Welke radio amateur toepassingen op de Raspberry Pi?

Hardware en software.
Bericht
Auteur
PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Welke radio amateur toepassingen op de Raspberry Pi?

#1 Bericht door PA3EYC »

Deze maand stond er een artikel in de Computer Totaal met enkele projectjes met de Raspberry Pi.
Dat heeft mij doen besluiten om de Pi2 te bestellen. Ik heb hier nu een mediaspeler draaien met de Pi2.
Ik heb er meteen nog één besteld om wat mee te experimenteren.
Ik heb op internet de volgende toepassingen gevonden.

Logboek: http://www.cqrlog.com/node/1455
RTL-SDR Raspberry PI - RX Igate: http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=16&t=15365
Panadapter voor de KX3: http://tigerstyleheavyindustries.wordpr ... pberry-pi/

Om komende winter wat te experimenteren heb ik al een RTL stick besteld en ben op zoek naar een (goedkoop) schermpje om de panadapter te maken.

Zijn er hier op het forum amateurs die leuke projectjes gemaakt hebben met de Pi en dit met andere mensen willen delen?
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7115
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Welke radio amateur toepassingen op de Raspberry Pi?

#2 Bericht door PE2AAB »

Dit is wel een leuke:

https://tigerstyleheavyindustries.wordp ... pberry-pi/

Edit: Sorry. Die had je al genoemd.

Deze is ook wel leuk. Heb ik zelf geprobeerd. Helaas zijn die stickjes niet altijd even goed.
https://learn.adafruit.com/freq-show-ra ... nner/usage

Vergeet ook de APRS iGate niet;
http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=16&t=15365 voor meer info
Voor de directe link:
http://vdeweb.com/wiki/doku.php?id=linux:hamradio:aprs
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Welke radio amateur toepassingen op de Raspberry Pi?

#3 Bericht door PA3EYC »

De RTL stick heb ik reeds besteld. Zal nog wel enkele weken duren voordat die er is.
Ik ben van plan om die panadapter in elkaar te knutselen. Dat lijkt me wel leuk bij de KX3 of de FTdx5000 m.b.v. LP-Pan.
Ben niet van plan meteen een duur scherm te kopen dus eerst een beetje experimenteren met een gewone monitor.
'73, Maarten -PA3EYC-

bubbe
Berichten: 200
Lid geworden op: 30 jul 2014, 14:38
Locatie: den ham (ov)

Re: Welke radio amateur toepassingen op de Raspberry Pi?

#4 Bericht door bubbe »

Voor schermpjes en andere adaptors voor de raspberry moet je op banggood.com kijken . Mooi en goedkoope schermpjes met touchscreen .
anytone at-5555 tyt th-9800 baofeng uv-5r 2x baofeng bf-888s uniden ubc125xlt president grand handic 0080 Gpa 27 1/2 daimond X30 daimond X200 7 elements 70cm yagi 3 meter dipole

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Welke radio amateur toepassingen op de Raspberry Pi?

#5 Bericht door PA3BAS »

Banggood.com lijkt een hele vage site en is dat ook. Ik heb er een aantal maal besteld en het werd allemaal netjes geleverd. Wel even opletten! Ze hebben een 'warehouse' in Engeland, daar kan je spullen bestellen zonder douane-geneuzel, maar dat is meestal iets duurder. Vanuit China/Hong-Kong heb je te maken met invoerrechten en BTW als de waarde van je bestelling hoger is dan ongeveer €22. Zelf trouwens nooit mee te maken gehad.
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7115
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Welke radio amateur toepassingen op de Raspberry Pi?

#6 Bericht door PE2AAB »

En anders http://www.sossolutions.nl

Deze firma zit in Eindhoven en biedt scherpe prijzen op Raspberry, Arduino enz. inclusief appendages.
Afhalen kan ook. Ik woon in de buurt dus ga er regelmatig heen om spulletjes te halen.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

bubbe
Berichten: 200
Lid geworden op: 30 jul 2014, 14:38
Locatie: den ham (ov)

Re: Welke radio amateur toepassingen op de Raspberry Pi?

#7 Bericht door bubbe »

PA3BAS schreef:Banggood.com lijkt een hele vage site en is dat ook. Ik heb er een aantal maal besteld en het werd allemaal netjes geleverd. Wel even opletten! Ze hebben een 'warehouse' in Engeland, daar kan je spullen bestellen zonder douane-geneuzel, maar dat is meestal iets duurder. Vanuit China/Hong-Kong heb je te maken met invoerrechten en BTW als de waarde van je bestelling hoger is dan ongeveer €22. Zelf trouwens nooit mee te maken gehad.
Bestel er altijd en nog nooit last gehad van invoerrechten en dan bestel ik ook veel meer dan 22 euro . de site is ook gebruiks vriendelijk en goede uitleg . Ook de levering is altijd netjes binnen de opgegeven dagen (Wel rekening mee houden ze geven werkdagen op en niet de hele week ) . Nee echt een nette site
anytone at-5555 tyt th-9800 baofeng uv-5r 2x baofeng bf-888s uniden ubc125xlt president grand handic 0080 Gpa 27 1/2 daimond X30 daimond X200 7 elements 70cm yagi 3 meter dipole

Gebruikersavatar
Rik-93
Berichten: 183
Lid geworden op: 20 mar 2009, 14:37
Locatie: Onder de rook van Arnhem

Re: Welke radio amateur toepassingen op de Raspberry Pi?

