HAM RADIO DE LUXE start niet op.

Hardware en software.
Bericht
Auteur
PE0CWK
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 mar 2006, 21:41
Contacteer:

HAM RADIO DE LUXE start niet op.

#1 Bericht door PE0CWK »

Hallo,

Zojuist heb ik de nieuwste versie van HAM RADIO DE LUXE als kit geinstalleerd op een Pentium4 PC, 1 Gb mem, Windows XP SP2 en een SoundBlaster Live audiocard om dit programma te gaan evalueren met een FRG-7 als ontvanger, bijv om BPSK31 te ontvangen. Echter wil HAM RADIO DE LUXE helemaal niet opstarten. Digital Master 780 (onderdeel van de kit) laat wel zijn opstartscherm zien maar wort gevolgd door het aanmaken van een crash file en verdwijnt weer. Dat geldt ook voor PSK31 de LUXE. De Mapper uit de kit werkt daarentegen feilloos.
Heeft iemand misschien zoiets dergelijks meegemaakt?
Op het HAM RADIO DE LUXE forum http://forums.ham-radio.ch/ komen ze er niet uit.

73,
Kees
Bijlagen
psk31_deluxe_startup_fails_4.jpg
(135.95 KiB) 871 keer gedownload

Gebruikersavatar
pd1rh
Berichten: 532
Lid geworden op: 11 aug 2007, 16:12
Locatie: Ass'n ( jo33ga )

#2 Bericht door pd1rh »

Tsja, lastig.
Wat je sowieso kunt doen is de crashlog opsturen naar de maker van het programma, zoals aangegeven in het scherm. Misschien krijg je op het forum dan wat meer info over hoe en wat.

73
Condor16,KENWOOD480SAT,YAESU857D, KENWOOD TH-F7E en AOR8000 RX

Gebruikersavatar
PF1JM
Berichten: 644
Lid geworden op: 19 sep 2005, 19:16
Locatie: Apeldoorn JO32af

#3 Bericht door PF1JM »

Hallo Kees,

Ik las in het HRD forum dat je HRD twee maal geïnstalleerd hebt (op verschillende drives), waarbij je bij het installeren van de tweede versie de eerste niet gedeïnstalleerd hebt. Het zou me niet verbazen als daar het probleem ligt. Probeer beide installaties ongedaan te maken, verwijder alle aan HRD gerelateerde mappen en ga in het windows register op zoek naar verwijzingen naar HRD, Simon Brown, etc. en verwijder die. Wel eerst een registerbackup maken voordat je er in gaat rommelen. Als alles schoon is, een nieuwe installatie proberen. Met een beetje geluk moet het dan werken.

Jeroen PF1JM

PE0CWK
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 mar 2006, 21:41
Contacteer:

Ham Radio De Luxe wil niet opstarten.

#4 Bericht door PE0CWK »

Hartelijk dank voor jullie reacties.

Ik heb de tip van PJ1FM volledig ter harte genomen.
Ik gebruik een harddisk met 4 partities C: D: E: en F:
Op de C: partitie de meeste programma's die voor de werking van de PC zelf nodig zijn (zoals Windows XP) en op de D: partitie bijv. HAM RADIO de LUXE. Tijdens de installatie van HRD kun je daar ook voor kiezen.
Het opstarten van HRD daarna lukte toen niet, het subprogramma DIGITAL MASTER780 komt wel op met de foto van man met hond en een fractie later het achterliggende opstartscherm en weer een seconde later een heel klein window met de tekst....please wait.... wat na ca. 1 minuut weggaat en ook de foto met opstartscherm. Er is nu door het programma een ERROR file aangemaakt van ca 27Mb. Het hoofdprogramma stond op D: en op C: staat de directory met / Simon Brown etc.
Dus alles daarna opgeruimd met de uninstaller van HRD zelf, een copy van het register gemaakt en in het origineel alle verwijzingen met HRD en Simon Brown opgeruimd en de PC gereboot.
Daarna opnieuw alles geinstalleerd (de nieuwste Beta versie waarbij PSK31 is geintegreerd met DM780) maar nu default op C:
HRD opstarten lukt nog steeds niet en DM780 weer zoals boven omschreven. Dus HRD werd weer afgesloten met de aanmaak van een crash bestand. De Mapper en de Satellite tracker uit de HRD Kit werken wel.
Verder heb ik ZoneAlarm (firewall) opengezet voor HRD en DM780, zodat HRD het internet op mag, maar anders zag ik ZoneAlarm er wel om vragen. Er is op C: voldoende ruimte en ook voldoende memory.
Het zal wel iets heel subtiels zijn waarom e.e.a. fout gaat, maar kom daar maar eens achter.
Als er nog vragen zijn of iets om te proberen dan hoor ik dat graag.
Alvast dank.

