PC met FTdx3000 en HRD

Hardware en software.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa0wjg
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 okt 2008, 10:04
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

PC met FTdx3000 en HRD

#1 Bericht door pa0wjg »

Onlangs een FTdx3000 aangeschafd en deze via de Yaesu software aangesloten met een USB kabel op mijn PC (twee USB codex op COM 3 en 4). Het programma HRD (versie 5.11) werkt voor het weergeven van BPSK31 signalen nu prima. Maar als ik De FTdx3000 wil laten communiseren met HRD dan krijg ik een foutmelding (zie plaatje). "Mijn PC laat deze vebinding niet toe" . Waar kan dit nu aan liggen?
Bijlagen
Errormeldin bij HRD.jpg
Het vrij Denken... altijd in voor een goed gesprek!

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: PC met FTdx3000 en HRD

#2 Bericht door PE2AAB »

Ik dacht dat je in HRD ook ergens de IP server aan moest zetten (starten). Anders kunnen programma's als DM780 en Logboek zoeken naar de connectie tot deze een ons weegt ;-)
Staat waarschijnlijk gewoon tussen de instellingen. Je moet, om DM780 te laten 'praten' met je set, eerst HRD opstarten. Daarna start je DM780 op (er is ook een vinkje om dat automatisch te laten gebeuren ergens)
In HRD click Tools, then IP server. Make sure it is started and note the port number there. If it isn't started, start it and try again. If it is....

In DM780 click View then Radio to open the radio pane if not already. Click on the properties icon and check the host and port. It should read "localhost" and have the same port number as noted in HRD.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
pa0wjg
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 okt 2008, 10:04
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: PC met FTdx3000 en HRD

#3 Bericht door pa0wjg »

Bedankt voor commentaar,..... maar zoals je op het plaatje kunt zien ligt het niet aan HRD... maar geeft de PC geen toegang!!
Het vrij Denken... altijd in voor een goed gesprek!

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: PC met FTdx3000 en HRD

#4 Bericht door PE2AAB »

pa0wjg schreef:Bedankt voor commentaar,..... maar zoals je op het plaatje kunt zien ligt het niet aan HRD... maar geeft de PC geen toegang!!
Klopt maar zoals ik op het scherm zie probeer je via DM-780 de koppeling in te stellen met je radio. Je wil de besturing in zien in dat scherm. Daarvoor moet je middels HRD contact maken met je radio en de server aanzetten. Deze 'spuugt' de data uit via 'localhost' die je vervolgens weer oppakt in DM-780.

Beetje lastig uitleggen maar hoop dat je me begrijpt. HRD straalt nu niet echt structuur uit ;-) Een basis waarop telkens is voortgeborduurd is een betere vergelijking. Heel erg veel in elkaar verweven, moeilijk en lastig te vinden menuopties en instellingen.

Beetje zoals Android (op 3 verschillende plaatsen, 3 verschillende typen geluid uitzetten enz.) verwarrend.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
pa0wjg
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 okt 2008, 10:04
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: PC met FTdx3000 en HRD

#5 Bericht door pa0wjg »

als ik eerst HRD opstart... heb ik hetzelfde probleem, kan geen verbinding krijgen omdat de PC deze verbinding tegenhoud.
Het vrij Denken... altijd in voor een goed gesprek!

Gebruikersavatar
pa0wjg
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 okt 2008, 10:04
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: PC met FTdx3000 en HRD

#6 Bericht door pa0wjg »

Mijn versie van HRD is V5.11 build3209......bij de "radios" staat de FTdx-3000 nog niet vermeld.
Voordat ik een officiele versie koop wil ik eerst weten of het wel werkt.... Het zou zonde zijn om na aanschaf van de Laatste versie van HRD te moeten constateren dat ik dezelfde fouten krijg.
Het vrij Denken... altijd in voor een goed gesprek!

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: PC met FTdx3000 en HRD

#7 Bericht door PE2AAB »

Probeer het eens met een FT2000 of FT950? Die zijn redelijk gelijk. (speel ook eens met DTR en dat andere vakje)

Overigens is de versie 6 geldklopperij want daar zitten geen verschillen in. Uiteraard op een paar nieuwe radio ondersteuning na.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
pa0wjg
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 okt 2008, 10:04
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: PC met FTdx3000 en HRD

#8 Bericht door pa0wjg »

dat heb ik al gedaan.... blijft dat mijn PC blijkbaar iets tegenhoud, ondanks dat de firewall open is voor dit prg.
Het vrij Denken... altijd in voor een goed gesprek!

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: PC met FTdx3000 en HRD

#9 Bericht door pa3met »

pa0wjg schreef:dat heb ik al gedaan.... blijft dat mijn PC blijkbaar iets tegenhoud, ondanks dat de firewall open is voor dit prg.

