RJ45 kabels en connector kleurcodes.

Hardware en software.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE1PUP
Berichten: 261
Lid geworden op: 16 mei 2005, 18:10
Roepletters: PE1PUP
Locatie: Culemborg (Gelderland)

RJ45 kabels en connector kleurcodes.

#1 Bericht door PE1PUP »

Hallo allemaal,

Eigenlijk post ik het volgende alleen maar zodat ik het zelf weer snel terug kan vinden wanneer ik het weer eens nodig heb. Maar wanneer anderen het ook nuttige informatie vinden, dan is dat mooi meegenomen. En ik weet ook wel dat onderstaande informatie op duizenden pagina's op Internet te vinden is, maar waar ook al weer? Dan kijk ik toch liever direct op mijn favoriete forum (dit forum dus :D ), want dan weet ik dat ik gelijk de goede informatie te pakken heb.

Aansluitvolgorde RJ45 UTP of STP kabels voor je thuisnetwerkje, al dan niet 1-op-1 of kruislings aangesloten.

Zie onderstaand plaatje voor de juiste kleugenvolgorde van alle aders. Wanneer je de aan te krimpen connector met de contactvlakjes naar boven, en dus het lipje naar beneden vast hebt, met de opening waar je de aan te krimpen kabel in moet steken naar je toe, dan kun je de kleurenvolgorde van het plaatje hanteren. In deze houding kun je vaak ook het beste door het plastic heen zien of alle "touwtjes" wel in het juiste gaatje zitten.

En mocht je een kabel aan een inbouw stopcontact (heet eigenlijk wandcontactdoos, maar vraag daar voor de lol bij de Gamma of Karwei maar eens naar...) willen bevestigen, dan wil men het wit/oranje contactje nog wel eens "1" noemen. Het oranje contactje is dan "2". En zo voort tot bruin waar een "8" bij staat. (Je hoeft niet eens tot 10 te kunnen tellen... 8) )

Groetjes, Johan.

P.S. Een goede tip: :idea: Doe dit aankrimpen nooit gehaast. Dat is garantie voor een erg rot humeur. En na afloop even de universeelmeter hanteren voor de finale test is ook een aanrader. We blijven amateurs he?
Bijlagen
Hoe je de RJ45 connector vast moet hebben voor het juiste resultaat.
Hoe je de RJ45 connector vast moet hebben voor het juiste resultaat.
RJ45-kabelinsteekkant.jpg (6.03 KiB) 12351 keer bekeken
Hoe je de kleuren in juiste volgorde naar binnen moet schuiven voor het aankrimpen.
Hoe je de kleuren in juiste volgorde naar binnen moet schuiven voor het aankrimpen.
RJ45-Kleurenvolgorde.jpg (21.97 KiB) 12358 keer bekeken
________________________________________
Johan Evers (PE1PUP) QTH: Culemborg
Voorzitter/Webmaster VERON afdeling A29 Nieuwgein
Zie: http://a29.veron.nl/
________________________________________

Gebruikersavatar
PE1PUP
Berichten: 261
Lid geworden op: 16 mei 2005, 18:10
Roepletters: PE1PUP
Locatie: Culemborg (Gelderland)

Aanvullende informatie.

#2 Bericht door PE1PUP »

Hallo allemaal,

Nog even een aanvulling op het bovenstaande. Mocht je de RJ45 voor ISDN doeleinden willen gebruiken, dan is de kleurcodering (uiteraard) weer anders. Om te beginnen werken we dan met 2 aderparen. En alleen de middelste 4 pennen van de RJ45 zijn dan aangesloten.

Ga ik weer even uit van de houding van de connector zoals hierboven beschreven, dan zijn dus pennen "1", "2", "7" en "8" niet aangesloten. Op pen "3" sluit je de oranje ader aan, op pen "4" de blauwe ader, op pen "5" de wit-blauwe ader en op pen "6" de wit-oranje ader.

Als je alles weet, is het allemaal eigelijk heel gemakkelijk...

Groetjes, Johan.
Bijlagen
Aansluitvolgorde RJ45 voor ISDN doeleinden.
Aansluitvolgorde RJ45 voor ISDN doeleinden.
RJ45-Kleurenvolgorde ISDN.jpg (7.27 KiB) 12336 keer bekeken
________________________________________
Johan Evers (PE1PUP) QTH: Culemborg
Voorzitter/Webmaster VERON afdeling A29 Nieuwgein
Zie: http://a29.veron.nl/
________________________________________

pe1rcd
Berichten: 70
Lid geworden op: 04 mei 2005, 18:29
Locatie: Nieuw Vennep

#3 Bericht door pe1rcd »

Als je de standaard kleuren voor een computer netwerk aan houd, kan je ook gewoon ISDN gebruiken.

