Nieuwe Novice machtiging in ON land

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: Nieuwe Novice machtiging in ON land

#16 Bericht door ON5GM »

PA3DAT schreef:En kun je dat zo (op)halen of moet daar nog iets voor geleerd worden?
In ieder geval dit tabelletje uit je hoofd kennen, neem ik aan... :D
Er moet "iets " voor gestudeerd worden, maar veel is het niet. Ik denk dat het behalen van de novice vergunning in Nederland moeilijker is dan in Belgistan.
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

PA8MC
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 sep 2018, 09:48

Re: Nieuwe Novice machtiging in ON land

#17 Bericht door PA8MC »

PA3DAT schreef:En kun je dat zo (op)halen of moet daar nog iets voor geleerd worden?
Niet veel meer dan voor de voormalige Nederlandse "zeskanalen D-machtiging". Met dat verschil dat die "zeskanalen D-machtiginghouders" in de loop van de jaren wel "gratis upgrades" gekregen hebben. Dat gaat in België zeker niet gebeuren.

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: Nieuwe Novice machtiging in ON land

#18 Bericht door ON5GM »

PA8MC schreef:
PA3DAT schreef:En kun je dat zo (op)halen of moet daar nog iets voor geleerd worden?
Niet veel meer dan voor de voormalige Nederlandse "zeskanalen D-machtiging". Met dat verschil dat die "zeskanalen D-machtiginghouders" in de loop van de jaren wel "gratis upgrades" gekregen hebben. Dat gaat in België zeker niet gebeuren.
Ik hoop het dat het niet gaat gebeuren. Vroeger kon een ON2 enkel op 2m en 70 cm, een ON1 kon iets meer, maar geen van beiden op HF. Nu kan en mag een ON2 ( vroegere novice ) met 100 watt op HF :( . Hoeveel van die ON3 gaan zich houden aan de 10 watt regel ??
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Nieuwe Novice machtiging in ON land

#19 Bericht door on4avt »

Mijn kleinzoon, 12 jaar is geslaagd voor het praktisch examen on3, een paar maand geleden,Moet nog eens tijd vinden voor het theoretisch examen in Brussel. Als die er zijn in April ga ik met hem per trein naar daar. Het is een begin.TS weet niet waar hij mee bezig is .

DK1NL
Berichten: 346
Lid geworden op: 22 jan 2011, 17:19
Roepletters: DK1NL
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Nieuwe Novice machtiging in ON land

#20 Bericht door DK1NL »

on4avt schreef:Mijn kleinzoon, 12 jaar is geslaagd voor het praktisch examen on3, een paar maand geleden,Moet nog eens tijd vinden voor het theoretisch examen in Brussel. Als die er zijn in April ga ik met hem per trein naar daar. Het is een begin.TS weet niet waar hij mee bezig is .
Dit zijn leuke berichten, op zo'n kleinzoon kan je trots zijn!
73 Marcel DK1NL
QRZ: https://www.qrz.com/db/DK1NL

Gebruikersavatar
DC4CP
Berichten: 384
Lid geworden op: 15 mei 2012, 19:16

Re: Nieuwe Novice machtiging in ON land

#21 Bericht door DC4CP »

ON5GM schreef:
PA8MC schreef:
PA3DAT schreef:En kun je dat zo (op)halen of moet daar nog iets voor geleerd worden?
Niet veel meer dan voor de voormalige Nederlandse "zeskanalen D-machtiging". Met dat verschil dat die "zeskanalen D-machtiginghouders" in de loop van de jaren wel "gratis upgrades" gekregen hebben. Dat gaat in België zeker niet gebeuren.
Ik hoop het dat het niet gaat gebeuren. Vroeger kon een ON2 enkel op 2m en 70 cm, een ON1 kon iets meer, maar geen van beiden op HF. Nu kan en mag een ON2 ( vroegere novice ) met 100 watt op HF :( . Hoeveel van die ON3 gaan zich houden aan de 10 watt regel ??
In mijn tijd was dat alleen 2 meter met maximaal 15 watt.
Later ON1 was dat 144Mhz en alle hogere banden, alle modulatiesoorten maar geen HF, het was wachten tot de CW eis verviel om op HF te mogen komen.

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: Nieuwe Novice machtiging in ON land

#22 Bericht door johnvdpas »

De novice in België zal net zo moeilijk worden (Ongeveer dat wel) dan in Nederland. Dat moet vanwege internationale eisen.

Echter men kan er veel meer mee. En dat is in dat opzicht wel goed nieuws, want ook Nederlanders met een Novice kunnen in België gebruik maken van deze regels. Gun ze het van harte.

