Hoe zorg ik voor een stabiele Wifi verbindig

Hardware en software.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pb1a
Berichten: 413
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:56
Contacteer:

Hoe zorg ik voor een stabiele Wifi verbindig

#1 Bericht door pb1a »

1. Dowload inSIDDer van de website. Even googelen. Dat is een gratis tool waar je kan zien met hoeveel andere gebruikers je een frequentie staat te delen. Zoals AT eerder op hun website aangaf loopt de 2.4. Gig vol. Nu is ook 5 Gig ter beschikking gesteld. Deze is bijna helemaal leeg. Je moet wel een modem,router hebben die zowel 2,4 als 5 Gig uitspuugt HI Ook de Wifiadapter van je PC moet 2.4 en 5 Gig aan boord te hebben . Windhoos 10 is niet zo intelligent dat hij het snelste signaal pakt. Hij kijkt naar het hardste signaal. 5 Gig ligt 2.5 maal hoger dan 2,4 Gig. Dus de demping is ook ongeveer 2 x zoveel = 3 dB Je Winhoos PC zou toch snel verbinden op 2.4. omdat het signaal harder is. Dat is niet wat je wil. Als je een goede 5 Gig verbinding op kan bouwen is dat sneller en geen interferentie van buren.
Hoe los je dat op.
Ga naar netwerk in het configuratie scherm. Linksboven zie je staan. Wijzig adapter instellingen en klik daarop. Vervolgens zie je je netwerk kaarten staan. Ga naar je Wifi adapter Rechter muisknop eigenschappen. Ga vervolgens naar configuratie en klik tabblad geavanceerd. onderaan zie je voorkeursband staan. Die zet je op 5 Gig en sluit alles af met ole. Reboot je PC en als het goed is zit je nu constant op 5 gig. Je zo zien dat je internet aanzienlijk sneller is.
Succes ermee.

Gr. Anne PB1A
Als er is mijn radioshack stof op waait pak ik een stofzuiger om het op te zuigen!!

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Hoe zorg ik voor een stabiele Wifi verbindig

#2 Bericht door PA3BAS »

Ga het maar eens proberen onder het mom: 'baat het niet dan schaadt het niet'.
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Hoe zorg ik voor een stabiele Wifi verbindig

#3 Bericht door PH2LB »

Ssssst niet hardop vertellen. Ik heb net weer een mooie snelle wifi verbinding.

Maar idd 5Ghz is prima te gebruiken door moderne apparatuur, lekker veel ruimte en snelheid is prima.
Door gebruikte frequentie reikt het signaal iets minder ver maar dat is dan ook gelijk het voordeel.

Als je beetje oude meuk hebt (tablet, laptop, telefoon etc) dan zul je op de 2.4Ghz moeten blijven.

Heb je een android phone is er ook een app voor weer mee je inzicht krijgt in de beschikbare banden.

https://play.google.com/store/apps/deta ... yzer&hl=nl
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Hoe zorg ik voor een stabiele Wifi verbindig

#4 Bericht door Rene - pg3r »

pb1a schreef:5 Gig ligt 2.5 maal hoger dan 2,4 Gig. Dus de demping is ook ongeveer 2 x zoveel = 3 dB
6 dB. De vrije-ruimtedemping tussen twee isotrope antennes is 20 log (4 pi d / lambda).

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Hoe zorg ik voor een stabiele Wifi verbindig

#5 Bericht door PA0BAK »

Je kunt bij de meeste router ook de naam voor 2.4GHz en 5GHz apart opgeven, dan omzeil je alle andere instellingen.........
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

-Verwijderd account

Re: Hoe zorg ik voor een stabiele Wifi verbindig

#6 Bericht door -Verwijderd account »

PH2LB schreef:Als je beetje oude meuk hebt (tablet, laptop, telefoon etc) dan zul je op de 2.4Ghz moeten blijven.
Mijn laptop is pas 1,5 jaar oud maar heeft alleen 2.4GHz WiFi. Hoezo oude meuk??? Mijn budget telefoon is een jaartje ouder maar ook die kent enkel 2.4GHz WiFi. De draadloze muis bij mijn laptop werkt wel op de 5GHz.

Overigens, die 5GHz WiFi bevindt zich in de 6cm amateurband. Velen beseffen dat nog niet...
Word ook gebruikt voor draadloze video-overdracht binnenhuis KLIK


Charles - PE2CH

Gebruikersavatar
PA3SKY
Berichten: 119
Lid geworden op: 31 okt 2016, 11:42
Locatie: Hooge Mierde
Contacteer:

Re: Hoe zorg ik voor een stabiele Wifi verbindig

#7 Bericht door PA3SKY »

Voor mij alles bekabeld, dat blijft tenminste veel langer werken. Ik ben soms aan het astrofotograferen en dat kan alleen op onbewolkte maanloze nachten, die zijn vrij spaarzaam dus daar moet je zuinig op zijn. Dan wil je niet dat ineens dat de draadloze verbinding met je apparatuur wegvalt.............en je de hele handel weer moet herstarten, telescoop uitlijnen, guiding herstarten etc. Dat duurt minstens 15minuten en die gaat af van je toch al schaarse belichtingstijd.
Kenwood TS-480SAT, TMV-71, TMG-707, TH-F7
Tytera MD-2017 DMR
Hyendfed 80/40/20/15/10m, 50Mhz 3 element Yagi en X200
http://sterrenwachtmyrtha.waarnemen.com/

