Migratie Windows 10

Hardware en software.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pb1a
Berichten: 413
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:56
Contacteer:

Migratie Windows 10

#1 Bericht door pb1a »

Ik heb 2 PC' s proberen te migreren van Windows 7 naar Windows 10. Beide deden ruimschoots aan de norm.
De ene een laptop is uiteindelijk gelukt. Hij had een slechte WIFI verbinding, maar die heb ik kunnen fixen door de fast boot bij energie beheer
uit te zetten en bij de WIFI adapter de N router functie uit te zetten.
De andere een desktop kreeg steeds de melding Driver_irql_no_les_or_equal. Ook het geluid haperde aan alle kanten.
Als Microsoft roept dat je systeem voldoet aan de eisen ga ik er ook vanuit dat de hardware ondersteund wordt vanuit de HCL lijst
Bij de desktop PC was dat dus niet het geval. Daar staat inmiddels weer Windows 7 proff op. Volgens mij kijkt de update alleen of er voldoende werkgeheugen in je PC zit en of de processor snelheid voldoet. Maar of de hardware compatible met Windows 10 is kijken ze niet naar. Ze verwijzen je dan naar de leverancier en de leverancier verwijst je naar de update van Microsoft. (Kasje naar de muur dus)
Bij Windows 2000 werd voor de installatie wel gecontroleerd of ja hardware o9ndersteund wordt. Waarom ze dat nu niet gedaan hebben is voor mij een raadsel. Scheelt mij weer een herinstallatie HI. Zoveel mogelijk gebruikers snel naar Windows 10 krijgen schijnt belangrijker te zijn.
Zoals gewoonlijk gaat de kwantiteit weer voor de kwaliteit. Dat zou in de toekomst wel eens hun ondergang kunnen betekenen.

Gr Anne PB1A (CW included)
Als er is mijn radioshack stof op waait pak ik een stofzuiger om het op te zuigen!!

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 975
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Migratie Windows 10

#2 Bericht door PA0BAK »

pb1a schreef:Als Microsoft roept dat je systeem voldoet aan de eisen ga ik er ook vanuit dat de hardware ondersteund wordt vanuit de HCL lijst
Dat is een kwestie van verantwoordelijkheden.
Microsoft is verantwoordelijk voor het besturingssysteem en dat werkt goed (zeggen ze).
De hardware fabrikant is verantwoordelijk voor de hardware en de aansturing daarvan (drivers).

Op dit moment zijn er fabrikanten die bij problemen gewoon stellen, dat er geen ondersteuning wordt gegeven op Windows-10, wanneer de hardware ouder is dan 3 jaar.
Het advies is dan,om er eerst Windows 7, 8, of 8.1 op te zetten en daarna weer om hulp te vragen, mocht iets niet werken.

Mijn advies is: ben je tevreden met een oudere Windows, dan vooral niet upgraden zolang de oude versie nog updates krijgt.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
pb1a
Berichten: 413
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:56
Contacteer:

Re: Migratie Windows 10

#3 Bericht door pb1a »

Dat is een kwestie van verantwoordelijkheden.
Microsoft is verantwoordelijk voor het besturingssysteem en dat werkt goed (zeggen ze).
De hardware fabrikant is verantwoordelijk voor de hardware en de aansturing daarvan (drivers).

Op dit moment zijn er fabrikanten die bij problemen gewoon stellen, dat er geen ondersteuning wordt gegeven op Windows-10, wanneer de hardware ouder is dan 3 jaar.
Het advies is dan,om er eerst Windows 7, 8, of 8.1 op te zetten en daarna weer om hulp te vragen, mocht iets niet werken.

Mijn advies is: ben je tevreden met een oudere Windows, dan vooral niet upgraden zolang de oude versie nog updates krijgt.


