HRDlogbook - Probleem met ADIF specificatie

Hardware en software.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3FMP
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 dec 2015, 21:17
Roepletters: PA3FMP
Locatie: Uitgeest

HRDlogbook - Probleem met ADIF specificatie

#1 Bericht door PA3FMP »

Kan iemand mij vertellen hoe je de ADIF specificatie kan aanpassen in HRD logbook van Ham Radio deluxe v5.24.0.38. Als je een verbinding maak op de 60 meterband en de frequentie is boven de 5.400 Mhz dan geeft het log geen band of zegt dat het de 52 meterband is. Gevolg bij upload van LOG naar b.v. eQSL dan wordt deze niet geaccepteerd (fault). Het probleem zou in de ADIF specifications (http://www.adif.org/adif227.htm#Band Enumeration) zitten, deze wordt gebruikt door het logbook voor bepaling van o.a. Entiteit en Band. Zie op vermelde website de specificatie bij Bands: Band Lower Freq (MHz) Upper Freq (MHz)
Band Lower Freq (MHz) Upper Freq (MHz)
60m 5.102 5.404
Als deze Upperfreq. wordt aangepast in 5.450 Mhz zou het probleem zijn opgelost.
Ik kan echter de file met die data niet vinden in de programma data, het zou een XML file kunnen zijn.
73' from Dirk, the one and only PA3ForMorePleasure
Email: pa3fmp@ziggo.nl, pa3fmp@veron.nl of pa3fmp@gmail.com

dxhunter
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 jan 2010, 18:32

Re: HRDlogbook - Probleem met ADIF specificatie

#2 Bericht door dxhunter »

Hier exact hetzelfde probleem. In HRD>bands>manager>band layouts heb ik de bovengrens al aangepast maar het heeft hier geholpen. Het bandveld in het logboek blijft leeg boven de 5404 KHz. Dus ik lees met belangstelling mee of iemand de oplossing heeft.

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1024
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: HRDlogbook - Probleem met ADIF specificatie

#3 Bericht door PD5DJ »

Dat wordt een nieuwe versie aanschaffen.

Ik gebruik v6, en ook bij een van de laatste updates is 60m pas toegevoegd.
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

dxhunter
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 jan 2010, 18:32

Re: HRDlogbook - Probleem met ADIF specificatie

#4 Bericht door dxhunter »

Het schijnt te maken te hebben met de 60M band in de USA. Daar mag niet gewerkt worden boven 5403.5 KHz.
Je zou toch verwachten dat dit ergens in te stellen is, iets met bandgrenzen o.i.d.

Wel hinderlijk want de de qso's boven 5403.5 komen nu ook niet goed meer door op HRDLOG.net.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: HRDlogbook - Probleem met ADIF specificatie

#5 Bericht door PA3DAT »

Dit soort problemen krijg je natuurlijk met een oude versie van een programma. En gratis updates komen er niet meer.
Net zo min als bij Windows 98 of XP.

Dan moeten we 'm misschien tóch maar gaan kopen... :wink:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3FMP
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 dec 2015, 21:17
Roepletters: PA3FMP
Locatie: Uitgeest

Re: HRDlogbook - Probleem met ADIF specificatie

#6 Bericht door PA3FMP »

Hallo mede amateurs,

Helaas is de oplossing om het programma te kopen ook niet zaligmakend. Uiteindelijk de Ham Radio Deluxe - 30 Day Trial - Free Trial Version - 6.3.0.466 - Release Date: 12/17/2015 gedownload en geïnstalleerd. Deze is de huidige versie geheel werkend maar met een verloopdatum, na 30 dagen is het over of een licentie aanschaffen.
Installatie ging perfect, herkende mijn IC7100 en is volledig werkend. Decoderen van digitale signalen ging ook prima, ook het logbook gaf geen enkel probleem. Hierna een (test)station gelogd op 5.440 mhz en daar was hetzelfde probleem, de band was 52 meter. Ook bij deze versie is bij input 5.404 mhz geen probleem, doch bij input 5.406 gaat het mis.
Ook hier moet de oplossing gezocht worden in de ADIF-specifications , de huidige versie 3.04 (zie http://www.adif.org/304/ADIF_304.htm#Band_Enumeration) heeft een specificatie van de ADIF voor de 60 meterband van 5.102 Mhz tot 5.4065 Mhz en deze zou door alle log programma's worden gebruikt.
In de file LogbookBands.xml zou de data moeten staan en door deze file met een xml editor aan te passen zou het op te lossen zijn. Echter de file is nergens op mijn schijf te vinden en zou ook anders kunnen heten..
Wie weet meer over de opbouw van de data om de bandgrenzen te verhogen nar onze upper limit van 5.450 Mhz?
73' from Dirk, the one and only PA3ForMorePleasure
Email: pa3fmp@ziggo.nl, pa3fmp@veron.nl of pa3fmp@gmail.com

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: HRDlogbook - Probleem met ADIF specificatie

#7 Bericht door PA3DAT »

Kijk, en dán zou je wellicht contact kunnen opnemen met de leverancier. Tijd voor een update'je :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1479
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: HRDlogbook - Probleem met ADIF specificatie

#8 Bericht door pa3met »

PA3DAT schreef:Kijk, en dán zou je wellicht contact kunnen opnemen met de leverancier. Tijd voor een update'je :D
Ik kan Rick altijd nog een mail sturen mocht alles buiten de support enzo vallen. In dat geval even een DMmetje graag.

Rick Ruhl ken ik nog van de tijd dat hij samen met anderen en mijzelf nog knutselden aan PC-MOS/386 v5.x

Ondertussen is dat open source geworden maar ik heb nog steeds de tijd niet gehad om dat zwart op wit te prijgen en de tooling waar
(c) op rust te verwijderen. Dus is het nog niet in github ofzo gepropt ;-)
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

dxhunter
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 jan 2010, 18:32

Re: HRDlogbook - Probleem met ADIF specificatie

#9 Bericht door dxhunter »

Het probleem zou opgelost zijn in de eerstvolgende release. Verder komt men niet met informatie over wat er precies mis is en of het nu al opgelost kan worden in bestaande versies door bijv. het wijzigen van instellingen. :(

dxhunter
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 jan 2010, 18:32

Re: HRDlogbook - Probleem met ADIF specificatie

#10 Bericht door dxhunter »

Antwoord gehad van het HRD team. Het is niet te wijzigen omdat de specificatie op 2 plekken hard is vastgelegd in de code en niet in een register of bestand wat te wijzigen is.

Plaats reactie