14 - 14.25 voor N?

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
PD1EHA

#16 Bericht door PD1EHA »

pd2Rm schreef:met een goede beam lukt het prima
ook met 25 watt
Nou ik wens je veel sterkte,als je in de pile up komt en de halve wereld roept met 7 elements beams en 1,5 KW ,want dat is de praktijk.
Dan wil ik er wel eens bij komen zitten hoe je dat doet met 25 watt.

Over europa heb ik het niet dat draai je makkelijk.
Maar DX zoals thailand australie alaska waar iedereen heen roept (in de pile up)
Dan word het niet makkelijk om gehoord te worden.
Ik ben dan ook blij met mijn keypad dan hoef ik me niet suf te roepen.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2565
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#17 Bericht door PA5COR »

Erzijn volksstammen QRPers met 5 watt die het wel lukt, maar dan moet je niet rekenen op ïnstant gratification" zoals onze Engelse broeders het zo mooi zeggen.

Dan wordt het kaf van het koren gescheiden, operating practice, het leren luisteren en antennekeus, etc komen dan als noodzaak naar voren.

Ja, ik kan ruim een kilowatt maken, maar ben 99% van de tijd bezig met 25-100 watt.

Wil ik met de eerste roep een verbinding maken, dan schakel ik wel over naar de 900 of 1800 mHz band (GSM) :lol:

Maar, dit is weer vrij voor een ieder, afhankelijk van zijn licentie en wil om desnoods wat langer over een verbinding te doen, om dan te weten dat ie met minimaal vermogen toch de andere kant van de wereld bereikt heeft.

Maar dan ben ik ook geen DX er, ik zet liever een mooi qso op om over de hobby te kunnen praten...
Contests, awards, niet echt mijn stijl.

:wink:

Cor

PB2T
Berichten: 150
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:15
Roepletters: PB2T
Locatie: Ingen
Contacteer:

Re: 14 - 14.25 voor N?

#18 Bericht door PB2T »

hunter schreef:Weet iemand waarom het niet helemaal tot 14.35 is voor de N?
De HF-mogelijkheden voor de N-vergunninghouder zijn destijds gecopieerd van wat de brainstormgroep instapvergunning had voorgesteld.
Alhoewel de VERON heeft geprobeerd te komen tot een instapvergunning met toegang tot alle HF banden wilden de andere partijen in dit overleg (AT en VRZA) echter niet zover gaan. Er is toen een compromis bereikt met toegang tot de HF banden waar amateurs een primaire en exclusieve status hebben. Helaas vond AT het nodig hierbij rekening te houden met voetnoot 5.152 van het radioregelement.

73, Hans PB2T

Plaats reactie