Samsung printer chips aanpassen (succes)

Hardware en software.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
jensvanhoof
Berichten: 52
Lid geworden op: 10 jan 2014, 09:04

Samsung printer chips aanpassen (succes)

#1 Bericht door jensvanhoof »

Goede avond,

Graag had ik mijn succesvolle aanpassing van een chip op een Samsung printer-cartridge met jullie gedeeld.
Moest er iemand zo'n printer hebben staan is die er misschien ook mee geholpen.

Na een nieuwe set toners voor mijn Samsung CLP-300 kleurenlaserprinter gekocht (een nep-merk, maar maakt niks uit) te hebben was ik verbaasd om te zien dat mijn gele kleur al na een paar pagina's 'opgebruikt' was door de printer. Na wat online onderzoek blijkt dat de printer-industrie nog erger is dan de maffia zelve. Er blijkt dat bijna alle cardridges/toners voor de helft wordt weggegooid, simpelweg omdat de printers niet het inkt/poeder-niveau checken maar gewoon het aantal pagina's tellen, en dus bij een aantal pagina's 'veronderstellen' dat het patroon leeg is. Sterker nog, mijn printer wou zelfs geen zwartwit meer printen omdat het geel op was!!

Na wat zoeken kwam ik op deze pagina uit: http://clp-300.blogspot.be/

Dit leek me wel de moeite om eens te testen en het heeft perfect gewerkt.
Bij vervangpatronen (dus niet met de origineel met de printer meegeleverde) zit er een klein bordje ingeplakt met 4 contacten die naar een EEPROM geheugenchip gaan. Die chip gaat beginnen tellen en op een gegeven moment veranderen er een paar bytes en wordt de chip permanent softwarematig gelockt (=geen nieuwe schrijfbewegingen meer mogelijk). Vanaf dan zou je in principe de toner moeten vervangen, ook al is hij hoogstwaarschijnlijk nog lang niet leeg.

De oplossing is simpel maar geniaal. Door de pin 'WP' (=write protect) permanent aan de spanning van de chip te hangen kan de printer het aantal pagina's niet meer '+1' doen als er een nieuwe pagina wordt geprint (gelukkig checkt de printer niet dat de schrijfbewerking ook echt gelukt is). Het is dus zaak van deze brug erop te solderen als het patroon nog goed werkt. Bij de chips die bij mijn vervangpatronen zat, zaten de voeding- en WPpin vlak naast elkaar en was dat met een drup soldeer opgelost.

In mijn geval heb ik dit direct gedaan voor de 3 patronen die volgens de printer nog goed waren, maar voor de vierde (=gele) cartridge kwam alle hulp te laat, de chip was al op non-actief gezet.
Aangezien ik online niet direct identiek dezelfde chip vond, heb ik een vervanger gekocht bij Rs-components: http://docs-europe.electrocomponents.co ... 21eb14.pdf

Dezelfde functionaliteit en pinnummering maar spijtig genoeg een andere footprint. Maar met een beetje gepruts heb ik hem wel correct geïnstalleerd gekregen.
Eerst heb ik de originele chip eraf gehaald met Chip Quik. De EEPROM kan je aanspreken met I²C, en dus kan je hem gemakkelijk programmeren met bv. een Arduino. De vier contacten zijn de voeding: (VCC en GND), en de twee lijnen voor de I²C (SDA, SCL). Aan de vier contacten heb ik dan draadjes gesoldeerd en zo in de headers van de Arduino gestoken.

Ik heb een sketch geschreven om te chip te programmeren zodat de printer akkoord is, en die sketch dumpt ook in een serial monitoring program alle bytes zodat je kan controleren. Welke byte waar moet staan kon ik afleiden uit de link bovenaan. Belangrijk is dat voor elke nieuwe cartridge, er een nieuwe serienummer moet instaan zodat de printer weet dat er een 'nieuw' patroon inzit. Ik heb gewoon één cijfer aangepast tov de vorige serienummer, en dat pakte hij vrolijk aan.

