Chirp

Hardware en software.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA3RIS
Berichten: 832
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Chirp

#1 Bericht door PA3RIS »

Hallo,

Ik heb een Icom IC-7000 en wil hier een aantal repeaters in zetten. Het handigste gaat dat met Chirp heb ik begrepen na wat Googlen. Ik heb Chirp gedownload en geïnstalleerd en dat gaat allemaal goed. Ik heb bij Robert PC5E een bestand gedownload waar alles van Nederland, België en Duitsland in staat.

Mijn Icom heeft 99 geheugenkanalen in 5 banken. Naar ik heb begrepen kan ik alleen bank A met Chirp programmeren. Is geen probleem, aangezien 99 kanalen genoeg moet zijn voor wat repeaters. Maar in het bestand wat ik gedownload heb staan er veel meer. Dus heb ik met een tekst-editor alles eruit gehaald wat ik niet nodig heb, maar dan kloppen de kanaalnummers die in de eerste kolom staan weer niet. Moet ik die allemaal handmatig aan gaan passen of is er een handige manier voor die ik niet begrijp? Ik heb namelijk het gevoel dat ik het verkeerd doe.. :)

Gebruikersavatar
PE2P
Berichten: 194
Lid geworden op: 08 apr 2015, 16:10
Roepletters: PE2P
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: Chirp

#2 Bericht door PE2P »

Het bestand van Robert is waarschijnlijk een CSV bestand en die kun je met Excel van MS-Office goed bewerken en dan opnieuw saven voor in Chirp te kunnen importeren.
succes.
73' Henk
Kenwood TS-2000 * TYT th-9800 * baofeng uv-5r * 2x baofeng uv-3r mkII * uniden bearcat 200xlt * Commtel Com205 * diamond X50 * diamond X200 * HyEndFed 4 band * Sirio SD - 1300 N *

PA3RIS
Berichten: 832
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: Chirp

#3 Bericht door PA3RIS »

Ik heb al die kanaalnummers maar even handmatig bijgewerkt en overal NFM gewijzigd in FM..

Daarna Chirp opgestart, gekoppeld met de IC-7000, de radio uitgelezen (is leeg trouwens, maar dat schijnt te moeten), de csv geïmporteerd, en daarna wil ik 'm terugschrijven naar de radio en is het vakje "naar radio uploaden" grijs... Uploaden werkt dus niet om mij onbekende reden..

Op de site staat ook een linux-liveCD. Dus die maar gedownload en gebrand en opgestart. Downloaden vanuit de Icom werkt goed, maar dan moet ik m'n csv importeren, die staat op de C:-schijf en die kan ik niet vinden in de mappenstructuur van Linux..

Iemand hier die weet hoe ik dit werkend krijg (het liefst onder Windows)?

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Chirp

#4 Bericht door Ton_O_E »

in linux de c-schijf benaderen:

even een terminal starten
[edit] commando's beginnen met sudo of inloggen als root (sudo su)[/edit]

cd / om aan het begin van de directory-structuur te komen
mkdir /mnt/windows om een mapje aan te maken

mount -t ntfs /dev/sda1 /mnt/windows

nu staat je c-schijf in /mnt/windows

cd /mnt/windows om er naar toe te gaan
ls om de map op te vragen (kleine letter L geen hoofdletter i)

met fdisk -l /dev/sda kun je kijken of je de goeie partitie te pakken hebt
als je meerdere hd's hebt, zou het ook /dev/sdb kunnen zijn

als een schijf is opgedeeld, zou het ook sda2 kunnen zijn, even proberen dus

Als hij gekoppeld is, zou je er via locaties - computer zo heen kunnen wandelen.
ga helemaal terug, en dan naar de map /mnt en dan naar de map windows
Voorheen PA3TON

Plaats reactie