DX Cluster monitoren

Hardware en software.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pd1rh
Berichten: 532
Lid geworden op: 11 aug 2007, 16:12
Locatie: Ass'n ( jo33ga )

DX Cluster monitoren

#1 Bericht door pd1rh »

Wie gebruikt wat allemaal om het dx-cluster in de gaten te houden?
Stel je wilt weten of er door de PA-land collega een melding op het cluster wordt geplaatst en je wilt een toeter over laten gaan of zo. Hoe regel je dat?

Ik heb nu een snel tooltje in mekaar gedraaid om dit te realiseren ( quick and dirty ). Misschien is er interesse voor?

http://members.home.nl/apm.de.haas/dxcl ... onitor.exe
Condor16,KENWOOD480SAT,YAESU857D, KENWOOD TH-F7E en AOR8000 RX

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#2 Bericht door PA5COR »

het gevaaar met DX clusters is dat iedereen maar kijkt/luisterd op dat cluster

Ik gebruik heet zijdelings, luister naar bakens ( daar zijn ze voor) en roep zelf CQ

Heb vaak op 10 of 2/70 dat de band dood lijkt geen melding op het cluster en je hgeeft wat cq's dat er mogelijkheden genoeg zijn

We zijn geen DX clusterkijkers, we zijn ZEND amateurs

:D

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5131
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

#3 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PA5COR schreef:het gevaaar met DX clusters is dat iedereen maar kijkt/luisterd op dat cluster

Ik gebruik heet zijdelings, luister naar bakens ( daar zijn ze voor) en roep zelf CQ

Heb vaak op 10 of 2/70 dat de band dood lijkt geen melding op het cluster en je hgeeft wat cq's dat er mogelijkheden genoeg zijn

We zijn geen DX clusterkijkers, we zijn ZEND amateurs

:D
Ik sluit me hier helemaal bij aan met een toevoeging.

Het valt me op dat er amateurs zijn die een spot plaatsen om te bedanken voor het qso. Dat is toch al tijdens het qso gebeurd?

Zelf de stations horen en dan de verbinding maken is het mooiste. Het cluster is slecht een indicator en niet altijd betrouwbaar, zie wat Cor schrijft.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#4 Bericht door vk2gwk »

Ik denk niet dat PD1Rh dit allemaal wilde horen.... Hij wil zijn speeltje promoten. Maar er er zijn al zo veel speeltjes (programmas) voor DX clusters dus eentje meer of minder.... Elk fatsoenlijk logbooek/CAT programma heeft een DX cluster optie. Keus genoeg.

DX clusters zijn handig wanneer:
1. Je een zeldzame DX wilt werken. Dan kun je zien wanneer ze op de band zijn, waar en in welke mode ze actief zijn en evt. welke "split" ze gebruiken.
2. In contests (en dan wel netjes opgeven dat je "assisted" werkte.... !) om de multipliers te spotten en te werken.


Als je op DX cluster info afgaat:
* vertrouw NOOIT de call die je op het scherm ziet. Er worden heeeeel veel fouten gemaakt bij het spotten van zeldzame DX. Zowel voor wat betreft de call als de frequentie waar op gewerkt wordt. Dus (vooral in CW) luister heel goed naar de call voor je gaat aanroepen zodat je zeker weet dat je het goede station aanroept.
* Hou goed in de gaten dat als een station split werkt de QSX constant kan veranderen.

Als je zelf wilt spotten:
*spot CORRECT... de juiste frequentie, de juiste call, de juiste QSX....
* spot NOOIT als je op je eigen werk frequentie een leuke call hebt gewerkt. Dan ben je gegarandeerd je freq. kwijt want dan gaat iedereen dat net door jou gewerkte station aanroepen....
* als je luistert: spot dan alleen de DX als hij in "running" mode is. Niet als hij zelf een station heeft aangeroepen. (Het gebeurt nog al eens dat ik op bijv. 30M CW een EU station aanroep. Dan wordt ik gespot en is dat EU station de klos.... want de pile up op mij barst los....)

Spot met mate...... Er wordt al veel te veel gespot.!
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
pd1rh
Berichten: 532
Lid geworden op: 11 aug 2007, 16:12
Locatie: Ass'n ( jo33ga )

#5 Bericht door pd1rh »

Helemaal mee eens.
Ik freubel veel, ook met computers. Vandaar mijn progje.
Maar als ik er iemand mee blij kan maken: tast toe!

Als ik een antenne zou hebben bedacht, had ik DAT geplaatst.
By the way: heb net een homebrew gp gemaakt voor 2m.
Ik zal de constructie ( zoals er al 100-en bestaan ) ook hier plaatsen.
Wie er niets mee wil doen: dat mag natuurlijk!

Een forum is om met elkaar in discussie te treden.

Blijft hobby nietwaar?

73!
Condor16,KENWOOD480SAT,YAESU857D, KENWOOD TH-F7E en AOR8000 RX

Plaats reactie