonder meer op 30m. Gevolgen: allereerst het einde van de eindtrap in de dure koopset. Sneu nou van die €2500,= voor een FT2000.
Daarnaast, zolang de eindtrap het nog doet 8) , ondervinden buren en verdere omgeving een forse overlast van deze misaanpassing.
En ten derde de ontvangst is stukken minder, want je hoort meer met een afgestemde antenne, dan met een stuk willekeurig draad. En dan ben je bij de techniek: wat betekent dat, een afgestemde antenne?
En dit is nog maar één onderdeel van deze fraaie techniek en dit fraaie vak.

Laat ik maar niet op mijn stokpaard gaan zitten van de terugloop aan vaklui in deze sector. De hobby kan zo'n mooi opstap zijn naar verder studie. Je hoeft nooit meer te werken, als je je hobby tot professie maakt.
:lol:

Nog een andere benadering: voor volleyballen gaat men ook niet naar de voetbalclub.

Terug naar het topic: als een voetballer belangstelling voor volleybal heeft, mogen we wél duidelijk maken dat er een overeenkomst met voetballen is: het is een balspel, je maakt punten en het gaat om het winnen.
Dit is mijn opzet om de 'loop'brug naar de 27 Mc enthousiasten te leggen. De overeenkomst is dan: techniek en niet 'lekker wat ouwehoeren'. Dat wel gebeurt ook wel, we zijn allemaal gewone mensen. Maar vaak keert op één of andere manier gesprek wel terug naar die intrigerende techniek.

Nog maar eens een oproep:
Wie wil nog meer de poll invullen???? :!:

73, Martin
PA0MJM
73, Martin, PA0MJM
DXCC mixed (219), phone (192), digital (173), 40m (103), 30m (108), 20m (151), 17m (108), 15m (143), 12m (100), 10m (114) met een IC-735/IC-7300, 2 doublets van 2x9m en een multiband vertical en 100W

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

#54 Bericht door PA3FAT »

Misschien is de vraagstelling van de poll niet helemaal juist.

Had het niet moeten zijn:
"Zou een serieuze 27Mc-er niet allang zijn machtiging gehaald hebben en wat is het meest spannende van deze extra mogelijkheden?"
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

DELETED

#55 Bericht door DELETED »

DELETED

Gebruikersavatar
PA7DNY
Berichten: 46
Lid geworden op: 17 apr 2007, 11:07
Locatie: Ten Boer

Re: ??

#56 Bericht door PA7DNY »

Theo Postma schreef: iedereen zegt dat het examen nivo omlaag moet.
Laat ik dan zeggen dat het omhoog moet, al was het alleen maar om tegendraads te zijn en, om discussie te krijgen.
Waarom wel en waarom niet.

Groeten,
Theo
Eerlijk gezegd vind ik het nivo van de examens op dit moment al niet buitensporig hoog.
Ik heb mijn C machtiging gehaald in 1975 na 2 jaar mts elektronica en wat bijstudie over de regelgeving.
Ik ben er in 1982 mee gestopt en heb in april dit jaar de machtiging opnieuw aangevraagd.
Ik was benieuwd hoever mijn theoretische kennis na 25 jaar was weggezakt en heb voor de grap 2 F examens gemaakt, een uit 2005 en een uit 2006.
Ik haalde 29 en 39 goede vragen, en schommel dus nog steeds rondom de examen eis.
Aangezien je over zo'n lange periode nogal wat theorie vergeet heb ik de conclusie getrokken dat de examens bepaald niet moeilijker zijn geworden.
In mijn ogen moet het examen door iedereen te halen zijn die ook de theorie van een een rijbewijs kan halen.
Alleen steekt men in het laatste erg veel tijd en moeite, maar ben je bij de zendamateur cursus ook net zo ijverig?
PA7DNY

DELETED

#57 Bericht door DELETED »

DELETED

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#58 Bericht door vk2gwk »

Overigens vind ik het niet van belang of een individu het examen nu moeilijk of makkelijk te doen vindt. Het blijft zo, dat er altijd mensen zijn die om wat voor reden dan ook beweren het niet te kunnen.
So what... moeten we ons daar dan maar weer aan aanpassen...? Niveau verlagen, helemaal maar afschaffen?

Om met Wim Sonneveld te spreken: Er is al genoeg waardevols naar de klote gegaan....".

Gelukkig is de mentaliteit in Australie toch iets minder negatief en nivellerend.... :)
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

#59 Bericht door Theo Postma »

vk2gwk schreef: Gelukkig is de mentaliteit in Australie toch iets minder negatief en nivellerend.... :)
In Nederland is dit ook zo :D
Alleen heeft een ieder hier spreek recht.
En daar moet je mee leren omgaan.
De nuance komt dan niet meer door, in de achterkant v/d wereld.
Hier leven 16 miljoen mensen op een stukje land, wat tig keer, in jouw land kan,
Gelukkig heb je niet zo veel mensen, daar.
Anders sprak je wel anders.....

Groeten,
Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

DELETED

#60 Bericht door DELETED »

DELETED

Plaats reactie