#8 Bericht door Rik-93 »

bubbe schreef:
PA3BAS schreef:Banggood.com lijkt een hele vage site en is dat ook. Ik heb er een aantal maal besteld en het werd allemaal netjes geleverd. Wel even opletten! Ze hebben een 'warehouse' in Engeland, daar kan je spullen bestellen zonder douane-geneuzel, maar dat is meestal iets duurder. Vanuit China/Hong-Kong heb je te maken met invoerrechten en BTW als de waarde van je bestelling hoger is dan ongeveer €22. Zelf trouwens nooit mee te maken gehad.
Bestel er altijd en nog nooit last gehad van invoerrechten en dan bestel ik ook veel meer dan 22 euro . de site is ook gebruiks vriendelijk en goede uitleg . Ook de levering is altijd netjes binnen de opgegeven dagen (Wel rekening mee houden ze geven werkdagen op en niet de hele week ) . Nee echt een nette site
Hier ook goede ervaringen met Banggood.com
Alleen echt oppassen met het limiet van 22 euro.
Anders betaal je sowieso 13 euro inklaringskosten en nog een percentage van het bestelbedrag.

Je kunt er dus duur mee uit zijn... :wink:
73 Rik
Apparatuur (o.a.): Sommerkamp FT-277E, FV-277B, GPA 30 Fritzel, Daiwa SR-1000, 2m groundplane

Zie ook voor verdere informatie over mij: http://zendamateur.com/viewtopic.php?f=12&t=8591

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Welke radio amateur toepassingen op de Raspberry Pi?

#9 Bericht door PA3EYC »

Op ebay vond ik een display en behuizing
Dus mogelijk een bestelling op eBay.
Ben vanavond al een eind gekomen met het programma voor de panadapter.
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Welke radio amateur toepassingen op de Raspberry Pi?

#10 Bericht door PA3DAT »

Wat eBay betreft, goede ervaringen. Tot nu toe (dit jaar) 52 bestellinkjes mogen ontvangen... :oops:
Even nagekeken bij mijn purchase historie.

Slechts één keer de boot ingegaan voor € 3,50 vanwege incomplete levering. Geen enkel probleem
met invoerrechten of BTW, afkloppen maar... :D

Niet gebruik maken van aanbiedingen met versnelde levering! Dan komt het via UPC en mag je geheid
BTW en inklaringskosten betalen!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Welke radio amateur toepassingen op de Raspberry Pi?

#11 Bericht door PA3EYC »

Ik ook met eBay nooit problemen. Is ideaal als ik geen haast heb met de onderdelen.
Wel laat ik een zending, van dezelfde aanbieder, vaak in delen komen zodat de prijs onder de €22 blijft. Dat is met die kleine spullen die ik bestel nooit een probleem.
Eén keer een brief van tante Pos gehad of ik een (digitale) rekening kon overleggen waaruit blijkt dat de zending incl. verzenkosten <€22 was.

Vandaag ga ik het display en de doorzichtige behuizing bestellen. Een USB geluidskaart heb ik hier nog liggen.
Ik ben eerst bezig om de panadapter op de monitor te laten werken. Zover is het nog niet.

Vorige week een tijd zitten prutsen omdat ik de Pi niet aan de gang kreeg. Bleek de bijgeleverde SD card niet te werken met de RaspberryPi.
Voor diegenen die wat met de RaspberryPi willen doen.
Ik heb bij twee verschillende aanbieders een RaspberryPi gekocht. Eerst bij KIWIelectronics en daarna vond ik de site van SOSsolutions.
De bundel van SOS solutions is €1 duurder maar daarvoor kreeg ik wel een ethernet en HDMI kabel erbij en ze garanderen dat hun SD kaarten 100% werken met de RaspberryPi. Ook de behuizing vind ik wat degelijker dan de standaard behuizing van KIWIelectronics. Bij KIWIelectronics werkte de bijgeleverde Trancend kaart niet. Die wordt kosteloos omgewisseld.
'73, Maarten -PA3EYC-

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Welke radio amateur toepassingen op de Raspberry Pi?

#12 Bericht door PA3EYC »

3,5" diplay en behuizing is besteld.

Als ik het zie naar welk PayPal adres het geld is overgemaakt, dan wordt het nog een verassing wat er geleverd wordt.
paypal.JPG
'73, Maarten -PA3EYC-

PE1KEL
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2007, 22:42

Re: Welke radio amateur toepassingen op de Raspberry Pi?

#13 Bericht door PE1KEL »

Een behuizing van neopreen?

pa3bya
Berichten: 116
Lid geworden op: 22 dec 2005, 09:48
Locatie: Achterberg (Rhenen)
Contacteer:

Re: Welke radio amateur toepassingen op de Raspberry Pi?

#14 Bericht door pa3bya »

we dwalen af van de oorspronkelijke vraag.

SSTV camera: (http://www.agri-vision.nl/CMS/index.php ... Itemid=101)

Overigens ik heb reacties gehad, dat PiFM niet goed lijkt te werken op de Pi 2, ik heb het zelf nog niet getest.

Gerrit.

bubbe
Berichten: 200
Lid geworden op: 30 jul 2014, 14:38
Locatie: den ham (ov)

Re: Welke radio amateur toepassingen op de Raspberry Pi?

#15 Bericht door bubbe »

Je hebt ook de banana pi die moet een stuk sneller zijn dan de raspberry pi . En je kunt er een gewone sata hd aansluiten voor opslag
anytone at-5555 tyt th-9800 baofeng uv-5r 2x baofeng bf-888s uniden ubc125xlt president grand handic 0080 Gpa 27 1/2 daimond X30 daimond X200 7 elements 70cm yagi 3 meter dipole

Plaats reactie