Verloedering en scheldpartijen zijn orde van de dag.

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
pa3gju
Berichten: 254
Lid geworden op: 24 jan 2006, 20:44
Roepletters: PA3GJU
Locatie: Maasbracht
Contacteer:

Verloedering en scheldpartijen zijn orde van de dag.

#1 Bericht door pa3gju »

Ik luister dagelijks op verschillende banden en wat me opvalt, zo gouw er een dx station begint te roepen, hoor je door veel amateurs roepen, split, split, scheldpartijen, elkaar uitmaken voor stuppit,enz... teveel om op te noemen.
Ik vraag me af waar de mentaliteit van deze hobby naartoe gaat.
Het word niet beter heb ik gemerkt, maar snel veel slechter.
Als ik dan goed toehoor dan zijn het Italianen, Spanjaarden, Duitsers die regelmatig schelden. Je moet maar eens luisteren op de 80 meter band, daar zijn dagelijks scheldpartijen, ook vandaag op de 18.144 was het prijs.
Dat vele mensen meeluisteren daar zijn vele van deze ( scheldpersonen ) zich waarschijnlijk niet van bewust.
Jammer dat het zo ver gekomen is.
Meer en meer begin ik de power knop uit te zetten en terecht.

Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

#2 Bericht door Theo Postma »

Je hebt gelijk Karel, eigelijk zou het zo niet moeten gaan op de banden.
In de 30 jaar dat ik nu QRV ben, is dit al zo.
Met name op de korte golf, ik weet eigelijk niet beter of dit is zo.
Afgunst op een ander die zijn/haar zaak wel voor elkaar heeft.

Helder licht puntje, op 3 cm heb ik nog nooit deze praktijken gehoord of gezien.
Heerlijk werken met andere HAMs .

Groeten,
Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

Gebruikersavatar
PF1JM
Berichten: 644
Lid geworden op: 19 sep 2005, 19:16
Locatie: Apeldoorn JO32af

#3 Bericht door PF1JM »

Bij mij zit niet zover van de aan/uit knop een grote, ronde knop. Deze schijnt iets met de VFO te maken te hebben ;-)
Bij gescheld etc. geef ik hier altijd een zwengel aan. Helpt heel goed.
Wat ook helpt, is met digimodes werken. Ik ben al een tijdje actief in met name RTTY en ook wat PSK31. De eerste scheldpartij moet ik nog meemaken.... En als laatste, ik ben niet zo geïnteresseerd in het werken van zeldzame DX. Scheelt ook een boel.

Jeroen PF1JM

Gebruikersavatar
GdeVries
Berichten: 152
Lid geworden op: 03 mar 2007, 22:05
Locatie: Emmer-Compascuum
Contacteer:

#4 Bericht door GdeVries »

Dat is echt geen fenomeen van de laatste jaren, voor zover ik mij voor de geest kan halen kwam het gebruik van een ongepaste woordkeuze zo'n 30 jaar terug ook al voor.

:wink:
Gerard

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2566
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#5 Bericht door PA5COR »

Ach,

Lees de laatste Electron maar eens, als je dan toch over verloedering spreekt...(pagina 219/220)
Zie het stuk over de contest, met foto's, vreemd dat er dan erg opvallend 2 Heathkit SB 220's ziet staan, met 400 mA stroom trekkend op het moment van de foto, 1kW intput dus, en de eindtrap kan 1500 watt leveren.

Dit alles bij contesters welke tekenen voor de regelementen en 100 watt...
Lekker in contest vrije segmenten zitten, op DX windows etc.
Kortom, in het weekend kun je de set wel uitlaten.
Dit zijn nog QRP jongens, op 2ehands staan 2 eindtrappen te koop van 4 x de 3-500Z etc allemaal voor sterkstroom, 3 tot 5 kW output?
Ik ben geen tegenstander van QRO, maar dit is wat overdreven..


Ook een vorm van verloedering, klaagt een zendamateur darover door middel van het plaatsen van een ongedempte trilling, dan wordt ie doodleuk verteld dat het niet geplaatst zal worden door een contestmanager, omdat er leden van het bestuur op staan.


In het voorjaar van 1977 mijn eerste machtiging gehaald, en 99% van de aanwezige mensen op de frequentie vonden het prachtig dat er D amateurs bijkwamen, maar ook dissonanten van oudere A/C gelicenseerden die het maar niks vonden, ik zal maar geen zinnen herhalen die ik toen hoorde.

Een paar jaar geleden verviel de morse eis, C gelicenseerden op de Korte Golf...
Ook hier een groot aantal gelicenseerden die je welkom heten, maar ook weer een aantal gelicenseerden welke het maar niks vonden, en al in de aanloop met de discussie over al dan niet morse flink uit de klomp waren geschoten en het even over deden op de H.F banden.

Zie ook de U.S.A. hetzelfde verhaal.

Een oplossing is je VFO knop verdraaien, daarmee los je het probleem niet echt op.
Wel tijdelijk voor jezelf, maar niet echt het probleem aanpakkend.
Voor mij is elke gelicenseerde amateur gelijk, een mede hobbyist, ongeacht zijn licentie.
Respect krijg je niet doordat je een oude knar bent en morse kent, dat verdien je door je als een goed mens en goed mede amateur te gedragen.

Voor mij had morse als eis mogen blijven, maar de realiteit is nu eenmaal anders.
Het probleem daarvan lost zich natuurijk wel op, alhoewel ik liever een mentaliteits verandering zie.