Na de chip terug in de printer te steken en te testen, zelfde procedure herhalen en de VCC aan de WP solderen.
Voila, nu kan je je inktpatronen opgebruiken :-)

Moest iemand hetzelfde willen proberen kan je bij mij de arduino-code bekomen :-)
Enkele foto's hieronder.

gr,
Jens

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: Samsung printer chips aanpassen (succes)

#2 Bericht door PA0HJA »

Ik heb hetzelfde probleem ervaren met een opvolger-type van jou printer (denk ik), de CLP-320 van Samsung.

Dezelfde ellende. :x

Mijn problemen kon ik heel elegant oplossen (geen ingrepen zoals solderen in de printer ed.) door een via de USB-poort flashbare "alternatieve" firmware te flashen die ik gekocht had voor ong. Euro 10.-- op EbaY.
Een beetje een schemerige "business" en een beetje een gok maar voor maar Euro 10,-- nog te overzien.

Het werkt uitstekend!
Geen problemem met wat voor cartridges dan ook: originele-, nagemaakte-, met of zonder printje erop.
Wat ze precies doen weet ik niet, wel dat in de alternatieve firmware het oorspronkelijke serie-nummer (dat je moet opsturen) verwerkt is om kopiëren te verhinderen.

Overigens is de betreffende advertentie van EbaY (door EbaY zelf) verwijderd met daarbij de nodige waarschuwingen ed. ........ :?: :roll:

PA0HJA
....The Singularity is near!

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Samsung printer chips aanpassen (succes)

#3 Bericht door pa8w »

Wat een schooiers die printerboeren...
Kun je een footootje posten met de soldeertruck, Jens?
(write protect aan +)

Ik denk dat je daar veel mensen een plezier mee doet.

Groet,
Wil.
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Samsung printer chips aanpassen (succes)

#4 Bericht door PA2OLD »

Ik heb dan wel geen Samsung maar een Epson DX6000 maar Epson kan er ook wat van...
Voor mijn printer is er een dingetje verkrijgbaar waarmee de cartridge kan worden gereset.
Overigens gebruik ik tegenwoordig alternatieve inkt van 123Inkt die goed werken en meer inkt bevatten.
Maar als ik hoogwaardige foto's wil printen, zijn de originele beter.
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

jensvanhoof
Berichten: 52
Lid geworden op: 10 jan 2014, 09:04

Re: Samsung printer chips aanpassen (succes)

#5 Bericht door jensvanhoof »

ik zal straks wat meer uitleg geven (nu gaan vliegen met de E-90 voor de driedaagse de Panne --> LIVE op VRT deze namiddag).

gr,
Jens

jensvanhoof
Berichten: 52
Lid geworden op: 10 jan 2014, 09:04

Re: Samsung printer chips aanpassen (succes)

#6 Bericht door jensvanhoof »

Zoals beloofd.
Je kon het eigenlijk al zien hierboven maar ik heb het nog eens extra aangeduid:

Afbeelding

Op dit printje zit niets anders als de EEPROM chip zelf. Er staan een paar 0 weerstanden maar dat is gewoon om de 3 adrespinnen correct naar GND of V+ te brengen.
Het is wat slordig gesoldeerd maar dat is omdat de chip niet de juiste footprint had. Waar de 8 rode lijntjes staan zitten de originele pads van de chip.

De bovenkant van de chip laat pinnen 1-4 zien. De eerste 3 daarvan zijn de adrespinnen en de 4de hangt aan de massa. In mijn geval kwam dat goed uit want een chip voor 'geel' heeft als adrespinnen 3x GND, alles aan die kant moet dus aan de massa. De vier pads (die te ver uit elkaar staan) hangen ook allemaal aan de massa. Zolang er maar een verbinding is van alle bovenste pads naar elkaar was het dus al goed. Het is maar een klein chipje dus je soldeert ze makkelijk aan elkaar.

