Remote station

Hardware en software.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Laurens PD9X
Berichten: 1168
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:51
Roepletters: PD9X
Locatie: Langezwaag
Contacteer:

Remote station

#1 Bericht door Laurens PD9X »

Hallo,

Ik overweeg om mijn station remote te bedienen. Mijn station staat een aantal dorpjes verderop, en ik wil graag thuis verbindingen maken in digitale modes zoals PSK en RTTY. Ik wil het eerst simpel houden, dus niet inschakelen via internet en rotorbediening etc. Wel leuk spul verkrijgbaar via www.remoterig.com

De bedoeling is om de K3 aan te sluiten op de PC met digimode software, Mixw bijvoorbeeld. Ik hoef alleen maar deze PC op afstand te kunnen bedienen (overnemen) om QSO's te maken. Het schijnt dat Teamviewer goede software is voor remote desktop, maar misschien kan het ook met de software van Win7 zelf.

Klinkt allemaal (te) simpel. Zie ik iets over het hoofd, of gaat dit allemaal vlekkeloos werken?

Het op afstand bedienen van je station is in Nederland toegestaan, dit las ik op de website van het AT:

Sommige radiozendamateurs hebben een radiostation dat op afstand kan worden bediend. Als de zendamateur zelf de enige is die het radiostation kan bedienen, is dit gebruik toegestaan. Als dit radiostation ook door andere registratiehouders te bedienen is voor het maken van een verbinding, dan functioneert dit radiostation als een repeater. Het gebruik van een repeater is alleen toegestaan als door Agentschap Telecom een vergunning is verleend voor onbemand frequentiegebruik.

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Remote station

#2 Bericht door pe5jw »

Als je alles op je pc heb staan en met het overnemen van de desktop kan doen wat je wilt.
- rdp (externbureaublad)
- teamviewer
- vnc (en afgeleiden)
- logmein
- etc

Wil je audio:

http://www.df3cb.com/software/
Ik gebruik remaud (ft2000rc bevalt me niet).
en voor cat een virtuele com port met VSPE
http://www.eterlogic.com/Products.VSPE.html
Dan start je bv pcc950 en bedien je je set daarmee soort gelijk programma's zijn er ook wel voor de k3.

Verbinding maken doe ik via een vpn server in mijn router dan kan je je lokale ip nummer blijven gebruiken.
Een andere manier is de applicaties via NAT naar buiten laten gaan.
Ik zou kiezen voor vpn als je die mogelijkheid hebt.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
on4ma
Berichten: 549
Lid geworden op: 01 nov 2008, 11:52
Roepletters: ON4MA
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Remote station

#3 Bericht door on4ma »

Je kan alles schakelen met je PC, maar als het internet uitvalt heb je vodden. Zo ben je bezig met een qso en staat je zender in de lucht en valt internet uit!
Een apc switch met daarachter een gsm module zodat je alles kan uitschakelen mocht er iets mis is toch een veiligheid. Helaas is zo'n apc switch wel een dure aankoop.

pd0rkc
Berichten: 467
Lid geworden op: 24 jul 2013, 00:20
Roepletters: PD0RKC

Re: Remote station

#4 Bericht door pd0rkc »

Heeft de Elecraft K3 ook een TOT timer optie?
Als je die instelt op 2 minuten dan voorkom je dat soort problemen.
Ik heb al eens een zend/ontvanger remote packet kunnen bedienen via VNC dat werkte prima!

73's Cor PD0RKC

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Remote station

#5 Bericht door PA3BAS »

on4ma schreef:Je kan alles schakelen met je PC, maar als het internet uitvalt heb je vodden. Zo ben je bezig met een qso en staat je zender in de lucht en valt internet uit!
Een apc switch met daarachter een gsm module zodat je alles kan uitschakelen mocht er iets mis is toch een veiligheid. Helaas is zo'n apc switch wel een dure aankoop.

Er is een goedkopere optie. Ik meen dat velleman die kitjes verkoopt. Een sensor checkt of het licht van een telefoon aangaat, en schakelt dan. Van anderen heb ik gehoord dat ze een oude gsm gebruiken met seriele data-aansluiting en dan hangt er een Arduino aan om sms-jes te kunnen ontvangen of versturen. Schijnt allemaal niet ingewikkeld te zijn, gewoon Hayes-compatible codes. De arduino kan je vervolgens allerlei relais of andere dingen laten schakelen.
.... But will it blend?

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Remote station

#6 Bericht door pe5jw »

Goed punt was ik idd even vergeten te melden.
remaud heeft ptt time out en mijn set ook.
http://www.df3cb.com/remaud/documentati ... er_ptt.php
Heb nog nooit meegemaakt dat hij blijft hangen in tx eerder dat hij niet in tx wou :)
Maar dat is geen rede er geen rekening mee te houden.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Plaats reactie