EQSL Hoe werkt dat?

Hardware en software.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3124
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: EQSL Hoe werkt dat?

#16 Bericht door elsinga »

Zijn e-qsl en LOTW ook beide tegelijk te gebruiken? Dus vanuit je logprogramma (bijvoorbeeld die van HRD) uploaden naar beide en bevestiging uit beide terugkrijgen? Want er zijn vast amateurs die met e-qsl werken en anderen die met LOTW werken (of natuurlijk met beide).
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
maarten_c
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 nov 2010, 23:07
Roepletters: pa5mc

Re: EQSL Hoe werkt dat?

#17 Bericht door maarten_c »

Ik werk niet met HRD of met LOTW.

Maar er zijn vast wel logboek programma's die met beide overweg kunnen.
Volgens mij kan HRD ook met beide overweg.

Maar vraag me niet naar LOTW. Dat werkt met een digitale sleutel.
Hoe dat precies gaat weet ik niet. EQSL is veel eenvoudiger.

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: EQSL Hoe werkt dat?

#18 Bericht door ON5GM »

maarten_c schreef:Scroll in je archive pagina helemaal naar onderen en klik daar de optie Download entire inbox als ADIF aan.
Dat zou het moeten doen.
Dat is nou juist het probleem, dan krijg ik dit :
Afbeelding
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

Gebruikersavatar
SM0FLY
Berichten: 471
Lid geworden op: 09 jul 2007, 13:12
Locatie: Sorunda_Grödby bij Stockholm/ Zweden
Contacteer:

Re: EQSL Hoe werkt dat?

#19 Bericht door SM0FLY »

ON5GM schreef:
maarten_c schreef:Scroll in je archive pagina helemaal naar onderen en klik daar de optie Download entire inbox als ADIF aan.
Dat zou het moeten doen.
Dat is nou juist het probleem, dan krijg ik dit :
Afbeelding

Dat is nu juist de correcte ADIF file waar o.m. in staat of de eQSL bevestigd is. Dit bestand moet dan ingeleesd worden in een log programma waar eQSL bevestigd/onbevestigd verwerkt kan worden.

DX4WIN kan beide LoTW en EQSL aan met ADIF formaat en geeft aan in het log, met een letter 'Y' in een LoTW of eQSL kolom, als de QSL bevestigd is.

73/Bram

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: EQSL Hoe werkt dat?

#20 Bericht door PE2AAB »

Wat ook leuk is (voral bij PSK en andere digimodes) is dat DM780 in HRD automatisch een eQSL kan sturen na de gemaakte verbinding! Wel zo makkelijk :-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: EQSL Hoe werkt dat?

#21 Bericht door ON5GM »

Ik denk dat ik te dom ben :mrgreen: , als ik in archive op download adif klik dan kan ik in een volgend scherm kiezen tussen adif of txt. Uiteraard klik ik op adif om het daarna in dx4win te kunnen importeren.
Wat ik daarna op het scherm te zien krijg is zoals op de foto te zien. Hoe kan ik die file nu opslagen als adif ??, via bestand opslaan als ??, maar daar staat geen adif in !!!
In dx4win kan ik dan zogezegd die adif file importeren in " import eqsl ", maar ik zie helemaal geen adif file : enkel een hoop tekst !!
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

Apae
Berichten: 316
Lid geworden op: 10 feb 2012, 18:12
Roepletters: PA1PAE
Locatie: JO22RM

Re: EQSL Hoe werkt dat?

#22 Bericht door Apae »

Het ziet ernaar uit, dat je het bestand al met een of ander verkeerd programma probeert te openen, en dat dat de extensie wijzigt. Zoals vaak bij windhoos, vermoedelijk geheel ongevraagd. In dat geval opnieuw downloaden, niet eerst willen kijken, en direct na opslaan importeren in dx4win.
Als dat het niet is, en je gewoon geen mogelijkheid krijgt om op te slaan, probeer dan eens te downloaden als .txt, en die te openen in dx4win. Als die alsnog om een .adif vraagt, kan je dat met de verkenner handmatig wijzigen.

Gebruikersavatar
SM0FLY
Berichten: 471
Lid geworden op: 09 jul 2007, 13:12
Locatie: Sorunda_Grödby bij Stockholm/ Zweden
Contacteer:

Re: EQSL Hoe werkt dat?

#23 Bericht door SM0FLY »

ON5GM schreef:Ik denk dat ik te dom ben :mrgreen: , als ik in archive op download adif klik dan kan ik in een volgend scherm kiezen tussen adif of txt. Uiteraard klik ik op adif om het daarna in dx4win te kunnen importeren.
Wat ik daarna op het scherm te zien krijg is zoals op de foto te zien. Hoe kan ik die file nu opslagen als adif ??, via bestand opslaan als ??, maar daar staat geen adif in !!!
In dx4win kan ik dan zogezegd die adif file importeren in " import eqsl ", maar ik zie helemaal geen adif file : enkel een hoop tekst !!

1. Right click op de link ''download as..... .ADIF''
2. Kies : Save link as (of hoe dat heet in de Nederlandse Windhoos(?)
3. Je krijgt dan een file naam zoiets als HMWFLB161149.adi


en dat is dan je adif file voor import naar DX4WIN

73/Bram

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: EQSL Hoe werkt dat?

