KNP experia box stoort WiFi netwerken

Hardware en software.
Bericht
Auteur
pd3sat
Berichten: 53
Lid geworden op: 04 sep 2006, 18:08
Roepletters: Pd3sat
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

KNP experia box stoort WiFi netwerken

#1 Bericht door pd3sat »

Beste mede hobbyisten,

Ik heb hier 2 huizen verder een buurman met een KPN experia box, deze geeft zo,n sterk signaal dat in de omgeving bijna geen een WiFi netwerk meer goed werkt in de 2.4 GHz

Heb al diverse routers geprobeerd en heb nu de Apple extreme router welke ook niet goed werkt in de 2.4 GHz , 5 ghz netwerk gaat probleemloos

Heeft iemand een idee hoe veel vermogen die KPN dingen leveren.
Ik kan hier 5 huizen verder lopen, dan nog is het signaal erg sterk.

Meerdere hebben last hiervan, maar je doet er weinig aan tot niets.
Mijn directe buren hebben geen router of internet, dus verbaast dat dat ding mijn gehele WiFi onbruikbaar maakt.

Gr
wetenschap is onderzoeken wat nog niet is onderzocht.

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 908
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

Re: KNP experia box stoort WiFi netwerken

#2 Bericht door 19DT2120 »

Om welk type experia box gaat het? Heb je hem ook al eens op een ander kanaal gezet ,zodat beide netwerken elkaar zo min mogelijk overlappen!
Soms weet ik het ook niet meer.........

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: KNP experia box stoort WiFi netwerken

#3 Bericht door PA0BAK »

Je kunt ook zelf naar een ander kanaal gaan, er zijn er 14 beschikbaar (dacht ik).
De meeste routers staan standaard op kanaal 1, je moet alleen even kijken welke kanalen vrij zijn.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1250
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: KNP experia box stoort WiFi netwerken

#4 Bericht door PA9X »

Heel herkenbaar. Het Experia modem van mijn buurman is door een bakstenen muur bijna 15dB sterker dan mijn sterkste accesspoint in de huiskamer. Met vlagen soms wel 20-25dB sterker...

Vervelende van zijn modem is dat het regelmatig van kanaal wisselt. Even naar een ander kanaal is dus geen garantie voor betere ontvangst.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: KNP experia box stoort WiFi netwerken

#5 Bericht door elsinga »

Het lijkt er op dat die Experia boxen dus ruim meer doen dan de (100mW) limiet voor 802.11b. Gevalletje AT?
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

dxman
Berichten: 112
Lid geworden op: 02 sep 2010, 20:29
Locatie: steenwijk

Re: KNP experia box stoort WiFi netwerken

#6 Bericht door dxman »

handige app voor op je telefoon de wifi analyzer : inssider intypen in de playstore
kun je precies zien wat nog vrij is.
SWL Amateur ;-)

pd3sat
Berichten: 53
Lid geworden op: 04 sep 2006, 18:08
Roepletters: Pd3sat
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Re: KNP experia box stoort WiFi netwerken

#7 Bericht door pd3sat »

Hoi,

Heb mijn router al op diverse kanalen gezet maar het helpt niets, Bij de eigenaar vragen om dat ding op een vast kanaal zetten is geen optie.

Hier kun je beter niets mee te maken hebben, zijn berucht en trekken zich niets van het gezag aan, wij hebben al diverse dingen gezien en meegemaakt maar ons Nederlands systeem is niet opgewassen hiertegen.

Die tool inssid lijkt mij handig, maar vind deze niet voor de iPhone.

Zit ook al te denken om een poging te doen om op die experia box in te loggen en het vermogen aan te passen of iets in die richting, maar zal niet eenvoudig worden.

Nu werk ik meestal via het 5G netwerk met mijn Apple producten, maar als ik boven in huis of buiten in de tuin zit is dit geen optie.

Gr,
wetenschap is onderzoeken wat nog niet is onderzocht.

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1250
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: KNP experia box stoort WiFi netwerken

#8 Bericht door PA9X »

dxman schreef:handige app voor op je telefoon de wifi analyzer : inssider intypen in de playstore
kun je precies zien wat nog vrij is.
Het probleem met die Experia box is dat deze regelmatig van kanaal wisselt... Volgens mij heeft mijn buurman aan V8 versie. Mijn schoonmoeder heeft een V9 en die geeft een normale signaalsterkte.

dxman
Berichten: 112
Lid geworden op: 02 sep 2010, 20:29
Locatie: steenwijk

Re: KNP experia box stoort WiFi netwerken

#9 Bericht door dxman »

dat kun je instellen, dat je hem vast zet op kanaal 7 of 9 enz.. de juiste url in tikken in je adressen balk van je laptop / telefoon, en dan kun je via wifi inloggen op de modem.
SWL Amateur ;-)

Gebruikersavatar
PE9H
Berichten: 452
Lid geworden op: 04 sep 2014, 13:02
Roepletters: PE9H
Locatie: JO32kh

