Wie allemaal gebruikt er Linux of *BSD anno 2019?

Hardware en software.
Bericht
Auteur
pe1hzg
Berichten: 919
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Wie allemaal gebruikt er Linux of *BSD anno 2019?

#16 Bericht door pe1hzg »

De computers die dingen doen die belangrijk zijn, of die op afstand staan en beheer een factor is, draaien BSD. Dat is overgens al sinds 1990 zo.

Linux is voor spielerei, meer functionaliteit maar probeer een machine maar eens jaren achtereen in de lucht te houden, met upgrades enzovoort. Niet voor machines die langer hun functie moeten doen.

Windows als het niet anders kan (er zijn hardware fabrikanten die SDK's alleen onder windows uitbrengen, denk Atmel). In zo'n geval staat de data (ook) elders. Windows is nooit voor kritische zaken.

Het inrichten van een BSD systeem is overigens vaak een kwestie van minuten, niet meer. Het update mechanisme van windows duurt veel en veel langer. Maar, wat de boer niet kent....

Gebruikersavatar
PD9FVH
Berichten: 151
Lid geworden op: 08 nov 2018, 09:30
Roepletters: PD9FVH
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Wie allemaal gebruikt er Linux of *BSD anno 2019?

#17 Bericht door PD9FVH »

pe1hzg schreef:Linux is voor spielerei, meer functionaliteit maar probeer een machine maar eens jaren achtereen in de lucht te houden, met upgrades enzovoort. Niet voor machines die langer hun functie moeten doen.
Hmmm. Vraag me af waarom google, facebook, twitter, enz enz dan allemaal op Linux draaien.

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 993
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Wie allemaal gebruikt er Linux of *BSD anno 2019?

#18 Bericht door PA0BAK »

PD9FVH schreef:
pe1hzg schreef:Linux is voor spielerei, meer functionaliteit maar probeer een machine maar eens jaren achtereen in de lucht te houden, met upgrades enzovoort. Niet voor machines die langer hun functie moeten doen.
Hmmm. Vraag me af waarom google, facebook, twitter, enz enz dan allemaal op Linux draaien.
Nagenoeg het hele internet draait op Linux distributies, er zijn maar weinig servers op internet, die een ander systeem gebruiken.
De betere gebruiken dan een BSD versie, Windows servers zijn echt zeldzaam............

Veel moderne Linux distributies kunnen tegenwoordig zelfs de kernel updaten, zonder een reboot, deze kunnen dus 365 dagen per jaar in de lucht blijven.
PE1KEL schreef:Niet voor het een of ander, maar zo snel ben ik met Linux of aanverwanten niet klaar.
Ik begin er niet aan, het kost me teveel tijd, ik ben van het makkelijke.
Een Xubuntu installeren en configureren doe ik op mijn 5 jaar oude laptop in 20 minuten.
Een 10 jaar oude laptop met weinig geheugen (2GB) doet er ruim 30 minuten over.

Een hoop argumenten tegen een Linux versie zijn achterhaald, of komen door onkunde.
Windows moest je ook leren, een Linux systeem moet je dus ook leren.

Maar het belangrijkste:
De computer moet de software draaien die jij wilt, dus de gebruikte software is mede (voor een groot deel) bepalend welk besturingssysteem je wilt en kunt gebruiken.
Laatst gewijzigd door PA0BAK op 11 aug 2019, 09:23, 1 keer totaal gewijzigd.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
ex-F0NVA
Berichten: 147
Lid geworden op: 24 jun 2019, 18:44
Roepletters: F0NVA
Locatie: Over de Schreve

Re: Wie allemaal gebruikt er Linux of *BSD anno 2019?

#19 Bericht door ex-F0NVA »

Ik gebruik macOS 10.14 en 10.15 Beta op vier Mac computers. De kern van macOS is de Darwin (open source) BSD kernel. Verder draait er hier nog een Apple Airport Extreme en een Airport Extreme Time Capsule. Die dingen draaien op netBSD.

