Funcube

Hardware en software.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA7RA
Berichten: 221
Lid geworden op: 29 sep 2012, 21:01
Roepletters: PA7RA
Locatie: Bergen op Zoom

Funcube

#1 Bericht door PA7RA »

Hallo,
Kan iemand me meer info geven ver de funcube pro die bij Marcus te koop is?
Is dit makkelijk te installeren? en wat voor antenne kan ik het best gebruiken?
zat zelf aan een discone antenne te denken maar weet niet of dit een goed idee is?
Graag ervaring van mensen, ik wil hem gaan gebruiken op een win7 64 bite machine.
En ik merk dat ik eigenlijk alles wel wil kunnen ontvangen en als ik het goed lees kan dit allemaal met een funcube
Ook heb ik zitten denken aan de rtl stick maar daar lees ik dan toch ook weer een hoop over dat het niet zo goed en simpel werkt dan de funcube.
Ik weet dat de funcube vele malen duurder is maar goed als iets goed is vind ik dat dan weer geen probleem dan dat ik zit te prullen met een rtl stick en een hoop frustratie en ergernis heb, maar misschien heb ik het helemaal mis.
en graag jullie idee over een goede ontvangst antenne voor deze funcube.

bedankt voor alle reacties groeten
Rien, PA7RA :cry:

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7112
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Funcube

#2 Bericht door PE2AAB »

Vind hem persoonlijk niet veel 'spannender' dan een €6,- DVB-T stick. Ok die zijn wat diver maar met een goede antenne hef je dat wel op.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5125
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Funcube

#3 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hallo Rien,

Volgens mij is dit een FUNcube Dongle Pro + die bij Hamshop te koop is, ik heb hier de voorloper FUNcube Dongle Pro.
Deze heb ik een tijdje gebruikt om AO-73 telemetrie te ontvangen, zie andere topic.
De laatste tijd doe ik dit met een FT-847 en dit gaat een stuk beter.

En wat voor antenne je gaat gebruiken? Dit is natuurlijk afhankelijk van wat je wil ontvangen.

Het installeren gaat erg eenvoudig, W7 gaat zelf de Device herkennen.
Als je eerder een RTL stick heb gebruikt kan er een conflict ontstaan met de Zadig driver, dit uit eigen ervaring.
Op internet heb ik gevonden hoe ik dit op moest lossen, was nogal gedetailleerd.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
ON2PCO
Berichten: 125
Lid geworden op: 20 jun 2011, 08:44
Roepletters: ON2PCO
Locatie: Riemst (10 km ten zuidwesten van Maastricht)
Contacteer:

Re: Funcube

#4 Bericht door ON2PCO »

Hallo beste Rien,

ik ben het met de vorige schrijver eens dat de 'fun' met een goedkope dongle hetzelfde zal zijn ... en het bespaart je dus veel geld uit.

Ben je echter vanwege de specs toch gecharmeerd van de FunCube Pro en wil je toch 'graag' meer geld uittrekken, kijk dan ook eens naar de SDRplay (http://www.sdrplay.com).
Waarom ? De SDRplay heeft m.i. betere (front end) filters, rx-bereik van 100 KHz tot 2 GHz (doorlopend), mechanisch een stuk beter, lagere prijs en geweldige support. Software als SDR Console, HDSDR en SDR# worden volledig ondersteund.

Videos op Youtube : https://www.youtube.com/channel/UC4JDq3 ... 4dRCT45_Zw

Mijn persoonlijke ervaringen met de SDRplay ontvanger zijn zonder meer goed. http://on2pco.be/projects/sdrplay-receiver/
Wil je de SDRplay-ervaringen van anderen lezen, op Facebook is een onafhankelijke groep aanwezig ... zoek aldaar 'SDRplay'.

Groet, Paul - ON2PCO


ps : SDRplay draait prima onder Windows 7.x/8.1/10, maar onder OSX en diverse Linux-varianten.
ICOM IC-7610 / ICOM IC-7400 / Kenwood TM-V71e / Hytera PD785G
OCF-dipole (10-80m, Fritzel FD4) / End Fed (10-80m, HyEndFed) / 9 el. yagi 2m/70cm (home made, DK7ZB design) / vertical 2m/70cm (Diamond X30)


73 de Paul - a Dutchman in Belgium

Gebruikersavatar
ON2PCO
Berichten: 125
Lid geworden op: 20 jun 2011, 08:44
Roepletters: ON2PCO
Locatie: Riemst (10 km ten zuidwesten van Maastricht)
Contacteer:

Re: Funcube

#5 Bericht door ON2PCO »

ik bedoelde hierboven natuurlijk "SDRPlay draait prima onder Windows 7.x/8.x en 10, maar óók onder OS-X en diverse Linux-varianten." :-)
ICOM IC-7610 / ICOM IC-7400 / Kenwood TM-V71e / Hytera PD785G
OCF-dipole (10-80m, Fritzel FD4) / End Fed (10-80m, HyEndFed) / 9 el. yagi 2m/70cm (home made, DK7ZB design) / vertical 2m/70cm (Diamond X30)


73 de Paul - a Dutchman in Belgium

Plaats reactie