Radio amateurisme in Tweede Wereldoorlog

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
FreM
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 nov 2015, 18:14
Locatie: St Mars d'Egrenne FR61350

Re: Radio amateurisme in Tweede Wereldoorlog

#16 Bericht door FreM »

Als keuringsambtenaar bezocht ik Yme Feitsma in de late jaren 70. Er kwam weinig van keuren toen ik zijn geschiedenis begreep. Vlak ervoor was ik nl bij een zendamateur geweest die zijn machtiging had herkregen nadat hij die tgv zijn oorlogsdaden was kwijtgeraakt.... Hij ontving me met klakkende hakken.
Yme was voor de oorlog meteropnemer, ik herinner me niet meer of het om elektriciteit of gas ging. Al in 1939 had hij contact met Engeland en voerde opdrachten voor ze uit. Zo kon het gebeuren dat hij bij een door Engeland van spionage verdacht iemand de meterstand kwam opnemen, waarna het huis afbrandde. In de oorlog ging hij regelmatig op de fiets de golflengte van Duitse radarinstallaties opmeten. Met een centimeter bij de antenne en zond de gegevens naar Engeland. Die golflengte was belangrijk (ik heb het expres niet over frequenties), want die bepaalden de lengten van de zilverpapierstrookjes om het radarsignaal te storen. Hij vertelde altijd zijn schroevendraaiertje bij zich te hebben, je kon nooit weten waarvoor. Ik weet niet meer in welke kampen hij na zijn arrestatie gezeten heeft. Hij was populair bij de bewakers, van wie hij de radio's repareerden. Na de reparatie mankeerde er dan een paar onderdelen. Hij heeft er zelfs een zendertje van gefabriekt, waarmee hij vanuit een van de kampen boodschappen naar Engeland verzonden heeft. Na de oorlog heeft hij diverse oorlogsmusea in Engeland bezocht. Toen een van de medewerkers van zo'n museum hem vertelde op zoek te zijn naar de werkelijkheid van de boodschap die hij ooit uit zo'n kamp ontvangen zou hebben en Yme eindelijk wist dat zijn boodschap ontvangen was, werd het erg emotioneel....
Hij is ooit geïnterviewd en ik heb het uitgebreide verhaal mogen lezen. Weet niet meer in welke Overijsselse krant het was en zeker niet onder welke kop.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Radio amateurisme in Tweede Wereldoorlog

#17 Bericht door PA3DAT »

Die krant, dat was de Zwolse Courant. Heet tegenwoordig Stentor.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PE1KEL
Berichten: 550
Lid geworden op: 26 dec 2007, 22:42

Re: Radio amateurisme in Tweede Wereldoorlog

#18 Bericht door PE1KEL »

Indrukwekkend verhaal...

Plaats reactie