Hoop op uitbreiding 40m voor N-amateurs

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Hoop op uitbreiding 40m voor N-amateurs

#1 Bericht door PA9X »

Op de jaarlijkse Verenigingsraad van de VERON is afgelopen zaterdag een voorstel aangenomen om zich sterk te maken voor uitbreiding van de 40m band voor N-amateurs. Het gaat om het frequentiegebied 7000-7050 kHz, het gedeelte van de band waar digimodes, RTTY en CW worden bedreven.

Indien het ook zover komt (AT beslist hier uiteindelijk over), is het ook voor N-amateurs mogelijk om die modes te beoefenen als de 10m en 20m band gesloten zijn. Zeker in jaren van lage zonneactiviteit zijn 10m en 20m na zonsondergang al snel niet bruikbaar meer. Hopelijk dat hier voor het volgende zonnevlekkenminimum (ca. 2018-2019) duidelijkheid over komt.

Paul PD0PSB

Re: Hoop op uitbreiding 40m voor N-amateurs

#2 Bericht door Paul PD0PSB »

Dat klinkt als muziek (bestaande uit punten en strepen) in mijn oren, en ik wil iedereen met een "voor"-stem erg bedanken!

Ik denk dat 40M data & CW een zeer uitdagende aanvulling is voor de startende zendamateur.
40m is een bijna altijd bruikbare band; winter, zomer, maximum, minimum, dag, nacht.

Ik hoop dat veel N-ers ontdekken dat je 3kHz bandbreedte niet alleen kunt gebruiken voor breedschouderige SSB met overdreven bass,
maar dat je diezelfde bandbreedte kunt benutten voor tientallen CW of data DX verbindingen tegelijk ;-)

73
Paul
PD0PSB

PA2LO
Berichten: 815
Lid geworden op: 23 jun 2008, 21:25
Locatie: Ermelo, Gelderland
Contacteer:

Re: Hoop op uitbreiding 40m voor N-amateurs

#3 Bericht door PA2LO »

De stemming tijdens de VR was spannend genoeg: 128 voor, 125 tegen (en 23 onthoudingen).
't Is nu inderdaad aan het Hoofdbestuur van de VERON om zich bij het AT hard te maken voor uitbreiding voor novice-amateurs op dit stukje 40 meter band.

PD1AW
Berichten: 54
Lid geworden op: 21 apr 2013, 12:31
Roepletters: PD1AW

Re: Hoop op uitbreiding 40m voor N-amateurs

#4 Bericht door PD1AW »

Nu wachten of AT gaat instemmen.

De winter wordt dan een stuk interessanter (als ik 's winters van mijn werk thuiskom zijn de 10m en 20m banden meestal al dicht)

Ik kruis mijn vingers :)

73 to all
73,
PD1AW (Toni)

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: Hoop op uitbreiding 40m voor N-amateurs

#5 Bericht door PD9CN »

Dat is goed nieuws zeg.
Dat is inderdaad spanend geweest 128 voor en 125 tegen :mrgreen:
Maar is een grote stap voorwaarts voor de PDers.
Iedereen die voor heeft gestemd bedankt :!:

En nu afwachten wat het AT gaat doen.
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Hoop op uitbreiding 40m voor N-amateurs

#6 Bericht door PE2AAB »

Wat zou eigenlijk een reden van tegenstemmen zijn? Ikbedoel te zeggen; waarom zou een N amateur de digimodes moeten worden onthouden op 40m?

Vind het persoonlijk vreemd dat er blijkbaar toch veel weerstand is tegen een klein stukje uitbreidingvan de 40m band.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3130
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Hoop op uitbreiding 40m voor N-amateurs

#7 Bericht door elsinga »

Ik vermoed (lees: keek even in mijn kristallen bol, waarna ik telepathisch in de hoofden van de tegenstemmers ben gekropen :mrgreen:) dat de tegenstemmers op zich niet zoveel tegen het gebruik van dat stukje 40m door Novice gebruikers hebben, maar dat het gaat om het weer verkleinen van het verschil tussen de mogelijkheden Full en Novice amateurs. Waarom zou een Novice dan nog moeite doen om Full te worden (iets waar de tegenstemmers wel moeite voor deden)? Ik kan die redenatie en het bijbehorende tegenstemmen wel iets bij voorstellen. Maar: kristallen bol, dus geheel uit mijn duim gezogen en de werkelijke reden kan geheel anders zijn. ;)

Ikzelf zou overigens voor hebben gestemd, want ik denk dat het alleen maar goed is dat Novice amateurs ook op 40m (en wat mij betreft ook 80m, 160m en alle andere banden die ze nu nog niet hebben) ervaring opdoen. Ik denk dat een Novice door het lagere kennisnivo (althans, wat getoetst is op het examen, een Novice kan uiteraard veel meer weten) met een lager maximaal vermogen mag werken, omdat hogere vermogens meer kans op storing hebben. Maar dat lagere kennisnivo (idem opmerking hiervoor) heeft geen betrekking op kortegolfbanden, want 160m of 10m zijn nou ook weer neit zo verschillend dat dat veel uitmaakt.

Ben dus heel benieuwd wat AT gaat doen met dit voorstel.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA1A
Berichten: 247
Lid geworden op: 06 mar 2009, 10:05
Locatie: Leens
Contacteer:

Re: Hoop op uitbreiding 40m voor N-amateurs

#8 Bericht door PA1A »

elsinga schreef:....want 160m of 10m zijn nou ook weer neit zo verschillend dat dat veel uitmaakt.
Ik begrijp niet wat je daarmee bedoelt?
Is het zo dat 160 en 10 gelijk zijn voor N?