Windows? Heb ik nooit gebruikt. Mijn werkzaam leven heb ik doorgebracht in technisch-wetenschappelijke omgevingen en daar was Windows "completely out of bounds". Niemand zou het trouwens in zijn hoofd halen om een satelliet of ruimtevaartuig te besturen met Windows. Dat werd gedaan met VAX VMS en Unix (BSD en System V). Later ook met Linux en OS X.
À bois noueux, hache affilée.

PE1KEL
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2007, 22:42

Re: Wie allemaal gebruikt er Linux of *BSD anno 2019?

#20 Bericht door PE1KEL »

"Maar het belangrijkste:
De computer moet de software draaien die jij wilt, dus de gebruikte software is mede (voor een groot deel) bepalend welk besturingssysteem je wilt en kunt gebruiken."

En dat is inderdaad het belangrijkste.

Pa1SBM
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 jan 2016, 21:16
Roepletters: pa1sbm

Re: Wie allemaal gebruikt er Linux of *BSD anno 2019?

#21 Bericht door Pa1SBM »

Ik gebruik al jaren alleen maar Linux in de shack.
Nog nooit tegen iets aangelopen waardoor ik windows zou moeten hebben anders dan wat firmware update software....
En daar heb ik een oude laptop voor.

pe1rxq
Berichten: 362
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: Wie allemaal gebruikt er Linux of *BSD anno 2019?

#22 Bericht door pe1rxq »

Ook ik gebruik al een goede twintig jaar linux. (slackware)
Mijn linux sytemen doen wat ik wil en wanneer ik dat wil. En ik vind het leuk om dingen zelf te maken en uit te zoeken.

Aan de andere kant hoeft dat ook niet. Toen ik mijn vrouw leerde kennen had ze een laptop met vista home (of zoiets) die niet vooruit te branden was vanwege alle troep die de fabrikant op dat systeem had gezet.
Een ubuntu-live cd was een groot succes en mocht blijven. Zeker toen ik vertelde dat het nog sneller zou worden als het ook nog op de harddisk was geinstalleerd. (En ik kan je garanderen dat ze nog nooit de commandline heeft gebruikt)

Alleen op het werk kom ik windows tegen. Dat soort systemen heb ik binnen een minuut of vijf ruzie mee. Men weet blijkbaar beter dan ik wat ik wil van een computer en dat zal ik weten ook. Ik zal wel een a-typische gebruiker zijn....
Meestal doe ik dan braaf wat mijn werkgever verwacht: Overschakelen op 'domme schaap' mode, de helpdesk bellen en koffie drinken terwijl zij een non-oplossing bedenken....

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3357
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Wie allemaal gebruikt er Linux of *BSD anno 2019?

#23 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ik gebruik al vanaf 1986 een MAC - Apple. Behalve een ZX 81 nooit anders gehad.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1432
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Wie allemaal gebruikt er Linux of *BSD anno 2019?

#24 Bericht door PH2LB »

Hier in huis wordt al Linux gebruikt vanaf Kernel versie 0.99p13 (toen de tijd Slackware 1.1). Vaak er wel een DOS of Windows machine naast gehad. Maar sinds een jaar of 10 geen Windows machines meer in gebruik op 1 na een oude Compaq laptop met windows 3.11 er op voor mijn EPROM brander en een paar andere nostalgische programma's voor nog even nostalgische hardware 8). De rest (workstation in de woonkamer, server op zolder, workstation in de shack en laptop voor de veldshack) zijn allemaal ingericht met actuele Debians. En er draaien enkele Raspbery PI's voor verschillende toepassingen.

Maar moet bekken datde XYL en ik beide een Windows laptop van de zaak hebben. Zij omdat haar een aantal programma's en PhotoShop heeft die gewoon niet onder Linux werken, en ik als software ontwikkelaar voor een bedrijf wat nu een maal M$ minded is (WindowsCE, Windows Mobile, C# .net, Azure, etc). Maar op mijn laptop zit wel een volledig Linux subsysteem zodat ik al mijn tools die ik thuis gebruik ook kan gebruiken (en die heb ik best wel vaak nodig).

P.s. wel eens een uitstapje gemaakt naar BSD op een DEC AXP150 maar toen die machine overleed is hij vervangen door een Linux machine.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
PE0SAT
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:19

Re: Wie allemaal gebruikt er Linux of *BSD anno 2019?

