Advies nieuwe monitor ivm RF instraling en storing

Hardware en software.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA8E
Berichten: 49
Lid geworden op: 02 aug 2007, 08:59
Roepletters: PA8E
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Advies nieuwe monitor ivm RF instraling en storing

#1 Bericht door PA8E »

Werd benaderd door mijn buurman die een nieuwe monitor wil gaan kopen voor zijn computer. Zijn huidige monitor (een oude Philips) heeft veel last van RFI van mijn draadantenne die over het huis hangt. Zelfs met 5 Watt begint de monitor te strepen als een gek. Nadat ik hem heb laten zien dat je er met een fatsoenlijke monitor (Apple Cinema Display) geen enkele last van hebt, zelfs niet met 100 Watt, is hij nu toch aan het kijken naar iets nieuws die bij voorkeur ook geen last heeft van RFI.

Nu is een Apple Cinema Display budgettair wat minder haalbaar voor hem, dus hij zoekt iets wat net ff wat betaalbaarder is.

Hebben jullie advies (wellicht uit eigen ervaring) wat goede monitoren zijn qua immuniteit voor RFI? De werkplek van de buurman is op zolder, waar ook mijn shack zit en de antenne hangt slechts 6 meter bij zijn dakkapel vandaan (verder weg kan helaas niet). Dus de kans op instraling is inderdaad wel groot.

Graag jullie advies!
73, Jim PA8E

Zie voor meer info: https://pa8e.nl

ICOM IC-7610, ICOM AH-4, random wire, Kenwood TM-742 (incl 23cm), Diamond X-6000.

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1432
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Advies nieuwe monitor ivm RF instraling en storing

#2 Bericht door PH2LB »

Tja een goede buur . . . . .

Maar lastig als hij zo veel last heeft van instraling. Wat wel van belang is, dat je er een neemt die ook een beetje goede afscherming heeft en niet ongelangrijk een goede afgeschermde monitor kabel (met goede ferieten op de einden).

Welke formaat monitor praten we over, welk budget is er beschikbaar en welke soort signaal ? VGA/HDMI/DVI . . .

En uit nieuwsgierigheid, welke model heeft hij nu ?

Ik zelf gebruik gewoon Dell monitoren en daar zie daar eigenlijk storing op (behalve als ik een keer een hele dikke mismatch heb). Deze zijn verkrijgbaar in verschillende prijzen, https://www.centralpoint.nl/monitoren/? ... ndors=DELL
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

almenaar
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 dec 2015, 12:37
Roepletters: pe9kkm

Re: Advies nieuwe monitor ivm RF instraling en storing

#3 Bericht door almenaar »

Wat je misschien eens zou kunnen proberen,neem je eigen monitor mee naar de buurman
en kijk of de strepen ook daar niet aanwezig zijn!
Niets is grilliger als het afstraalpatroon van een antenne.
Stel je voor dat je buurman een nieuwe monitor koopt en het heeft geen resultaat
gehad.
Neem eens een veldsterkte meter mee,en meet bij je buurman de veldsterkte,en vergelijk die
eens met de veldsterkte bij jezelf!
Je zult misschien wel versteld staan van het verschil,ten goede of ten nadele.
73" pe9kkm

Gebruikersavatar
PA8E
Berichten: 49
Lid geworden op: 02 aug 2007, 08:59
Roepletters: PA8E
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Advies nieuwe monitor ivm RF instraling en storing

#4 Bericht door PA8E »

@Almenaar,

ja, dat is precies wat ik gedaan heb. Ik heb enige tijd mijn (tweede) monitor aan hem uitgeleend en ondertussen een paar contests gedraaid op 100 Watt. Het werd hem toen ook duidelijk dat hij er met een goeie monitor echt in het geheel geen last van hoeft te hebben.
Natuurlijk is dat nog geen garantie voor een totaal ander model, maar daarom was ik benieuwd of mensen met een shack vrijwel onder de antenne wellicht kunnen aangeven welke monitor zij gebruiken mits die RFI-vrij is.
73, Jim PA8E

Zie voor meer info: https://pa8e.nl

ICOM IC-7610, ICOM AH-4, random wire, Kenwood TM-742 (incl 23cm), Diamond X-6000.

Roy pd8rw
Berichten: 493
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: Advies nieuwe monitor ivm RF instraling en storing

#5 Bericht door Roy pd8rw »

Verkoop je buurman die 2e monitor die je hem geleend hebt voor een zacht prijsje .

Je buurman is erg mee werkend , daar is geen prijskaartje aan te hangen . En dat moet je zo houden ( ik mag ook niet klagen met mijn buren )

Zoek voor jezelf dan een andere ( hoeft geen nieuwe te zijn ) maar mocht deze dan toch storen of rfi oppikken kun je het zelf afhandelen met de verkoper etc..