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Hoop op uitbreiding 40m voor N-amateurs

#9 Bericht door pc1mb »

Niet dat ik gestemd heb, maar:
elsinga schreef:Ik vermoed ... maar dat het gaat om het weer verkleinen van het verschil tussen de mogelijkheden Full en Novice amateurs. Waarom zou een Novice dan nog moeite doen om Full te worden ?
Precies.
elsinga schreef:Ikzelf zou overigens voor hebben gestemd, want ik denk dat het alleen maar goed is dat Novice amateurs ook op 40m (en wat mij betreft ook 80m, 160m en alle andere banden die ze nu nog niet hebben) ervaring opdoen.
Oke, maar wie gaat er dan nog F halen? We zien nu al dat de drempel blijkbaar heel hoog is voor veel N'ers om eraan te beginnen. Liever wordt het hoofdbestuur opgedragen om de banden voor ze te laten verruimen, dan dat ze daar zelf het examen voor doen.

Voor het vermogen zullen maar weinig N'ers het doen, want denk je nu echt dat meer dan een kwart van de N'ers werkelijk met weinig vermogen werkt? QRP'ers daargelaten natuurlijk.

Wat je met "op alle banden ervaring opdoen" in feite vraagt, is dat er feitelijk geen starterslicentie meer is, en dat het examen om alles te mogen zo eenvoudig wordt als N nu is. Alle banden 400 watt zonder veel verplichte technische kennis. Dat kan je mening zijn, dat we aan één licentievorm genoeg hebben, maar zeg dát dan.

PD1ASH
Berichten: 17
Lid geworden op: 16 okt 2005, 21:54
Roepletters: PD1ASH

Re: Hoop op uitbreiding 40m voor N-amateurs

#10 Bericht door PD1ASH »

Persoonlijk mis ik de 80 meter om lokaal te kunnen werken op hf, en harmonisatie van de bandplannen.

Ik heb begrepen van de secretaris amateuroverleg drs George J. Petersen dat er niet veel zonlicht is voor de N houder mbt harmonisatie en veranderingen van de bandplannen.

Definitie Amateurdienst, artikel S1.56 ITU Radio Regulations gaat voor mij dan in deze tijd niet meer op.

pa4o
Berichten: 799
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Hoop op uitbreiding 40m voor N-amateurs

#11 Bericht door pa4o »

Is er maar 1 ding Rolf voor je om te doen. Even je Full halen. Moet voor jou een makkie wezen.
Hoe is het trouwens?

Peter

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Hoop op uitbreiding 40m voor N-amateurs

#12 Bericht door PA9X »

Marcel, je opmerkingen zijn mosterd na de maaltijd of in onze termen "zenden als de band dicht is". Het voorstel is tot stand gekomen door een democratisch genomen besluit. Zo'n proces kun je alleen beïnvloeden door zelf mee te stemmen of de afgevaardigden van je afdeling met een stemopdracht naar de Verenigingsraad te sturen. De afgevaardigden zitten daar met een mandaat van hun afdeling. Dus daar moet je je gerief kwijt als je VERON lid bent.

PD2EDR
Berichten: 331
Lid geworden op: 27 feb 2007, 17:35
Locatie: Spijkenisse / The Netherlands / JO21DR

Re: Hoop op uitbreiding 40m voor N-amateurs

#13 Bericht door PD2EDR »

Ik persoonlijk zou erg blij zijn als CW op 40m ook mogelijk word. Zeker straks in de winter... ik maak zo'n 80% van mijn QSO enkel in CW... op 20m en 10m gaat dit uitstekend, en op 40m... tja.

Als het democratisch besloten is, lijkt het me toch prima. Ik heb me maar te schikken in de voorstellen / regels zo simpel is het. Lijkt me onnodig hier weer een hele N vs F discussie op te starten, iets wat er toch telkens van komt met deze topics.
Quod scripsi, scripsi

73 de PD2EDR

Edward / Spijkenisse

Apae
Berichten: 317
Lid geworden op: 10 feb 2012, 18:12
Roepletters: PA1PAE
Locatie: JO22RM

Re: Hoop op uitbreiding 40m voor N-amateurs

#14 Bericht door Apae »

Marcel PC1MB heeft zelf niet gestemd, maar zijn afdeling wel. En inderdaad, met het argument dat de verschillen tussen N en F zo steeds kleiner werden, was dat een unaniem "tegen". Met de huidige bandplannen is het tenslotte niet zo dat de N-amateurs geen digimodes kunnen beoefenen, of de 40 meter niet mogen gebruiken, alleen de combinatie was niet mogelijk.
Desondanks is het voorstel aangenomen: ik ben benieuwd wat dat daadwerkelijk voor de N-amateurs gaat betekenen. de roep om verruiming van de mogelijkheden kon weleens tegenstrijdig zijn met de roep om harmonisering van de lichte licenties.

Ik ben dan ook heel benieuwd wat de Veron kan bereiken door zich hiervoor hard te maken. Hopelijk komt daar in ieder geval op korte termijn duidelijkheid in.

PA-een
Berichten: 522
Lid geworden op: 08 nov 2007, 22:41

Re: Hoop op uitbreiding 40m voor N-amateurs

#15 Bericht door PA-een »

Wat mij betreft prima dat novice meer krijgt, ik vermoed alleen dat AT zal zeggen: "Make up your mind. Eigen invulling aan Novice, óf harmonisatie?"...

Gesloten