Netwerk kabels en antenne kabels. CAT wat?

Hardware en software.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE1PUP
Berichten: 261
Lid geworden op: 16 mei 2005, 18:10
Roepletters: PE1PUP
Locatie: Culemborg (Gelderland)

Netwerk kabels en antenne kabels. CAT wat?

#1 Bericht door PE1PUP »

Hallo mede amateurs,

Ik ben m'n shack eens wat aan het (her-)inrichten. Nu lopen er de nodige (korte) RG58 en (langere) RG213 antenne kabels achter mijn werkblad langs. Daarnaast rijst het aantal 10/100 Mbit ethernet computernetwerk aansluitingen inmiddels ook de pan uit. En vooral over het combineren van deze twee werelden heb ik wat gewetensvragen, want deze kabels liggen toch vaak erg dicht bij elkaar in de buurt:.....

Zijn er mensen met ervaringen met verschillende CAT.x netwerkkabels in de buurt van "RF" kabels? Met welke? Vooral slechte ervaringen natuurlijk, want daar leer je over het algemeen het meeste van... :D :D :D

Is "gewoon" CAT.5 UTP (Unshielded Twisted Pair) meer dan voldoende? Of is CAT.5e, STP (Shielded Twisted Pair) of nog iets anders wellicht beter te kiezen in de buurt van RF? Zou het gebruik van STP, maar dan met UTP-connectors (i.v.m. verkrijgbaarheid krimptool en connectors) ook al een verbetering zijn, of juist vragen om ellende (zwevende afscherming, misschien beter op een punt extern te aarden?).

Helaas heb ik geen foto van het gezicht van mijn plaatselijke PC-boer toen ik het bovenstaande dilemma aan hem voorlegde. Maar ik weet zeker dat wanneer je de vraag aan je eigen PC-goeroe voorlegt, je vrij zeker dezelfde glazige blik zult zien... :shock:

Ik ben benieuwd naar ervaringen. Alle info helpt. Misschien kan ik dan wat valkuilen omzeilen bij het trekken van wat extra CAT-kabel.

Groetjes, Johan.

Gebruikersavatar
PH7W
Berichten: 401
Lid geworden op: 10 apr 2005, 20:33
Locatie: Seoul

#2 Bericht door PH7W »

Dag Johan,

Dat is inderdaad een interessant probleem. Als ik het juist heb, heeft de categorie van een netwerkkabel te maken met de maximale doorvoersnelheid. Dit heeft dus niet direct met afscherming te maken, echter zal bijvoorbeeld CAT-7 bekabeling in vrijwel alle gevallen extra afgeschermd zijn, omdat de fabrikant de hoge snelheden nooit kan garanderen.

Unshielded Twisted Pair kabel (UTP) is het minst RF-bestand, om het dan maar even zo te zeggen. Shielded Twisted Pair kabel (STP) is alweer een stuk beter vanwege de afscherming. Dan heb je ook nog Foiled Twisted Pair kabel (FTP) waarbij je in plaats van een metalen mantel een folie hebt als afscherming en tot slot is er ook nog Shielded Foiled Twisted Pair kabel (SFTP dus :D ). Die laatste lijkt mij het beste omdat je tweemaal afscherming hebt. Let op dat het eigenlijk de bedoeling is dat je ook stekkertjes met een metalen afscherming gebruikt als je STP, FTP of SFTP kabel gaat gebruiken. De afscherming "loopt" dan in feite tot in de aansluiting zelf.
Of het gebruik van niet-afgeschermde stekkertjes t.o.v. afgeschermde stekkertjes veel verschil maakt, weet ik niet. Ik weet wel dat afgeschermde kabel al een heel stuk scheelt met niet-afgeschermde kabel.

Dus als je 10/100 MBit/s verbindingen maakt zul je in principe niet veel extra plezier hebben van Cat-7 SFTP kabel t.o.v. Cat-5 SFTP kabel. Goeie afscherming is veel belangrijker naar mijn mening en ervaring.
Jorg | PH7W

Gebruikersavatar
PE1PUP
Berichten: 261
Lid geworden op: 16 mei 2005, 18:10
Roepletters: PE1PUP
Locatie: Culemborg (Gelderland)

Reactie.

#3 Bericht door PE1PUP »

Hallo Jorg,

Bedankt voor je reactie. Je hebt me toch weer een aantal zaken weten te vertellen waar ik geen weet van had, dus bedankt daarvoor. :idea:

Ik ga gedurende de komende weken (maanden?) eens wat experimenteren met netwerkkabels en RF in de buurt, dus mocht ik interresante dingen tegen komen, dan meld ik dat op zeker op dit forum.

Mochten er nog anderen ideeen, ervaringen, of andere issues hebben op dit gebied, dan zie ik dat ook wel hier verschijnen.

Groetjes, en "to be continued....",

Johan. PE1PUP

Gebruikersavatar
PH7W
Berichten: 401
Lid geworden op: 10 apr 2005, 20:33
Locatie: Seoul

#4 Bericht door PH7W »

Mooi zo! Succes ermee en ik ben zeer benieuwd naar de resultaten.
Jorg | PH7W

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

En wat te denken aan de voedingskabels

#5 Bericht door wbeekman »

Johan,

Nu je toch aan het inrichten bent, denk dat ook eens aan de voedingskabels naar jouw sets.