Persoonlijk probeer ik altijd een qso te vermijden waar het op een onnodige verruwing uitdraait.
Maar ik ga een stevige discussie niet uit de weg, mits gevoerd volgend de fatsoensregels.

Je mag gerust van mening verschillen, maar enig fatsoen van alle partijen is toch niet teveel gevraagd?

Ik dwaal af, mijn soldeerbout roept weer ;)

Groeten,
Veel plezier in de hobby toegewenst,

Cor

NL6881
Berichten: 58
Lid geworden op: 15 okt 2006, 19:52
Locatie: Regio 13

#6 Bericht door NL6881 »

Dan luister maar eens op 14.195 USB, daar zit IT9RYH. Als hij onair is dan wordt zijn signaal continu gestalkt door mede ammateurs.

Dit gaat ooit uren door, en ja OM IT9RHY kan er zelf ook wel wat van.

Het gaat erover dat HIJ 14.1950.00 ZIJN frequentie vind en dat andere er niet mogen komen.

Dus ja op wel meer banden is dit van sprake.......en het word alleen maar ergen denk ik ooit.

NL-6881


NB: Hallo webbeheer NOGMAALS..........waarvoor worden er berichten verweiderd.....als het niet goed is geef dan een PB maar ga niet zomaar wild berichten weggooien.........Dit komt irriterend over namelijk.
Lid: VERON

Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

#7 Bericht door Theo Postma »

NL6881 schreef:
NB: Hallo webbeheer NOGMAALS..........waarvoor worden er berichten verweiderd.....als het niet goed is geef dan een PB maar ga niet zomaar wild berichten weggooien.........Dit komt irriterend over namelijk.
Ik ben wel geen forum beheerder, maar er worden geen berichten verwijderd.
Heb het niet mee gemaakt hier.
Gelukkig maar, dat het niet nodig is om dat te doen.

Groeten,
Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

Gebruikersavatar
GdeVries
Berichten: 152
Lid geworden op: 03 mar 2007, 22:05
Locatie: Emmer-Compascuum
Contacteer:

#8 Bericht door GdeVries »

Hiermee nogmaals met mijn neus op de feiten gedrukt zijnde, weet ik dan ook direct weer waarom ik mijn machtiging ingeleverd heb en een omschakeling naar een meer sociale netwerk gemaakt heb.
(moet zeggen heb hier tot op de dag van heden nog altijd geen spijt van)

:wink:
Gerard

NL6881
Berichten: 58
Lid geworden op: 15 okt 2006, 19:52
Locatie: Regio 13

#9 Bericht door NL6881 »

Theo: Ik had een reactie gegeven op een topic met die hamsexy gebeuren....die is wel degelijk VERWEIDERD !!! Niet dat ik er zo wakker van lig maar het is niet netjes......


Theo Postma schreef:
NL6881 schreef:
NB: Hallo webbeheer NOGMAALS..........waarvoor worden er berichten verweiderd.....als het niet goed is geef dan een PB maar ga niet zomaar wild berichten weggooien.........Dit komt irriterend over namelijk.
Ik ben wel geen forum beheerder, maar er worden geen berichten verwijderd.
Heb het niet mee gemaakt hier.
Gelukkig maar, dat het niet nodig is om dat te doen.

Groeten,
Theo
Lid: VERON

Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

#10 Bericht door Theo Postma »

NL6881 schreef:Theo: Ik had een reactie gegeven op een topic met die hamsexy gebeuren....die is wel degelijk VERWEIDERD !!! Niet dat ik er zo wakker van lig maar het is niet netjes......
Dat topic heb ik niet eens mee gekregen :D

Groeten,
Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#11 Bericht door angelo »

Op draadjes zie je tegenwoordig ook veel wereld verbeteraars.. Mensen die gaan roepen bijvoorbeeld" Het is Verwijderd" ... :wink:
No good deed goes unpunished.

unclero
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 sep 2006, 13:04
Locatie: Nijmegen

#12 Bericht door unclero »

Heeft nog niemand het gehad over pr0n die over ATV / SSTV naar elkaar worden gestuurd? :roll:

Als we het toch over verloedering hebben...

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#13 Bericht door vk2gwk »

Mensen die het over "verwEIderen" hebben moet je gewoon de wEI in sturen..... (dan zijn ze gelijk verwIJderd).... :evil:
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

PD2JHP
Berichten: 293
Lid geworden op: 03 jan 2007, 22:08
Locatie: WADDINXVEEN
Contacteer:

Verruwing is helaas niet te stuiten

#14 Bericht door PD2JHP »

Ik denk dat het een utopie is om te denken dat radiozendamateurs zich anders gedragen dan anderen in de nog steeds meer verruwende maatschappij waar blijkbaar alles in moet kunnen.....
Mijn remedie: niet aan storen, niet op reageren; dit voorkomt in ieder geval onnodige opwinding en ergenis.

Succes!

Jan
PD2JHP

NL6881
Berichten: 58
Lid geworden op: 15 okt 2006, 19:52
Locatie: Regio 13

#15 Bericht door NL6881 »

vk2gwk schreef:Mensen die het over "verwEIderen" hebben moet je gewoon de wEI in sturen..... (dan zijn ze gelijk verwIJderd).... :evil:
Pff gaan we letten op de EI of IJ of nog erger op comma's en punten, hoofdletters en gramatica.....


Damed wat een lullige opmerking.................
Lid: VERON

Plaats reactie