Wel is het typisch dat ze er nu ineens mee komen. En zo snel. Ik weet dat ik nu een beetje aan het complot denken ga, maar ik weet wel dat BIPT in het verleden met AT langdurig heeft lopen steggelen om de basisvergunning in Nederland goedgekeurd te krijgen. (Dus dat houders met een basisvergunning in Nederland mochten uitzenden) Dat wou AT niet, vervolgens mochten ook Nederlandse Novice's geen uitzendingen doen in België vanwege het ontbreken van praktijkkennis. (aangezien een antenne uitdippen en een QSO maken een eis was van de basisvergunning en Novice daaraan niet voldeed)Ongeveer 1 jaar later hebben ze met AT afgesproken dat mensen in België welke de oude novice hadden behaald (dus niet de basisvergunning) wel in NL mochten zenden. Omgedraaid mocht het toen ook weer ineens.

Even een geschiedenis lesje. Nu terug. Nederland is al jaren bezig met de herijking van Novice. En in een paar maanden tijd, gooit België er iets doorheen wat nog veel complexer is (namelijk een geheel nieuwe amateur licentie) en dat ook nog eens zonder al te veel gezeur van amateurs. Dacht dat er 56 vragen gesteld hadden. Ik denk dat wanneer in Nederland zou worden besloten dat novice 100 watt krijgt op alle banden er wel meer dan 56 amateurs gaan zeuren :lol: (Daarbij wie zegt dat het 56 klachten waren, dat hoeft helemaal niet zo te zijn kan ook gewoon informatie vragen gaan) Sterker nog dan staat de halve amateur wereld op zijn kop. In dat feit verschillen Nederland en België veel. Wij zijn veel mondiger. Wij gaan veel eerder de discussie aan.

Maar goed, wat ik bedoel is, typisch dat België dit er nu zo snel door heen gooit, voordat AT überhaupt besloten heeft of en wat er voor uitbreiding op het gebied van Novice gaat komen. Net of ze in België willen laten zien dat ze daar een veel snellere overheid hebben. En dat ze daar niet zo moeilijk doen over 1 bandje meer of meer. Dat idee heb ik er wel bij.

Gebruikersavatar
DC4CP
Berichten: 384
Lid geworden op: 15 mei 2012, 19:16

Re: Nieuwe Novice machtiging in ON land

#23 Bericht door DC4CP »

johnvdpas schreef:De novice in België zal net zo moeilijk worden (Ongeveer dat wel) dan in Nederland. Dat moet vanwege internationale eisen.

Echter men kan er veel meer mee. En dat is in dat opzicht wel goed nieuws, want ook Nederlanders met een Novice kunnen in België gebruik maken van deze regels. Gun ze het van harte.

Wel is het typisch dat ze er nu ineens mee komen. En zo snel. Ik weet dat ik nu een beetje aan het complot denken ga, maar ik weet wel dat BIPT in het verleden met AT langdurig heeft lopen steggelen om de basisvergunning in Nederland goedgekeurd te krijgen. (Dus dat houders met een basisvergunning in Nederland mochten uitzenden) Dat wou AT niet, vervolgens mochten ook Nederlandse Novice's geen uitzendingen doen in België vanwege het ontbreken van praktijkkennis. (aangezien een antenne uitdippen en een QSO maken een eis was van de basisvergunning en Novice daaraan niet voldeed)Ongeveer 1 jaar later hebben ze met AT afgesproken dat mensen in België welke de oude novice hadden behaald (dus niet de basisvergunning) wel in NL mochten zenden. Omgedraaid mocht het toen ook weer ineens.

Even een geschiedenis lesje. Nu terug. Nederland is al jaren bezig met de herijking van Novice. En in een paar maanden tijd, gooit België er iets doorheen wat nog veel complexer is (namelijk een geheel nieuwe amateur licentie) en dat ook nog eens zonder al te veel gezeur van amateurs. Dacht dat er 56 vragen gesteld hadden. Ik denk dat wanneer in Nederland zou worden besloten dat novice 100 watt krijgt op alle banden er wel meer dan 56 amateurs gaan zeuren :lol: (Daarbij wie zegt dat het 56 klachten waren, dat hoeft helemaal niet zo te zijn kan ook gewoon informatie vragen gaan) Sterker nog dan staat de halve amateur wereld op zijn kop. In dat feit verschillen Nederland en België veel. Wij zijn veel mondiger. Wij gaan veel eerder de discussie aan.

Maar goed, wat ik bedoel is, typisch dat België dit er nu zo snel door heen gooit, voordat AT überhaupt besloten heeft of en wat er voor uitbreiding op het gebied van Novice gaat komen. Net of ze in België willen laten zien dat ze daar een veel snellere overheid hebben. En dat ze daar niet zo moeilijk doen over 1 bandje meer of meer. Dat idee heb ik er wel bij.
Oh gij grapjas :wink: :wink:

PA8MC
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 sep 2018, 09:48

Re: Nieuwe Novice machtiging in ON land

#24 Bericht door PA8MC »

johnvdpas schreef:Net of ze in België willen laten zien dat ze daar een veel snellere overheid hebben.
Ik denk niet dat de Belgische overheid de behoefte heeft om ook maar iets te laten zien aan Nederland. Belgen zijn niet zo extravert als Hollanders.

