Powerline adapter

Hardware en software.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE1NBD
Berichten: 800
Lid geworden op: 05 nov 2006, 10:42
Roepletters: PE1NBD
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Powerline adapter

#1 Bericht door PE1NBD »

Goedemorgen. Zijn hier mensen die ervaring hebben met de zogenaamde Powerline adapters? Ik heb in het verleden gehoord dat deze nogal wat storing op de HF-banden veroorzaken. Ik wil namelijk zo'n setje aanschaffen en te gebruiken om de Shack-computer met het internet te verbinden i.p.v. via mijn Wifi. Met name tijdens het updaten van het besturingsprogramma. Via Wifi duurt het soms een paar uur voor de updates klaar zijn.
73 de PE1NBD, Oene.

Icom 7600, LZA 10-5, HyEndFed 40 mtr., 12JXX2. Diamond F-22.

PE1RTC
Berichten: 256
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: Powerline adapter

#2 Bericht door PE1RTC »

Dan zou ik toch liever modernere wifi nemen.
Heb hier KPN mesh wifi in huis in die kan 300 Mbps .
Dat lijkt me toch wel genoeg?
Powerline staat bekend om de hf storing. Kan ook niet anders want je stuurt het signaal immers over niet afgeschermde elektriciteitskabels.

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Powerline adapter

#3 Bericht door PH2LB »

Powerline adapters zijn een no-go. Ik heb er diverse getest en allemaal storen ze. Sommige hebben hamband notches, maar ze gaan gewoon vol uit op de andere frequenties (SWL kun je dan rustig vergeten).


PE1NBD schreef: 15 jul 2023, 07:17 i.p.v. via mijn Wifi. Met name tijdens het updaten van het besturingsprogramma. Via Wifi duurt het soms een paar uur voor de updates klaar zijn.
Wat is er aan de hand ?

1. het downloaden van de update traag
- stel het zo in dat de updates gedownload worden in de achtergrond en het OS ze pas mag installeren als ze binnen zijn.
- als dit het enigste moment is waar je snelheid nodig voor hebt, rol even een lange UTP kabel uit voor die momenten, en ruim die weer op als de update geweest is.
2. de installatie van de updates is traag
- hier kun je niks aan doen met een snellere internet verbinding.


Verder wat ik me wel af vraag is, waarom je wifi dan zo traag is?
- Afstand te groot?
- Slechte configuratie?
- Meerdere buren op het zelfde kanaal?
- Doe eens een https://www.speedtest.net/ via wifi.


Zelf heb ik het hele huis bekabeld met afgeschermde kabel (SFTP) voor gigabit. Iets meer werk, maar wel overal de maximale snelheid en voor de belangrijke zaken geen gezeik met wifi configuraties, nest systemen, storingen etc. Voor de mobiels en als ik niet achter mijn buro wil zitten, heb ik een 5.4GHz wifi draaien met een goede dekking op de begane grond en stuk eerste verdieping. Waarom 5.4GHz ? Minder bereid dus ook minder last van de buren, als ik 2.4GHz scan zegt mijn scanner app dat hij na 64 AP's er wel klaar mee is. Iets met uitkijken op een flat en een straat met veel (jonge)gezinnen.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Powerline adapter

#4 Bericht door Thom PA9T »

Powerline is inderdaad een no-go. Niet proberen, snel vergeten.

Ik heb goede ervaring met TP-Link DECO wifi mesh. Het zijn eigenlijk 3 wifi acces points, die samen met elkaar een netwerk vormen. Vanaf je router één kabeltje naar de eerste 'deco', en dan op iedere verdieping eentje neerzetten.

Vanaf dan overal bloedsnel wifi, zonder latency en zonder gedoe.

https://www.coolblue.nl/routers/tp-link ... 6c7b803cff

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Powerline adapter

#5 Bericht door PE1PQX »

SFTP wat Lex voorstelt is overkill voor thuis en vereist nogal wat aandacht bij aanleg er van, maar baat het niet, schaad het ook niet.
Een goed afgewerkte UTP kabel zal zonder meer die 1Gbps kunnen halen, ook met CAT5 (op beperkte afstand, maar 20 - 30 mtr moet kunnen)

Als via WiFi de updates belabberd gaat en een kabel trekken geen optie is, ga dan eens kijken wat er aan muren/materialen tussen het accespoint en WiFi client en de afstand tussen die beiden zit.
Verder wat ook van belang is: de keuze van het juiste WiFi kanaal, in een stadse omgeving zal in ieder geval de 2.4GHz band knap vol zitten.

Min tips:
1) zorg dat je een vrije WiFi kanaal gebruikt, voor 2.4GHz worden de kanalen 1, 6 en 11 aanbevolen (dan nog haal je op 2.4GHz geen 1Gbps!!)
2) Probeer je WiFi alleen op 5GHz te laten werken, voordeel is dat de snelheid hoger kan liggen maar het signaal zal zwakker zijn omdat je meer materiaal-demping (muren, vloeren etc.) hebt.
3) het beste is toch een UTP kabel te trekken, dan haal je zeker het maximale.
4) gebruik juist GEEN MESH systeem, de MESH basis station deelt zijn volledige bandbreedte met de overige mesh-stations en op het eind is je maximale haalbare snelheid alsnog laag. ("your milage may vary!")

Verder is om jouw probleem te kunnen tackelen meer info nodig, wat voor modem heb je (meld daarbij je ISP ook) en gebruik je de WiFi van dat modem?
Eventueel kun je (indien het modem het toelaat) je WiFi tweaken voor een hoger TX power maar dit is ook niet zalig makend.
Hoe ziet je netwerk er verder uit (kan n.l. ook zijn dat een ander apparaat je verbinding volledig dicht trekt)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Powerline adapter

#6 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Begin dit jaar de PLC's vervangen door een netwerkkabel voor het TV signaal. Een enorme verbetering en veel minder storing.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PE1NBD
Berichten: 800
Lid geworden op: 05 nov 2006, 10:42
Roepletters: PE1NBD
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Powerline adapter

#7 Bericht door PE1NBD »

Goedemorgen allemaal. Ik zie dus af van de Powerline adapter. Wat aanvullende informatie. Ik zit bij Ziggo en maak gebruik van 2 Wifi pods. Eentje beneden die met een kabel verbonden zit met het modem en eentje op de boven-etage. Zal vandaag mijn wifisnelheid boven even testen. Bedankt iedereen voor de reacties en suggesties. Hier red ik het wel mee. Een fijne Zondag allemaal. 73
73 de PE1NBD, Oene.

Icom 7600, LZA 10-5, HyEndFed 40 mtr., 12JXX2. Diamond F-22.

Plaats reactie