win8.1 en HRD 5.xx

Hardware en software.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

win8.1 en HRD 5.xx

#1 Bericht door andre »

Ik heb deze vraag ook al in een ander topic aan de orde gesteld maar krijg vooralsnog daar geen reactie op, vandaar een nieuw topic gestart. Ook kan ik met de zoekfunctie niet zozeer vinden wat ik wil weten.

De vraag is dan ook heel simpel. Mijn oude xp machine waar ik nu nog de nodige ham progjes op heb draaien is nodig toe aan een rustige oude dag. Ik wil hiervoor een nieuwe pc gaan neerzetten met als OS win8.1.
Gebruikmakend van een usb naar rs232 converter wil ik in ieder geval HRD 5.xx laten werken. De vraag is dan ook of dit gaat werken zonder al te ingewikkelde aanpassingen in windhoos te moeten maken.

Op mijn laptop met win7 (64bit) werkt HRD gewoon probleemloos overigens.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: win8.1 en HRD 5.xx

#2 Bericht door PA3JMS »

Hallo Andre,

Ik werk hier nu al een jaar of twee met een Windows 8 (8.1) PC en HRD (De laatste freeware versie). Dit gaat bij mij goed. Ik maak geen gebruik van alle functies. Eigenlijk alleen het logboek en DM780 voor digi. Ik werk met een FT897d en een eenvoudige geluidskaart interface (DIY). Gebruik een USB RS232 converter (merk ?).

Ik kan me niet herinneren veel moeite te hebben moeten doen om het werkend te krijgen. Was wel even zoeken hoe de logboeken over te zetten van de oude naar de nieuwe laptop. Maar dat heeft niets met Windows te maken :wink:
73 Jan

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: win8.1 en HRD 5.xx

#3 Bericht door andre »

bedankt voor de info Jan. Ik denk dan dat ik me er ook maar niet druk om ga maken om het aan de gang te kunnen krijgen. Wat ik dan nog wel van je wil weten welk merk je gebruikt als converter van usb naar serieel.
Ik had al eens gelezen dat die niet allemaal geschikt/compatibel zijn voor 8.1

73, André.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: win8.1 en HRD 5.xx

#4 Bericht door PA3JMS »

Hallo Andre,

Ik heb hem opgezocht en er staat geen merk op. Alleen de tekst USB Serial Converter Made in China. Verder geen merk of wat dan ook. Als ik hem aansluit en opzoek onder apparaatbeheer staat er Prolific. Een Prolific chip dus.

Hier voor had ik een SiteCom. Die werkt onder Windows 8 niet meer. Simpel weg omdat er geen drivers voor werden / worden gemaakt. Of je dus maar een nieuwe wilt kopen. Ik heb wel eens ergens gelezen dat het met wat kunst en vliegwerk mogelijk de oude drivers onder Windows 8 te installeren en dan het (auto) update uit te zetten of te voor komen. Vond dit te veel werk en dus maar een nieuwe gaan gebruiken.

Gebruik hem met een originele Yaesu RS232 CAT interface kabel.
73 Jan

Plaats reactie