Welke Linux distributie?

Hardware en software.
Bericht
Auteur
angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#16 Bericht door angelo »

Ik kon toch niet gaan :roll:
Vorig jaar had ik hem ook bij me... maar meer dan iemand van een *UX* bedrijf genaamd Snow heb ik niet gevonden.
Veel QRM ook toen, best iri als je ergens staat en ineens "KGGGGGGG".
No good deed goes unpunished.

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

#17 Bericht door wbeekman »

Ben wel geweest en heb nog een CD/DVD met SUSE 10 meegekregen.
Veel kollega's en oud-kollega's ontmoet, Ook wel weer leuk om te zien waar zij mee bezig zijn.

Helaas geen kollega's zend-amateurs ontmoet, die met LINUX draaien en die aanwezig waren op de beurs.
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#18 Bericht door angelo »

Ik heb net nog een BITDEFENDER cd gekregen van een collega die wel gegaan was...
Toch nog iets aan overgehouden...
No good deed goes unpunished.

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

Linux op USB-stick

#19 Bericht door wbeekman »

Linux op een USB-stick.

http://www.computertotaal.nl/web/show/i ... ntid=62055

Mogelijk kan er later nog wat hamsoftware bij...
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#20 Bericht door angelo »

Windows hoor je op een USB stick te draaien, Linux op de harde schijf :wink:
Die is trouwens een stuk groter, Windows op de USB stick, ik heb daar expres een 170speed 2GB stick voor gehaald.
No good deed goes unpunished.

Gebruikersavatar
PA0MJM
Berichten: 481
Lid geworden op: 15 sep 2005, 11:43
Roepletters: PA0MJM
Locatie: Oosterhout (Gld)

#21 Bericht door PA0MJM »

Ik ben pas als newbie overgegaan naar Ubuntu.

Overigens ben ik onder de indruk van de mogelijkheden van Linux/Ubuntu. De PC was netto binnen een uur over, inclusief OpenOffice, internet en netwerk toegang (ook naar Windows PC's)+netwerkprinter installatie (die zit aan een windows PC). Verder minder schijfruimte en intern geheugen nodig. Ubuntu 6.06 (dapper) draait nu bij mij op een PIII, 256MB op een 4G(!) HD.
Het is meer dat ik moet wennen aan Linux, dan dat e.e.a. niet werkt. Door de goed functionerende grafische schil heb je idd de Linux console eigenlijk niet nodig. Maar hij zit er wel in en dat is handig.
Voor iedereen die MicroSoft zat is, een aanrader!!

Iets anders: heb je nu eigenlijk een firewall nodig bij linux distri's?
Ik lees hier verschillende dingen over.

Ik heb ook nog een andere vraag, maar die staat bij http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?t=142


73'
Martin, PA0MJM
73, Martin, PA0MJM
DXCC mixed (219), phone (192), digital (173), 40m (103), 30m (108), 20m (151), 17m (108), 15m (143), 12m (100), 10m (114) met een IC-735/IC-7300, 2 doublets van 2x9m en een multiband vertical en 100W

Gebruikersavatar
PE1PUP
Berichten: 261
Lid geworden op: 16 mei 2005, 18:10
Roepletters: PE1PUP
Locatie: Culemborg (Gelderland)

Vuurmuur.

#22 Bericht door PE1PUP »

Hallo Martin,

Je schrijft: "Iets anders: heb je nu eigenlijk een firewall nodig bij linux distri's? Ik lees hier verschillende dingen over."

Het antwoord is simpel. Al dan niet een FireWall gebruiken is onafhankelijk van welk besturingssysteem je gebruikt. Mijn advies is dus zeker nog steeds een FireWall te gebruiken.

