kosten

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
pcnerd
Berichten: 19
Lid geworden op: 31 okt 2005, 14:56
Locatie: kop van overijssel

Re: Uitspraak call

#16 Bericht door pcnerd »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:Tom,

De letters worden gewoon uitgesproken. Als je een qso hebt met een Nederlands station gaat dit gewoon in eigen taal.
Met een buitenlands station over het algemeen in het Engels. Maar soms ook in het Spaans of Italiaans.

Het is goed dat er naast de fonetische uitspraak het alfabet is. Met de komst van de mogelijkheid om je eigen call te kiezen hoor je nog al eens vreemde combinaties.

Bijvoorbeeld fonetisch PA of PH klinkt bijna het zelfde.
bedoel je met letters cijfers?
zo'n alfabet, dat is er toch al heel lang, ik bedoel, ik heb wel is een keertje bij m'n oom geluisterd, daar werd voor calls dat alfabet gebruikt, maar de cijfers kan ik me niet meer herrineren hoe dat werd gedaan.
the matrix has you.....

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5130
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Uitspraak cijfers

#17 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

De cijfers worden fonetisch in de desbetreffende taal uitgesproken.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

pcnerd
Berichten: 19
Lid geworden op: 31 okt 2005, 14:56
Locatie: kop van overijssel

Re: Uitspraak cijfers

#18 Bericht door pcnerd »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:De cijfers worden fonetisch in de desbetreffende taal uitgesproken.
ok, bedankt voor het beantwoorden van de vragen :)
the matrix has you.....

PD4NIX
Berichten: 22
Lid geworden op: 15 sep 2005, 11:19
Locatie: Haarlem
Contacteer:

#19 Bericht door PD4NIX »

Tsja en dan eenmalig examengeld, goed dat je zo optimistisch bent.
Ikzelf ben net gezakt op 4 fouten teveel, dus het is niet voor iedereen een zekerheid, het is pittige materie, ik zou zelf eerst N doen, maar ja misschien heb je een technische achtergrond, zoniet zou ik N eerst doen, mijn bescheiden mening.

Fred
73

Fred

PD4NIX

pcnerd
Berichten: 19
Lid geworden op: 31 okt 2005, 14:56
Locatie: kop van overijssel

#20 Bericht door pcnerd »

PD4NIX schreef:Tsja en dan eenmalig examengeld, goed dat je zo optimistisch bent.
Ikzelf ben net gezakt op 4 fouten teveel, dus het is niet voor iedereen een zekerheid, het is pittige materie, ik zou zelf eerst N doen, maar ja misschien heb je een technische achtergrond, zoniet zou ik N eerst doen, mijn bescheiden mening.

Fred
ik ben 16, achtergrond heb ik nauwelijks, maar ik heb wel wat technische achtergrond op het gebied van electronica, niet zo veel, ben in staat om zelf simpele printjes te ontwerpen (met paar diode's, simpele ic's , transistors en dan houdt het op). ik weet alleen niet zo heel veel van antennes, versterkers, banden enz.
zit eraan te denken om 525 Cursusboek voor de C-zendvergunning 24,96 van veron.nl te kopen.
the matrix has you.....

PD4NIX
Berichten: 22
Lid geworden op: 15 sep 2005, 11:19
Locatie: Haarlem
Contacteer:

#21 Bericht door PD4NIX »

Natuurlijk is het goed, je zou een cursusboek en vragenboekje moeten hebben, er is nog een 3e boekje wat je ook moet weten en dat zijn de machtigingsregels, hoewel je die van de websitre van het AT zou kunnen downloaden, zou je vragen willen zien die gesteld worden en evt. meer wetenswaardigheden kijk dan even op www.zendamateur.goedbegin.nl
Daar staan links met allerlei thema's, ook examens en examenmateriaal.
C bestaat eigenlijk niet meer, daar is F voor in de plaats gekomen, dat is de uitgebreidste vergunning, die je kan halen.
N is makkelijker, maar toch iets wat je goed moet leren, volgens mij meer aan te bevelen voor beginners, maar dat is mijn bescheiden mening.Vooral omdat je nog niet veel ervaring hebt met de materie, die je net naar boven bracht.
Daar heb je ook 2 boeken van, het cursusboek en het vragenboek en evt. het 3e boekje.
Kijk even op de site, die ik gemeld heb, daar kan je zien wat voor soort vragen ze stellen, heb je een beetje een idee.
Succes
73

