kosten

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
pcnerd
Berichten: 19
Lid geworden op: 31 okt 2005, 14:56
Locatie: kop van overijssel

kosten

#1 Bericht door pcnerd »

hoi,

ik ben een beginnende zendamateur, nog zonder licentie en een ander lidmaatschap, ik zit erover te denken om volgend jaar als ik zender enz. heb examen te doen en licentie enz. te kopen + lidmaatschap van de veron, nou wil ik graag weten wat mijn eenmalige + jaarlijkse kosten zijn, ik ben 16 jaar, en wil graag een f vergunning. ik kan helaas nergens kosten enz. vinden, daarom vraag ik het hier :).

b.v.d.
pcnerdje
the matrix has you.....

pe1rcd
Berichten: 70
Lid geworden op: 04 mei 2005, 18:29
Locatie: Nieuw Vennep

#2 Bericht door pe1rcd »

bouwjaar 1973,

pcnerd
Berichten: 19
Lid geworden op: 31 okt 2005, 14:56
Locatie: kop van overijssel

#3 Bericht door pcnerd »

ik kan hier niks vinden over de prijzen, en de voorwaarden e.d. zijn verouderd(morse staat er nog in)
the matrix has you.....

pe1rcd
Berichten: 70
Lid geworden op: 04 mei 2005, 18:29
Locatie: Nieuw Vennep

#4 Bericht door pe1rcd »

iets verder zoeken op de site mag ook wel

http://www.agentschap-telecom.nl/pdf/re ... g_2005.pdf

Veron staat het lidmaatschapsbedrag gewoon op de website

http://www.veron.nl gewoon onder het kopje lidmaatschap.

Overigens ik lees in je begin post dat je eerst een zender wilt kopen en dan pas examen wilt doen. Ik zou eerst je examen doen en dan pas de zender kopen. Kan je ook niet in de verleiding komen toch stiekum te gaan zenden. ( als je daar mee gepakt word kan je in de toekomst echt voorlopig een andere hobby zoeken dan zendamateur)
bouwjaar 1973,

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5132
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Kosten

#5 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hallo,

Het lijkt me inderdaad ook een logische volgorde om eerst de machtiging te behalen en dan pas zendapparatuur te kopen.
Ga bijvoorbeeld eerst eens luisteren om ervaring op te doen.

Tim heeft enige tijd geleden op dit forum ook een vraag gesteld van deze strekking. Daar is ook uitgebreid op geantwoord.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

pcnerd
Berichten: 19
Lid geworden op: 31 okt 2005, 14:56
Locatie: kop van overijssel

Re: Kosten

#6 Bericht door pcnerd »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:Hallo,

Het lijkt me inderdaad ook een logische volgorde om eerst de machtiging te behalen en dan pas zendapparatuur te kopen.
Ga bijvoorbeeld eerst eens luisteren om ervaring op te doen.

Tim heeft enige tijd geleden op dit forum ook een vraag gesteld van deze strekking. Daar is ook uitgebreid op geantwoord.
ik krijg binnenkort een ontvanger + antenne e.d. :)

//edit:
trouwens, ik heb ff gekeken, ik weet zo niet wat die machtiging + examen kost, maar veron lidmaadschap kost 18,50 per jaar geloof ik (tot 18 jaar) maar je betaalt dus voor een machtiging per jaar een bedrag, hoeveel (f-vergunning)?
the matrix has you.....

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5132
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Kosten

#7 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hallo,

Misschien toch handig als je een naam vermeld, praat niet zo anonniem.

In een eerder bericht werd een verwijzing gegeven naar de telecom site.
Hier staat een berdrag van 49,-- vermeld.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

pcnerd
Berichten: 19
Lid geworden op: 31 okt 2005, 14:56
Locatie: kop van overijssel

Re: Kosten

#8 Bericht door pcnerd »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:Hallo,

Misschien toch handig als je een naam vermeld, praat niet zo anonniem.

In een eerder bericht werd een verwijzing gegeven naar de telecom site.
Hier staat een berdrag van 49,-- vermeld.
wat heeft mijn naam er mee te maken, trouwens, ik blijf graag anoniem op het internet, tis erg gevaarlijk om op het internet je gegevens te publiceren.
een bedrag van 49 euro per jaar dus, ok, wordt dus inm het totaal 68,50 per jaar tot aan m'n 18e en iets van 50 euro voor m'n examen eenmalig, dankje :)
the matrix has you.....

pe1rcd
Berichten: 70
Lid geworden op: 04 mei 2005, 18:29
Locatie: Nieuw Vennep

#9 Bericht door pe1rcd »

Op de meest fora word het wel gewaardeerd als je in iedergeval een voornaam opgeeft. Zeker binnen zendamateur kringen is het geven van een voornaam een vorm van beleefdheid en gewoonte.

Als je een ontvanger hebt moet je maar eens luisteren naar de meeste verbindingen. Eerst wordt de verbinding opgezet met de amateur calls, vergolgens is een van de eerste dingen die doorgegeven wordt de voornaam van de amateur/operator van het station.
bouwjaar 1973,

pcnerd
Berichten: 19
Lid geworden op: 31 okt 2005, 14:56
Locatie: kop van overijssel

#10 Bericht door pcnerd »

pe1rcd schreef:Op de meest fora word het wel gewaardeerd als je in iedergeval een voornaam opgeeft. Zeker binnen zendamateur kringen is het geven van een voornaam een vorm van beleefdheid en gewoonte.

