Ham Radio Pc Windows 7 64 bit of toch maar Windows XP Prof

Hardware en software.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Ham Radio Pc Windows 7 64 bit of toch maar Windows XP Pr

#16 Bericht door Steef »

Met de MK2+ heb je ook nog eens minder instelmogelijkheden met W7(staat in de manual).
Maar het geluid is met mijn EEPC en W7 is wel geweldig van de MK2 :shock:
Gewoon HIFI!!!
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Ham Radio Pc Windows 7 64 bit of toch maar Windows XP Pr

#17 Bericht door PA9X »

PA1FW schreef:Ik heb Windows 7 64bit draaien met 4GB geheugen. HRD draait stabiel, alleen het stuurprogramma voor mijn USB-catkabel (voor Icom) gooit bij mij nog roet in het eten. Ik heb ooit de goeie gevonden, maar uiteraard kan ik die sinds de nieuwe installatie op een SSD nergens meer vinden. :oops: Bij Yaesu geen last van gehad.
Welke chipset zit er in je USB-catkabel? Ik heb hier de Win7 driver voor de CH341 chipset van Winchiphead. Werkt perfect met Win7, nog nooit problemen gehad i.c.m. HRD of andere software.

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Ham Radio Pc Windows 7 64 bit of toch maar Windows XP Pr

#18 Bericht door xxxx »

Alweer even geleden, maar sta nu op het punt een her installatie te doen.

Als ik door alle regels heen lees dan is Windows XP 32 Bits de meest verstandige keuze voor op een Hamradio/Contest PC
Delen we die mening een jaar later nog steeds?.

Groeten Jelle

PA-een
Berichten: 522
Lid geworden op: 08 nov 2007, 22:41

Re: Ham Radio Pc Windows 7 64 bit of toch maar Windows XP Pr

#19 Bericht door PA-een »

PA9X schreef:Welke chipset zit er in je USB-catkabel? Ik heb hier de Win7 driver voor de CH341 chipset van Winchiphead. Werkt perfect met Win7, nog nooit problemen gehad i.c.m. HRD of andere software.
Chipset van Prolific. Goedkoop kabeltje uit China...

Dennisd
Berichten: 507
Lid geworden op: 08 feb 2012, 08:41

Re: Ham Radio Pc Windows 7 64 bit of toch maar Windows XP Pr

#20 Bericht door Dennisd »

PD4DX schreef:Alweer even geleden, maar sta nu op het punt een her installatie te doen.

Als ik door alle regels heen lees dan is Windows XP 32 Bits de meest verstandige keuze voor op een Hamradio/Contest PC
Delen we die mening een jaar later nog steeds?.

Groeten Jelle
Nee ,Windows 7 is imho vele malen beter als XP ,al is het alleen maar vanwege dat leuke bsod wat bij xp gratis wordt meegeleverd.
en zeg nou zelf 53 procent van alle computers draaien op windows 7 ,dat is niet omdat het er leuk uitziet. en
http://www.w3schools.com/browsers/browsers_os.asp dit spreekt voor zich .

Windows 7 is verre van instabiel,en als het niet werkt is het 99 procent menselijk falen.
het draait gewoon als een trein ,en voor hamradio is er gewoon niks makkelijker werken als windows ,en ja dat mag ik langzamerhand wel zeggen.
Na linux Ipad2 en mac os Leopard ,toch weer overgegaan naar een laptop, met Windows dit is gewoon het makkelijkst.
zo die troll is de deur uit :wink: ,maar even serieus als je een beetje redelijke hardware voorhanden hebt,en minimaal 4 gb intern,dan werkt het gewoon goed hoor.
wil je meerdere progs openen,en meer resources vragen ,zet er gewoon 4 gb bij ,kost een drol,en je hebt gewoon een snelle bak voor hamradio.
ook oude hamprogs werken goed ,maar onthoud wel, je krijgt van elke gebruiker een ander antwoord ,dit antwoord is mijn mening ,en ongetwijfeld komen nu de tongen van de linux en mac boys wel los ,kies je voor lekker klooien met instellingen en wat dieper in de materie zitten ga voor linux ,wil je gemakzucht hebben met een blauw scherm kies voor XP ,wil je gemakzucht hebben, en na een goede virusscanner installeren nergens naar omkijken installeer Win7 :mrgreen:

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Ham Radio Pc Windows 7 64 bit of toch maar Windows XP Pr

#21 Bericht door xxxx »

Dennis,

Bedankt voor je antwoord.
Een andere OS als Windows gaat het nooit worden hier op de Contest PC in de shack dus daar hoeven we in dit topic ook niet over te praten. Andere OS'n draai ik hierop andere systemen voor andere doeleinden.

Voor mij is het gewoon belangrijk dat al mijn Ham Radio software goed functioneert. Ham Radio Delux, N1MM, Microham Device Router, 3 monitoren, etc .....Verder maak ik voor SO2R gebruik van de Microham Micro Keyer 2r+ en daar maak je nogal wat virtuele compoorten voor aan wat nu op Windows Xp goed functioneert.
De mooie features van windows 7 zal ik nagenoeg niet gebruiken, alleen heb ik wel het idee dat windows 7 gewoon stabieler is dan Windows Xp. En mocht ik toch Windows 7 gaan installeren dan idd ook maar 4GB er bij zal nooit geen kwaad kunnen.

Btw er zijn ook meerder versies van Windows 7,?...Welke adviseer jij?