Echter, ik weet wel waar die verschillende berichten vandaan komen. Wanneer je een Windows versie nieuw installeerd, dan staan daar standaard allerlei "poorten" open waardoor ongewenste gasten binnen kunnen komen. Het is je eigen verantwoording deze zo snel mogelijk dicht te doen, en op slot te houden. Wanneer je Linux vers installeerd, dan staan eigenlijk alle poorten standaard dicht, en is het je eigen verantwoording deze open te gooien indien gewenst. Met andere woorden, een FireWall is onder Windows wel heel veel nodiger dan onder Linux, maar ook onder Linux is het prettig een verdedigingsmuur tussen het boze internet en jouw eigen computer of netwerk te houden.

Mijn advies is dus altijd een "VuurMuur" toe te passen, want voor je het weet laat je per ongeluk onder Linix ook een poortje te veel open staan na een of ander experiment, of door een of ander geinstalleerd programmaatje, en heb je ook ongenode bytes op je machine.

Er bestaan trouwens legitieme websites waar je je eigen IP adres kunt ingeven, waarna deze site dan gaat proberen te kijken welke poorten open staan en/of welke poorten uberhaupt zichtbaar zijn. Waak ook nog in combinatie met het nodige IP geweld om te kijken in hoeverre je verdedigingsmuur werkt. Dit zijn erg handige sites, omdat je hier je eigen verdediging mee kunt testen. Laat zo'n site voor de aardigheid maar eens los op je machine met en zonder VuurMuur, en zie het verschil.

Groetjes, Johan.
________________________________________
Johan Evers (PE1PUP) QTH: Culemborg
Voorzitter/Webmaster VERON afdeling A29 Nieuwgein
Zie: http://a29.veron.nl/
________________________________________

Gebruikersavatar
PA0MJM
Berichten: 481
Lid geworden op: 15 sep 2005, 11:43
Roepletters: PA0MJM
Locatie: Oosterhout (Gld)

#23 Bericht door PA0MJM »

Tnx Johan! Ik zal er een opzoeken, of heb je een goed advies?

Terzijde: zie ik je nog op de regionale bijeenkomst van het HB in Deventer?



73
Martin, PA0MJM
73, Martin, PA0MJM
DXCC mixed (219), phone (192), digital (173), 40m (103), 30m (108), 20m (151), 17m (108), 15m (143), 12m (100), 10m (114) met een IC-735/IC-7300, 2 doublets van 2x9m en een multiband vertical en 100W

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

#24 Bericht door pe5jw »

Shield UP daar kan je de buitenkant van je internet verbinding mee testen.

https://www.grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2

Andere mogelijkheid is om met een andere computer in je eigen netwerk een nmap scan te doen (via internet wordt dat over het algemeen niet echt gewaardeerd).
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
PE1PUP
Berichten: 261
Lid geworden op: 16 mei 2005, 18:10
Roepletters: PE1PUP
Locatie: Culemborg (Gelderland)

Reactie.

#25 Bericht door PE1PUP »

Hallo Martin,

Jazeker, ik ben op de regionale bijeenkomst weer van de partij. Alleen dacht ik dat het voor ons nu in Apeldoorn zou zijn (zoals besloten aan het eind van de laatste bijeenkomst), maar ook ik zag nu weer Deventer in de uitnodiging staan. Hebben de Apeldoorners toch geen mogelijkheid gezien het te organiseren, of is in de uitnodiging abusievelijk nog steeds Deventer gezet, omdat dat al een aantal keer op rij zo was...???

Groetjes, Johan.
________________________________________
Johan Evers (PE1PUP) QTH: Culemborg
Voorzitter/Webmaster VERON afdeling A29 Nieuwgein
Zie: http://a29.veron.nl/
________________________________________

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1167
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

#26 Bericht door pa3dsc »

"heb je nu eigenlijk een firewall nodig bij linux distri's? "

Ik gebruik een Pentium 100 MHz. als firewall. (www.ipcop.org)

Als je de log bekijkt van de intrusion detection en de firewall dan ontdek je dat het zeker nodig is om een firewall te gebruiken.