Re: KNP experia box stoort WiFi netwerken

#10 Bericht door PE9H »

elsinga schreef:Het lijkt er op dat die Experia boxen dus ruim meer doen dan de (100mW) limiet voor 802.11b. Gevalletje AT?
Denk het niet. De meeste routers/accesspoints in de 20-50 euro prijsklasse halen de 100mW bij lange na niet, wellicht dat de Experiabox dit wel doet.
Wellicht is een goede AP aanschaffen die ook 100mW erp kan geven de enige optie.
Senao/Engenius heeft modellen die dit echt uitstralen en betaalbaar zijn. Ze kunnen wel ingesteld worden tot boven 100mW, maar dat mag niet.
Ook kun je deze zo instellen dat ze telkens een kanaal gebruiken dat het minst in gebruik is, zodat als de Experiabox van kanaal wisselt, je eigen AP ook verschuift.
Arien PE9H
"The ability to speak does not make you intelligent" - Qui-Gon Jinn
:wq

pd3sat
Berichten: 53
Lid geworden op: 04 sep 2006, 18:08
Roepletters: Pd3sat
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Re: KNP experia box stoort WiFi netwerken

#11 Bericht door pd3sat »

Hoi,

Zou zo maar eens kunnen dat het een V8 is, het ding stoort nu al ruim 7 maanden.
Veel details weet ik niet omdat ik dat beter niet kan vragen bij deze mensen.

De ssid naam begint met H368N met een 6 cijferig nummer.
Heb aan een aantal mensen welke hier ook last van hebben gevraagd om samen naar de boosdoener te stappen, dit wil men liever niet, wel begrijpelijk gezien de achtergronden.

Rest mij uit te zoeken hoe ik dit modem kan benaderen en kijken of ik de settings kan aanpassen, vast kanaal danwel output.

Of zorgen dat de eigenaar ook een slechte WiFi verbinding heeft zodat hij hem misschien ga vervangen hi :D
wetenschap is onderzoeken wat nog niet is onderzocht.

pd3sat
Berichten: 53
Lid geworden op: 04 sep 2006, 18:08
Roepletters: Pd3sat
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Re: KNP experia box stoort WiFi netwerken

#12 Bericht door pd3sat »

Hoi Arien,

Ik heb altijd al routers uit de prijsklasse rond de 150 euri of hoger.
Alles nu Apple hier, dus de AirPort extreme aangeschaft, kosten 189 euri.

Deze router werkt op zich wel goed, maar ook veel problemen in de 2.4 giga.
Heb al diverse routers getest, er is zelfs een monteur van ziggo geweest omdat ik eerst de router in het modem van ziggo gebruikte, deze heeft ook niets kunnen betekenen.

Hij kon wel zien via zijn laptop en een tool welke zij gebruiken om de signalen te testen dat het bewuste modem de zaak sterk beïnvloed en een zeer sterk signaal neerzet.

Ook loopt er aardig wat data door dat modem, de bewuste mensen hebben daar 2 ip camera,s op draaien.

Als ik een extra ap neerzet moet deze bijna naast mijn Apple router staan, heb nog geen 5 meter bereik, door de stoorbron.

Gr
wetenschap is onderzoeken wat nog niet is onderzocht.

Gebruikersavatar
PE9H
Berichten: 452
Lid geworden op: 04 sep 2014, 13:02
Roepletters: PE9H
Locatie: JO32kh

Re: KNP experia box stoort WiFi netwerken

#13 Bericht door PE9H »

Beroepshalve zet ik veel wireless AP's in, ik bedoel met consumenten AP's in deze helaas ook het Apple spul.
Het vermogen dat daar uit komt is bij lange na geen 100mW erp op 2,4GHz.

Het voorbeeld van Engenius dat ik gaf was omdat deze qua vermogen (praktijk getest) dit wel kunnen leveren. Het zijn ook puur AP's zonder router functionaliteit, dat hoeft ook niet want je Ziggo modem is al router.

Je kunt ook meerdere relatief goedkope AP's inzetten en verspreiden door je huis. Verdeel deze netjes over de beschikbare kanalen in de 2,4GHz band en geef ze dezelfde SSID en key. Je devices zullen dan de sterkste kiezen. Zet ze dan wel in als pure AP, niet als router.

Als voorbeeld zou je de http://www.engenius-europe.com/index.ph ... tem/ens202 kunnen inzetten, deze kun je beneden de 100,- op de kop tikken als je even zoekt. Hij kan tot 400mW, alleen is max. 100mW toegestaan.
Arien PE9H
"The ability to speak does not make you intelligent" - Qui-Gon Jinn
:wq

pd3sat
Berichten: 53
Lid geworden op: 04 sep 2006, 18:08
Roepletters: Pd3sat
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Re: KNP experia box stoort WiFi netwerken

#14 Bericht door pd3sat »

Hoi,

Dank voor de link en de duidelijke uitleg, ga meerdere ap,s plaatsen door het huis.
Maar kan dit werken, die experia maakt nagenoeg mijn gehele WiFi onbruikbaar.

Als ik boven en in de woonkamer een ap plaats dan kan daar al geen storingsvrij signaal komen van mijn modem, bereik te kort door de storing.

Moet ik dan doorlussen ?
wetenschap is onderzoeken wat nog niet is onderzocht.

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: KNP experia box stoort WiFi netwerken

#15 Bericht door Ton_O_E »

ap's met kabel verbinden, anders is het geen accespoint, maar een repeater.
Door een repeater wordt je netwerk trager, en dat wil je niet.
Voorheen PA3TON

Plaats reactie