Wie heeft er al een Raspberry PI?

Hardware en software.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Wie heeft er al een Raspberry PI?

#61 Bericht door coolepascal »

Randy schreef:Van het weekend even bezig geweest met een PoC: een CW keyer geschreven voor de Pi. Toetsenbord eraan, audio via de uitgang eruit. Nog weinig spannends en - luiheid - enkel de eerste 10 tekens van het alfabet gebruikt om de arrays leesbaar te houden. Het enige dat echt smerig was dat is het feit dat ik het in C# geschreven heb en via Mono op Linux laat draaien omdat ik even niet de juiste Python modules kon vinden en C Sjinees voor me is.

Er licht hier ook nog een Yaesu G-5500 liggen voor wat satellietwerk. Wellicht hier nog eens een controller voor maken. Daar zou de Pi ook uitermate geschikt voor zijn.

C# is idd wel heel smerig, en Python is helaas ook niet echt een verbetering.
Als je de conversie tabel slim opzet heb je aan een enkele string van 40 bytes genoeg.
Ik weet niet hoe lastig het is om in C# een enkel karakter te indexen, hoeft in dit geval niet eens echt (wel andersom)
gewoon bytes opslaan, een byte bestaat dan uit 5 bits met de key data en 3 bits (ls-bits) met de lengte van het char dus zeg maar
0xA4 is 10100 10 ofwel -.-.. maar dan met een lenge van 4 dus -.-.
Even een maskertje gebruiken om beiden eruit te vissen, en dan gewoon shiften...
Mischien toch eens slim iets van C te leren, daar heb je in C# zeker voordeel bij.

(Mijn aversie van C# is natuurlijk vooral de herkomst... het zit iig heel wat beter in elkaar dan java)
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Wie heeft er al een Raspberry PI?

#62 Bericht door pa5cal »

Dit is wellicht wel leuk voor de knutselaars onder ons?

http://raspberrypicolocatie.nl/

tldr; GRATIS colocatie voor je pi in een dc met traffic en al...

-P

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 911
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

Re: Wie heeft er al een Raspberry PI?

#63 Bericht door 19DT2120 »

Is wel een leuke actie met die gratis colo en 500Gb!
Soms weet ik het ook niet meer.........

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Wie heeft er al een Raspberry PI?

#64 Bericht door Ton_O_E »

Voor de geïnteresseerden:
http://sourceforge.net/projects/vim-n4n ... z/download
Met deze file, kun je een 3G-dongel aan het werk krijgen op de Raspberry
(daar de officiële site niet meer bestaat.)

Ik heb trouwens nog even android getest op de rpi, maar dat werkt niet bij mij.
Hij boot, met een stuk of 30 foutmeldingen, en dan blijft hij hangen in het android scherm.
Vind ik verder ook niet zo interessant, ik wou alleen even kijken hoe het werkte.
Voorheen PA3TON

PA3BAS
Berichten: 2608
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Wie heeft er al een Raspberry PI?

#65 Bericht door PA3BAS »

PI als zender op 100 Mhz. geen extra hardware nodig.

http://www.icrobotics.co.uk/wiki/index. ... ransmitter
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 911
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

Re: Wie heeft er al een Raspberry PI?

#66 Bericht door 19DT2120 »

Zoals ik het lees is hij te gebruiken van 1 - 250Mhz :idea:
How to change the broadcast frequency

Run the ./pifm binary with no command line arguments to find usage.

The second command line argument is the frequency to transmit on, as a number in Mhz. Eg. This will transmit on 100.0

sudo ./pifm sound.wav 100.0

It will work from about 1Mhz up to 250Mhz, although the useful FM band is 88 Mhz to 108 Mhz in most countries.
dus met wat software aanpassingen en misschien wat filters ook leuk voor andere toepassingen op andere frequenties.Alleen hoe nauwkeurig is hij af te regelen en is het ook mogelijk om andere modulatie soorten te gebruiken?
@coolepascal :is dit niet iets voor jou om dit uit zoeken??
Soms weet ik het ook niet meer.........

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Wie heeft er al een Raspberry PI?

