Natte vinger berekening dekking outdoor wifi, hoe te doen

Hardware en software.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1396
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Natte vinger berekening dekking outdoor wifi, hoe te doe

#16 Bericht door Thijzer »

Neem 1 accesspoint en plaats die maar eens ergens (geen netwerk nodig). Met het genoemde programma (gebruik ik ook) kun je dan simpel volgen waar eventuele zwakke plekken zitten. Gebruik gewoon een goedkoop accesspoint, niet wat je straks gaat gebruiken.

Sectorantennes hebben een kleine hoek van 120 graden of zo. Ik weet niet of dat tof gaat werken. Een gestackte rondstraler werkt misschien nog wel beter. Daarom, test gewoon eens met een goedkoop ding, dan merk je vanzelf óf je wel zoveel gain nodig gaat hebben.

De meeste caravans hebben plastic ramen die groot genoeg zijn om het signaal met open armen te ontvangen. Ik denk dat het wel meevalt.

De backbone over 5GHz lijkt me nog het lastigste te voorspellen. Je kunt echt geen kabel leggen? Nou ja, er bestaan mooie yagi's voor hoor, dus dat zal ook wel loslopen. Let wel op dat op die frequenties een coaxje niet gemakkelijk zelf te maken is!

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3131
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Natte vinger berekening dekking outdoor wifi, hoe te doe

#17 Bericht door elsinga »

Thijzer, ik kan de huidige AP's gebruiken als test voor de dekking. Juist met die 120 graden sectorantennes kan ik de boel netjes dekkend krijgen, zonder buiten de camping teveel dekking te genereren (alleen maar kans op misbruik en dat signaal kan beter nuttig gebruikt worden). De kabels bestel ik trouwens kant en klaar, juist omdat het op deze frequenties heel precies komt.

En helaas, die backobone gaat echt niet bekabeld kunnen... AP B komt op net over de 100m vanaf de internetrouter te staan, AP C al bijna 200m. Line-of-sight vanaf AP A is maar 70 en 130m respectievelijk en zonder belemmeringen, dus dat gaat wel lukken op 5GHz.

Qua indoor dekking denk ik ook dat het wel meevalt, ik gok erop dat ik het vermogen niet eens op 100% hof te zetten. Is ook beter voor de levensduur van de eindtrappen. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Theo

Re: Natte vinger berekening dekking outdoor wifi, hoe te doe

#18 Bericht door Theo »

Ik ben wel nieuwsgierig hoe het hier mee af gelopen is, met dit project.
Mss kan ik de uitkomsten gebruiken, om mijn eigen wifi voor de camping te verbeteren.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3131
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Natte vinger berekening dekking outdoor wifi, hoe te doe

#19 Bericht door elsinga »

Theo,

door interne beslommeringen van de camping in kwestie zijn ze er nog niet toe gekomen om dit voort te zetten. Mocht het echter zover komen, dan laat ik de resultaten even weten.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Plaats reactie