Welke Linux distributie?

Hardware en software.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PH7W
Berichten: 401
Lid geworden op: 10 apr 2005, 20:33
Locatie: Seoul

Welke Linux distributie?

#1 Bericht door PH7W »

Hallo medehobbyisten,

Het operating system Linux is voor veel radioamateurs een zeer bruikbaar iets en ik heb dan ook gemerkt dat het volop in gebruik is in onze hobby.

Ik ben benieuwd welke distributies de diverse amateurs gebruiken en vooral waarom juist die distributie.

Mijn eigen ervaring met Linux is nog beperkt, maar links en rechts leer ik wel wat bij. Mijn laptop is een aantal dagen geleden voorzien van een nieuwe harddisk en mijn desktop moet nog een herinstallatie ondergaan. Ik heb mijn laptop maar meteen voorzien van Slackware 10.2 . Het voordeel van Slackware vind ik dat het compleet naar eigen hand te zetten is. Ook is het (de)installeren van software erg makkelijk omdat er een eenvoudig te gebruiken package manager aanwezig is en er bovendien geen package dependency is waardoor alle packages in feite onafhankelijk van elkaar functioneren. Als grafische interface gebruik ik KDE.

Ik ben benieuwd naar de reacties...
Jorg | PH7W

Gebruikersavatar
PE0SAT
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:19

#2 Bericht door PE0SAT »

Hallo,

Na vele omzwervingen in Linux land ben ik uiteindelijk uitgekomen op:

Debian :!:

Het is misschien in het begin even stoeien, maar als je dan de mogelijkheden van deze Linux smaak begint te begrijpen, bestaat er geen
betere versie.

Ik ben zelf via, Snow, OpenLinux, Slackware, RedHat en Suse bij Debian
terecht gekomen en ik wil niets anders meer :wink:
De enige overweging die ik nog zou maken buiten Debian, is compleet
overstappen op NetBSD.

Je grootste vriend bij Debian is de package manager apt :!:
Zeker met een Internet verbinding kun je het zo gek niet verzinnen
of het is wel te installeren met de package manager apt.

Veel suc6 PE1MHP

Gebruikersavatar
PE1PUP
Berichten: 261
Lid geworden op: 16 mei 2005, 18:10
Roepletters: PE1PUP
Locatie: Culemborg (Gelderland)

Antwoord.

#3 Bericht door PE1PUP »

Hallo Jorg,

Ook ik maak gebruik van voornamelijk RedHat en een beetje Suse, maar daarnaast heb ik een hele interresante distributie lopen. Da's ClarkConnect, wat te vinden is op:...

:arrow: http://www.clarkconnect.com/

Deze ClarkConnect is eigenlijk geen distributie zoals je bedoeld, maar toch zeker interresant voor in de shack. Het is een complete, kant-en-klare Linux-based server en gateway. Wanneer je dit spul (gratis) download en op een niets-doend PC'tje met twee netwerkkaartjes zet, dan heb je een VuurMuur (FireWall :wink: ), Webserver, Fileserver, Printerserver, Mailserver, en alle toeters en bellen die je als hobbyinst graag tussen de boze buitenwereld en je eigen vertrouwde shack paradijsje wilt hebben.

Normaliter heb je de meeste van de ClarkConnect functies wel in je DSL modem of losse FireWall kastje annex Router zitten, of misschien wel een software firewall op WIn-XP, maar waarom geen aparte machine voor al dit geweld in leven roepen...???

Ik ben er erg tevreden over, want hij blokkeerd allerlei IP attacks erg goed. Wellicht leuk eens naar te kijken, vooral omdat je dan de web-access en beveiliging toch weer lekker in eigen handen hebt....

Groetjes, Johan.
________________________________________
Johan Evers (PE1PUP) QTH: Culemborg
Voorzitter/Webmaster VERON afdeling A29 Nieuwgein
Zie: http://a29.veron.nl/
________________________________________

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#4 Bericht door angelo »

Voor elke taak heb ik een favo distro.
Mijn firewall is een smoothwall distri, mijn all-in-one server is een SME server op basis van CENT-OS, mijn werkstation is Mandriva 2006, vanwege de hardware ondersteuning, mijn werkserver is SuSE 9.3 (ja, ik weet het dat ik moet upgraden naar 10.1) vanwege de applicaties die standaard als RPM beschikbaar zijn en op mijn laptop draait Red Hat Enterprise 4, vanwege het zakelijke gebeuren. Mijn hobby-bob PC draait Fedora Core 4 op het moment, maar dat is vanwege documentatie die ik aan het schrijven ben voor wat netwerk/security tooling.

Ik ben overigens 'professioneel' begonnen met slackware... Voor game servers, zoals bijv voor CounterStrike. Na een poosje daarvan afgestapt omdat het handmatig updaten een ramp bleek...

