Micor-SD kaart niet meer herkend: is deze nog te redden?

Hardware en software.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PE5HV
Berichten: 354
Lid geworden op: 02 sep 2006, 22:52
Roepletters: PE5HV
Locatie: JO21

Micor-SD kaart niet meer herkend: is deze nog te redden?

#1 Bericht door PE5HV »

In mijn Samsung Galaxy A5 zit een 32GB micro-SD kaart, welke van het ene op het andere moment niet meer herkend werd;

In een SD-card lezer (met micro-SD) adapter, werd de kaart in 1e instantie nog wel herkend, maar aangegeven als "bestanden moeten hersteld worden".

bij het herstellen bleef de herstelactie op zo'n 70% steken, daarna is elk contact verloren met de micro-SD kaart. Op dit kaartje zitten vakantiefoto's en -filmpjes van o.a. La Palma en Portugal.
Niet van onschatbare waarde (ik had ook nog een gewone fotocamera gelukkig), maar toch jammer, zeker de filmpjes.

Is zo'n onherkenbare kaart nog op één of andere manier te redden?

Recuva, schijfbeheer e.d. lukt niet.

Wie kan de gouden tip geven?
73
Harry
PE5HV / NL6594

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 972
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Micor-SD kaart niet meer herkend: is deze nog te redden?

#2 Bericht door PA0BAK »

Kijk eens of je hem kunt repareren met gparted, daar heb ik al veel mee kunnen redden.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Micor-SD kaart niet meer herkend: is deze nog te redden?

#3 Bericht door andre »

Recentelijk 90GB gerecoverd met easeUSdata.
Alle 90GB zonder errors terug kunnen halen. Het is wel zo dat de HD fysiek niet defect was, maar ik had een bios foutief ingesteld waardoor alles onleesbaar was geworden. Programma is niet gratis, behoudens de trial van 500Mb. Maar door wat te zoeken op het inet kom je daar ook wel omheen... :twisted:
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Jan pa3abk
Berichten: 365
Lid geworden op: 09 jan 2008, 01:15
Roepletters: pa3abk
Locatie: Dordrecht

Re: Micor-SD kaart niet meer herkend: is deze nog te redden?

#4 Bericht door Jan pa3abk »

Onlangs 4Tb data kunnen redden met TestDisc van een volledig vastgelopen HD.

https://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk

Zit ook PhotoRec bij.

In jouw geval zou je met de "Windows" versie wel iets kunnen doen, vooropgesteld dat je een SD card reader in die omgeving hebt.
In het uiterste geval kun je een CD branden waarop een uitgeklede Linux staat en daarmee bijv een C schijf "redden".

Op YouTube staan wel wat filmpjes met reddingsacties.
Bijvoorbeeld deze https://www.youtube.com/watch?v=MU8m11eSRRM
Send on my T-100 via Philips STB-75 icw Elektromekano S-1250

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Micor-SD kaart niet meer herkend: is deze nog te redden?

#5 Bericht door sottezero »

bij SD kaarten zit de controller op de leesunit en niet zoals bij CF of harde schijven op de datadrager (oude rll, scsi, pata daargelaten).
dat betekent dat per controller ook verschillende dingen kunnen gebeuren met een sd kaart.
kan de ene de sd kaart niet lezen, kan een andere dat wel soms. zeker omdat sd kaarten nogal vaak van soort veranderd zijn kunnen sommige leesunits zelfs de goede data corruperen. ( bijv als je een sd xc. kaartje in een oude leesunit stopt.

dat windows roept dat een kaartje corrupt is zegt overigens niets. windows checkt of er een virtueel vlaggetje aan staat wat vrijwel nooit het geval zal zijn wanneer deze uit een niet windows systeem komt als een foto camera, gsm of iets dergelijks.

al enkele keren gehad dat een goed kaartje gesloopt werd door hem in een (laptop) sdkaart reader te stoppen..

ik zou kijken of je moderne sd kaart reader ergens kunt vinden op een niet-windows systeem. want die wil met een beetje pech dat ding meteen formatteren met xfat ipv fat32

Plaats reactie