pcb layout

Hardware en software.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
sdrtje
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 dec 2016, 21:30

pcb layout

#1 Bericht door sdrtje »

Hallo Forumleden,


ik ben bezig met een projectje, de sdr dr2b ontvanger.
nu wil ik een print er voor laten maken maar moet eerst een layout hebben.

op welke punten moet ik letten letten voor de layout kwa banen en bochten
en plaatsing componenten.

hoop dat iemand mij kan helpen.

Groeten.

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: pcb layout

#2 Bericht door EA5JEX »


-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: pcb layout

#3 Bericht door ----- »

Ik kan de SDR DR2B niet dus ik heb onderstaande gedaan

http://lmgtfy.com/?q=sdr+dr2b

Daar staat een print layout in de eerste hit

sdrtje
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 dec 2016, 21:30

Re: pcb layout

#4 Bericht door sdrtje »

dank voor het snelle bericht PG8M en pa5cw.

maar de persoon die de printplaat maakt vraagt om gerber files dus heb weinig aan een afbeelding van de layout.

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: pcb layout

#5 Bericht door Bert_1 »

Info over PCB's maken is nogal een groot onderwerp, kun je de bestaande niet gewoon overtekenen? (als er geen copyrights e.d. op rusten). Anders wordt het oefening baart kunst. Ik weet niet of je al een PCB programma hebt gekozen / geinstalleerd / gebruikt maar gezien jouw vragen denk ik van niet.

Componenten plaats je zo dat ze elkaar en de behuizing niet in de weg zitten. Beetje uitlijnen is ook wel mooi. Headers hebben soms grote connectoren waardoor die slecht passen als je daar geen rekening mee hebt gehouden. Vergeet de bevestigingsgaatjes niet. Als je dubbelzijdig maakt dan is het niet handig om een header te gebruiken als doormetalisering, je kunt daar maar slecht bij met je soldeerpunt. Beter is dit via through hole componenten zoals weerstanden, draden of condensatoren te doen. Elco's zijn dan ook lastig. Gebruik lekker dikke sporen en laat ze niet te dicht langs andere eilanden gaan. Gebruik een aardvlak om zo kort mogelijke retourstroomkringen te krijgen zodat de boel zo weinig mogelijk signalen naar buiten slingert. Maak de eilandjes lekker dik en kies de boorgaten goed. Vaak wordt er gegokt en passen de pennen slecht. Dan moet je hard duwen of je krijgt ze er niet meer uit. Te groot dan soldeert het slecht.

En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Bert
Bert

sdrtje
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 dec 2016, 21:30

Re: pcb layout

#6 Bericht door sdrtje »

Hallo PE1KVL,

dank voor je bericht.



ik heb al wel een pcb programma op de pc staan het gaat hier om Fritzing en eagle.
maar ben nog een beginner op dit gebied vandaar ook eerst fritzing.fritzing gaat tot 2 lagen
alleen hoe je aparte eilanden maakt moet ik nog even uitzoeken.de banen zo dik mogelijk 48mil is dit een goede dikte om aan te houden.

Groet.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: pcb layout

#7 Bericht door pa0ejh »

Ik heb er ooit een printontwerp voor gemaakt.
DR2B.png
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: pcb layout DR2B

#8 Bericht door PE9ZZ »

@PA0EJH: Als je nog effe de gerbers hier post of naar de TS stuurt is iedereen blij.

Tjerk, 9ZZ

sdrtje
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 dec 2016, 21:30

Re: pcb layout

#9 Bericht door sdrtje »

dit is mooi pa0ejh, hier maak je mij wel blij mee.

Wat Tjerk zegt de gerbers file zou handig zijn :D .
dank hiervoor.

Groet.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: pcb layout

#10 Bericht door pa0ejh »

Hallo Sdrtje.

Dat kan, maar check eerst voor jezelf of ik geen fouten heb gemaakt...
De print heb ik 5 jaar geleden getekend in SprintLayout 5.0

Normaal check ik alles nog een keer, maar je eigen werk controleren
is vaak lastig, dus ga voor je zelf na of alles klopt.

Ik hoor het wel van je.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: pcb layout

#11 Bericht door Bert_1 »

sdrtje schreef:de banen zo dik mogelijk 48mil is dit een goede dikte om aan te houden.
Zo dik mogelijk is eigenlijk afhankelijk van de omstandigheden. Er zijn op het internet grafiekjes te vinden met aanbevolen spoorbreedtes met betrekking tot de stroom die er doorheen gaat en die houd ik een beetje aan. Als er nauwelijks stroom doorheen gaat dan houd ik de minimale dikte aan die nog fatsoenlijk te printen, ontwikkelen en te etsen is. 0,25mm bijvoorbeeld maar als je de ruimte hebt dan liever 0,5mm. En als er wat meer spoortjes tussen moeten dan maak ik ze weer wat dunner, als er te weinig ruimte tussen blijft dan heb je weer kans op dichtslibben. De voeding maak ik het liefst 1 of 2 mm en als het even kan alles wat overblijft voor de massa gebruiken. Door een 1 mm spoortje kun je volgens de calculators op het internet maar liefst 2,5A laten lopen maar zoals gezegd, ik houd ze liever breder, daar maak je het jezelf makkelijker mee.
Bert

pe1rxq
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: pcb layout

#12 Bericht door pe1rxq »

Je zou ook eens kunnen kijken of de printboer waar je het gaat laten uitvoeren design rules heeft.
Ik heb zelf wel eens wat bij seeedstudio laten doen en die hebben een aantal design rule sets op hun site staan voor eagle.

Het is geen garantie dat je print goed werkt, maar wel dat hij maakbaar is.

sdrtje
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 dec 2016, 21:30

Re: pcb layout

#13 Bericht door sdrtje »

heb de gerbers files gekregen van Egbert dank hiervoor :D .

maar nu zoek ik nog de mogelijkheid om de gerbers te kunnen openen, heb eagle en fritzing geprobeerd zie nergens de optie om te importeren, zou dit graag willen doen voor wat aanpassing als dat moet gebeuren.

en PE1KVL dank voor de uitleg had al wel van die grafiekjes gezien.
probeer nog wat dingen uit te vogelen over layouts te maken. lijkt mij voor een rf board dat het vrij gevoelig is zoals signaal overdracht en dat soort spul.

Groet.

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: pcb layout

#14 Bericht door Bert_1 »

sdrtje schreef:en PE1KVL dank voor de uitleg had al wel van die grafiekjes gezien.
probeer nog wat dingen uit te vogelen over layouts te maken. lijkt mij voor een rf board dat het vrij gevoelig is zoals signaal overdracht en dat soort spul.

Groet.
Ik heb wel veel printjes ontworpen maar nog niet echt voor hogere frequenties dus daar kan ik niet zoveel over vertellen. Gelukkig zijn er hier genoeg die daar wel ervaring mee hebben. En vooral goed kijken hoe anderen hun printen ontwerpen of met google zoeken levert veel info op. Erg leuk om je eigen printen te maken trouwens dus mocht je het deze keer niet doen dan misschien de volgende keer! De print van PA0EJH ziet er netjes uit dacht ik dus dat is nu misschien de kortste klap.
Bert

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: pcb layout

#15 Bericht door PE9ZZ »

Online gerber viewer. Mooie Linux implementatie!

Overigens, gerber files zijn niet bedoeld om te editen, dat doe je met je PCB programma. Je kan het wel doen natuurlijk maar je gaat er niet blij van worden.

Tjerk, 9ZZ

Plaats reactie