HF-dichte modem/router gezocht

Hardware en software.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1249
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: HF-dichte modem/router gezocht

#16 Bericht door PA9X »

Welnu, ik heb een en ander systematisch doorgelopen, en de Zyxel zo in de meterkast gezet dat ik vanuit de shack snel zicht heb op de controlelampjes.

Het eerste wat me opviel is dat de Zyxel meteen helemaal in reset gaat als ik ga zenden, daarna de ADSL verbinding herstelt, en dan duurt het een paar minuten voordat ook de router/switch weer in bedrijf gaat. Ik dacht eerst dat de ADSL verbinding wel in tact bleef, maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Waarschijnlijk was de ADSL verbinding al weer herstelt als ik de trap af was en de meterkast openmaakte.

Nu heb ik één voor één alle kabels losgekoppeld totdat alleen de voedingskabel. Maar... de Zyxel gaat weer direct resetten als ik de PTT knop indruk. Ik denk wel dat ik kan concluderen dat de Zyxel zelf niet HF dicht is, of ben ik te voorbarig? Nu kan ik dit wel bij mijn provider voorleggen, maar ik ga er van uit dat er eerder mensen op Mars landen, dan dat de provider mijn probleem snapt en oplost.

Dus wederom de vraag, wie weet welk modem/router met VoIP (liefst wireless) wel HF dicht is?

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: HF-dichte modem/router gezocht

#17 Bericht door PA3JMS »

Hallo Jean-Paul,

Ik weet zo geen alternatief modem voor je. Ik heb echter in het verleden wel eens een stukje gelezen in de Electron waarbij iemand die last had van HF-storing uit een modem. Hij heeft dit modem toen HF dicht gemaakt door bijvoorbeeld folie in de behuizing aan te brengen. Vergelijk het met het plaatsen van de electronica in een metalen kast.

Het omgekeerde zou dus ook moeten kunnen. De behuizing van het modem HF dicht maken voor storing van buiten af.

Aanvulling (don 18:41u):

Even gezocht. Het artikel staat in de Electron van juli 2007. Het is geschreve door Nico PA0NHC. Het ging niet om HF maar storing op 2m. Neemt niet weg dat afscherming van de kast zou kunnen helpen.
Laatst gewijzigd door PA3JMS op 24 nov 2011, 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.
73 Jan

Lezer
Berichten: 456
Lid geworden op: 10 dec 2007, 20:43

Re: HF-dichte modem/router gezocht

#18 Bericht door Lezer »

..
Laatst gewijzigd door Lezer op 02 jan 2012, 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1249
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: HF-dichte modem/router gezocht

#19 Bericht door PA9X »

Goeie tips! Ik heb nog een stuk RVS horrengaas liggen, daar ga ik binnenkort de Zyxel maar eens flink mee inpakken.

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: HF-dichte modem/router gezocht

#20 Bericht door ON9KVE »

PA9X schreef:Goeie tips! Ik heb nog een stuk RVS horrengaas liggen, daar ga ik binnenkort de Zyxel maar eens flink mee inpakken.
Hi Jean-Paul,

Heb je nog vorderingen/oplissingen gemaakt?
Heb er ook last van. Alleen op 10m en alleen bij gebruik dipool op zolder.
Eerder ooit ook van een vertical die ik had, maar die heb ik niet meer.

Heb overal netfilters in de shack. En overal ferriet gebruikt.
Heb momenteel meer ferriet dan geld :)

Ideeen van anderen zijn uiteraard ook van harte welkom.
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: HF-dichte modem/router gezocht

#21 Bericht door PA2EFR »

Ik krijg elk jaar een nieuw modem van XS4ALL in "bruikleen". Die geef ik nooit terug, want daar vragen ze niet om.
Ik heb nu wel meerdere FritzBoxen en Speedtouchen liggen. POTS met VOIP en wireless.
Nooit last mee gehad.
Die mag je van mij "bruiklenen" als je wilt. ;)

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: HF-dichte modem/router gezocht

#22 Bericht door ON9KVE »

PA2EFR schreef:Ik krijg elk jaar een nieuw modem van XS4ALL in "bruikleen". Die geef ik nooit terug, want daar vragen ze niet om.
Ik heb nu wel meerdere FritzBoxen en Speedtouchen liggen. POTS met VOIP en wireless.
Nooit last mee gehad.
Die mag je van mij "bruiklenen" als je wilt. ;)
Bedankt voor het aanbod.
Ik hou het in het achterhoofd.
Wil eerst proberen te immuniseren
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1249
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: HF-dichte modem/router gezocht

#23 Bericht door PA9X »

Nou Kees, ik heb het probleem eerst bij Telfort gemeld, telefonisch, per e-mail en schriftelijk. Maar zoals ik al verwacht had, geen enkele reactie en dus vanuit de provider geen oplossing. Omdat het modem door instraling op de elektronica resette, heb ik het ingepakt in stalen horregaas en geaard. Maar ook dat mocht niet baten. Omdat ik van een andere amateur hoorde van dezelfde problemen en dat hij na de overstap op een Cisco kabelmodem geen problemen had, ben ik van provider gewisseld.

Ik heb nu een Cisco EPC3925 kabelmodem via UPC en die heeft nergens last van. Een paar dagen na opzegging belde men van Telfort, waarom ik nu bij hen opzegde. Van mijn klachten bleek niets bekend te zijn. Maar ik kon meteen het nieuwste modem krijgen. Maar op de vraag of deze wel HF dicht is, kon men geen antwoord geven. Ik moest het maar proberen... Dus niet!