Hier gebruik ik vaak voedingskabels voor notebooks, die een ringkern hebben in het stukje vanaf de adapter naar het notebook.
( 12 /m 18 Volts leidingen)

Tis maar een weet.

pe2ben
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 dec 2005, 13:02

netwerkkabels in shack

#6 Bericht door pe2ben »

Hallo Johan,

in principe zijn afgeschermde kabels altijd het beste in de shack en in de buurt van antenne kabels.
Echter moet je voorkomen dat de afscherming zelf niet als antenne gaat werken.
Dit kan gebeuren als afscherming niet aangesloten is of slecht contact maakt met "aarde".
Denk aan b.v. hub of switch zonder afscherming enerzijds en een netwerkkaart waarvan de afscherming niet "geaard" is, anderzijds.
Het zou ook zomaar kunnen dat zo'n switch/hub poort of de netwerkkaart zelf dit niet overleeft.
Op mijn QRL heb ik dit al meerdere keren meegemaakt v.w.b. switchpoorten waarop kabels zaten zonder dat deze aangesloten waren op servers e.d.


73 de PE2BEN (Ben)

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#7 Bericht door angelo »

Aan twee kanten aarden heb ik nog een schokkende ervaring aan overgehouden. Mijn PC's hadden allemaal een zwevende voeding en ik zomaar effe aan, wat zal het zijn, 120V wisselspanning?

Zowiezo heb ik op 100mpbs en zeker 10mbps nog geen last gehad van problemen. En met STP was de lengte van de kabel naar mijn garage te lang voor een goed signaal, en heb ik maar goede oude UTP kabel gebruikt. Zolang de staande golf maar redelijk is heb ik in ieder geval nog nooit enge dingen gehad met switches en poorten en ik heb er toch genoeg (of ik gooi veel minder vermogen uit de achterkant :wink:

pe2ben
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 dec 2005, 13:02

#8 Bericht door pe2ben »

[quote="angelo"]Aan twee kanten aarden heb ik nog een schokkende ervaring aan overgehouden. Mijn PC's hadden allemaal een zwevende voeding en ik zomaar effe aan, wat zal het zijn, 120V wisselspanning?

Zowiezo heb ik op 100mpbs en zeker 10mbps nog geen last gehad van problemen. En met STP was de lengte van de kabel naar mijn garage te lang voor een goed signaal, en heb ik maar goede oude UTP kabel gebruikt. Zolang de staande golf maar redelijk is heb ik in ieder geval nog nooit enge dingen gehad met switches en poorten en ik heb er toch genoeg (of ik gooi veel minder vermogen uit de achterkant :wink:[/quote]

Hallo Angelo,

Daarom staat "geaard" tussen "" :wink: .
Ikzelf vertrouw in ieder geval geen enkele PC ( heb je wel eens zo'n voeding van binnen bekeken :? ) en aard dus ALLE PC's :!:
Maar goed, dat moet ieder zelf maar bepalen.
Feit is echter dat afscherming niet werkt als deze geen degelijk contact maakt (in jouw geval met chassis kast) en zelfs storing veroorzaakt.
Zoals ik al eerder aangaf gedraagd zich de afscherming dan als antenne !
Uiteraard kan dit probleem ook ontstaan als de afscherming van de kabel niet doorgesluisd wordt door de NIC.
V.w.b. switchpoorten: Op het QSL is dit vaker gebeurd en probleem deed zich niet meer voor, nadat geen ongebruikte kabels meer aangesloten bleven op switches. Is toch jammer als zo'n poort kapot gaat, zeker als je maar zo'n mini switch met 5 poorten hebt.

Mate van verstoring hangt natuurlijk af van het stoorsignaal welke je zelf veroorzaakt.


Ben


Ben

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#9 Bericht door angelo »

Ja, regelmatig zo'n hobby-bob voeding aan de binnenkant gezien... Dat made-in-taiwan spul heeft nogal de neiging om met nog goedkopere ventilators te werken dan andere onderdelen en na een paar maanden klinkt zo'n ventilator of er een koe aangerand wordt. Die moet je dan weer vervangen. Inmiddels ben ik mijn PC park aan het updaten met a-merk voedingen met full-size ventilatoren ipv die 6, 8 en 12cm speelgoed.

Helaas ben ik zojuist verhuisd en heb ik nu een naoorlogs huisje waar ik al blij ben dat er centrale verwarming in ligt. Het zal nog wel effe duren voordat ik tijd, zin en de mogelijkheden heb om overal geaarde wandcontactdozen aan te leggen. Ik merkte al meteen toen ik de TV kabel in mijn PC stopte.. Mooi blauw licht en nee, niet door een CCFL in de kast 8)

Ik zelf heb echter nog nooit een switchpoort opgeblazen, mogelijk komt het omdat het wat zwaarder spul is dan een 5 poort switch... Wat ik wel gemerkt heb is een verschil in gevoeligheid tussen zeg de 12V switches en de 230V switches (en niet alleen het verschil in herrie).

Ik heb nog wel een oude 3COM 24+2 poort switch liggen als je meer poorten uitgefikt hebt? :twisted:
No good deed goes unpunished.

Plaats reactie