Tapatalk.

Hardware en software.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Tapatalk.

#16 Bericht door PA3DAT »

We hebben hier toch phpbb3 al een jaartje (of langer)?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Beheerder
Berichten: 240
Lid geworden op: 09 mar 2008, 21:03
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Tapatalk.

#17 Bericht door Tjalling PE1RQM »

Formbeheer leest mee :)

Even wat voor- en nadelen vanuit mijn visie:
Ik snap dat sommigen er wel wat voordeel van inzien, jammer alleen dat de RSS feeds niet beter benut worden (die staan immers altijd al aan). Aan de andere kant zie ik ook wel wat voordelen voor individuen met Tapatalk, zoals dat men precies de ongelezen berichten in een lijstje kunnen zien en er ook snel op kunnen reageren. Maar dat kan natuurlijk ook gewoon in een webbrowser (speciale links in de bovenbalk). Wel handig is de integratie van een berg forums in één app en dat wij daar dan ook tussen staan. Nadeel is de afhankelijkheid van een externe commerciële partij. Wij hebben geen verdienmodel (wij accepteren de gedragen kosten uit Ham spirit) en ondanks dat het voor forumbeheerders gratis is, is het toch een vreemde constructie dat een bedrijf dan geld aan onze aanwezigheid verdient. Een ander nadeel is de verandering aan de templates, die bij forumupgrades steeds weer gesynchroniseerd moeten worden. Nuance op dat verhaal is de automatische upgradetool van PhpBB. Een ander nadeel is de toename van data overdracht. Dit is namelijk geen klein script en dat kon nog weleens goed zichtbaar worden op de hosting server met 70k aan hits per dag.

Ik kan het eens bij de andere twee beheerders voorleggen. We kunnen het op z'n minst overwegen nietwaar? Alleen hebben we ooit met elkaar besloten, dat we zo weinig mogelijk externe uitbreidingen aan het forum willen aanbrengen. Vooral omdat iedere gebruiker wel weer andere zaken handig vindt en je wildgroei aan plugins wilt voorkomen. Ik ken een forumbeheerder van een ander forum, die zijn forum niet meer geüpgraded krijgt. Omdat hij echt veel te los is gegaan met het installeren van allerlei uitbreidingen. Maar ik zie nu ook wel dat Tapatalk eenvoudig is te integreren in het forum, zonder een al te grote impact te hebben op de forumcode. Maar ja, vandaag is het Tapatalk en morgen komt er wellicht weer een verzoek voor een chatbox. We moeten de rem dus wel een beetje intrappen op dit gebied :)

(@Dennisd: wij werken inderdaad niet meer met PhpBB2, maar met PhpBB3.)

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Tapatalk.

#18 Bericht door PA3BAS »

Ik heb TapaTalk maar eens aangeschaft en moet zeggen dat ik toch wel onder de indruk ben. Als je iets wilt weten over de implicaties van de mod kan je het eens vragen aan pa3dat, hij is de beheerder van www.camperforum.nl . Het wordt dan toch wel veel makkelijker om het forum te lezen. Maar.....ik hoef de hele handel niet te beheren dus ik heb makkelijk praten :)
.... But will it blend?

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Tapatalk.

#19 Bericht door pe5jw »

Tjalling PE1RQM schreef:k ken een forumbeheerder van een ander forum, die zijn forum niet meer geüpgraded krijgt. Omdat hij echt veel te los is gegaan met het installeren van allerlei uitbreidingen.
Ik heb dat ook eens gehad, niet leuk !! vooral als je maar met een oude versie moet blijven draaien en je spam geinjecteerd krijgt :(
Ik heb er toen een paar dagen in gestoken en ben helemaal overgegaan op wat anders.
Het was een cms op basis van phpbb met behoorlijk wat template aanpassingen en plugins.
Laatst gewijzigd door pe5jw op 27 aug 2012, 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Tapatalk.

