echolink

Hardware en software.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
on3dag
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 nov 2014, 16:49
Roepletters: on3dag

echolink

#1 Bericht door on3dag »

Goede avond,
Laatst ben ik op reis geweest en had graag van deze reis locatie verbinding gemaakt met de omzetter van Brugge. Ik had een kleine laptop mee van het merk dell waar ik ook echolink had opgezet. Met het desbetreffende programma "echolink" kon ik op geen enkel ogenblik verbinding maken met de omzetter van Brugge, niet tegenstaande dat het hotel gratis wifi verschafte. Het eigenaardige van de zaak is wel dat ik ook een gsm bij mij had en daar lukte het wel mee. Eens thuis gekomen heb ik mijn dell pc opgezet, naar het programma gegaan, en van thuis uit lukte het mij wel om te communiceren via echolink. De vraag is echter: Waar zit nu de eigenlijke fout? Kan iemand mij hierin verder helpen?
Dank aan allen voor de eventuele oplossing.
Mvg,
ON3DAG,
Dirk

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: echolink

#2 Bericht door PA3JMS »

Voor echolink moeten poorte open staan. Mogelijk stonden die in het hotel dicht.
73 Jan

Jan pa3abk
Berichten: 365
Lid geworden op: 09 jan 2008, 01:15
Roepletters: pa3abk
Locatie: Dordrecht

Re: echolink

#3 Bericht door Jan pa3abk »

De poorten zijn meestal niet echt geblokkeerd, maar je gratis WiFi moet wel weten welk IP adress en poort hij het moet forwarden en het liefst zou je een statisch IP adres moeten hebben binnen het netwerk.
Ik denk dat de hoteleigenaar je niet toelaat om de configuratie van zijn router aan te passen.

Een mogelijk oplossing is te werken via een "Proxy"
http://www.echolink.org/proxy.htm

Een lijst van deze servers vind je hier:
http://www.echolink.org/proxylist.jsp

Vaak is het zo dat op een Smartphone waarop Echolink wordt geïnstalleerd "automatisch" ook een proxy server wordt geadresseerd. Wat mogelijk de reden is dat je je GSM dit probleem niet hebt.
Via een proxy is de latecy wat langer, maar hoeft geen probleem te zijn.
Send on my T-100 via Philips STB-75 icw Elektromekano S-1250

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: echolink

#4 Bericht door PE1PQX »

Als de beheerder van die WiFi verbinding slechts toestaat dat allen poort 80 (web surfen) gebruikt worden kun je echolink wel vergeten.
Zo kon ik vanaf mijn vakantie adres zelfs geen VPN opzetten naar mijn NAS toe.

Ik denk dus net als PA3JMS dat de hoteleigenaar de internet verbinding beperkt i.v.m mogelijk strafbaar gebruik (hacken e.d.)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

on3dag
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 nov 2014, 16:49
Roepletters: on3dag

Re: echolink

#5 Bericht door on3dag »

oké, dank aan allen voor de info , maar ik zie in de lijst van proxy ... geen ON ... stn's in voor komen. Dus als ik het goed voor heb, zou, in mijn geval dan ook de gratis wifi, aangeboden door de stad Roeselare ook niet werken voor een verbinding bij echolink. Volgende dagen zal ik dit ook eens uitproberen om te zien of dit zou werken. Ik hou jullie op de hoogte,
Groetjes,
on3dag
Dirk

PD5ML
Berichten: 64
Lid geworden op: 11 sep 2017, 08:57
Roepletters: PD5ML
Locatie: Nederweert

Re: echolink

#6 Bericht door PD5ML »

PE1PQX schreef:Als de beheerder van die WiFi verbinding slechts toestaat dat allen poort 80 (web surfen) gebruikt worden kun je echolink wel vergeten.
Zo kon ik vanaf mijn vakantie adres zelfs geen VPN opzetten naar mijn NAS toe.

Ik denk dus net als PA3JMS dat de hoteleigenaar de internet verbinding beperkt i.v.m mogelijk strafbaar gebruik (hacken e.d.)
Daarom draai ik mijn VPN ook altijd vanaf poort 443 als ik in Hotels of Resorts komt Ze zijn vaak enorm strikt in de poorten, maar gaan gelukkig niet zover om SPI toe te passen.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: echolink

#7 Bericht door PE1PQX »

PD5ML schreef:
PE1PQX schreef:Als de beheerder van die WiFi verbinding slechts toestaat dat allen poort 80 (web surfen) gebruikt worden kun je echolink wel vergeten.
Zo kon ik vanaf mijn vakantie adres zelfs geen VPN opzetten naar mijn NAS toe.

Ik denk dus net als PA3JMS dat de hoteleigenaar de internet verbinding beperkt i.v.m mogelijk strafbaar gebruik (hacken e.d.)
Daarom draai ik mijn VPN ook altijd vanaf poort 443 als ik in Hotels of Resorts komt Ze zijn vaak enorm strikt in de poorten, maar gaan gelukkig niet zover om SPI toe te passen.
Port 443 (HTTPS port) is primair niet bedoeld voor VPN, maar dat gaat buiten dit topic om.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Plaats reactie