HRD toekomst

Hardware en software.
Bericht
Auteur
pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: HRD toekomst

#31 Bericht door pa5cal »

Wat een passie...

Maargoed, ik heb mensen al horen (zien) roepen dat het wellicht zo zou zijn dat medeamateurs hier op het forum wellicht tegen een boterham verdienen zijn. Wel, dat ben ik niet. Maar geld kloppen en rijk worden wel!

Persoonlijk heb ik moeite met winst maken, dwz meer geld vangen dan nodig om van te kunnen bestaan / in verhouding staat tot wat je ervoor doet en dat nodig is om je eventuele investeringen van te kunnen doen. En dat gebeurd gewoon simpelweg al veel te veel in de wereld. Punt. Kijk maar zo ongeveer overal om je heen. Ik snap dan ook best dat een enkeling, en ik deel die emotie wel, het in het verkeerde keelgat schiet als een hobby die per definitie "open" is waar je hamspirit dient te tonen enz. enz. weer bevuild wordt met zo'n geldwolf. Ik heb datzelfde met d-star. Prima concept, jammer van die proprietory codec. Dat stuit mij bijv. enorm tegen de borst.

Maargoed, het moge duidelijk zijn dat de writing on the wall is voor HRD. Voor de voorstanders van geld: vraag dan gewoon een bijdrage? Laat de gebruiker bepalen wat hij/zij betaald. Ons 'ollanders trekken de knip dan niet snel nee als je het vrijwillig laat maar keer op keer hebben experimenten uitgewezen dat een mens gewoon betaald wordt voor goede spullen. Dan weet je ook meteen hoe goed je het doet als HRD, prima feedback systeem.

-P

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: HRD toekomst

#32 Bericht door pc1mb »

Zijn er al prijzen bekend?

Jammer dat het niet meer gratis is - maar soms groeit zo'n project een enkele hobbyist nou eenmaal boven het hoofd.
Open source was het toch al niet, dus het was meer een "nul euro licentie" dan echt gratis software.

Twee oplossingen ; GPL en hopen dat meerdere developers het eens kunnen worden over hoe het verder moet, geen ruzie krijgen, project niet in 20 verschillende varianten splitsen die allemaal slecht bijgehouden worden wegens te weinig ontwikkelaars per stuk... (jaja welkom in de wondere wereld van open source...)

Of commercieel gaan, en iemand z'n brood gunnen met het fulltime goed voortzetten van dit project.

Niks mis mee, er zijn genoeg alternatieven voor wie principieel vindt dat hard werken niet betaald hoeft te worden.

Dat is bij d-star anders, voice communicatie met d-star gebruikers is domweg onmogelijk zonder proprietary chip.
Dat vind ik dus wel tegen de 'hamspirit', en toch lijkt het algemeen omarmd te worden :( Dus als dat kan, dan een commerciele HRD zeker!

Het wordt pas vergelijkbaar als de nieuwe HRD developers een eigen 'gesloten' digimode gaan bedenken die daarna ook nog eens veel gebruikt wordt. Zodat je zonder het betaalde HRD dus niet meer met HRD-gebruikers kunt communiceren. DAN ga je wat mij betreft over een (d-star) grens. Maarja, als zelfs dat maar weinig amateurs schijnt te deren...

PA2LO
Berichten: 815
Lid geworden op: 23 jun 2008, 21:25
Locatie: Ermelo, Gelderland
Contacteer:

Re: HRD toekomst

#33 Bericht door PA2LO »

Zijn er al prijzen bekend?
USD 59.95 voor 5.1 met recht op hulp van de telefonische helpdesk en gratis upgrade naar 6.0.
Zodra 6.0 wordt uitgebracht vervalt dit aanbod en zullen de kosten USD 79.95 worden. Da's overigens een jaarlijkse fee voor gebruik van de telefonische helpdesk (+ de kosten van uw telefoonprovider...)

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: HRD toekomst

#34 Bericht door pc1mb »

Dus je kunt 6.0 niet kopen, maar alleen huren met support? Jammer, ik wil helemaal geen support...

Overigens was de support ook per e-mail bereikbaar begreep ik... en zo niet is een belletje naar de USA ook de kosten niet meer tegenwoordig, dat kan goedkoper zijn dan een Nederlands mobieltje bellen....

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: HRD toekomst

#35 Bericht door xxxx »

Straks nog HRD in the Cloud.