Als je een ontvanger hebt moet je maar eens luisteren naar de meeste verbindingen. Eerst wordt de verbinding opgezet met de amateur calls, vergolgens is een van de eerste dingen die doorgegeven wordt de voornaam van de amateur/operator van het station.
dat is zenden, weer iets anders dan internet, maar ik heed Tom, dat wil ik je nog wel geven ;)
maar ik ben dus op zoek naar de jaarlijkse kosten, die zijn 68,50 als ik het goed heb (50 euro voor vergunning, 18,50 voor veron lidmaadschap). en dan nog eenmalig geld voor het examen en het evt lesmateriaal, ben ik nog iets vergeten?
the matrix has you.....

pe1rcd
Berichten: 70
Lid geworden op: 04 mei 2005, 18:29
Locatie: Nieuw Vennep

#11 Bericht door pe1rcd »

dat is zenden, weer iets anders dan internet, maar ik heed Tom, dat wil ik je nog wel geven ;)
maar ik ben dus op zoek naar de jaarlijkse kosten, die zijn 68,50 als ik het goed heb (50 euro voor vergunning, 18,50 voor veron lidmaadschap). en dan nog eenmalig geld voor het examen en het evt lesmateriaal, ben ik nog iets vergeten?
zenden of internet maakt niet veel uit. het is een omgangsvorm in een bepaalde groep mensen.

Om te beginnen heb je de kosten inderdaad gevonden. Verder is het een hobby waar je afhankelijk van je intresses van weinig investeringen en experimenten tot grote investeringen en grote experimenten kan gaan.

Ik geef ongeveer een 500-1000 euro per jaar uit aan deze hobby. Dat is een beetje afhankelijk van waar me intresses liggen in die periode en wat ik aan leuke knutsels tegen kom.
bouwjaar 1973,

pcnerd
Berichten: 19
Lid geworden op: 31 okt 2005, 14:56
Locatie: kop van overijssel

#12 Bericht door pcnerd »

pe1rcd schreef:
dat is zenden, weer iets anders dan internet, maar ik heed Tom, dat wil ik je nog wel geven ;)
maar ik ben dus op zoek naar de jaarlijkse kosten, die zijn 68,50 als ik het goed heb (50 euro voor vergunning, 18,50 voor veron lidmaadschap). en dan nog eenmalig geld voor het examen en het evt lesmateriaal, ben ik nog iets vergeten?
zenden of internet maakt niet veel uit. het is een omgangsvorm in een bepaalde groep mensen.

Om te beginnen heb je de kosten inderdaad gevonden. Verder is het een hobby waar je afhankelijk van je intresses van weinig investeringen en experimenten tot grote investeringen en grote experimenten kan gaan.

Ik geef ongeveer een 500-1000 euro per jaar uit aan deze hobby. Dat is een beetje afhankelijk van waar me intresses liggen in die periode en wat ik aan leuke knutsels tegen kom.
ok, fijn dat ik dat weet
nog even een andere vragen
ik ken nu het radioalfabet(alfa, bravo enz.)
maar, als je je call zegt, dan gebruik je dat, wat gebruik je voor de letters, gewoon in het engels/nederlands uitspreken ofzo?
en wordt er echt altijd naar het buitenland uit engels gesproken, of ook frans/spaans/duits enz.? en trouwens, is het verboden om gesprekken op te nemen die ik ontvang? (morse gesprekken) zodat ik ze later weer kan horen, en ook aan m'n vrienden kan laten horen?
the matrix has you.....

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5132
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Opnemen qso's (verbindingen)

#13 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hallo Tom,

Het opnemen van radio-uitzendingen is voor eigen gebruik niet verboden. Als je het aan je vrienden thuis laat horen is daar ook niks mis mee.
Dat er mensen zijn die er mee naar de krant gaan vind ik discutabel.

Denk hierbij aan de kernramp en de omwenteling in Roemenie tijdens een kerst. Ik heb die gesprekken ook gehoord maar voor mzelf gehouden.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

pcnerd
Berichten: 19
Lid geworden op: 31 okt 2005, 14:56
Locatie: kop van overijssel

Re: Opnemen qso's (verbindingen)

#14 Bericht door pcnerd »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:Hallo Tom,

Het opnemen van radio-uitzendingen is voor eigen gebruik niet verboden. Als je het aan je vrienden thuis laat horen is daar ook niks mis mee.
Dat er mensen zijn die er mee naar de krant gaan vind ik discutabel.

Denk hierbij aan de kernramp en de omwenteling in Roemenie tijdens een kerst. Ik heb die gesprekken ook gehoord maar voor mzelf gehouden.
weet je ook antwoord op m'n andere vragen?
pcnerd schreef: ok, fijn dat ik dat weet
nog even een andere vragen
ik ken nu het radioalfabet(alfa, bravo enz.)
maar, als je je call zegt, dan gebruik je dat, wat gebruik je voor de letters, gewoon in het engels/nederlands uitspreken ofzo?
en wordt er echt altijd naar het buitenland uit engels gesproken, of ook frans/spaans/duits enz.?
the matrix has you.....

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5132
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Uitspraak call

#15 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Tom,

De letters worden gewoon uitgesproken. Als je een qso hebt met een Nederlands station gaat dit gewoon in eigen taal.
Met een buitenlands station over het algemeen in het Engels. Maar soms ook in het Spaans of Italiaans.

Het is goed dat er naast de fonetische uitspraak het alfabet is. Met de komst van de mogelijkheid om je eigen call te kiezen hoor je nog al eens vreemde combinaties.

Bijvoorbeeld fonetisch PA of PH klinkt bijna het zelfde.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Plaats reactie