Komen de evt kosten natuurlijk wel bij jou in de portomonee ipv bij de buurman

Gebruikersavatar
PA8E
Berichten: 49
Lid geworden op: 02 aug 2007, 08:59
Roepletters: PA8E
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Advies nieuwe monitor ivm RF instraling en storing

#6 Bericht door PA8E »

@royaal, goed idee! Die gedachtengang was ik ook al opgegaan. Helaas, hij wil een grotere dan ik nu heb (21 inch) :(
73, Jim PA8E

Zie voor meer info: https://pa8e.nl

ICOM IC-7610, ICOM AH-4, random wire, Kenwood TM-742 (incl 23cm), Diamond X-6000.

Roy pd8rw
Berichten: 493
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: Advies nieuwe monitor ivm RF instraling en storing

#7 Bericht door Roy pd8rw »

ahja ,, dan houd het op Jim




in iedergeval gebruik ik een 24inch van samsung syncmaster 226bw
geen problemen mee

PD1JAP
Berichten: 201
Lid geworden op: 18 sep 2015, 20:26
Roepletters: PD1JAP
Locatie: JO30AV

Re: Advies nieuwe monitor ivm RF instraling en storing

#8 Bericht door PD1JAP »

sjaak afhaak schreef:Dell/Samsung/Philips monitoren werken bij mij zonder enige vorm van RFI, ook nooit EMC zaken vastgesteld.vo
Voor Samsung monitoren kan ik bovenstaande niet bevestigen.
Ik heb er 3 waarvan er eentje uitgaat als ik zend. (Of hij gaat aan als hij uitstond) eentje vertoont strepen bij zenden en de derde werkt prima zonder problemen. Opvallend detail.. Het zijn alle drie van hetzelfde type en afmeting samsungs.......
Wie spelfouten vind mag ze houden.

Gebruikersavatar
PD0AC
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 jun 2011, 09:00
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Advies nieuwe monitor ivm RF instraling en storing

#9 Bericht door PD0AC »

OK, even een test gedaan met mijn Asus 24" monitor (https://www.asus.com/us/Monitors/VE247H/).

Maximaal vermogen op de draad, monitor in de shack, vlak onder het dak, en op dezelfde groep als de TX. Geeft geen krimp.

Hans
Windows assumes that I'm stupid, Linux demands proof of it.

http://hamgear.wordpress.com/

PA9MD
Berichten: 32
Lid geworden op: 13 sep 2015, 19:54
Locatie: Wijk bij Duurstede

Re: Advies nieuwe monitor ivm RF instraling en storing

#10 Bericht door PA9MD »

Mijn Illyama 24" en Dell 24" hebben ook geen last van instraling. Zit ongeveer een meter of 2-3 van de antenne vandaan. Echter mcht ik niet meer dan 25W maken, dus nog niet getest met 100W :)

Als je exacte typenummers wilt weten geef dan even een gil.

73, Michel
Yaesu FT-1802 - Baofeng UV-5R - Tytera MD-380 - Wouxun KG UV8D - Wouxun KG950P - Icom IC-7000 - Icom IC-7300 - Icom R75 - HyEndFed multiband - 10m dipole - Diamond X30 - Diamond X5000

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Advies nieuwe monitor ivm RF instraling en storing

#11 Bericht door Randy »

Mijn LG houdt niet van frequenties onder de 10 MHz. En dan met name de touch sensoren die erin zitten.

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Advies nieuwe monitor ivm RF instraling en storing

#12 Bericht door ----- »

Ik heb ook een LG met touch knoppen, inderdaad een drama met HF . Allerlei instellingen worden spontaan veranderd. Contact gehad met LG hierover maar enige advies wat ik kreeg was om het menu te locken. Dan veranderen inderdaad de instellingen niet meer , maar krijg wel voortdurend een schermpje in beeld met de melding dat het menu gelocked is.

Altijd moeilijk als zendamateur om nieuwe (computer) spullen te kopen, stoort het niet, kan het tegen HF

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Advies nieuwe monitor ivm RF instraling en storing

#13 Bericht door PA0FRI »

PA9MD schreef:Mijn Dell 24" heeft ook geen last van instraling.
De afgelopen 10 jaar ook Dell monitoren in gebruik en geen last van storing. Draad antenne op ongeveer 5 m afstand van monitor.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Advies nieuwe monitor ivm RF instraling en storing

#14 Bericht door PA5COR »

Nieuwe laptop Lenovo B70-80 met 17.3"scherm, i7 processor en SSHD, ggeeen krimp op welke frequentie dan ook.

Mijn zoon zijn 21"los scherm bij zijn computer een LG flatron, heeft alleen op 40 meter wat last, ferrriet clamp deed wonderen.
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: Advies nieuwe monitor ivm RF instraling en storing

#15 Bericht door ON9KVE »

Zojuist Dell P2314H ontvangen (199 euro).
Geen probleem en wat een mooi beeld trouwens :-)
Hiervoor had ik o.m. een P2270 van Samsung die wel ontregeld werd door HF signalen.
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

Plaats reactie