73,
Kees

PE0CWK
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 mar 2006, 21:41
Contacteer:

#5 Bericht door PE0CWK »

Mijn excuses voor het verkeerd schrijven van de call PF1JM.

Kees.

Gebruikersavatar
PF1JM
Berichten: 644
Lid geworden op: 19 sep 2005, 19:16
Locatie: Apeldoorn JO32af

#6 Bericht door PF1JM »

PE0CWK schreef:Mijn excuses voor het verkeerd schrijven van de call PF1JM.

Kees.
No problemo :wink:

Waar ik nu nog aan zit te denken is een eventuele virusscanner die tijdens de installatie roet in het eten gooit. Tijdelijk uitschakelen wil wel eens helpen.
Andere optie: de laatste non-beta versie proberen, of eventueel nog verder teruggaan in de tijd.
Als laatste: hardware? Geen gekke dingen met interne geheugen en/of harddisk(s)? Qua configuratie zou het moeten werken namelijk. Ik draai stabiel met een P III op 866 MHz met 512 MB en Win2k.

Succes, Jeroen PF1JM

PE0CWK
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 mar 2006, 21:41
Contacteer:

#7 Bericht door PE0CWK »

Hallo PF1JM,

Voor zover ik kan overzien zijn er geen gekke dingen met de PC aan de hand.
De AVG virusscanner heb ik uitgeschakeld gehad, HRD volledig verwijderd, ook de registry opgeschoond etc, daarna opnieuw geinstalleerd en nog steeds crasht HRD bij het opstarten evenals DM780.
Met het installeren van de enige non-beta versie ben ik begonnen (juli08 v4). Ook heb ik een oudere beta versie (jun 08) en de nieuwste beta geprobeerd (steeds eerst de vorige volledig gedeinstalleerd), allemaal met een crash na het opstarten.

Ik heb zelfs een geheel andere poging gedaan. Ik heb op een nieuwe laptop met Vista Home Premium een HRD versie geinstalleerd na eerst de AVG virus software geheel te hebben verwijderd en gereboot.
De PC en deze laptop hebben niets met elkaar te maken, geen netwerk e.d.
Nu schijnt Vista voor het installeren van software iets beter beveiligd te zijn, daar ben ik verder niet aangeweest. Tijdens het installeren van HRD in ieder geval geen byzondere dingen gezien.

Ook op deze laptop zelfde resultaat: HRD start niet op, DM780 crasht (dwz. de foto met man en hond en het opstartscherm verschijnen nog wel en daarna verdwijnen ze weer van het scherm).


Werpt dit nieuw licht op de situatie?
Of moet er soms eerst nog iets anders worden geinstalleerd?

73,
Kees

Gebruikersavatar
PF1JM
Berichten: 644
Lid geworden op: 19 sep 2005, 19:16
Locatie: Apeldoorn JO32af

#8 Bericht door PF1JM »

PE0CWK schreef:
Hele grote knip :wink:
Als laatste redmiddel zou je een stabiele versie 3 kunnen testen. Daar zit PSK-Deluxe nog in, de voorloper van DM780. Als dit ook niet werkt, ben ik door m'n suggesties heen......
De laatste stabiele versie 3 vind je hier:
http://www.ham-radio.ch/kits/HRD_v3.4_b ... 4_Full.exe

Succes.

PE0CWK
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 mar 2006, 21:41
Contacteer:

#9 Bericht door PE0CWK »

Bedankt Jeroen voor je hulp, maar ook het runnen van de stabiele versie, zoals je aangaf leidt tot exact dezelfde resultaten op de PC. De laptop heb ik nog niet met die versie uitgerust, maar ik verwacht daar ook niets van.