Aan de onderkant was het iets moeilijker, daar zijn de pinnen SDA, SCL, WP, V+. De twee eerste zitten op de juiste plaats maar de pads staan te ver uit elkaar. Dat is dus wat gepruts, maar het lukt wel. De laatste pin moet aan de laatste pad en aangezien dat aan de buitenkant van de chip is gaat dat makkelijk. Voorlopig nog wel geen kortsluiting maken tussen WP en V+, dan is hij hardware gelockt (wat je erna zal willen). Eens je dan de chip geprogrammeert hebt met bv. Arduino (code bij mij te krijgen), en de chip wordt correct herkend door de printer, nog een druppel soldeer tussen WP en V+ (onderaan rechts), en hij is veilig.

Laat maar weten moest iemand vragen hebben (of het willen proberen -graag feedback!)

gr,
Jens

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Samsung printer chips aanpassen (succes)

#7 Bericht door pa8w »

Ja, dank je wel Jens,
Ik zag in later je linkjes eigenlijk ook al genoeg info.
Een ding echter nog:
In het linkje brengen ze de WP pin omhoog zodat hij verbreekt met zijn pad, en leggen hem aan V+.
Dit omdat anders een aansturing op WP wordt kortgesloten naar V+
Dat kan complicaties geven.

Heb jij hem wel gewoon hard doorverbonden naar V+ zonder de WP pad te isoleren?

Groet,
Wil.
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

jensvanhoof
Berichten: 52
Lid geworden op: 10 jan 2014, 09:04

Re: Samsung printer chips aanpassen (succes)

#8 Bericht door jensvanhoof »

Wil,

Ik denk dat hij een ander soort aftermarket bordje heeft waarbij de WP standaard aan de massa hangt. Dan mag je natuurlijk geen kortsluiting maken. Daarmee dat hij dat zo doet. Bij mij was de WP pin 'zwevend'.

Gr,
Jens

PE1KXY
Berichten: 230
Lid geworden op: 11 nov 2009, 13:44
Roepletters: PE1KXY
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Samsung printer chips aanpassen (succes)

#9 Bericht door PE1KXY »

Geniaal, heb zelf een heel andere printer maar kan dit soort huisvlijt zeer waarderen!
Duim omhoog.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Samsung printer chips aanpassen (succes)

#10 Bericht door PA0ETE »

Het Engelse programma Frequencycast ( http://www.frequencycast.co.uk/ ) had een paar maanden geleden een item over planned obsolecense ( http://en.wikipedia.org/wiki/Planned_obsolescence ) zoals dit officieel heet. Sommige printers tellen behalve het aantal pagina's ook het aantal maanden dat de cartridge in de printer zit. Heb je er na drie maanden nog helemaal niets van gebruikt, kun je heb toch niet verder gebruiken.

Het is in Nederland volgens mij ooit verboden geweest om dit bewust te doen. Zoals het bij gloeilampen gebeurt, dus door slijtage mag wel, maar er een teller opzetten waarna het niet meer werkt mocht niet. Mogelijk is die wetgeving afgeschaft.

Ik weet overigens ook niet helemaal zeker of zo'n aanpassing als hierboven staat wel toegestaan is. Het zou kunnen worden opgevat als reverse engineering. Maar ook daarvan weet ik niet helemaal zeker of dat in een geval als dit nu wel of niet mag op dit moment. Het lijkt mij eerlijk gezegd dat je de heren met gelijke munt terugbetaalt. :-)

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Samsung printer chips aanpassen (succes)

#11 Bericht door PA2EFR »

In mijn printer kun je gewoon aangeven wat hij moet doen als de toner low of op is.
In beide gevallen kun je gewoon "doorgaan" instellen. Dus printen tot wanneer de strepen echt hinderlijk worden.
Het is een HP LJ4100TN. ;) Net voor 3 tientjes een cartridge gekocht waar ik wederom 10.000 afdrukken mee kan maken.

Plaats reactie