Groeten Jelle

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Ham Radio Pc Windows 7 64 bit of toch maar Windows XP Pr

#22 Bericht door PE1PQX »

Vergeet niet dat meer dan 4gbyte alleen voor 64 bit OS-en interssant is, ander heeft het geen zin om meer geheugen er in te prikken
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Ham Radio Pc Windows 7 64 bit of toch maar Windows XP Pr

#23 Bericht door xxxx »

I know :wink: ....3Gb en een beetje is de grens volgens mij.

Gr Jelle

Dennisd
Berichten: 507
Lid geworden op: 08 feb 2012, 08:41

Re: Ham Radio Pc Windows 7 64 bit of toch maar Windows XP Pr

#24 Bericht door Dennisd »

PD4DX schreef:Dennis,
Btw er zijn ook meerder versies van Windows 7,?...Welke adviseer jij?

Groeten Jelle
ik kan niet in de portemonnee kijken ,ik zeg eerlijk ik heb Windows 7 legaal gekocht voor 75 euro,en ze staan ook op mp nu voor 40 euro ...
ik weet het ,ik kan het zo downloaden via spotnet ,maar ik was elke keer dat opzoeken en cracks zoeken gewoon beu ,ene versie daar moest je de updates weer uitzetten,andere moest je een bootloader voor gebruiken.Ik heb nu een goede versie met zegel en werkt perfect ,maar het is aan jezelf hoe en waar je de software vandaan haalt ,of je nu Windows 7 van een jaar geleden gebruikt maakt niks uit ,als je hem update is het gewoon de laatste versie. en ook al komt Windows 8 er al aan ,7 zal nog wel wat jaartjes geüpdatet blijven...

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: Ham Radio Pc Windows 7 64 bit of toch maar Windows XP Pr

#25 Bericht door Aeolus »

Ik denk dat ie bedoelt of ie voor een home, pro, ultimate etc variant moet gaan...

Het is uiteraard geheel afhankelijk van wat je wil, maar met hetgeen wat jij wil (en vrijwel elke andere thuisgebruiker) lijkt me de home versie hartstikke prima.

Dennisd
Berichten: 507
Lid geworden op: 08 feb 2012, 08:41

Re: Ham Radio Pc Windows 7 64 bit of toch maar Windows XP Pr

#26 Bericht door Dennisd »

oh sorry verkeerd begrepen :D
Jelle,de home versie is perfect idd..

Gebruikersavatar
maarten_c
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 nov 2010, 23:07
Roepletters: pa5mc

Re: Ham Radio Pc Windows 7 64 bit of toch maar Windows XP Pr

#27 Bericht door maarten_c »

Al die software die je opnoemt draait onder windows.
Dus zal windows ook het OS zijn wat je wilt draaien.

Verder als het mijn PC was,
zou ik er meer geheugen in prikken. Windows draait nu eenmaal beter met meer geheugen.
Verder draaien voor zover ik weet al jou programma's ook onder windows 64bits.
Met meer geheugen ontkom je niet aan een 64bits OS.

Dus windows 64 bits. En of je home premium of iets anders neemt,
doet er niet toe, tenzij je je computer in een domein wilt laten draaien?

lloyd
Berichten: 320
Lid geworden op: 24 jan 2011, 21:28

Re: Ham Radio Pc Windows 7 64 bit of toch maar Windows XP Pr

#28 Bericht door lloyd »

het is onwaarschijnlijk dat een pc die oorspronkelijk met xp pro geleverd werd capabel is voor windows 7 en al helemaal voor de 64 bit versie

eventueel te controleren met de Windows 7 Upgrade Advisor van ms

als het om een moderne pc zou gaan en deze hardware virtualisatie ondersteunt dan is windows 7 pro te overwegen omdat deze xpmode heeft: een (in tegenstelling tot bijv. virtual pc) naadloos geintegreerde xp in je 7 omgeving.
de kans dat je software tegenkomt die niet wil draaien is dan kleiner

beter is gewoon xp pro te houden en heel zuinig op deze pc te zijn

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Ham Radio Pc Windows 7 64 bit of toch maar Windows XP Pr

#29 Bericht door xxxx »

Heren,

Afgelopen vrijdag Windows 7 Professional geïnstalleerd en het draait als een zonnetje......Het eerste grote voordeel wat ik tegen kom is dat ik mijn 3 beeldschermen veel beter kan configureren dan onder Windows XP.

Mijn PC's bouw ik altijd zelf dus die is zeker niet geleverd met Windows Xp en stampt ook echt niet uit het Windows Xp tijd perk. Hardware is redelijk up to date dus kan met gemak Windows 7 draaien.......De reden was meer dat als mijn Ham Radio software altijd prima op windows Xp draaide en nooit de overstap heb gemaakt.

Tot zover dik tevreden, nu alle ham radio software maar eens installeren en alle's klaar maken voor SO2R

Groeten Jelle

Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Ham Radio Pc Windows 7 64 bit of toch maar Windows XP Pr

#30 Bericht door PA2REH »

Hallo Jelle,
Goed besluit om voor W7 te gaan. Heb het hier ook en wil niet meer terug naar XP hihi
Bouw hier PC's ook altijd zelf. Heb zelf een SDD voor het OS en de sw en een 'oude, draaiende' HDD voor data. Daar kan W7 goed mee overweg. Perfecte combinatie.
Mocht je sw tegen komen die het dus echt niet doet onde W7? VMplayer installeren en XP draaien op je derde scherm met de desbetreffende SW. Overigens ben ik nog geen ham sw tegengekomen die het niet doet onder W7 64b.
(Vista heb ik overgeslagen)
vy 73 Eric
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

Plaats reactie