Zelfvervuiling PC monitoren

Hardware en software.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
verwijderd

Zelfvervuiling PC monitoren

#1 Bericht door verwijderd »

Recent heb ik de beslissing genomen om 3 gelijkwaardige PC Schermen in mijn shack te plaatsen. Mijn oog was gevallen op de 23" HP Elitedisplay E233 wat m.i. als voordeel heeft dat deze een IPS-LED paneel heeft waardoor van verschillende invalshoeken het beeld het zelfde blijft en tevens verschillende uitgangen heeft zoals HDMI, Displayport, VGA en 2x USB. Deze schermen passen daarom perfect met de nieuwe PC en kan er weer jaren tegen aan.

Dus een week of 7 geleden heb ik de schermen bij Coolblue besteld en aangezien ik toch een aantal weken in het buitenland was voor mijn werk heb ik er ook niet verder bij stil gestaan om gebruik te maken van de 30 dagen retouneren waarmee Coolblue om bekend staat. Dus van de week heb ik de 3 schermen op de nieuwe PC aangesloten en alles werkt naar behoren. Het is echt een genot om met 3 schermen ter gelijk te werken waarbij 2 v/d 3 zelfs als ext. display voor mij ICOM radio's kunnen dienen.

Maar wat blijkt, 3 schermen ter gelijk geeft toch een bepaalde hoeveelheid storing. Ik kwam erachter toen ik op een gegeven moment op de 15 mtr band terecht kwam en mijn Ultrabeam nog in de "Retract elements" (elementen in de EHU zijn opgerold) stand stond. Dit houd dus in dat ik in feite geen antenne heb aangesloten(geen noisefloor). De storing is dan ook op beide spectrumscopes van de radio's goed waarneembaar.
(De storing op 15 mtr band is het grootst waarbij 17 al minder en 20 nagenoeg verwaarloosbaar, de andere banden geheel niets)

Toch ben ik maar wat gaan experimenteren met o.a. Ferriet klemmen, andere stroomgroep in huis, andere bekabeling etc... maar zoals verwacht de storing bleef.
Dus heb ik toch maar eens kontakt met HP opgenomen en het verhaal uit gelegd. Het kan dus makkelijk zijn dat de schermen gewoon voldoen qua de tech. eisen die gesteld zijn aangezien deze schermen zelfs FCC approved zijn, maar neemt niet weg dat ik nieuwsgierig ben naar een evt. antwoord.

Verder ben ik zo gek geweest om als experiment gisteren 3 nieuwe DELL P2317H schermen te laten komen en kijken wat dit voor resultaat had. Zoals verwacht het zelfde resultaat waarbij de storing alleen meer verplaats was naar de 20mtr band. (deze schermen zijn wel geretouneerd :mrgreen:)

Kortom iets in deze type schermen ligt flink the oscilleren waarbij een veelvoud van 3 schermen de storing doet versterken.

Dus mocht ik een antwoord van HP krijgen dan zal ik deze delen en mocht er nog een techneut zijn die EUREKA roept aangezien hij/zij een oplossing heeft dan hoor ik die uiteraard graag.

Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 694
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Zelfvervuiling PC monitoren

#2 Bericht door pe1rdp »

Hallo Roberto,

Hier gebruik ik een HP 27" Elitedisplay E271i maar kan toch QRV zijn op alle HF banden, inclusief 15m,
Aangezien er naast FT8 nog maar weinig andere activiteiten zijn, heb ik ook deze mode in gebruik, Het is FT8 of het is niets...
En tijdens FT8 is de E271i volop in gebruik.

Heb je ook deze QRM als het scherm uit staat? Heb je een device aan de USB hub van de scherm gekoppeld?
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Zelfvervuiling PC monitoren

#3 Bericht door sottezero »

maakt het nog verschil uit of je VGA kabel gebruikt of DVI of HDMI of DP?
of trekt de pc/docking station dat niet?

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Zelfvervuiling PC monitoren

#4 Bericht door PA2EFR »

Is het geen interferentie van de drie (bijna) gelijke klokken die je hoort?

Gebruikersavatar
PA1WES
Berichten: 198
Lid geworden op: 02 mar 2014, 18:11
Roepletters: PD1WES

Re: Zelfvervuiling PC monitoren

#5 Bericht door PA1WES »

wat de kabels betreft, die zou ik toch zeker eens goed checken.

omdat mn shack op t moment niet beschikbaar is vanwege bouwwerkzaamheden heb ik mn radio's tijdelijk in een andere kamer neergezet, naast de 2 schermen van mn gaming PC. Op bepaalde frequentiebanden had ik een enorme storing wanneer ik die pc gebruikte voor logging. Die storing uitgepeild en deze bleek zich thv de computerschermen te vormen. Op het moment dat ik de displayport-kabels verving door andere was de storing volledig verdwenen. De storing werd dus niet door de schermen zelf veroorzaakt, of in ieder geval niet door de schermen uitgestraald. De kabels bleken de 'antenne' te vormen voor de grafische kaart oid.

PE1LGW
Berichten: 973
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: Zelfvervuiling PC monitoren

#6 Bericht door PE1LGW »

PA1WES schreef:wat de kabels betreft, die zou ik toch zeker eens goed checken.

omdat mn shack op t moment niet beschikbaar is vanwege bouwwerkzaamheden heb ik mn radio's tijdelijk in een andere kamer neergezet, naast de 2 schermen van mn gaming PC. Op bepaalde frequentiebanden had ik een enorme storing wanneer ik die pc gebruikte voor logging. Die storing uitgepeild en deze bleek zich thv de computerschermen te vormen. Op het moment dat ik de displayport-kabels verving door andere was de storing volledig verdwenen. De storing werd dus niet door de schermen zelf veroorzaakt, of in ieder geval niet door de schermen uitgestraald. De kabels bleken de 'antenne' te vormen voor de grafische kaart oid.

Nu is het bekent dat er te vaak iets wat te goedkope kabels worden mee geleverd met monitoren.
Nu zal er mogelijk wel een verschil zijn tussen VGA DVI HDMI of DP betreft een mogelijk stoor signaal.
Betreft signaal is DVI en HDMI gelijk, op mogelijk audio of internet via de HDMI kabel na.
Schakel het audio signaal via de HDMI kabel uit, dit kan al een verschil maken.

Uit diverse test zijn HDMI kabels van de Action goed uit de tests gekomen, kan een inverstering van een paar euro de mooite waard zijn.

Is de storing ook aanwezig, indien er maar een of twee monitoren aan staan, het kan zijn dat er een verschil zit tussen gelijke monitoren, klinkt raad maar weet dit uit ervaring.
Oorzaak kan een verschil van de batch zijn, andere voeding of inverter print of panel zijn.
Specs kunnen dan wel gelijk zijn.
Vaak te achter halen met bv productie datum.

Blijft een lastig probleem

MVG pe1lgw
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

Plaats reactie