#25 Bericht door PE0SAT »

Servers: bij voorkeur BSD, Desktop: Debian, MacOS of Windows.
Call: PE0SAT
Location: JO21
Website: PE0SAT

PA0CMU
Berichten: 636
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: Wie allemaal gebruikt er Linux of *BSD anno 2019?

#26 Bericht door PA0CMU »

Enkele maanden terug heb ik op een W10 systeem Ubuntu 18.04.1 LTS in een virtual machine geïnstalleerd om eens kennis te maken met Linux. De installatie liep vlot hoewel de connectie met de geluidskaart nog steeds handmatig gemaakt moet worden, dat lukte kennelijk niet bij de installatie. Hoe ik dat wel permanent geactiveerd krijg is me nog een raadsel.

Op zich werkt het wel maar ik merk dat door het ontbreken van achtergrondkennis van Linux die ik wel enigszins heb over Windows, het feitelijk gebruiken van Ubuntu naar de achtergrond schuift. Ik heb veel op Youtube rondgehangen om kennis over Linux te vergaren maar het is zo veel dat ik erin verdrink als het ware. Wellicht dat een van de ervaren gebruikers me een geschikte leerweg kan wijzen.
Ik ben begin jaren '80 gestart met IBM XT/AT2 machines onder DOS en weet dus (nog steeds) hoe het werken met een command-line in elkaar steekt. Dat dan weer wel!
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 993
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Wie allemaal gebruikt er Linux of *BSD anno 2019?

#27 Bericht door PA0BAK »

PA0CMU schreef:Op zich werkt het wel maar ik merk dat door het ontbreken van achtergrondkennis van Linux die ik wel enigszins heb over Windows, het feitelijk gebruiken van Ubuntu naar de achtergrond schuift.
Voor hulp m.b.t. alle Ubuntu versies is er een goed Nederlandstalig forum, dan kan je hier vinden.
Op de website zelf staan ook diverse handleidingen enz.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Wie allemaal gebruikt er Linux of *BSD anno 2019?

#28 Bericht door Bert_1 »

pa0bak schreef:Voor hulp m.b.t. alle Ubuntu versies is er een goed Nederlandstalig forum, dan kan je hier vinden.
Op de website zelf staan ook diverse handleidingen enz.
Bedankt, dat is interessant. Wat ik me kan herinneren van Linux is dat (in het verleden?) documentatie een rommeltje was waardoor je afhankelijk werd van een forum waarin iedereen elkaar tegensprak zodat na een paar keer de lol er wel af was. Dit forum lijkt me een welkome aanvulling, misschien toch nog maar eens proberen...
Bert

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 763
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: Wie allemaal gebruikt er Linux of *BSD anno 2019?

#29 Bericht door ON5GM »

Wat is nu feitelijk het verschil tussen ubuntu en linux, waar kan ik wat downloaden ? wat heb ik nodig ? Ik heb nu op twee pc's win10 draaien, ik zou een derde gebruiken willen gebruiken voor linux of ubuntu. Moet die win10 ervan af ? hoe zit het met exel en word files, mijn emails enz enz. Ik heb het in het verleden al eens geprobeerd maar het liep telkens fout af. Ik wil het nog wel eens proberen maar ik heb 100 en meer vragen die waarschijnlijk vragen zullen blijven. :?
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m
Yaesu FTM400XDE - Ant : Diamond X200N

Gebruikersavatar
ex-F0NVA
Berichten: 147
Lid geworden op: 24 jun 2019, 18:44
Roepletters: F0NVA
Locatie: Over de Schreve

Re: Wie allemaal gebruikt er Linux of *BSD anno 2019?

#30 Bericht door ex-F0NVA »

ON5GM schreef:Wat is nu feitelijk het verschil tussen ubuntu en linux...
Ubuntu is één van de vele Linux distributies. Zoals iemand al eerder in dit topic schreef: "er bestaat geen de Linux". Er bestaan alleen Linux distributies in vele kleuren en smaken.
À bois noueux, hache affilée.

Plaats reactie