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Hoe zorg ik voor een stabiele Wifi verbindig

#8 Bericht door PH2LB »

PE2CH schreef:Mijn laptop is pas 1,5 jaar oud maar heeft alleen 2.4GHz WiFi. Hoezo oude meuk??? Mijn budget telefoon is een jaartje ouder maar ook die kent enkel 2.4GHz WiFi.
Dit is heel erg afhankelijk van het gekozen merk en hoeveel je bereid bent te betalen. Uit kosten overweging zullen veel fabrikant nog steeds 2.4Ghz wifi controllers blijven toepassen. Onder het mom van : 2.4Ghz wifi is prima, dan kunnen de consumenten gewoon bijna overal connecten.
Omdat hier in mijn QTH de 2.4Ghz helemaal vol zit (ik kijk uit op een flat van 8 woonlagen met elk 8 woningen per laag) hebben we enkele jaren geleden al besloten zoveel mogelijk op 5Ghz te doen en hardware die wordt aangeschaft dient dat te ondersteunen.
PE2CH schreef:Overigens, die 5GHz WiFi bevindt zich in de 6cm amateurband. Velen beseffen dat nog niet...
Dat klopt idd. Radiozendamateurs mogen uitkomen op het stuk van 5650Mhz tot 5850Mhz zij het op secundaire basis.

Zie bijlage 1 : http://wetten.overheid.nl/BWBR0036375/2017-04-01 (ben overigens wel benieuwd wie de primaire houder is).

Maar helaas zitten in dat stuk ook veel ISM toepassingen zie Tabel 1 en 3 : https://www.agentschaptelecom.nl/sites/ ... singen.pdf
En als er door uitzendingen een maatschappelijk belang in het gedrang komt kan het zo zijn dat zelfs de secundaire status komt te vervallen (gelukkig kan zo iets jaren duren). :?
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
Ron01
Berichten: 308
Lid geworden op: 22 jul 2007, 22:51
Locatie: Tilburg JO21MO

Re: Hoe zorg ik voor een stabiele Wifi verbindig

#9 Bericht door Ron01 »

patrickduis schreef:Voor mij alles bekabeld, dat blijft tenminste veel langer werken. Ik ben soms aan het astrofotograferen en dat kan alleen op onbewolkte maanloze nachten, die zijn vrij spaarzaam dus daar moet je zuinig op zijn. Dan wil je niet dat ineens dat de draadloze verbinding met je apparatuur wegvalt.............en je de hele handel weer moet herstarten, telescoop uitlijnen, guiding herstarten etc. Dat duurt minstens 15minuten en die gaat af van je toch al schaarse belichtingstijd.
Klopt, niets beter dan bedraad.
* UBC125XLT * Target 3HF * SDR * Icom IC-2730 * Yaesu FT-450d * Kenwood R1000 * Realistic DX-394 * Bearcat UBC 785 * Bearcat UBC 780 *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X200N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: Hoe zorg ik voor een stabiele Wifi verbindig

#10 Bericht door PF9ZX »

Hier ook alles bedraad en het modem staat 24uur p/d aan wat diversen niet altijd doen. Mijn ervaring is dat wanneer het altijd aan staat je zekerder bent van een stabielere verbinding.
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

Gebruikersavatar
pb1a
Berichten: 413
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:56
Contacteer:

Re: Hoe zorg ik voor een stabiele Wifi verbindig

#11 Bericht door pb1a »

PF9ZX schreef:Hier ook alles bedraad en het modem staat 24uur p/d aan wat diversen niet altijd doen. Mijn ervaring is dat wanneer het altijd aan staat je zekerder bent van een stabielere verbinding.
Ja dat ben ik ook van plan. Maar als je met een laptop werkt dan is wifi toch wel heel handig. Ik had een nieuwe Fritzbox 7581 van XS4ALL gekregen, maar die wifi stek in dat ding werkt met hun voor geprogrammeerde instellingen Dus ik op 5 Gig gaan zitten met een PC Pingen Met dit al resultaat. Er zat geen andere hotspot onder mij en ik zat dus geheel strak en vrij aan de band HI.

Helaas even geen foto maar de downsteam had van mijn PC op naar de router was gemiddeld 1100 ms en en de upstream 1 ms
(van PC naar router) Dat klopt ook met speedtest 2 down en 93 up Volgens XS4ALL is speedtest niet betrouwbaar.
Ik heb er inmiddels een externe hotspot van TP link aan gehangen en nu werkt het zoals het hoort 60 down en up
Gewoon op 2.4 Dat is wat je max van wifi mag verwachten.

Gr. Anne PB1A
Als er is mijn radioshack stof op waait pak ik een stofzuiger om het op te zuigen!!

Plaats reactie