swr minder nadat ik ferriet heb geplaatst hoe kan dat?

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD1EHA

swr minder nadat ik ferriet heb geplaatst hoe kan dat?

#1 Bericht door PD1EHA »

Hallo ik heb een Diamond BB7V.
http://www.xs4all.nl/~faberg/diamondbb7v/bb7v.htm

Nu heb ik onder bij PL plug 6 stuks ferriet kernen geplaatst ,ivm mantelstroom,maar nu zie ik dat de swr op de 10 meter van een dikke 3 naar 1op1 is gegaan hoe is dit mogelijk?
Is dit een normaal fenomeen?

de foto is incl stofje op de sensor zie ik
Bijlagen
sized_P6083226.JPG
(153.06 KiB) 563 keer gedownload

PD1EHA

#2 Bericht door PD1EHA »

Niemand die weet hoe dit kan.
Ik ben zo benieuwd.

Gebruikersavatar
pe2er
Berichten: 496
Lid geworden op: 23 apr 2007, 08:20
Locatie: Almere
Contacteer:

#3 Bericht door pe2er »

Je hebt die ferriet-kralen geplaatst om je coax kabel te ontdoen van mantelstromen. Die mantelstromen onstaan ergens door - door de RF die je in je antenne pompt.

Na het plaatsen van de ferrieten om je coax kan er minder stroom over de buitenkant van de mantel van je coax lopen.

De impedantie aan het uiteinde van je coax werd eerst gevormd wordt door je antenne en de buitenkant van de mantel van je coax.

De impedantie aan het uiteinde van je coax wordt nu gevormd door je antenne - de coax speelt geen rol meer.

Geen wonder dus dat het plaatsen van ferrieten effect heeft op je SWR. Een duidelijk teken dat er voorheen flinke ' common mode' stromen liepen. Dat het effect op de SWR echter zo gunstig uitpakt, dat had ik niet van tevoren kunnen voorspellen -)

PD1EHA

#4 Bericht door PD1EHA »

bedankt voor je antwoord ja ik wist niet wat ik zag,maar goed ik ben er blij mee.
alleen dat dit zo,n invloed zou hebben dat heb ik nooit geweten.

Gebruikersavatar
pe2er
Berichten: 496
Lid geworden op: 23 apr 2007, 08:20
Locatie: Almere
Contacteer:

#5 Bericht door pe2er »

Zal wel een toevalstreffer zijn :D
Volgens meneer Diamond hoort de SWR zo te verlopen:
Afbeelding
Loopt 'ie over de hele band 1:1? Dan zou ik eens goed naar m'n SWR meter kijken als ik jou was :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

PD1EHA

#6 Bericht door PD1EHA »

hij is op de 40 meter 1.5 en de 20 meter 1op3 en de 10 meter 1op 1
1 op 2
Klopt idd die beschrijving heb ik ook, maar hij hoort dus ook niet op de 10 meter een DIKKE 3 te zijn
Overigens bekijk ik alles op de interne meter van mijn Yaesu Ft 2000D

PD1EHA

#7 Bericht door PD1EHA »

Nou kleine aanvulling,om het even precies te doen.
externe meter........ yaesu meter

28.600 1:5 ........... 1:2
27.555 1:6 ........... 1:2
70700 1:7 ............ 1:5
14 100 1:3 ............ 1:1

Zeker de 10 en 11 meter zaten met de swr boven dikke 2 en op 10 meter een dikke 3 ,daar heeft de ferriet veel geholpen.

PD1EHA

#8 Bericht door PD1EHA »

Trouwens nog een vraagje ,(mischien dom) ik hoop het niet.
Maar kan Ferriet invloed hebben op het ontvangende signaal of verzonden signaal. (ik bedoel dan negatief)?

Gebruikersavatar
pe2er
Berichten: 496
Lid geworden op: 23 apr 2007, 08:20
Locatie: Almere
Contacteer:

#9 Bericht door pe2er »

Net zoals je coax mantel bij het zenden een rol speelt, doet het dat ook bij ontvangst. En het ferriet heeft bij zowel zenden als ontvangen dezelfde dempende werking. Signalen die je voorheen op je coax buitenmantel ontving, zullen verzwakt worden. En dat is meestal gunstig; de coax kabel loopt immers voor een groot deel langs stoorbronnen in en om je huis. Ik denk dus dat het ferriet een gunstige (minder achtergrond ruis en QRM) invloed heeft.

PD1EHA

#10 Bericht door PD1EHA »

Ok hij dempt de qrm,dat is mooi,maar hij dempt niet dat geen wat ik juist wel wil horen????

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

#11 Bericht door PA3FAT »

Normaliter dempt hij de stromen die over de mantel lopen en dat betreft dus de storingen uit de directe omgeving.
Mogelijk dat zonder deze ferriet je ontvanger een beetje overstuurd raakt en meer signaal indicatie geeft dan er is. Mijn TS450 geeft ook qua QRM s 2-3. Op mijn FT817 is het signaal 0 en het luistert rustig dus ook de ontvangers wisselen qua gevoeligheid voor soorten QRM.

Als het stil is qua QRM hoor je in ieder geval de signalen die normaal verzopen in de QRM. Lijkt me pure winst.

En een symetrische antenne geeft nog meer rust qua ontvangst.
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

Plaats reactie