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: Nieuwe Novice machtiging in ON land

#25 Bericht door johnvdpas »

Idd, je moet het een beetje met een korreltje zout nemen, gelukkig snappen jullie dat haha! We spreken wel dezelfde taal, maar echt dat is het dan ook he. Niet dat ik iets tegen België heb, vind het een pracht land. In Nederland zijn we kampioen in eindeloos polderen maar das ook niets. En wij willen bijvoorbeeld in alles de eerste zijn, zie energietransitie.

Maar goed, dit is wel goed nieuws voor Nederlandse Novice houders. (De meeste zullen namelijk eerder voor dan tegen uitbreiding zijn)

Wat ook een voordeel is: Veron en VRZA hebben de enquête gehouden en daaruit blijkt dat men voor harmonisatie is. (Dus wat is er in Europa gebruikelijk en hoe zouden we dat kunnen harmoniseren)

Maar, als je die vraagt stelt, dat weet je, eerlijk is eerlijk ook, dat harmonisatie met de buurlanden belangrijker is, dan harmonisatie met bijvoorbeeld Wit Rusland. Immers ligt dat veel verder weg, en hoeveel NL amateurs zouden daar naartoe gaan?

Dat kan dus betekenen dat Nederlandse Novice amateurs er meer bijkrijgen, door de situatie in België, dan vooraf was bedacht.

SWL NL5321 - 1965
Berichten: 86
Lid geworden op: 13 mar 2018, 15:53

Re: Nieuwe Novice machtiging in ON land

#26 Bericht door SWL NL5321 - 1965 »

John.......... :) :)

Oei weer een teken van leven en plezier binnen de novice delegatie....

Weer stof tot reactie

Maar,

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: Nieuwe Novice machtiging in ON land

#27 Bericht door ON5GM »

johnvdpas schreef: Niet dat ik iets tegen België heb, vind het een pracht land.
:lol: :lol: :lol: :lol:
Ik begrijp niet wat ge hier prachtig vind, belastingen om U tegen te zeggen, regeringen die ons handenvol geld kosten enz enz :evil: :evil:
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: Nieuwe Novice machtiging in ON land

#28 Bericht door johnvdpas »

ON5GM schreef:
johnvdpas schreef: Niet dat ik iets tegen België heb, vind het een pracht land.
:lol: :lol: :lol: :lol:
Ik begrijp niet wat ge hier prachtig vind, belastingen om U tegen te zeggen, regeringen die ons handenvol geld kosten enz enz :evil: :evil:
Natuurlijk kinderbijslag waar je spontaan 20 kinderen van krijgt, universiteiten welke bijna geen collegegeld vragen, kinderopvang welke niets kost 1 euro per dag, dat is echt een lachertje!, bibliotheken welke praktisch gratis zijn. Auto's zonder BPM, wegenbelasting welke erg laag is waar door je spontaan een diesel gaat rijden (ow ja dat doen jullie daar allemaal he haha, wel in NL tanken!).

Een zorgverzekering welke praktisch gratis is, terwijl je daar in NL een vermogen voor moet betalen....
Betaalbare huurwoningen voor de gewone man... (Tenminste niet aan de grens)

Maar ja wel een erg hoge loonbelasting en een off topic onderwerp.

PA8MC
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 sep 2018, 09:48

Re: Nieuwe Novice machtiging in ON land

#29 Bericht door PA8MC »

johnvdpas schreef: Maar ja wel een erg hoge loonbelasting en een off topic onderwerp.
/off topic aan/
Maar dat houdt die tienduizenden Nederlandse belastingsvluchtelingen niet tegen om in de Belgische grenstreek (heel riant) te gaan wonen.
/off topic uit/

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: Nieuwe Novice machtiging in ON land

#30 Bericht door johnvdpas »

Ja, maar dan zijn ze wel met pensioen. Of ze werken in Nederland. Want dan betaal je ook in Nederland je loonbelasting.

Want in België geef je gewoon 50% van je inkomen af aan de belastingdienst. Dat verschil is echt gigantisch met Nederland.
Gemiddeld genomen kun je dit zeggen. Iemand met een bachelor opleiding zonder ervaring welke in Nederland werkt, verdient netto net zo veel als iemand met een Master in België plus nog eens 5 jaar ervaring.


Maar daar krijg je dus wel al die voordelen voor terug. Een Nederlander welke in België woont, en in Nederland werkt krijgt echter niet alle voordelen. Zo moet hij in Nederland belasting betalen, maar ook in België, alleen dan alleen voor de gemeentelijke belastingen.

Hij moet ook een Belgische zorgverzekering hebben, maar ook een Nederlandse omdat hij in Nederland werkt. Dus daar verdien je ook niets op. Op de wegenbelasting en BPM houd je wel geld op over. Ook kennen ze in België amper belasting op spaargeld. Wel kan hij volgens mij gebruik maken van de goedkope kinderopvang, echter krijgt hij geen Belgische toeslagen, dus ook geen kindertoeslag. Overigens zijn er ook Nederlanders in de grensstreek welke dus in Nederland wonen welke proberen hun kinderen op een Belgische (Dus praktisch gratis) opvang te sturen. Echter, zitten ze daar helemaal niet op te wachten.

Plaats reactie