Helaas,

Mvrgr,
73, Kees

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

#10 Bericht door pe5jw »

Lees ik het goed je hebt het zelfde op 2 pc's ?
Is het al op een kale OS installatie geprobeerd ?
Misschien draai je op beide pc's een programma wat het probleem veroorzaakt, bv virusscanner, printer tools, antispyware etc.
Heb je alle updates ? sp3 ?

Ik heb hrd op verschillende pc draaint gehad en echt nog nooit zulke problemen gehad/gezien.
(wel audio driver problemen enzo maar dat lag aan de pc)
HRD wil prima draaien op een pc met wat minder cpu kracht,
Digital master 780 is wat anders maar het valt me hard mee dat het op mij eeepc 900 (met xp) draait.
Op een minpc (500 Mhz en een VIA cpu) draait hrd wel maar 780 niet PSK de luxe wel weer ;) )
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

#11 Bericht door PA2LAD »

PE0CWK schreef:Bedankt Jeroen voor je hulp, maar ook het runnen van de stabiele versie, zoals je aangaf leidt tot exact dezelfde resultaten op de PC. De laptop heb ik nog niet met die versie uitgerust, maar ik verwacht daar ook niets van.

Helaas,

Mvrgr,
73, Kees
Ik gebruik zelf HRD V4.0 SP2 build 1861 zonder problemen. Misschien niet de oplossing, maar ik ben zelf tegen problemen aangelopen bij het uitpakken met WIN-zip. Zitten in je bestand wat je gedownload hebt exe files aanwezig (en dat kan eigenlijk niet anders) dan wordt zo'n bestand als mogelijk besmet bestand gezien en verfrommeld. Hierdoor wordt alles uitgepakt, maar niet de exe files. Langzamerhand begint het daarop te lijken. Je hebt nog een compressie/decompressieprogramma dat werkt met RAR files. Die heeft dat probleem niet. Ik hoop dat het je helpt.
Leen

PE0CWK
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 mar 2006, 21:41
Contacteer:

#12 Bericht door PE0CWK »

Hallo,

Antwoord aan PE5JW.

Geinstalleerd op PC met Windows XP SP2 en laptop met Vista Home Premium. Beide draaien volledig onafhankelijk. Er zit geen enkele (netwerk)verbinding tussen en op beide systemen dezelfde resultaten dat HRD niet wilde starten en dat DM780 crasht. Om uit te sluiten dat de AVG visrusscanner,versie 8, die op beide systemen is geinstalleerd roet in het eten gooide heb ik van de laptop de AVG visrusscanner volledig verwijderd. Nog steeds zelfde resultaat. HRD start niet op etc. Zoals al eerder geschreven is steeds voor het installeren van een nieuwe HRD versie de oude volledig gedeinstalleerd incl. registry entries.

Antwoord aan PA2LAD.

Op zich een goede tip. Echter kan ik de MAPPER en de SATELLITE TRACKER, dat zijn ook .EXE bestanden, uitstekend draaien. Daar is niks mis mee.

Beide hartelijk dank voor je reactie.

Aanhakend op de ervaringen met het niet opstarten van HRD/DM780 heb ik een misschien domme vraag. Het is toch niet zo dat als ik bijv. uitsluitend PSK31 of SSTV wil ontvangen en daarvoor alleen een audioverbinding aanleg tussen ontvanger en de soundcard van de PC dat dan DM780 niet wil opstarten? Of moet er altijd een hardware interface bij aangesloten zijn?

Verslag aanvullende ervaringen:

Bij het opstarten van DM780 na het schoon installeren van HRD versie HRDv040b1861_Full (een wat oudere versie) op mijn laptop met Vista Home Premium (32 bits) kreeg ik, telkens als ik op OK klik de achtereenvolgende foutmeldingen d.m.v. een window. Links boven in dit window stond steeds de naam Logbook
- Execute SQL error
- Action..: Add field
- SQL..: ALTER TABLE TBL_COUNTRIES_001 ADD COLUMN PrimaryKey COUNTERCONSTRAINT PK_TBL_COUNTRIES_001 PRIMARY KEY NOT NULL
- Error..: Kan de tabel of voorwaarde niet vinden (-1)
- Origin..: State:S0002, Native:-1305, Origin:[Microsofst][ODBC Microsoft Access-stuurprogramma]

Daarna herhaalt het bovenstaande zich als ik op de laatste foutmelding op OK heb geklikt.