Fred

PD4NIX

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

#22 Bericht door wbeekman »

Tom,

Waar wil je graag naar luisteren ??
( Schepen of Vliegtuigen, Amateurs of andere diensten b.v taxi, brandweer oid..) en zijn nog legio mogelijkheden

Probeer ook eens in kontakt te komen met lokale mensen, b.v. ik woon in Amersfoort en daar zijn elke maandagavond of dinsdagavond wel bijeenkomsten ..

Kijk maar eens op www.veron.nl of www.vrza.org => de afdelingen.
Dan zie je waar bij jou in de buurt een bijeenkomst wordt gehouden.
Ga daar maar eens naar toe, je bent altijd van harte welkom.

Suc6 en laat nog eens weten hoe het is gegaan.

Wim - PA3AGZ

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

#23 Bericht door wbeekman »

Tom,


Als je eens in de buurt komt van Eindhoven - Maastricht, ga dan eens langs bij het Jan Corver Museum in Budel

http://www.jancorver.org/museum/index.htm
Laatst gewijzigd door wbeekman op 12 jul 2006, 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: kosten

#24 Bericht door PE2AAB »

pcnerd schreef:hoi,

ik ben een beginnende zendamateur, nog zonder licentie en een ander lidmaatschap, ik zit erover te denken om volgend jaar als ik zender enz. heb examen te doen en licentie enz. te kopen + lidmaatschap van de veron, nou wil ik graag weten wat mijn eenmalige + jaarlijkse kosten zijn, ik ben 16 jaar, en wil graag een f vergunning. ik kan helaas nergens kosten enz. vinden, daarom vraag ik het hier :).

b.v.d.
pcnerdje
Doe het zoals ik :D
Toen ik op mijn 16e mijn N licentie behaalde heeft Klaas, PA0KLS ons ooit bij een van zijn laatste cursussen verteld dat ouders zoiets als intresse in techniek moeten stimuleren!
Dat kunnen ze doen door de kosten van de machtiging op zich te nemen.
Klaas doet dat zelf ook (de hele familie heeft daar een machtiging dus da's een duur grapje HI)
Mijn ouders deelden dat idee wel en betalen tot op de dag van vandaag nog altijd mijn licentie :lol:
We zijn inmiddels 10 jaar verder... :oops: hihihi
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PD4NIX
Berichten: 22
Lid geworden op: 15 sep 2005, 11:19
Locatie: Haarlem
Contacteer:

#25 Bericht door PD4NIX »

Dit zouden meer afdelingen moeten doen, dat stimuleert vind ik.
Zendamateur examen doen in november 2006?
De Dordtse Elektronica Club PI4DEC / PI4D organiseert een examentraining. Deze begint eind augustus en eindigt net voor het examen. Is altijd op dinsdagavond. Kosten nul komma niks.
Alleen lid zijn of lid worden van deze leuke zendamateur club in Dordrecht is genoeg (kost ook drie keer niks). Overigens is dit geen echte verplichting. We helpen iedereen.
Bezoek de clubavond eens op een woensdag (iedere woensdagavond open van 20:00 uur tot laat in de avond, ook in de vakanties) en laat je informeren. Je kunt natuurlijk ook een mail sturen of kijken op www.pi4dec.nl

Prachtig, ik zit in de verkeerde stad jammer genoeg, maar het is zeer te prijzen.
73

Fred

PD4NIX

Plaats reactie