#20 Bericht door PA3DAT »

Maar dat is met Tapatalk niet het geval, dat levert je geen extra werk op. Het is volgens mij ook de enige
plug-in die we hebben, in het Camperforum. Gewoon praktisch, steeds meer mensen hebben immers een
smartphone met internet.
Gewoon, even installeren en je hebt er geen omkijken meer naar.
Tjalling PE1RQM schreef:Een ander nadeel is de toename van data overdracht. Dit is namelijk geen klein script en dat kon nog weleens goed zichtbaar worden op de hosting server met 70k aan hits per dag.
Levert weinig extra serverbelasting op, wat natuurlijk wél het geval is met bijv. foto's uploaden naar het
forum! Dát is een optie die we in het Camperforum (met ruim 23.000 leden, 7 keer zoveel als hier) hebben
uitgezet, dat veroorzaakt pas dataverkeer, wanneer iedereen zijn foto's naar het forum gaat uploaden!

Maar serverbelasting en dataverkeer, daar hoef je met Tapatalk niet bang voor te zijn...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Theo

Re: Tapatalk.

#21 Bericht door Theo »

Ik vind de plug in op het camper forum met de links erg mooi, ze worden rood gemaakt.
Dat is een hele mooie plug in.
( Heb je daar ook een naam van Aloys?)
Tapatalk en zo, tja het scherm is te klein van een slimme telefoon :mrgreen:

Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Beheerder
Berichten: 240
Lid geworden op: 09 mar 2008, 21:03
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Tapatalk.

#22 Bericht door Tjalling PE1RQM »

PA3DAT schreef: Maar serverbelasting en dataverkeer, daar hoef je met Tapatalk niet bang voor te zijn...
Dat is al een geruststelling Aloys. En nog bedankt voor de link in de PB!

We zijn al overleg aan het voeren op de achtergrond.

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Tapatalk.

#23 Bericht door PA3BAS »

Theo schreef:Ik vind de plug in op het camper forum met de links erg mooi, ze worden rood gemaakt.
Dat is een hele mooie plug in.
( Heb je daar ook een naam van Aloys?)
Tapatalk en zo, tja het scherm is te klein van een slimme telefoon :mrgreen:

Dat valt wel mee hoor....
foto.PNG
.... But will it blend?

Dennisd
Berichten: 507
Lid geworden op: 08 feb 2012, 08:41

Re: Tapatalk.

#24 Bericht door Dennisd »

ik had me vergist in de versies inderdaad , excuses ,wat ik me wel afvraag ,ik weet nog dat de software voor forum eigenaren gratis was ,maar voor clienten niet .
weet niet of dit nog zo is?

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Tapatalk.

#25 Bericht door PA3BAS »

Op de iphone kost het inderdaad iets. Is EU2,39. Niet veel dus. Of het iets op andere systemen kost weet ik niet
.... But will it blend?

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: Tapatalk.

#26 Bericht door PD9CN »

Ik heb Tapatalk aangekocht zowel voor me Iphone a €2.49,=
Als voor me Ipad kosten het het €3.49,= Maar dan heb je de HD versie.
Laatst gewijzigd door PD9CN op 27 aug 2012, 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Tapatalk.

#27 Bericht door PA3DAT »

Theo schreef:Ik vind de plug in op het camper forum met de links erg mooi, ze worden rood gemaakt.
Dat is een hele mooie plug in.
( Heb je daar ook een naam van Aloys?)
Jawel, dat is RedSilver 3, © 2008, DEVPPL.
https://www.phpbb.com/community/viewtopic.php?t=1176385
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Theo

Re: Tapatalk.

#28 Bericht door Theo »

Dank je wel !

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Tapatalk.

#29 Bericht door pa3kc »

Ik was al aan het kijken maar de plugin was blijkbaar nog niet geïnstalleerd op zendamateur.com.

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: Tapatalk.

#30 Bericht door PD9CN »

Nee de Plug-In zit er bijna In :lol:
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

Plaats reactie