Ik had een tijd geleden een systeem op het netgehangen en binnen een paar uur was ik geen systop meer. HI

73 martin pa3dsc

PC8M
Berichten: 224
Lid geworden op: 11 mar 2008, 20:52
Roepletters: PC8M
Locatie: Rotterdam

Re: Vuurmuur.

#27 Bericht door PC8M »

PE1PUP schreef:Hallo Martin,

Je schrijft: "Iets anders: heb je nu eigenlijk een firewall nodig bij linux distri's? Ik lees hier verschillende dingen over."

Het antwoord is simpel. Al dan niet een FireWall gebruiken is onafhankelijk van welk besturingssysteem je gebruikt. Mijn advies is dus zeker nog steeds een FireWall te gebruiken.

Echter, ik weet wel waar die verschillende berichten vandaan komen. Wanneer je een Windows versie nieuw installeerd, dan staan daar standaard allerlei "poorten" open waardoor ongewenste gasten binnen kunnen komen. Het is je eigen verantwoording deze zo snel mogelijk dicht te doen, en op slot te houden. Wanneer je Linux vers installeerd, dan staan eigenlijk alle poorten standaard dicht, en is het je eigen verantwoording deze open te gooien indien gewenst. Met andere woorden, een FireWall is onder Windows wel heel

veel nodiger dan onder Linux, maar ook onder Linux is het prettig een verdedigingsmuur tussen het boze internet en jouw eigen computer of netwerk te houden.

Mijn advies is dus altijd een "VuurMuur" toe te passen, want voor je het weet laat je per ongeluk onder Linix ook een poortje te veel open staan na een of ander experiment, of door een of ander geinstalleerd programmaatje, en heb je ook ongenode bytes op je machine.

Er bestaan trouwens legitieme websites waar je je eigen IP adres kunt ingeven, waarna deze site dan gaat proberen te kijken welke poorten open staan en/of welke poorten uberhaupt zichtbaar zijn. Waak ook nog in combinatie met het nodige IP geweld om te kijken in hoeverre je verdedigingsmuur werkt. Dit zijn erg handige sites, omdat je hier je eigen verdediging mee kunt testen. Laat zo'n site voor de aardigheid maar eens los op je machine met en zonder VuurMuur, en zie het verschil.

Groetjes, Johan.
Een firewall kan je standaard vanuit de linux kernel beheren met iptables en diverse tools. Deze zijn standaard ingebouwd in zo goed als elke moderne linux distro (suse, ubuntu, fedora, rhle, slack, debian, etc..). Aangezien iptables vrij complex zijn, gebruik ik altijd agt om deze regels voor mij in te voeren. Deze tool werkt simpele config file en zet deze om naar iptables regels. Je kan de applicatie gratis downloaden en compileren op zo goed als elke distro : http://sourceforge.net/projects/agt .

Een firewall is nooit een overbodige luxe zoals Johan al schrijft en zijn er meerdere manieren om jezelf veilig te stellen op verschillende Os'en.

pa1bjs
Berichten: 1137
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

#28 Bericht door pa1bjs »

Een goeie linux is ubuntu
www.ubuntu-nl.org


Je kunt het proberen door de livecd te downloaden, en gewoon te bootloaden.
Hij installeerd niets maar je kan wel effe kloten met linux
groet
bas
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

Gebruikersavatar
GdeVries
Berichten: 152
Lid geworden op: 03 mar 2007, 22:05
Locatie: Emmer-Compascuum
Contacteer:

#29 Bericht door GdeVries »

The most easy Linux distro = FreeSpire
Naast mijn vrouw kan zelfs onze jongste telg van 6 jaar kan daar mee overweg.

:wink:
Gerard

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

#30 Bericht door pe5jw »

Ik ben erg te spreken over Xubuntu voor desktops.
Ubuntu funktinaliteit (debian) met een lichte duidelijk zonder poes pas window manager.
Voor een server gewoon ubuntu zonder gfx zooi dat hoort niet thuis op een server
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Plaats reactie