RTL SDR afschermen voor externe interferentie

Hardware en software.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD1AW
Berichten: 54
Lid geworden op: 21 apr 2013, 12:31
Roepletters: PD1AW

RTL SDR afschermen voor externe interferentie

#1 Bericht door PD1AW »

Hallo RTL SDR gebruikers,

Ik heb net een klein projectje afgerond waar ik jullie deelgenoot van wil maken.
Wellicht hebben jullie ervaringen hiermee en hierbij vraag ik dan ook om tips ter verbetering te delen zodat we daar ons voordeel mee kunnen doen.

Ik gebruik al een tijdje mijn RTL SDR stick als IF Panadapter voor mijn Kenwood TS480SAT, de software die ik hiervoor gebruik is HDSDR.
De tranceiver en de RTL SDR stick worden gesynchroniseerd en dat is heel prettig in gebruik. Een afbeelding van HDSDR heb ik hieronder toegevoegd.

Afbeelding

Nu had ik wat last van ruis als gevolg van interferentie waar mijn stick geheel niet voor afgeschermd was.
Nu kan je de stick in een afgeschermde behuizing gaan bouwen maar hierdoor wordt het geheel niet kleiner van formaat.
Ik heb gekozen om de binnenzijde van de originele behuizing te bekleden met aluminium tape.
Hoe een en ander te realiseren heb ik in een aantal stappen met foto bescheven.

Afbeelding
De ongemodificeerde RTLSDR stick (RTL2832U & R820T)

Afbeelding
Behuizing verwijderd

Afbeelding
1 deel bekleed met aluminium tape, hierbij heb ik de tape laten doorlopen over de uitsparing van de USB connector en de uitsparing van de antenne aansluiting.
Dit om de massa van de usb kabel met de afscheming te verbinden alsmede met de antenne.

Afbeelding
ander deel bekleed met aluminium tape, ook hier de tape over de uisparingen laten doorlopen

Afbeelding
De print inpakken in esd plastic en terugplaatsen , dit om kortsluiting van de onderdelen tegen de aluminium tape te voorkomen.
De massa van de USB connector en de antenne-aansluiting zijn wel in contact met de aluminium tape.

Afbeelding
De isolerende ESD laag dichtvouwen en vastplakken met tape.
Hierna de beide behuizingdelen weer vastklikken

Afbeelding
Hier is te zien dat de USB connector contact maakt met de aluminium tape

Afbeelding
Ook de antenne aansluiting maakt contact met de aluminuim tape.


Het resultaat is een veel ruisarmer signaal waardoor het werken met HDSDR prettiger wordt.

Ik ga ook nog ferriet gebruiken op de kabels maar dat heb ik zo niet voorhanden ( alles al in gebruik )

Nogmaals , tips ter verbetering zijn zeer welkom.

73 de PD1AW (Toni)
73,
PD1AW (Toni)

pd0rkc
Berichten: 467
Lid geworden op: 24 jul 2013, 00:20
Roepletters: PD0RKC

Re: RTL SDR afschermen voor externe interferentie

#2 Bericht door pd0rkc »

Hallo Toni,

Bedankt dat jij je tips deelt hier in het forum.
In het verleden heb ik al eens aluminium tape aan de binnen kant van plastic frontjes (van inbouwkastjes) geplakt.
Ik zal dit ook eens gaan doen met de RTL SDR stick.
Het zou wel mooi zijn als iemand eens een compact (met smd?) printplaatje ontwerpt met schakelbare band filters.
Ik ben benieuwd wat voor soort ferriet je gaat toepassen om de kabels.

Cor PD0RKC

PE2HD
Berichten: 99
Lid geworden op: 13 aug 2006, 06:47
Locatie: Eindhoven

Re: RTL SDR afschermen voor externe interferentie

#3 Bericht door PE2HD »

De print inpakken in esd plastic en terugplaatsen , dit om kortsluiting van de onderdelen tegen de aluminium tape te voorkomen........
Het lijkt me niet slim om daarvoor "ESD plastic" te gebruiken.
Dat materiaal is juist ligt geleidend om zo een soort van kooi van Faraday te kunnen vormen.
(http://en.wikipedia.org/wiki/Antistatic_bag)

73, Harry

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: RTL SDR afschermen voor externe interferentie

#4 Bericht door PA3BAS »

Ik heb het wat slordiger gedaan. De stick eerst uit z'n doosje gehaald en er een SMA-chassisdeel aan vast gemaakt. Daarna de stick stevig ingetaped met isolatieband. Toen aluminiumfolie dat goed contact maakt met de massa van de SMA end de USB. toen maar weer meer isolatieband. Ziet er niet uit, maar werkt als een trein... :mrgreen:
.... But will it blend?

pe2cvf
Berichten: 95
Lid geworden op: 02 mei 2008, 20:43

Re: RTL SDR afschermen voor externe interferentie

#5 Bericht door pe2cvf »

PE2HD schreef:
De print inpakken in esd plastic en terugplaatsen , dit om kortsluiting van de onderdelen tegen de aluminium tape te voorkomen........
Het lijkt me niet slim om daarvoor "ESD plastic" te gebruiken.
Dat materiaal is juist ligt geleidend om zo een soort van kooi van Faraday te kunnen vormen.
(http://en.wikipedia.org/wiki/Antistatic_bag)

73, Harry
Dat is alleen bij een Shielding bag, daar zit een metaal film in verwerkt. Er zijn ook zakken die bedoeld zijn voor gebruik ìn een EPA en daardoor alleen mechanische bescherming bieden. Met een shielding bag mag je wel een EPA uit.

PD1AW
Berichten: 54
Lid geworden op: 21 apr 2013, 12:31
Roepletters: PD1AW

Re: RTL SDR afschermen voor externe interferentie

#6 Bericht door PD1AW »

Harry, dat is idd een punt maar daar had ik wel rekening mee gehouden ( alleen helaas niet bij mijn verhaal gezet ).
Ik heb het materiaal natuurlijk getest op geleidbaarheid dmv een multimeter, dit materiaal geleid totaal niet.

Er zijn natuurlijk nog veel meer mogelijkheden om de elektronica af te schermen zoals bv Bastiaan heeft bereikt door middel van isolatieband.

Mijn streven is vooral het zo compact mogelijk houden van het geheel met als uiteindelijk doel de stick in de behuizing van de set te bouwen en een USB-poort als uitgang aan de achterzijde van de transceiver te monteren.

Mijn IF heb ik uitgekoppeld via een buffer-amplifier met 4dB gain, Door het gebruik van een buffer worden de eigenschappen van de ontvanger niet beïnvloed door eventuele terugkoppeling van sterke signalen richting de IF trap.
73,
PD1AW (Toni)

Plaats reactie