Beste PA0BAK,

Ja maar goed als je systeem niet compatible is kunnen ze dat ook gewoon voor de setup mededelen. Welke hardware wel en welke hardware niet ondersteund wordt. Met Windows 2000 Proff. kreeg je daar een melding van en kon je de setup afbreken en eerst op zoek naar drivers gaan.
Nu doen ze dat niet en mislukt ongeveer 20 Procent van de setup. Het enige wat ze dan roepen dat je weer terug kan naar je ouwe besturingssysteem. Krijg je dat dan weer net zo c\schoon terug als voor de setup. Ik vraag het me af.
Ze hebben niet voor niets een HCL lijst Vanuit daar kunnen ze aangeven wat wel ondersteund wordt en bij wat voor hardware je naar de leverancier moet. Ik blijf voorlopig lekker op Windows 7 zitten he vind het best.

Gr. Anne PB1A
Als er is mijn radioshack stof op waait pak ik een stofzuiger om het op te zuigen!!

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 975
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Migratie Windows 10

#4 Bericht door PA0BAK »

pb1a schreef: Ja maar goed als je systeem niet compatible is kunnen ze dat ook gewoon voor de setup mededelen. Welke hardware wel en welke hardware niet ondersteund wordt.
Klopt, maar nu hebben de het probleem (lees comptabiliteit) gewoon verplaatst naar de hardware fabrikant.
Dit soort gedragingen is één van de dingen waar Microsoft beroemd om is.
Gelukkig kan ik met Linux alles wat ik wil en heb ik geen Windows meer (sinds 10 jaar), anders zou ik me ook kwaad maken..............
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Migratie Windows 10

#5 Bericht door sottezero »

Mijn ervaring is eigenlijk heel goed met de migratie naar Windows 10.
Ik heb inmiddels 5 systemen geupgradet, en vrijwel zonder problemen.
En hieronder zaten de meest aftandse en bijzondere systemen van allerlei merken, zelfbouw en laptops, en mini pc's.

Het is echter wel zo dat een upgrade per definitie minder goed werkt dan een verse installatie, en veel mensen hebben geen 'officiele' Windows 10 DVD omdat hun update 'gratis' over het internet ging.

Het enige probleem wat ik tot nu altijd gehad heb is dat de recovery DVD die je kunt maken na installatie gewoon nooit werkt.
Slechts bij 1 systeem (laptop) heb ik de driver voor het touchpad verwijderd en de Windows 7 driver geinstalleerd.
Aangezien het driver platform van Windows 7, 8, 8.1 en 10 exact hetzelfde is werken de drivers ook gewoon over alle platformen (let wel op 32/64 bits). Het enige probleem wat je tegen kunt komen is dat bij drivers die nogal dom geprogrammeerd zijn je een melding kunt krijgen dat je geen windows 7 gebruikt als je een windows 7 driver op Windows 10 wilt zetten. Of een melding dat je je windows versie verouderd is en moet updaten. Maar tegen broddel programmeerwerk is niets te beginnen.

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Migratie Windows 10

#6 Bericht door sottezero »

pa0bak schreef:
pb1a schreef: Dit soort gedragingen is één van de dingen waar Microsoft beroemd om is.
Gelukkig kan ik met Linux alles wat ik wil en heb ik geen Windows meer (sinds 10 jaar), anders zou ik me ook kwaad maken..............
Niet om een flame war uit te lokken maar de afgelopen tijd is de ondersteuning van Linux op hardware erg slecht.
Met name de ondersteuning van het levensbelangrijke grafische gedeelte is erg slecht geworden over de laatste jaren.

Zeker het gekloot met Nouveau drivers onder meer met Fedora en Mint is erg onprettig, gelukkig is het wat minder erg met AMD/ATI waar de meeste systemen die ik heb mee draaien. Maar ook ondersteuning van mijn 4g i7 is gewoon bagger. Ik kan op mijn i7 systeem de meest recente live dvd's downloaden en allemaal hangen ze met diverse problemen, varierend van black boot screen, tot vage CPU meldingen over cores die blijven hangen. Wanneer ik van dezelfde distributies de DVD van mijn NAS haal die 3 jaar oud zijn, werken ze allemaal als een trein.