Dus kortom samengevat, ondersteuning voor RPM's (ik heb geen zin om die zelf te schrijven) moet je bij RedHat en/of Debian zijn, voor out-of-the-box hardware ondersteuning bij Mandriva zijn en voor bijgeleverde applicaties bij SuSE...

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

#5 Bericht door EMCees »

BSD is geen linux maar een unix,

Ik zelf ben wel gecharmeerd van SuSe linux 10.0 (9.3 is ook heel goed.)
Dit omdat er relatief weinig kennis nodig is om e.e.a. te beheren met de yast tool.
Op dit moment gebruiken wij (mijn vriendin en ik zelf) suse 8.2 als web server firewall etc op een celeron 330 tussen het adsl modem en het interne netwerk.
Draaien er hier pc's op suse 10.0 9.3 en 9.1
gentoo debian ubuntu os-2 win NT xp po xp home en os 2 red hat etc..

(ok ok ) ik doe aan ham radio en mijn vriendin zit in de pc's
Ofschoon ik ook wel met de hand al het systeem beheer kan doen vindt ik dat Yast wel handig.
Zeker als start is suse 10.0 out off the box (koop versie) of de download opensuse 10.1 wel erg mooi.
In het blad linux format kreeg het bijna een 10.0 op een schaal van 1 tot 10 met 1 als slecht...

Maar het hangt helemaal af van wat je wilt en hoever je wilt gaan, ben je nerdish dan neem je gentoo. Wil je een makkelijk te beheren ding dan zou ik zelf suse overwegen.

kortom je zal door de bossen de aarde niet meer zien....

73 pe1jmj

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

#6 Bericht door wbeekman »

Voor de KNOPPIX hamfans, kan je hier een KNOPPIX Ham distri vandaan halen.

http://hamshack-hack.sourceforge.net/


Suc6,
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#7 Bericht door angelo »

Leuke knoppix... alleen staan er niet alleen ham-tools op, zodat je hem ook 'gewoon' kunt gebruiken.
No good deed goes unpunished.

Gebruikersavatar
PE1PUP
Berichten: 261
Lid geworden op: 16 mei 2005, 18:10
Roepletters: PE1PUP
Locatie: Culemborg (Gelderland)

Nog eentje dan....

#8 Bericht door PE1PUP »

Een van mijn collega's attendeerde me gisteren nog op een (voor mij) nieuwe distributie van Linux: Ubuntu.

Zie: http://www.ubuntulinux.org/

Deze heeft het voordeel van erg gemakkelijk te installeren en te bedienen te zijn naast volledig gratis te downloaden. Wellicht leuk voor een ieder eens naar te kijken???

Mocht iemand hands-on ervaring hebben, dan zien we dat vast hieronder wel verschijnen... :lol:

Groetjes, Johan.
________________________________________
Johan Evers (PE1PUP) QTH: Culemborg
Voorzitter/Webmaster VERON afdeling A29 Nieuwgein
Zie: http://a29.veron.nl/
________________________________________

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#9 Bericht door angelo »

Eigenlijk is het gewoon Debian linux in een ander jasje...
Ik vond het niet zo'n geweldige distro maar dat is natuurlijk voor iedereen anders.
Als je namelijk 'klik-klik-klaar' houdt is het een distro die je wel eens zou kunnen bekijken.
No good deed goes unpunished.

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

#10 Bericht door wbeekman »

Jorg,

Heb je al gekozen voor een LINUX distri ??

Kijk eens op deze LINUX website voor meer HAM-software.

http://radio.linux.org.au/
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Gebruikersavatar
PH7W
Berichten: 401
Lid geworden op: 10 apr 2005, 20:33
Locatie: Seoul

#11 Bericht door PH7W »

Hallo Wim,

Helaas ben ik niet meer echt in de gelegenheid geweest om er mee bezig te zijn. Vooralsnog blijf ik dus nog bij Slackware.
Jorg | PH7W

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#12 Bericht door angelo »

ik ben de nieuwe Fedora Core 5 aan het proberen.
No good deed goes unpunished.

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

#13 Bericht door wbeekman »

Gaan er a.s. woensdag of donderdag mocht amateurs naar LINUX-world in Utrecht ????

www.linux-world.nl
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#14 Bericht door angelo »

Ja, ik ga naar de infosecurity beurs, en dat is op dezelfde vloer...
Ik heb nu trouwens SuSE 10.1 draaien (als een locomotief draait die) en op mijn testbak heb ik nu Mandriva 2007 draaien... Heerlijk met CEDEGA ondersteuning.. Kan ik ook mijn Windows spelletjes spelen, zelfs WINDOWED onder linux...
No good deed goes unpunished.

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

#15 Bericht door wbeekman »

Neem je een porto mee en dan op 145.500 afspreken ??
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Plaats reactie