In mijn meterkast heb ik een RJ45 Patchpaneel voor telefoon, ISDN en computer netwerk. De aansluitingen in de woonkamer en andere kamers kan ik dan naar behoefte omsteken naar ISDN of netwerk.

Of je ISDN nu over de groene of oranje draden gaat maakt niet zo veel uit :-p

Oh, mijn analoge telefoonlijnen zitten dus op het blauwe paar.

Het voordeel is nu dat je standaard patchkabels kan gebruiken voor alle verbindingen.
:idea: Ik heb een paar kleuren patchkabels.
Rood = computer
Geel = ISDN
Wit = PSTN ( analoge telefoon)
Voordeel is dat je Snel kan zien wat voor aansluiting er op je paneel en wallsocket staat aan de andere kant. Scheelt je weer opgeblazen netwerk poorten :idea:
bouwjaar 1973,

Gebruikersavatar
PE1PUP
Berichten: 261
Lid geworden op: 16 mei 2005, 18:10
Roepletters: PE1PUP
Locatie: Culemborg (Gelderland)

#4 Bericht door PE1PUP »

Hi pe1rcd,

Bedankt voor de aanvulling. Inderdaad, de kleur van de aders maakt voor de signalen niet uit ( :oops: ) maar ik ben persoonlijk nogal een pietje-precies, dus probeer altijd alles zo veel mogelijk te standariseren.

Da's trouwens een goeie tip om een echt patch-panel in de meterkast te hangen om alles gemakkelijk om te kunnen pluggen. Dan kan ik gelijk m'n ADSL modem en netwerk-router erbij hangen, zodat alles mooi centraal zit.

Alhoewel ik toch een beetje huiverig ben en blijf vooor het gebruiken van een en dezelfde RJ45 connectie voor telefonie, netwerk en ISDN. Je bent toch (vaak) niet alleen thuis, en wanneer een huisgenoot om de een of andere vage en totaal onnodige reden de noodzaak ziet om even een stekkertje ergens uit te trekken, en per ongeluk in het daarnaastliggende (uiteraard verkeerde) RJ45 gat terug te steken, dan is de schade niet te overzien. (Bij mij op het werk heeft ook al menig insteekkaart van de telefooncentrale zo het loodje gelegt. Kennelijk zijn die bij ons zwakker dan netwerk kaarten...) :wink:

Groetjes, Johan.
________________________________________
Johan Evers (PE1PUP) QTH: Culemborg
Voorzitter/Webmaster VERON afdeling A29 Nieuwgein
Zie: http://a29.veron.nl/
________________________________________

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

#5 Bericht door wbeekman »

Zelf ben ik ook voorstander van het gebruik van gekleurde patchkabels.
Je ziet dan in een oogopslag met wat voor verbinding je te maken hebt.
( Gigabit, of 100 Mbit of telefonie )

P.S. Trouwens, ik alleen heb de sleutel van de patchkast :-)
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

pe1rcd
Berichten: 70
Lid geworden op: 04 mei 2005, 18:29
Locatie: Nieuw Vennep

#6 Bericht door pe1rcd »

De meterkast zal mijn vriendin ook niet snel wat veranderen. De analoge telefoonlijn is wel afgemonteerd op een standaard WCD in de woonkamer. ISDN telefoon zit er in en ze weet dat de andere 2 dozen voor computers zijn. Verder .... leve het draadloos netwerk :mrgreen:
bouwjaar 1973,

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

#7 Bericht door pe5jw »

Welke kleuren gebruik je dan voor je wireless ?
Ik gebruik doorzichtig rood en doorzichtig geel.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

pe1rcd
Berichten: 70
Lid geworden op: 04 mei 2005, 18:29
Locatie: Nieuw Vennep

#8 Bericht door pe1rcd »

Ik heb nu doorzichtig groen wireless. Die is minder schadelijk voor de
planten en katten :roll:
bouwjaar 1973,

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

#9 Bericht door Steef »

Die van mij gaat branden als ik zit te zenden :lol:
Wie praat luistert niet

pe1rcd
Berichten: 70
Lid geworden op: 04 mei 2005, 18:29
Locatie: Nieuw Vennep

#10 Bericht door pe1rcd »

rook signalen ?


of tune for maximum smoke procedure uitgevoerd op de eintrap ? :lol:
bouwjaar 1973,

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

#11 Bericht door Steef »

Nee, gevuld met neon :shock: 8)

Wel bekend toch, onze apparaten werken op stoom, als deze ontsnapt is het kapot
Wie praat luistert niet

Plaats reactie