#24 Bericht door ON5GM »

SM0FLY schreef:
ON5GM schreef:Ik denk dat ik te dom ben :mrgreen: , als ik in archive op download adif klik dan kan ik in een volgend scherm kiezen tussen adif of txt. Uiteraard klik ik op adif om het daarna in dx4win te kunnen importeren.
Wat ik daarna op het scherm te zien krijg is zoals op de foto te zien. Hoe kan ik die file nu opslagen als adif ??, via bestand opslaan als ??, maar daar staat geen adif in !!!
In dx4win kan ik dan zogezegd die adif file importeren in " import eqsl ", maar ik zie helemaal geen adif file : enkel een hoop tekst !!

1. Right click op de link ''download as..... .ADIF''
2. Kies : Save link as (of hoe dat heet in de Nederlandse Windhoos(?)
3. Je krijgt dan een file naam zoiets als HMWFLB161149.adi


en dat is dan je adif file voor import naar DX4WIN

73/Bram
Hartelijk dank Bram, die "Right click" op de link heeft het hem gedaan.
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: EQSL Hoe werkt dat?

#25 Bericht door ON5GM »

Even terug een vraagje,
Wanneer er in mijn "inbox" van eqsl bijvoorbeeld 3 qso's staan, dan wil ik enkel die 3 qso's downloaden in adif. Dit lukt mij niet, onderaan de pagina staat
"Download entire InBox in ADIF format (for importing into some loggers) " Wanneer ik op download klik, krijg ik steeds de volledige inhoud van het archive in adif, zonder dat ik de file naar het archive heb gebracht. Misschien wat omslachtig uitgelegd, maar heeft misschien iemand hiervoor een oplossing ? Dank bij voorbaat

73 - Mark
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: EQSL Hoe werkt dat?

#26 Bericht door on4avt »

Die drie qso moet je bevestigen. meer niet!
Als de datum klopt enzo geen probleem, als er een vinkje bijstaat erop klikken en kijken naar je logbook of de qso klopt, daarna het uur invullen en klikken , je kan dan nog kiezen voor de om te verwittigen via email of niet. ik doe dat zelden. Dan kan je naar je archive gaan en alle qso bekijken.
Onderaan inderdaad het ganse logbook downloaden,
klik daar en je kan kiezen voor een txt of adi file.
Klik adi file, dan krijg je een scherm vol van allemaal tekens en calsign en dekt dat je gemist bent! nee, niks mis. je klikt op de rechterknop van je muis en duid aan opslaan als adi , geeft het een naam voor het adi punt, en gaat naar een dir waar je het wil opslaan; Gemakkelijk is om een dir voorafd te maken die je weet staan. Zo doe ik het. Er zijn missc hien andere; Er is ook een programma van een pool dacht ik, waarmee je alle foto's van eqsl kan downloden, duurt wel even, maar dan heb je een dir vol foto's die je kan bekijken.
willy

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: EQSL Hoe werkt dat?

#27 Bericht door ON5GM »

InBox - eQSL.pdf
maar onderaan staat toch duidelijk " download entire INBOX enz enz
als ik dan op download klik, krijg ik steeds de volledige inhoud van het archive, terwijl ik enkel die 7 qso's wil downloaden in adif om in mijn logboek te importeren. Ongeacht of ze aangevinkt zijn of niet.
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: EQSL Hoe werkt dat?

#28 Bericht door on4avt »

Welk logbook heb je? Als het HRD is kan je in HRD instellen dat je eqsl wil dwnloden naar je logbook. De adi file sycroniseerd dan de qso 's in je logbook en die worden geupdated.

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: EQSL Hoe werkt dat?

#29 Bericht door ON5GM »

ik gebruik dx4win, laatste versie
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: EQSL Hoe werkt dat?

#30 Bericht door PE4BAS »

PC5E schreef:
Zijn e-qsl en LOTW ook beide tegelijk te gebruiken? Dus vanuit je logprogramma (bijvoorbeeld die van HRD) uploaden naar beide en bevestiging uit beide terugkrijgen? Want er zijn vast amateurs die met e-qsl werken en anderen die met LOTW werken (of natuurlijk met beide).
Ik werk met beide en ook nog clublog. Ook ik liep hier tegen aan. Ik ben een fervent gebruiker van de laatste gratis versie van HRD echter die ondersteund niet echt LOTW en Clublog en tevens kan je de eQSL kaarten niet automatisch downloaden. Ik gebruik hier zelf Log4OM nu alleen voor QSL processing. En dat gaat perfect.

Zie: https://pe4bas.blogspot.com/2018/04/log ... gbook.html

Overigens vind ik echte papieren kaarten ook mooi. Echter na de 800ste kaart uit Duitsland heb je het wel een beetje gezien. Er zijn erbij die het presteren voor elke band een aparte kaart te sturen zelfs al spreek je ze op 1 dag (bijv. in de PACC contest). Ik heb persoonlijk liever eQSL. Minimale kosten en uiteindelijk veel beter voor het millieu.

Plaats reactie