#67 Bericht door coolepascal »

Soms weet het ook niet meer.........
:!:
Ik dit keer wel ;)

Wat ze doen is best leuk bedacht. Simpel gezegd er zit een clockgenerator in het IC. Zo'n ding zou je kunnen vergelijken met de onder amateurs zo bekende Si570 (maar er zijn heel wat meer van die dingen)
Daarmee kun je op een frequentie een signaaltje zetten. allemaal vrij eenvoudig.
Door nu dat signaaltje in frequentie te varieren (je stopt er een ander deeltal in waardoor de freq verschuift) kun je de frequentie varieren... en ziedaar FM is geboren ;)

Welnu wat kun je daarmee ?
- FM, (dat was al duidelijk) zowel smalbandig (2m 4m 6m 10m 11m) als breedbandig (FM omroep)
- FSK, RTTY is niet meer zo populair, maar dat kan er dus wel mee
- faselus SSB, een mode die maar weinig mensen kennen en die ik wel vaker op SDR lezingen heb gedemonstreerd
faselus ssb is eigenlijk gewoon een vorm van FM modulatie maar bedoeld om te ontvangen met een SSB ontvanger
(een mode die op zich al een topic waard is)

Wat gaat niet
- AM, de output is contstant enkel de freq valt te varieren, dus daar houdt het op...
is dat eigenlijk wel zo ? faselus SSB gaat toch ook ? als ik op die manier twee zijbanden maak krijg ik dan toch AM ?
iets om eens uit te zoeken dus.
- PM, de meeste van onze tranceivertjes maken geen FM, maar phase modulatie... beide modes zijn echter uitwisselbaar dus dat is niet echt het discussieren waard
- Digitale modes, de meeste daarvan zijn gebaseerd op phase-shift technieken, dat gaat met deze oplossing niet, tenzij je een hoop ingewikkelde hardware toevoegt (en dus eigenlijk een complete zender bouwt)

Overingens zijn er ook diverse experimenten geweest waarbij de video-uitgang van een computer werd gebruikt om een hoogfrequent signaal te maken... immers zo'n video kaart heeft een zeer snelle DAC (3 zelfs) waarmee eigenlijk alle golfvormen en dus modulatie technieken mogelijk zijn.
Heb je nog een oude glas-monitor dan is het draaien van een programmatje voldoende om straten ver gehoord te worden :roll:
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PA3BAS
Berichten: 2608
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Wie heeft er al een Raspberry PI?

#68 Bericht door PA3BAS »

Inderdaad ergens eens een verhaal zitten lezen om met behulp van een VGA-kaart DVB-T signalen te maken. Heel grappig, al kom ikzelf niet verder dan een blokschema. Hoe je dat allemaal doet heb ik geen idee van....
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Wie heeft er al een Raspberry PI?

#69 Bericht door coolepascal »

pa3bas schreef:Inderdaad ergens eens een verhaal zitten lezen om met behulp van een VGA-kaart DVB-T signalen te maken. Heel grappig, al kom ikzelf niet verder dan een blokschema. Hoe je dat allemaal doet heb ik geen idee van....
Begin eens met wat eenvoudigere SDR projecten.
Bijvoorbeeld een SSB exciter (dat is met SDR wel zo ongeveer het meest gemakkelijke te maken signaal)
DVB-T kan ik je zo al zeggen dat dit niet speciaal iets is wat beginners doen, een vriend van me heeft het met GNURadio geimplementeerd maar ook hij had er wel even voor nodig.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PA3BAS
Berichten: 2608
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Wie heeft er al een Raspberry PI?

#70 Bericht door PA3BAS »

Haha, lijkt me een goed idee. Ik gaf alleen aan dat dat kan, niet dat IK dat kan (of wil). Voorlopig hou ik het bij een beetje in blokschema's denken. Voor wat programmeren betreft ben ik in het stadium van GWbasic, dBaseIII en Clipper gebleven. Niet echt de programmeertalen om een SDR-iets te maken. Ik heb wel wat diploma's (jaja) van het ISI, vergelijkbaar met wat Ambi-modules, en wat papieren in het beheer met HPUX versie 8 meen ik.... Allemaal niet hoopgevend... :mrgreen:
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Wie heeft er al een Raspberry PI?