Windows Vista komt ook met een melding of ik online naar het probleem wil zoeken. Na het beantwoorden met JA verschijnen achtereenvolgens, telkens als ik op OK klik de volgende foutmeldingen:

- SQL..: ALTER TABLE TBL_COUNTRIES_001 ADD COLUMN Country VARCHAR(255)
- Error..: Kan de tabel of voorwaarde niet vinden (-1)
- Origin..: State:S0002, Native:-1305, Origin:[Microsofst][ODBC Microsoft Access-stuurprogramma]
- Execute SQL error
- Action..: Add field

Op een gegeven moment:

- SQL..: ALTER TABLE TBL_COUNTRIES_001 ADD COLUMN ARRLPrefix VARCHAR(10)

of

- SQL..: CREATE INDEX TBL_COUNTRIES_001_IDX_602 ON TBL_COUNTRIES_001 (DXCC)

Kortom er is schijbaar iets mis gegaan met de installatie of het aanmaken van het Logbook.
(Op mijn PC met windows XP SP2 heb ik ook een foutmelding gehad dat het Logbook niet kon worden aangemaakt.
Ook op deze PC wil zoals in eerdere berichten gemeld DM780 niet werken).

Zolang DM780 nog niet werd afgesloten stond er alleen nog in de Windows TaskManager (Taakbeheer) een dos ikoon met de naam Logbook met status "Geactiveerd" en het proces HamRadioDeluxe.exe draait als proces, niet DM780.exe o.i.d. Dit ter info.

Als ik DM780 weer opnieuw opstart komt DM780 met de volgende melding:
Starting....
This program did not shut down correctly last time. Start using a new identity ?
Geantwoord met YES
DigitalMaster komt met de melding:
The identity '14-Sep-2008 171624' has been created. For more information open the Files menu, then select Identities. OK
Als ik op OK klik dan start DM780 wel op maar crasht weer.

Ik heb toepassing Logbook geeindigd en daarmee verdween HamRadioDeluxe.exe uit de proceslijst van de WindowsTaskManager.

Of ik een bepaalde driver mis, dan zou dat voor beide systemen gelden, zie ik als onwaarschijnlijk.

Wellicht herken je er iets in?

Mvrgr,
73
Kees, PE0CWK

Hallo,

Antwoord aan PE5JW.

Geinstalleerd op PC met Windows XP SP2 en laptop met Vista Home Premium. Beide draaien volledig onafhankelijk. Er zit geen enkele (netwerk)verbinding tussen en op beide systemen dezelfde resultaten dat HRD niet wilde starten en dat DM780 crasht. Om uit te sluiten dat de AVG visrusscanner versie 8 die op beide systemen is geinstalleerd roet in het eten gooide heb ik van de laptop de visrusscanner volledig verwijderd. Nog steeds zelfde resultaat. HRD start niet op etc. Zoals al eerder geschreven is steeds voor het installeren van een nieuwe HRD versie de oude volledig gedeinstalleerd inc. registry entries.

Antwoord aan Pa2LAD.

Op zich een goede tip. Echter kan ik de MAPPER en de SATELLITE TRACKER, dat zijn ook .EXE bestanden, uitstekend draaien. Daar is niks mis mee.

Beide hartelijk dank voor je reactie.

Aanhakend op de ervaringen met het niet opstarten van HRD/DM780 heb ik een misschien domme vraag. Het is toch niet zo dat als ik bijv. uitsluitend PSK31 of SSTV wil ontvangen en daarvoor alleen een audioverbinding aanleg tussen ontvanger en de soundcard van de PC dat dan DM780 niet wil opstarten? Of moet er altijd een hardware interface bij aangesloten zijn?

Verslag aanvullende ervaringen:

Bij het opstarten van DM780 na het schoon installeren van HRD versie HRDv040b1861_Full (een wat oudere versie) op mijn laptop met Vista Home Premium (32 bits) kreeg ik, telkens als ik op OK klik de achtereenvolgende foutmeldingen d.m.v. een window. Links boven in dit window stond steeds de naam Logbook
- Execute SQL error
- Action..: Add field
- SQL..: ALTER TABLE TBL_COUNTRIES_001 ADD COLUMN PrimaryKey COUNTERCONSTRAINT PK_TBL_COUNTRIES_001 PRIMARY KEY NOT NULL
- Error..: Kan de tabel of voorwaarde niet vinden (-1)
- Origin..: State:S0002, Native:-1305, Origin:[Microsofst][ODBC Microsoft Access-stuurprogramma]

Daarna herhaalt het bovenstaande zich als ik op de laatste foutmelding op OK heb geklikt.