En dan heb ik het nog niet gehad over systemen met 2 videokaarten, zoals de meeste AMD Ax series en iNTEL i3/5/7 systemen. Of over USB3...
Nee, Torvald heeft helaas gelijk, der wordt teveel gekloot en de kernel is een vette blubber geworden waar Microsoft nog jaloers op wordt.
Over Microsoft gesproken, Windows 10 start hier gewoon 3 keer zo snel op als mijn huidige Linux Mint, terwijl Mint op mijn raid SSD draait en windows op de trage HDD....
Performance is dan wel aanwezig in de virtuele machines welke niet vooruit te branden zijn onder Windows.

Gebruikersavatar
PD4NX
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2008, 08:51
Roepletters: PD4NX
Locatie: Waalwijk

Re: Migratie Windows 10

#7 Bericht door PD4NX »

sottezero schreef:Ik kan op mijn i7 systeem de meest recente live dvd's downloaden en allemaal hangen ze met diverse problemen, varierend van black boot screen, tot vage CPU meldingen over cores die blijven hangen.
Onmogelijk natuurlijk om op afstand een oordeel te geven, maar dit moet een andere oorzaak hebben.
Op Ubuntu gebaseerde distributies moeten out of the box op jouw systeem simpelweg goed kunnen werken.
Wellicht de partities van de SSD eens goed formateren (desnoods helemaal wissen/overschrijven met nulletjes) ?

PartedMagic

-Ed
Ubuntu 22.04+ Gnome Boxes

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Migratie Windows 10

#8 Bericht door sottezero »

PD4NX schreef:Onmogelijk natuurlijk om op afstand een oordeel te geven, maar dit moet een andere oorzaak hebben.
Op Ubuntu gebaseerde distributies moeten out of the box op jouw systeem simpelweg goed kunnen werken.
Wellicht de partities van de SSD eens goed formateren (desnoods helemaal wissen/overschrijven met nulletjes) ?

PartedMagic

-Ed
Per defintie gaat alles eraf. Goede tip trouwens hoor, want dat zie ik vaak elders als probleem.
Ook GPT en MSDOS door elkaar heen, voornamelijk bij multiboot (windows/linux, osx/linux) systemen is dat vaak een vage oorzaak.

Een van de problemen die ik heb kunnen achterhalen is dat de nieuwe Nouveau drivers mijn displayport als default uitgang aansturen, daar hangt echter mijn laptop display niet aan. Ook op mijn Brix worden de ATI drivers naar de displayport gestuurt ipv HDMI waar de monitor aan hangt. resultaat = geen beeld.
Probleem op mijn laptop met Linux Mint heb ik opgelost door zonder X11 te installeren en daarna met de hand nvidia-346 binary driver te installeren. Op de brix heb ik het opgelost door ubuntu server te installeren en daarna manueel X.
Maar dit had gewoon out of the box moeten draaien. Dat het bij mij niet doet is voor mij een uitdaging, voor andere zal het zijn 'dan maar windows XP'.

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Migratie Windows 10

#9 Bericht door EA5JEX »

Na een aantal maanden redelijk tevreden na alla privacy te hebben dichtgezet, kwam ik achter een kwalijk probleem:
Ik ben vaak in het buitenland en gebruik dan mijn smartphone als wifi hotspot voor mijn laptop.
Ik heb500mb europa internet en die bleek na 10 minuten al op te zijn!
Wat blijkt, je kunt de updates niet uitzetten, de 2e dag na nieuw tegoed (á €10) te hebben gekocht, hetzelfde probleem.
Microsoft zegt dat er niets aan te doen. Je kunt wel bij wifi advanced een beperking datalimiet opgeven, maar dat helpt ook niet erg.
Ik kan alleen maar terug naar vorige versie door fabrieksinstellingen, maar dan ben ik veel (tijd en data) kwijt.
Kees