USB en firewall..?

En dan heb ik je vd week gehoord Wim!
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
pa0wjg
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 okt 2008, 10:04
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: PC met FTdx3000 en HRD

#10 Bericht door pa0wjg »

pa3met schreef:
pa0wjg schreef:dat heb ik al gedaan.... blijft dat mijn PC blijkbaar iets tegenhoud, ondanks dat de firewall open is voor dit prg.

USB en firewall..?

En dan heb ik je vd week gehoord Wim!





?
Het vrij Denken... altijd in voor een goed gesprek!

Gebruikersavatar
PE0SAT
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:19

Re: PC met FTdx3000 en HRD

#11 Bericht door PE0SAT »

Het hoofd programma van HRD maakt de koppeling met je radio via serial of USB al de andere programma rond HRD maken gebruik van tcp poorten die een verbinding aangaan met het hoofd programma via die tcp poorten.

En ja, dit zou een firewall probleem kunnen zijn (mits localhost wordt geblokkeerd)

Daarom eerst het hoofd programma configureren zodat het kan communiceren via serial of USB en daarna de andere programma's pas gaan gebruiken.

Als je set niet wordt ondersteund, kan je een proef versie 6.x downloaden en die installeren om te zien of het je bevalt. (http://www.ham-radio-deluxe.com/downloads.html)

Jan PE0SAT
Call: PE0SAT
Location: JO21
Website: PE0SAT

Gebruikersavatar
pa0wjg
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 okt 2008, 10:04
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: PC met FTdx3000 en HRD

#12 Bericht door pa0wjg »

hEREN (EN dAMES), Ben er in geslaagd e.e.a. toch werkend te krijgen.
Constateerde dat uit de PC speakers wel het digi signaal hoorbaar was, maar niet via de TX werd doorgegeven. Dat was te beluisteren op een kG-ontvanger van Sony.
UIt eindelijk in het menu van de FTdx3000 een default waarde omgezet... en voila... het werkt.
Bedankt voor commentaar. 73 de Willem.
ps. zojuist drie digiverbingengen dmv HRD met succes afgesloten!
Het vrij Denken... altijd in voor een goed gesprek!

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: PC met FTdx3000 en HRD

#13 Bericht door pa3met »

pa0wjg schreef:
pa3met schreef:
pa0wjg schreef:dat heb ik al gedaan.... blijft dat mijn PC blijkbaar iets tegenhoud, ondanks dat de firewall open is voor dit prg.

USB en firewall..?

En dan heb ik je vd week gehoord Wim!
?
ik dacht je vd week gehoord te hebben op HF.

Ik weet (gelukkig) niet veel van windows, wil ik ook zo houden maar USB en firewalls komen me wat vreemd voor als combinatie. Enfin, het werkt, dat is het belangrijkste.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
pa0wjg
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 okt 2008, 10:04
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: PC met FTdx3000 en HRD

#14 Bericht door pa0wjg »

De firewall is/was het probleem niet, zie de foutmelding!
Ik kan nu goed werken met Digimaster 780, ZONDER dat HRD mainpagina is gestart.! Met twee virtule poosten Com 3 en 4 van het Yaesu Programma kan ik met DTR mijn tranceiver bedienen en komt het RX-signaal op het scherm. Heb al 6 verbindingen met PSK31 gemaakt.
Helaas kan ik nog steeds geen "connect" krijgen in HRD-hoofdprogramma, maar zolang je het logboek e.d. niet gebruikt is daarmee te leven.
Ga nu op een tweede PC HRD627-303 installeren (de laatste versie) en kijken of deze wel via de USB verbinding CAT signalen naar de Tranceiver kan overbrengen.
Het vrij Denken... altijd in voor een goed gesprek!

Gebruikersavatar
pa0wjg
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 okt 2008, 10:04
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: PC met FTdx3000 en HRD

#15 Bericht door pa0wjg »

Ook dit levert niet het gewenste resultaat, hoewel nu de FTdx300o wel te kiezen was bij radios. Echter bij connect steeds ook de foutmelding: "failed to read frequency". Ik zal wel iets fout doen, maar ik weet niet wat.
Gelukking werkt op de andere PC het programma Digimaster 780 prima. Dat laat ik dus maar zo,... zal geen nieuwe versie aanschaffen, tenzij iemand mij erop attendeerd wat ik fout doe.
Een laatse poging zal bestaan uit met d.m.v. seriële kabel verbinden van de CAT ingang van de FTdx3000 met de seriële poort (COM 1) op mijn PC... Heb de kabel (female-female) nog niet, dus even geduld!
Het vrij Denken... altijd in voor een goed gesprek!

Plaats reactie