#71 Bericht door coolepascal »

Haha Bastiaan, ik heb een zwemdiploma maar als jij dreigt te verzuipen heb je meer aan een grasmaaier dan aan mij :lol:

Ik ben vorig jaar begonnen met een eenvoudig SDR projectje dat op machientjes als een Pi of een Cubieboard (veel mooier) moet draaien, Eerst gokte ik op een 32Bits Arduino bordje (ik heb ze met 32bits PIC en met 32bits ARM) maar deze hebben een clockspeed van ongeveer 80MHz en dat is gewoon te langzaam.
Het project ligt al een tijdje stil wegens tijdgebrek (vorig jaar Moeders overleden, afgelopen Zaterdag mijn Vader dus ik heb nog even andere intresses) Daarbij moet ik ook nog mijn vaardigheden op een zestal muziek instrumenten bijhouden, wat aan mijn huishouden doen, centjes verdienen, sociale contacten onderhouden... waarom heeft een dag eigenlijk maar 24 uur ????
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PA3BAS
Berichten: 2608
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Wie heeft er al een Raspberry PI?

#72 Bericht door PA3BAS »

Defineer een uur wat anders, en je hebt er zo 1500 in een dag. ik ben alleen bang dat er een mooie Internationale Eenheid is die de lengte van een uur of minuut of seconde aangeeft. Rubidium? :?:

Nee, ik wilde eigenlijk alleen maar aangeven dat het beetje kunnen programmeren dat ik beheers zo ongeveer niet van toepassing is voor mij als ik ook maar iets met SDR wil gaan doen. Misschien beter als ik iets anders gaan doen zoals SDR-ontvangers gebruiken... :mrgreen:

Verder vind ik bouwen wel leuk, maar het zelf verzinnen levert vooralsnog geen werkende apparatuur op :mrgreen: (heb het ook niet geprobeerd hoor)

Voorlopig ben ik trots op de Iler-40 die heb gebouwd heb, en die ik werkend gekregen heb door mijn eigen gemaakte fouten op te sporen en te herstellen. Daar leer je heel precies van werken.... :mrgreen:

Gecondoleerd met je vader en moeder, toch altijd weer een klap en maakt je toch ook wel duidelijk waar een en ander in deze wereld écht om draait.

Wat muziekinstrumenten betreft, ik beheers er eigenlijk maar eentje, en dat is m'n strot... En ik heb ook nog een gezin enzo, dus dat tekort aan tijd snap ik wel.
.... But will it blend?

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Wie heeft er al een Raspberry PI?

#73 Bericht door pe5jw »

Ok ik heb sinds kort dus toch ook zo'n pi :roll:
verschillen tussen een pi en een android stick kwam te spraken en ik was er van overtuigt dat een pi niet zo goed performt.
Ok mis, mijn ervaring was met een a versie en toen xbmc nog geen pi versie had.
Blijkt dat de B met bv xbian xbmc het best heel aardig doet aanzienlijk beter als wat ik van de A versie ken.
NU ik dat testje achter de rug heb tja wat moet ik nu met die PI ?
- verkopen ?
- als nas gebruiken (maar daar is hij niet zo goed in)
- in de kast leggen en wacht op iets om er mee te doen ?

Blijven over rtl-sdr server of gewoon mee klooien.
Ben er nog niet uit maar zo iets om mee beginnen lijkt me leuk :)
Op mijn werk heb ik de beschikking over een lazersnijtafel (max 6mm hout helaas geen print plaatsen althans dat zei de docent die er les mee geeft) eens kijken of een toetsenbord behuizing gaat lukken, ik dat apparaat nog nooit gebruikt Hi :)
http://bcove.me/84sh0k5e (oeps verkeerde link)
Had een bbc acorn achtige kast/toetsenbord moeten zijn.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Wie heeft er al een Raspberry PI?

#74 Bericht door pe5jw »

Ik heb inmiddels mijn kastje (en een paar meer) uit de 3d printer op het werk gehaald.
En er liggen 2 pi's op de plank.
Helaas isde mk808 nooit aangekomen :( dag centjes.

Johan is ook lekker aan het experimenteren.
http://pa3ang-rpi.nl/onlinereceivers/rtlsdr.php
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wie heeft er al een Raspberry PI?

#75 Bericht door PA0ETE »

Ik heb inmiddels 5 raspberries. Ik wil daar de vijf streams die ik host mee in de lucht gaan brengen. Ik heb nog wat poblemen met de geluidskwaliteit, maar het gaat wel lukken. (Kom er eigenlijk nog 1 of 2 tekort voor nog wat andere projecten).

Plaats reactie