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Migratie Windows 10

#10 Bericht door PA3CQN »

pa5cw schreef:Na een aantal maanden redelijk tevreden na alla privacy te hebben dichtgezet, kwam ik achter een kwalijk probleem:
Ik ben vaak in het buitenland en gebruik dan mijn smartphone als wifi hotspot voor mijn laptop.
Ik heb500mb europa internet en die bleek na 10 minuten al op te zijn!
Wat blijkt, je kunt de updates niet uitzetten, de 2e dag na nieuw tegoed (á €10) te hebben gekocht, hetzelfde probleem.
Microsoft zegt dat er niets aan te doen. Je kunt wel bij wifi advanced een beperking datalimiet opgeven, maar dat helpt ook niet erg.
Ik kan alleen maar terug naar vorige versie door fabrieksinstellingen, maar dan ben ik veel (tijd en data) kwijt.
Kees
Botweg de update service uitzetten in 'services' ?
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Migratie Windows 10

#11 Bericht door sottezero »

zelf niet zo'n fan van externe URL's, maar deze URL geeft aan hoe je Windows updates (tijdelijk) uitzet op Windows 10.
http://windows.microsoft.com/nl-nl/wind ... =windows-8
Maar omdat deze bij dezelfde fabrikant staat, maak ik graag een uitzondering.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Migratie Windows 10

#12 Bericht door PA0FRI »

zelf niet zo'n fan van externe URL's, maar deze URL geeft aan hoe je Windows updates (tijdelijk) uitzet op Windows 10.
http://windows.microsoft.com/nl-nl/wind ... =windows-8
Sinds de laatste update van WIN 10 (10/11 nov) werken sommige programma's soms niet en na het opnieuw opstarten weer wel. Van één programma zegt WIN 10 dat het niet werkt en opnieuw geïnstalleerd moet worden, terwijl er geen problemen mee zijn! Heeft iemand dezelfde ervaring?
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Migratie Windows 10

#13 Bericht door EA5JEX »

sottezero schreef:zelf niet zo'n fan van externe URL's, maar deze URL geeft aan hoe je Windows updates (tijdelijk) uitzet op Windows 10.
http://windows.microsoft.com/nl-nl/wind ... =windows-8
Maar omdat deze bij dezelfde fabrikant staat, maak ik graag een uitzondering.
Bij Windows 10 werkt dat dus niet.
Services uitzetten lijkt wel te werken.
Tnx

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Migratie Windows 10

#14 Bericht door pa0ejh »

Ik heb mijn Laptop en Desktop, beide met W7 Pro, gemigreerd naar W10, en dat ging vlekkeloos, ook al meerdere Updates gehad en dat dat gaf geen problemen....

Wat ik wel gezien heb, is dat W10 geen melding geeft van nieuwe Hardware, ik stak er een FireWire kaart in, en na opstarten gebeurde er niets, in het configuratie scherm was de kaart ook niet te zien...

Dus PC opengemaakt om te zien of de kaart misschien niet goed zat, er moest ook een voedingsteker op, maar alles was goed.

Opnieuw opgestart en nog geen resultaat, tot na ca 10min. de PC opnieuw ging opstarten en er Updates werden geinstalleerd, en nu was de FireWire kaart wel zichtbaar in het Configuratie scherm...

'Tis maar dat U het weet.....
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Migratie Windows 10

#15 Bericht door sottezero »

PA0FRI schreef:Sinds de laatste update van WIN 10 (10/11 nov) werken sommige programma's soms niet en na het opnieuw opstarten weer wel. Van één programma zegt WIN 10 dat het niet werkt en opnieuw geïnstalleerd moet worden, terwijl er geen problemen mee zijn! Heeft iemand dezelfde ervaring?
Mogelijk een niet erg net geprogammeerd stukje software, of software dat nogal in de hardware wroet.
Wellicht dat 'run as administrator' of 'compatibility mode' nog steeds werkt onder Win10?

Plaats reactie