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: HF-dichte modem/router gezocht

#24 Bericht door PE1PQX »

Ik zie dit draadje nu pas, terwijl deze al een lange tijd bestaat.

Mijn advies zou geweest zijn: Linksys/Cisco. Hier gebruik dat merk voor ADSL-gateway (=modem+router) en accesspoints (2.5Ghz en 5GHz)
Gebruikt/getest:

Linksys AG241 (gateway, is door ander oorzaken gesneuveld)
Linksys WAG160n (Gateway + accesspoint)
Linksys X3000 (Gateway + accesspoint met gbit poortjes)
Linksys EA2700 (wireless router +gbit poortjes)

Geen enkele apparaat ging (merkbaar) van de leg, alle verbindingen bleven werken ook mijn ADSL connectie naar KPN
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: HF-dichte modem/router gezocht

#25 Bericht door ON9KVE »

PA9X schreef:Nou Kees, ik heb het probleem eerst bij Telfort gemeld, telefonisch, per e-mail en schriftelijk. Maar zoals ik al verwacht had, geen enkele reactie en dus vanuit de provider geen oplossing. Omdat het modem door instraling op de elektronica resette, heb ik het ingepakt in stalen horregaas en geaard. Maar ook dat mocht niet baten. Omdat ik van een andere amateur hoorde van dezelfde problemen en dat hij na de overstap op een Cisco kabelmodem geen problemen had, ben ik van provider gewisseld.

Ik heb nu een Cisco EPC3925 kabelmodem via UPC en die heeft nergens last van. Een paar dagen na opzegging belde men van Telfort, waarom ik nu bij hen opzegde. Van mijn klachten bleek niets bekend te zijn. Maar ik kon meteen het nieuwste modem krijgen. Maar op de vraag of deze wel HF dicht is, kon men geen antwoord geven. Ik moest het maar proberen... Dus niet!
Overleg gehad met Telfort. Bij de opzegpagina gevraagd me gratis terug te bellen (werkt prima haha).
Ze adviseren zelfs om een ander modem te kopen (!) want ze leveren alleen Zyxel en verwachten daar niet veel goeds van.
Volgens mij een CB-er gesproken, want hij wist wel e.e.a.. Dus conclusie is dat ze me naar een andere provider "jagen".
Op zich jammer, want ze zijn best goed (als het eenmaal draait).

Ziggo: here we come .....(of dat een feest wordt, is ook maar zeer de vraag)
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1249
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: HF-dichte modem/router gezocht

#26 Bericht door PA9X »

Ik moet toegeven dat de Telfort lijn zelden problemen had, uitgezonderd de HF instraling. Bij UPC heb ik elke maand wel een dag dat de verbinding erg traag is. Maar verder altijd volle snelheid (60 Mbit hier).

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: HF-dichte modem/router gezocht

#27 Bericht door PA3JMS »

Omdat het modem door instraling op de elektronica resette, heb ik het ingepakt in stalen horregaas en geaard.
Is het dan niet zo dat de storing via de bekabeling binnen komt?. Ferriet en ander soortig filters plaatsen kort op het modem zou dan ook moeten helpen.
73 Jan

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: HF-dichte modem/router gezocht

#28 Bericht door ON9KVE »

PA9X schreef:Ik moet toegeven dat de Telfort lijn zelden problemen had, uitgezonderd de HF instraling. Bij UPC heb ik elke maand wel een dag dat de verbinding erg traag is. Maar verder altijd volle snelheid (60 Mbit hier).
Ik denk/hoop de oplossing te hebben gevonden.
Het gaat al een tijdje goed nu (uurtje). Had alleen problemen op 10m overigens bij 100W vol gemoduleerd (of FM).

Ik heb de voeding vervangen door een universele, wat oudere voeding van de Kijkshop.
Tot zover geen krimp.
Ik houd jullie op de hoogte mocht het veranderen.

Zeer bedankt voor alle tips.
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: HF-dichte modem/router gezocht

#29 Bericht door PA3JMS »

Mooi Kees je zou het probleem best wel eens getackeld kunnen hebben. Zo'n universele voeding is vaak een trafo met meerdere aftakkingen en een gelijkrichter met C. Ongevoelig voor EMI. De voeding van het modem is waarschijnlijk een schakelend type? Is dus blijkbaar gevoelig voor instraling. Verklaart ook het resetten. Voeding weg is reset. :D
73 Jan

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: HF-dichte modem/router gezocht

#30 Bericht door ON9KVE »

PA3JMS schreef:Mooi Kees je zou het probleem best wel eens getackeld kunnen hebben. Zo'n universele voeding is vaak een trafo met meerdere aftakkingen en een gelijkrichter met C. Ongevoelig voor EMI. De voeding van het modem is waarschijnlijk een schakelend type? Is dus blijkbaar gevoelig voor instraling. Verklaart ook het resetten. Voeding weg is reset. :D
Nou is die kijkshop-voeding te weinig qua capaciteit (600 mA). Hij wordt dan ook fors warm, om niet te zeggen tegen het hete aan.
Ik wil dus eentje van minstens 1 A (zoals de originele).
Alleen zijn de verkrijgbare vaak schakelend. Dus wellicht ook problemen?
Aan de andere kant heb ik meer schakelende voedingen, en die hebben geen (merkbare) problemen gegeven.
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

Plaats reactie