Maar wat is de bedoeling.....Stel je koopt de licentie voor gebruik van versie 6.0 of wat er dan ook maar mag uitkomen op het moment van kopen....Je betaald dan eenmalig een bedrag en voor dat jaar krijg je alle update's?. Als je dat prima vindt werken hoef je toch niet elk jaar opnieuw te betalen? Mits er dan weer een andere versie uitkomt die je wilt gebruiken?
Of is er nog niks duidelijk hoe het straks in de praktijk zal gaan?

Gr Jelle

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1489
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: HRD toekomst

#36 Bericht door pa3met »

pc1mb schreef:Dus je kunt 6.0 niet kopen, maar alleen huren met support? Jammer, ik wil helemaal geen support...

Overigens was de support ook per e-mail bereikbaar begreep ik... en zo niet is een belletje naar de USA ook de kosten niet meer tegenwoordig, dat kan goedkoper zijn dan een Nederlands mobieltje bellen....
pssst, windows koop je ook niet, maar wel het gebruiksrecht. Dus what's the difference hier?
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: HRD toekomst

#37 Bericht door PA2LAD »

pa3met schreef:pssst, windows koop je ook niet, maar wel het gebruiksrecht. Dus what's the difference hier?
Dat is met alle software zo geregeld. Het wordt nooit je eigendom. Je mag het gebruiken tegen betaling. Bij Microsoft betaal je éénmalig en dan krijg je de rest van de levenloop van de software de update`s gewoon gratis. Als HRD zo rond de 20 euro per jaar zou vragen en het is een keigoed programma, dan zullen er weinig mensen een probleem mee hebben. Kan je de term hamspirit weer in de groep gooien, maar daar kan de leverancier de stroom, het water en de huisvesting en zijn personeel niet mee betalen. Lukt je trouwens zelf ook niet aan de kassa van de supermarkt....

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: HRD toekomst

#38 Bericht door pc1mb »

Tussen kopen en huren van een gebruiksrecht is nogal een verschil.

Het verschil tussen zelf bepalen hoe lang je het blijft gebruiken, of een leverancier die eenzijdig de stekker eruit kan trekken. Terwijl jij bijvoorbeeld je log data erin bewaart. Niet onoverkomelijk (er is een export functie) maar wel iets om rekening mee te houden.

Bij software die je 'eeuwig' mag gebruiken hoef je niet op te letten wat je 'erin' bewaart.

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: HRD toekomst

#39 Bericht door pe5jw »

pc1mb schreef:Bij software die je 'eeuwig' mag gebruiken hoef je niet op te letten wat je 'erin' bewaart.
Welke software is dat nu nog ? OS updates en security pathes maken dat onhaalbaar.
Ok draait misschien wel maar hoe betrouwbaar ? geen leverancier die je dat garandeert.

We hebben software draaien ooit voor w95 gemaakt die het nog doet onder w7 terwijl programma's van 3 jaar oud de conversie naar w7 niet overleeft hebben.

Ik heb eerlijk gezegt liever een lekker oud goed geschreven DOS pakket dan sommige vb en c meuk voor win32 waar bij je in de dll hell beland.

Waar ik benieuwt naar ben ik hoe goed de intergratie van al die dingen die ze toe willen voegen gaat lukken en of het concept van intergratie van onderdelen zoals Simon dat bedacht heeft overeind blijft.
Ze willen nogal wat en als ik het goed begrijp zelfs al in versie 6.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6272
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: HRD toekomst

#40 Bericht door PA3DAT »

pe5jw schreef:Welke software is dat nu nog ? OS updates en security pathes maken dat onhaalbaar.
Valt wel mee, ik gebruik nog steeds het windowsprogramma Homesite Versie 1.2 - 17 september 1996,
voor het editten van websites in HTML. Begonnen in Windows 95 heeft het pakketje álle systeemupdates
overleefd en het werkt nog steeds feilloos!! :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: HRD toekomst

#41 Bericht door pc1mb »

pe5jw schreef:
pc1mb schreef:Bij software die je 'eeuwig' mag gebruiken hoef je niet op te letten wat je 'erin' bewaart.
Welke software is dat nu nog ? OS updates en security pathes maken dat onhaalbaar.
Ok draait misschien wel maar hoe betrouwbaar ? geen leverancier die je dat garandeert.
Dat vind ik geen argument. En niet alleen omdat we het over een applicatie hebben en niet over een OS.

Maar hoe graag verkopers van supportcontracten je ook anders willen doen geloven, updates heb je alleen nodig als je last hebt van een bug, of belang hebt bij eventuele nieuwe functionaliteit.