Windows Vista komt ook met een melding of ik online naar het probleem wil zoeken. Na het beantwoorden met JA verschijnen achtereenvolgens, telkens als ik op OK klik de volgende foutmeldingen:

- SQL..: ALTER TABLE TBL_COUNTRIES_001 ADD COLUMN Country VARCHAR(255)
- Error..: Kan de tabel of voorwaarde niet vinden (-1)
- Origin..: State:S0002, Native:-1305, Origin:[Microsofst][ODBC Microsoft Access-stuurprogramma]
- Execute SQL error
- Action..: Add field

Op een gegeven moment:

- SQL..: ALTER TABLE TBL_COUNTRIES_001 ADD COLUMN ARRLPrefix VARCHAR(10)

of

- SQL..: CREATE INDEX TBL_COUNTRIES_001_IDX_602 ON TBL_COUNTRIES_001 (DXCC)

Kortom er is schijbaar iets mis gegaan met de installatie of het aanmaken van het Logbook.
(Op mijn PC met windows XP SP2 heb ik ook een foutmelding gehad dat het Logbook niet kon worden aangemaakt.
Ook op deze PC wil zoals in eerdere berichten gemeld DM780 niet werken).

Zolang DM780 nog niet werd afgesloten stond er alleen nog in de Windows TaskManager (Taakbeheer) een dos ikoon met de naam Logbook met status "Geactiveerd" en het proces HamRadioDeluxe.exe draait als proces, niet DM780.exe o.i.d. Dit ter info.

Als ik DM780 weer opnieuw opstart komt DM780 met de volgende melding:
Starting....
This program did not shut down correctly last time. Start using a new identity ?
Geantwoord met YES
DigitalMaster komt met de melding:
The identity '14-Sep-2008 171624' has been created. For more information open the Files menu, then select Identities. OK
Als ik op OK klik dan start DM780 wel op maar crasht weer.

Ik heb toepassing Logbook geeindigd en daarmee verdween HamRadioDeluxe.exe uit de proceslijst van de WindowsTaskManager.

Of ik een bepaalde driver mis, dan zou dat voor beide systemen gelden, zie ik als onwaarschijnlijk.

Wellicht de oplossing een stapje dichterbij?

Mvrgr,
73
Kees, PE0CWK

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

#13 Bericht door pe5jw »

Kees,

Heb je microsoft office geinstalleerd staan ? (welke versie)
Misschien een anders soort office ? Openoffice ofzo ?

Ik doelde niet specifiek op de virusscanner maar op extra tooltjes, programma's die je graag gebruikt bv een verjaardags calacender of dat hele mooi webshots screensaver ding ( Echte afrader ! hoe leuk het ook mag zijn ).

De sql meldingen geven aleen aan dat bij het opstarten er geen database is, die wordt dus blijkbaar niet aangemaakt of op de verkeerde plek.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

PE0CWK
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 mar 2006, 21:41
Contacteer:

#14 Bericht door PE0CWK »

Hallo Allemaal,

De fout waarom HamRadio De Luxe niet wilde opstarten is gevonden.
Het betrof de punt- of komma setting in het Configuratiescherm, (tab) Landinstellingen van WindowsXP. Sommige programma's zoals bijv. de BVE4 trainsimulator vereisen de komma notatie. En dan start HRD niet op en crashen DM780 en PSK31.
Onder Windows Vista gebeurt exact hetzelfde.

Iedereen bedankt voor het meedenken.

Mvrgr,
Kees, PE0CWK

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

#15 Bericht door wbeekman »

Ben blij dat alles nu opstart en je de oplosing van het probleem hebt kunnen tekkelen.
Zo zie je maar weer, he
Dat is de wondere wereld, die PC heet.

Suc6 , Kees.

P.S. Zet je de oplossing ook nog in het HRD forum ??? Kunnen anderen er weer hun voordeel mee doen.
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Plaats reactie