Security patches heb je alleen nodig in een OS of andere netwerksoftware, die aangesloten is op openbare netwerken. In je eigen prive netwerkje of standalone kun je tot sint juttemis een zo-lek-als-een-mandje windows 3.11 versie blijven draaien voor mijn part. Gebeurt niks mee. Zolang 'bewezen' software voldoet, waarom zou je het dan vervangen?

Maar als je het gebruiksrecht gehuurd hebt en niet gekocht, dan MOET je naar een nieuwe versie, of je wil of niet. Ook als die nieuwe versie helemaal niet geschikt is voor wat je ermee wil, of onnodig veel duurder. De leverancier bepaalt opeens, hoe lang jij met je oude spullen door mag werken. Dat bepaal ik liever zelf.

Ik zie "de cloud" dan ook met argusogen aan. Ik zie vooral voordelen voor leveranciers, en eigenlijk niets voor mij... (behalve dat ik overal waar een internetverbinding is, bij "de cloud" kan)

En het is verdorie m'n beroep... een stukje wolk in de lucht houden :wink:

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3131
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: HRD toekomst

#42 Bericht door elsinga »

Ik zie niet in waarom je naar een nieuwe versie *moet*, tenzij de applicatie automagisch gaat updaten en je dat niet kunt voorkomen. Onhandiger zou een externe kill-switch (a la de diverse app-stores) zijn, die op afstand het gebruik onmogelijk kan maken...
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1489
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: HRD toekomst

#43 Bericht door pa3met »

PA2LAD schreef:
pa3met schreef:pssst, windows koop je ook niet, maar wel het gebruiksrecht. Dus what's the difference hier?
Dat is met alle software zo geregeld. Het wordt nooit je eigendom. Je mag het gebruiken tegen betaling. Bij Microsoft betaal je éénmalig en dan krijg je de rest van de levenloop van de software de update`s gewoon gratis. Als HRD zo rond de 20 euro per jaar zou vragen en het is een keigoed programma, dan zullen er weinig mensen een probleem mee hebben. Kan je de term hamspirit weer in de groep gooien, maar daar kan de leverancier de stroom, het water en de huisvesting en zijn personeel niet mee betalen. Lukt je trouwens zelf ook niet aan de kassa van de supermarkt....
uiteraard krijg je alleen de updates van de versie die je hebt.

de meeste mensen hebben de suport niet nodig dus ebetaal je voor 5.x.6.x dus iets van 60 dollar.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: HRD toekomst

#44 Bericht door pc1mb »

elsinga schreef:Ik zie niet in waarom je naar een nieuwe versie *moet*, tenzij de applicatie automagisch gaat updaten en je dat niet kunt voorkomen. Onhandiger zou een externe kill-switch (a la de diverse app-stores) zijn, die op afstand het gebruik onmogelijk kan maken...
Natuurlijk kan het zo zijn dat de verlopen licentie niet met technische middelen afgedwongen wordt, maar dan ben je dus met illegale software bezig.

En het kan evengoed zijn dat het wel technisch afgedwongen wordt. Datum terugzetten zou kunnen werken als het een heel erg domme licentie-check is, maar dan kan je het logboek alvast niet meer gebruiken... (een beetje slimme softwareverkoper zorgt in elk geval dat je geen logboek entries in de toekomst aan mag maken).

Als ze heel soepel zijn wordt het puur een upgrade+support abonnementje, maar dan zal er niet zoveel verlengd worden vrees ik... ik heb persoonlijk niet zo'n behoefte om altijd op de 'cutting edge' te leven. Dus tenzij er echt heel waardevolle functionaliteit toegevoegd wordt zal ik gauw op een oude versie blijven hangen. Te beginnen bij 5.11 ;)

Niettemin, ben best benieuwd naar wat er uiteindelijk aan nieuws in 6 zal zitten, en best bereid daarvoor te betalen onder de goeie voorwaarden. Maar de keus tussen een 6-versie die een jaar werkt, en een 5-versie die eeuwig blijft werken, wordt al een stuk moeilijker :wink:

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1082
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: HRD toekomst

#45 Bericht door PA1 »

Ik gebruik hrd alleen voor het besturen van de set, voor digi programma's zijn er veel betere alternatieven te vinden. Voorbeeld, MMSSTV werkt stukken beter dan het standaard sstv programma wat in hrd zit. Als ik psk31 (de versie in hrd) wil bedrijven kan ik hrd zelf niet gebruiken omdat de compoort dan bezet is. Dus zo een fantastich programma vind ik het niet MAAR dat is mijn persoonlijke mening :)
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Plaats reactie